alilämpö-mistä johtuu ja onko vaarallista?

  • Viestiketjun aloittaja sairas
  • Ensimmäinen viesti
1x
Itselläni ollut kurkku kipeänä paripäivää ja tosivetämätön olo + lihassärkyä. Ei ole kuumeinen olo, mutta mittasin huvikseen ja näytti 35.7! Normaali lämpöni on aika tasan 37 pintaan. Ikinä ei ole ollut "alilämpöä" vaikka keski-iässä jo keikutaan.
 
"vieras"
Mulla myös normaali lämpötila vaihtelee välillä 36-36.5. Lapsesta asti mulla normaalilämpö on ollut aina matala, toki mittauspaikka ja kuumemittarit ovat elämän aikana vaihdelleet, mutta tuo vaihteluväli on varmaan aika tarkka keskiarvo. Pidän matalaa kehon lämpöä ominaisuutena enkä mitenkään vaarallisena...

Tunnen yleensä olevani todella kipeä jos lämpö nousee 37 asteeseen. Useammin käy kyllä niin, että olo on todella sairas ja kuumemittari näyttää hieman yli 35 eli alilämpöä normaalioloihin verrattuna. Ainoa haitta tästä on ollut se, että äiti patisti mun lapsena aina kouluun vaikka naama oli ihan valkoinen enkä meinannut pysyä pystyssä ja tunsin olevani kovassa kuumeessa, koska kuumetta ei ollut vaan aina jotain tyyliin 35.2 :D
 
kylmä on
Ennen vanhaan tuli flunssassa kovakin kuume. Nykyisin lämpö alenee. Maanantaina oli pohjanoteeraus 34,2 astetta ja olo kipeä ja flunssainen. Lepäilen edelleen. Liittyiskö lämmön aleneminen minulla kilpirauhasen vajaatoimintaan tai sitten homealtistukseen..????
 
60v vielä elän
Niin kauan kuin olen mittaillut lämpöäni se on ollut alhainen.Kukaan lääkäri ei siihen ole puuttunut,kerran sairaalassa ollessani,mittarin kainalostani ottanut hoitaja tokaisi etten ole pitänyt mittaria kunnolla,lukemaa en saanut kuulla,ilmeisen alhainen oli.Sen tiedän että leukosyyttini ovat aina alle ohjearvojen ja kun usein saan flunssan en meinaa parantua helposti.Nyt olen parhaillaan toipumassa taas flunssasta ja lämpöni oli lauantaina 34,1astetta ja toisella mittarilla 34,3 .Olin tosi palelevainen,voimaton ja väsynyt,parin päivän päästä olikin sitten 39 astetta,eli melkein 5 asteen ero!! Harvoin minulle nousee näin korkea lämpö.mutta tuntuu että yhtä huono olo on,kun on alilämmön puolella ja kauemmin kestää parantua. Tämä korkea kuume tappaa taudin paremmin mielestäni. On siitä aiemminkin kokemuksia.Sitä en ymmärrä miksei asiaa tutkita enemmän,koska moni miettii ongelman kanssa yksin ja tosiaan en osaa sanoa koskaan mikä "normaalilämpöni" on,kun vaihtelee näin paljon,ja SL ei saa jos ei ole "kuumetta" eli yli vaaditut37 astetta!
Mutta koittakaa pärjätä,olenhan minäkin pärjännyt jo 60vuotta
 
no selitä mulle sitte miks mulla on lämpö niin ku tänään eim. tuon 35,2 vaikka oikeasti mun normi lämpö on 36,3 tai 36,4

mikä sitten on oikea termi ja miks mulla laskee lämpö noin oudosti??
mulla käy kanssa näin, aina kun on flunssa. ja nyt on ja lämpö on siellä 35 asteen kieppeillä ollu jo useamman päivän ja joskus menee jopa alle 35. ja tää on mulla ihan sairaalassa todettu, että turha tulla urputtaa, että tuo on keksittyä. lääkärit sillo sano, että kun alkaa olla 35 tai alle pitää mennä lääkäriin
 
"Päxä"
Joo;täällä oon ollu 2 pv saikulla ku on ollu ekä että 35-38 lämpö!!
Joskus 2 v sitten oli n.2 pv mulla lämpö 35 ja olo oli tos surkee;oli tos kylmä ja ei oikein tienny oliko täs maailmassa vai ei!Soitin päivystykseenki ja siellä sanottiin et jos lämpö on alhasena 2 pv,pitää mennä päivystykseen!!Eli sillon ainakin otettiin se vakavana mutta nyt kait se on se sama,mitä ihmisen lämtötila on,VAI???
 
-
Hoitajan vinkki: mittaapa lämpö seuraavan kerran peräsuolesta äläkä kainalosta, niin eiköhän tule normaalin rajoissa olevat lukemat. Vitsi, vitsi haittaks se? Itselläni on lämpö aina 35, jotain.
 
"vieras"
ali lämmöllä tai kuumella. Se tulee ja sairastut. Sukupuoli taudit voi mennä aivoihin ilman lämmön laskemisia ja laskuja. Se oireelee mielen terveytenä. Ja ihminen on aina yksilö ja miten sairastaa, jonkun taudin yhtä ja ainoaa ei ole vaan oireet!
 
