-
04.03.09 15:35 #1ElluVierailija
Meidän Perhe-lehden jutusta, kun lapsella ei sukupuolta!
Onko toinen vanhemmista nainen? Eikö Saku ja Nino ole miesten nimii?
Mitä mieltä jutusta olette?
-
04.03.09 15:37 #2JooVierailija
Nino on naisen nimi. En tiiä, voi olla miehelläkin mut tunnen naispuolisen Ninon.
-
04.03.09 15:37 #3jooVierailija
Niin meinaat että kahden miehen yhteisellä lapsella ei ole sukupuolta?
-
04.03.09 15:38 #4apVierailijaMun kaverin pieni poika on Nino...
Alkuperäinen kirjoittaja Joo
-
04.03.09 15:39 #5
Mä ehdin lukea vasta muutaman kappaleen siitä jutusta ja ensireaktio on hämmästys. :/
-
04.03.09 15:39 #6mustaVierailija
toi juttu on aivan sairasta,sama kun vanhempia kutsutaan nimillä Kettu ja Susi

Tossa kyllä on vanhemmilla jotenkin oma identiteetti hakusessa ja vanhemmat ovat lapselle enemmän isoja kavereita kuin kypsiä kasvattajia. No,asioista voi tietysti olla eri mieltä mutta nyt ymmärrän mistä näitä elämäänsä eksyneitä nuoria kasvaa=(
-
04.03.09 15:39 #7apVierailijaKai silläon, muttei sitä kerrota. Tai voihan lapsia tietty syntyä, joista oikeesti ei saa selvää kumpi on. Sitten ehkä ymmärtäisin tällaisen valinnan.
Alkuperäinen kirjoittaja joo
-
04.03.09 15:40 #8vierasVierailija
joskushan oli vauva lehdessäkin juttu perheestä,jossa ei koskaan esim sanota että "täti tiskaa astioita" tai "setä ajaa autoa" vaan aina puhutaan ihmisestä. siinä lapsi oli 2tai 3v eikä hänestä koskaan puhuttu tyttönä tai poikana,vaan lapsena yms..
kieltämättä minusta kuulosti kummalliselle, mutta jokainen tyylillään..
-
04.03.09 15:41 #9JustVierailija
Toinen vanhemmista ei aio mennä hiekkalaatikolle lapsen kanssa, kun ei vain itse siitä tykkää.
-
04.03.09 15:41 #10*Vierailija
Se on joillekin niin hienoa olla erilainen. Mitä erilaisempi kotielämä ja kasvatus, sitä hienompaa. Haetaan sitä näkyvyyttä jollakin tapaa väkisellä. Ei voi käsittää!
-
04.03.09 15:41 #11vierasVierailija
Siis millanen juttu se on? Onko ne taas näitä vanhempia, jotka ei tahdo kertoa muille mitä sukupuolta lasta on ja puetaan neutraalisti, annetaa mahdollisimman neutraali nimi jne jne ja kaikin tavoin ollaan korostamatta sitä sukupuolta. Minusta tosin tuntuu, että useimmiten nämä tapaukset on sitten sellaisia, että tyttö saadaan näyttämään pojalta ja poika näyttää pojalta joka tapauksessa.
Vai onko tämä joku vielä äärimmilleen viety tilanne?
-
04.03.09 15:43 #12vierasVierailijaTuossa vanhempiakaan ei kutsuta äidiksi tai isäksi, vaan ketuksi ja sudeksi. Neuvolassa on kielletty hoitajia kutsumassa sukupuolella yms.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras
-
04.03.09 15:44 #13
Joo ja pari kertaa terkkari oli vahingossa kutsunut, ja pyytänyt anteeksi
Äitiä ei kutsuta äidiksi.
-
04.03.09 15:47 #14hmmmVierailijaMuistelen,että joskus aikoinaan kaksplussassa oli perhe, johon oli syntynyt poika, ja poikaa ei koskaan sanottu pojaksi, vaan lapseksi, eikä koskaan puettu erityisen poikamaisesti.. vai oliko se sittenkin tyttö, jota ei puettu punaiseen vaan siniseen kyllä..