Tiedon etsijä
Joo, mulla on jotain normisti lämpö 35.8-36.5 jotain siltä väliltä. Äsken mittasin ja oli 34.8
Ja levätä pitäis, mutta ylihuomenna pitäisi juosta 1,5 km....
 
painetta päässä
kaikki alko 2pvä sitten tunteella rurkussa karvapallo, no nyt sitten nokkka tiputtaa räkää jatkuvalla syötöllä ja oikean puolen silmä vuotaa vettä + että oikealla puolen päätä poskesta otsaan tuntuu melko vit*u mainen paine nii ja mittasin kuumeen hetki sitten ni anto tulokseks 35.7 astetta, päivällä oli vielä 37,5!! poskiontelon tulehdusta vai mitä lie?
 
stadilainen 4:ssä polvessa
Alkuperäinen kirjoittaja näinb;17880923:
Ketjussa on jo yksi ammattimainen vastaus, mutta se ei kelpaa.
ketjussa yksi lääkärin mielipide. selitys varmasti pitkälti on oikeassa.
minun normaali lämpötila on +36,2 (lääkärin haarukka + 35,8-37,8).
muistan kuulleeni että lapsilla on korkeampi normaalilämpötila kuin aikuisilla? tästä erikoislääkäri ei maininnut.
olen syntynyt -54, ja taudit ovat ikääntyessäni ruvennut kääntymään alilämmön suuntaan, verrattuna siihen, kun vielä olin alle 30-kymppinen. sitten olivat aluksi usein sellaisia, että lämpö kävi hakemaan vauhtia alilämmöstä, mistä singahti sitten reilusti plussan puolelle. harvoin koskaan ole minulla noussut yli +38. ne kerrat kun on noussut, olen houraillut ja kävellyt päin seiniä käydessäni tarpeilla.
nykyään se huippu jää +37:ään, jos ollenkaan. yleensä pysyy päivätolkulla +34:n ja 35,5:n välillä.
olen tavannut yhden ainoan lääkrätin, joka ei hymähtänyt vasten kasvojani kun kysyin alilämmöstä. kaikki muut suhtautuivat kuin pieneen lapseen, joka on pissannut housuihin. kaikki minun tai mittarini vika. no mittareita minulla on ollut varmaan sata kappaletta vuosien saatossa, ovat kaikki olleet sitten vääriä! ja mistä johtui että sain välillä lukeman myös "oikeasta" kuumeestani kun se nousi lakipisteeseen.
tunnen kroppani myös nykyään, ja tiedän milloin minulla on alilämpöä. "kuin rekan alle jäänyt" on termini olotilaan.
niin, se ainut hyvä lääkärisetä sanoi minulle, että alilämpö on merkki ylirasituksesta.
hän ei nauranut asialle, mutta ei osannut kyllä selittää, miksi jollain kroppa reagoi näin.
nyt olen ollut pitkään sairas. duunin takia en ole voinut jäädä himaan sairastamaan kuten ennen. korkeintaan viikon mittainen alilämpö on jatkunut sitten itsenäisyyspäivän, ja huomenna pitäisi taas mennä duuniin joulupyhien jälkeen. mittautin tänään ennätykseni, +33,0 heti herättyäni. nyt lämpötila on 34,6. olen todennut saman kuin ammattilainenkin, että hereillä lämpötila nousee, ja nukkuessa laskee.

onko syytä jonkun ammattilaisen jo ruveta tutkimaan ilmiötä? ilmeisesti näin käy viimeistään silloin, kun lääkärillä itsellään todetaan alilämpöä.
 
"minkki"
... Ja oon menossa lehdistötilaisuuteen... Ihan hirvee olo, oksettaa,
maha löysällä ja todella voimaton olo... Hyvä ku pysyy pää pysyssä.
Oisko kellään mitään vinkkejä mitä teen ?
 
Alilämpöinen
Alilämpö johtuu suoraan enemmänkin verenkierron häiriöstä, veri ei kierrä. Miksi sitten niin, syitä voi olla useita, esim. lähestyvä tauti. Kihelmöivät varpaat esiintyy, jos sinne ei veri kierrä kunnolla. Lämmintä juotavaa ;)
 
vivvu
Olen ollut ite nyt 3pv flunssassa ja eilen tuli täristyä illalla oikein olan takaa ja kuumeinen olo oli joten päätin mitata kuumeen ja mittari näytti 36.1 mietin jo tuolloin et ei taida ihan paikkaansa pitää. No nyt kun heräsin olo oli hyvin levännyt ja pirteä lukuunottamatta tukkoista nenää. Mittasin sitten uudestaan kuumeen ja se näytti 34.5. Eli musta ei kannata aina luottaa niihin himskutin mittareihin :D
 
"susa"
Itellä normilämpötila n 36,5 ja meillä on aina ollu selvää se että alilämpöä tulee useammin kuin kuumetta kipeenä ollessa. Joskus on ollut n 35 astetta ja silloin todella kipeä olo. Mutta sitten kuumetta kun tulee vaikka nousis vaan 37,3 (tällä hetkellä) olo ei niin paha kuin älilämmössä. Tästä jos nousis 38 asteeseen niin harhoja näkisin ja seinät kaatuis päälle ja vastaavaa:D mut mieleenkiintosta kuulla että muillakin alilämpöä, se kun ei kai mikään virallinen termi ole vaikka pitäisi olla että ihmiset ei huolestuisi kun lämpötila onkin laskenut! Kropat varmaan reagoi eri tavalla sairauksiin, joko kuumetta tai alilämpöä, enpä usko että mitään vaarallista on kyseessä ellei laske tai nouse rajusti. :)
 
"joopa"
Kuumaa juotavaa ja kunnon ruokaa.

Usein nää "alilämmöstä kärsijät" ovat pyknikkotyyppisiä kukkakeppejä jotka kavahtaa kaikkea liikuntaa. Ei kai se verikään sitten kierrä...
 

Yhteistyössä