Minusta tässä on kyse siitä, että vanhemmat ovat
a) pettyneitä lapsensa sukupuoleen,odottivat toista lajiketta kuin saivatkaan
b) oma sukupuolisuus, oma identiteetti on vahvasti hakusessa tai ainakin hukassa
c) oman lapsuuden trauman käsittelyä, äiti kokenut, ettei ole hyväksytty tyttönä oman perheensä jäsenille ja omassa perheessään
-
04.03.09 15:48 #15mieVierailija
Ongelma on siinä, että lapsihan ei pysty itse valitsemaan sukupuoltaan. Tuollainen kasvatus jättää huomioimatta yhden äärettömän tärkeän osan identiteettiä. Mitäköhän mieltä kehityspsykologit ovat tästä sukupuolettomasta kasvatuksesta.
Mielestäni olisi tärkeämpää opettaa ja rohkaista lasta toimimaan siten, että oma sukupuoli ei ole este jollekin toiminnalle. Siis poikia voi rohkaista hoitamaan nukkeja ja tyttöjä kiipeilemään puissa, yksinkertaistettuna esimerkkinä.
-
04.03.09 15:50 #16KianaVierailija
Onkohan tuo ihan ns normaalia?
-
04.03.09 15:51 #17
:o Just joo, miettisivät miltä tuntuu oikeesti niistä vanhemmista jotka saa lapsen jonka sukupuoli on epäselvä ja aletaaan kuukausien tutkimukset kromosomeista sun muista ja mietitään kumpi tästä lapsesta pitäis tulla...
-
04.03.09 15:51 #18vierasVierailija
Juu onneks olen saanu elää ilman tälläisiä "ongelmia" niitä on kyllä riittänyt muutenkin.Ja älkää vaan sanoko että tällänen keskusteluaihe jotenkin vähentäis ihmisten ongelmia.
-
04.03.09 15:53 #19vierasVierailija
ei voi olla säälimättä lasta. Miettikää minkälainen identiteetti sillä tulee olemaan isona kun koulussa ja muualla on ympärillä niitä tyttöjä ja poikia ja setiä ja tätejä ja itse ei tiedä mihin joukkoon kuuluu.
-
04.03.09 15:54 #20vierasVierailija
nino on kyllä pojan nimi, sen enempää ottamatta kantaa tuollaiseen pöljäilyyn
-
04.03.09 15:56 #21Me saatiin psykologilta pelkästään ikäviä katseita, kun meidän kuusivuotias ei osannut sanoa, kuka hänen siskoistaan ja veljistään on vanhin ja missä järjestyksessä muut tulee :/
-
04.03.09 15:59 #22justVierailija
Ymmärrän sen että tyttöä ja poikaa halutaan kohdella samalla lailla, ei suoda esimrkiksi pojalle erityisoikeuksi käyttäytymisessa ja muuta. Tai ettei haluta alusta asti pukea poikaa ritariksi ja tyttöä prinsessaksi, ostaa leluja sen mukaan ja näin rajata lapsen leikkejä (=tytöt leikkii tuollaista ja pojat tätä).
Mutta rajansa nyt tuollakin. Ihmisillä kun on kaksi sukupuolta ja kyllä vanhempien pitäisi myös tukea sitä että pojasta kasvaa mies ja tytöstä nainen, kumpikin saa olla ylpeä itsestään ja sukupuolestaan.
Luulisi että lapselle jää aika valju kuva ja heikko sukupuoli-identiteetti kun noin toimitaan. pahimmillaan lapsi kuvittelee että hänessä tai sukupuolisuudessa yleensä on jotain vikaa.
-
04.03.09 15:59 #23
Oli aika hullunkurinen juttu, juuri luin. Nino on käsittääkseni vauvan äiti, vaikka näyttääkin mieheltä. Minä jo pelkäsin etteivät mummotkaan tiedä kumpaa sukupuolta lapsi on, mutta ilmeisesti asia oli selvinnyt siinä vaiheessa kun olivat vaihtaneet vaippaa (sitä ei oltu sentään kielletty tekemästä
).
Mitähän Jari Sinkkosella olisi asiaan sanottavanaan? Kun lapselle ei anneta mahdollisuutta muodostaa omaa sukupuoli-identiteettiä.
-
04.03.09 16:00 #24...Vierailija
musta ainakin sukupuoli-identiteetti on tosi tärkee. Oon mäkin lukenut itseni autoalalle yms. aina olen ollut ns. poikatyttö, mut nainen olen ja ylpeä siitä. Mun poika on poika ja mun tyttö on tyttö, ei se tarkota et toinen ois huonompi tai ettei voi tehdä samoja asioita...
-
04.03.09 16:02 #25BöönaVierailija
Eikös jo pienet vauvatkin kykene erottamaan että on olemassa eri sukupuolta olevia ihmisiä? ja tietyssä iässä lapsi samaistuu toiseen sukupuoleen. Olisi kannattavampaa yrittää muuttaa sukupuolirajoituksia kuin hävittää sukupuolia.

Lainaa