Te ketkä olette syöneet mielialalääkkeitä,liittyen lopetukseen...

  • Viestiketjun aloittaja kertokaa ken voi
  • Ensimmäinen viesti
...
cipralex oli kyseessä, lopetus vähentämällä pikkuhiljaa. Oireina oli huimaus, näköhäiriöt ja sellaset hassut sähköiskun tapaiset tuntemukset käsissä ja päässä.
 
å
Vähennettiin tosi hitaasti. Mä vähensin sillä tavalla eka että otin joka toinen päivä sen lääkkeen ja sit sitä annosta puolitettiin ja otin joka toinen päivä sen annoksenkin. Sit jossain vaiheessa se vaan lopetettiin.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Efexor Depot:it oli, ja kaiken sählingin takia jouduin lopettamaan kerralla. Aivan kamala olo oli monta päivää, pyörrytti, näköhäiriöitä, univaikeuksia..
huh, ei koskaan saisi lopettaa kerrasta poikki, mutta ehkä tiesitkin sen
 
Tuula
Hei! Käytin 8 vuotta ensin Sipramilia ja sitten Cipralexia. Lääkitys lopetettiin vähitellen niin että kokonaan helmikuussa, josta asti olen ollut ilman. Minut todettiin terveeksi. Vieroitusoireena oli aluksi huimaus, joka meni ohi. Mutta pahimpana ahdistuneisuus, joka on edelleen ollut n. kuukauden välillä voimakasta. Nyt olen kahden vaiheilla, sitääkö pahaa oloa vai pitääkö taas turvautua lääkkeeseen. Millaisia kokemuksia teillä on lopetuksesta?
 
aurora80
Alkuperäinen kirjoittaja Tuula:
Hei! Käytin 8 vuotta ensin Sipramilia ja sitten Cipralexia. Lääkitys lopetettiin vähitellen niin että kokonaan helmikuussa, josta asti olen ollut ilman. Minut todettiin terveeksi. Vieroitusoireena oli aluksi huimaus, joka meni ohi. Mutta pahimpana ahdistuneisuus, joka on edelleen ollut n. kuukauden välillä voimakasta. Nyt olen kahden vaiheilla, sitääkö pahaa oloa vai pitääkö taas turvautua lääkkeeseen. Millaisia kokemuksia teillä on lopetuksesta?
hienoa,että pystyit lopettaan :) saapiko udella,miksi jouduit oleen niin kauan lääkityksellä?ja ihan hyvällä kyselen :)
 
Tuulia
Kiitos kannustuksesta! Minulla diagnosoitiin vaikea masennus sekä siihen liittyvä pakko-oireinen ahdistuneisuushäiriö. Elämäntilanteeni oli myös vaikea ja erittäin stressaava n. 5 v. sitten. Töissä olen kuitenkin ollut koko ajan, koska lääkärini mukaan on parempi pysyä työelämässä. Ja olen töistäni jotenkin selvinnyt, nyt jo hyvin. Mutta vieroitus lääkkeistä tuntuu ottavan koville.




 
lisää
Minusta tuntuu että mielialalääkkeen (serotoniinin takaisinotonestäjä) vähennysvauhti on liian nopea. Oloni on aivan kauhea, itkeskelen, kauheat epänormaalin suuret syyllisyydet joka asiasta, ahdistuneisuus, voimattomuus, mielialan vaihtelut jne. Tämä vähentäminen siis raskauden takia ja terveyskeskuslääkärin määräyksestä (koska Mtt on ollut kesän kiinni). Aiemmissa raskauksissa olen käyttänyt samaa lääkettä eikä sitä oltu näin hysteerisesti lopettamassa vaan sanottiin olevan turvallista ja tärkeää oloni kannalta. Loppuraskaudessa se vähennettiin.
En tiedä mitä ajatella. Täällä on syyllistetty ja lähete rakenneultraan "mahdollisten vikojen toteamiseksi" :(
Lisää haluaisin kuulla kommentteja lääkärien suhtautumisesta lääkitykseen raskauden aikana. Onko viisasta vähentää viikon tahdissa lääkettä niin rajusti että olo on suorastaan "itsemurhan partaalla"?
 
tinnty
Alkuperäinen kirjoittaja Tuula:
Hei! Käytin 8 vuotta ensin Sipramilia ja sitten Cipralexia. Lääkitys lopetettiin vähitellen niin että kokonaan helmikuussa, josta asti olen ollut ilman. Minut todettiin terveeksi. Vieroitusoireena oli aluksi huimaus, joka meni ohi. Mutta pahimpana ahdistuneisuus, joka on edelleen ollut n. kuukauden välillä voimakasta. Nyt olen kahden vaiheilla, sitääkö pahaa oloa vai pitääkö taas turvautua lääkkeeseen. Millaisia kokemuksia teillä on lopetuksesta?
olenn käyttänyt 3 vuotta ja nyt lopetellu 2 kk aikana. Unettomuutta, hikoilua, pulssin nousua - koko repertuaali.Aijon sitkeeesti lopettaa opamoc purkki repussa mutta en ole ottanut vaan tasannut mieleni itse ajatuksella niinhän ne tuleekin. Eli sillä lähtee kun tuleekin.
 
Tiia
Alkuperäinen kirjoittaja tinnty :
Alkuperäinen kirjoittaja Tuula:
Hei! Käytin 8 vuotta ensin Sipramilia ja sitten Cipralexia. Lääkitys lopetettiin vähitellen niin että kokonaan helmikuussa, josta asti olen ollut ilman. Minut todettiin terveeksi. Vieroitusoireena oli aluksi huimaus, joka meni ohi. Mutta pahimpana ahdistuneisuus, joka on edelleen ollut n. kuukauden välillä voimakasta. Nyt olen kahden vaiheilla, sitääkö pahaa oloa vai pitääkö taas turvautua lääkkeeseen. Millaisia kokemuksia teillä on lopetuksesta?
olenn käyttänyt 3 vuotta ja nyt lopetellu 2 kk aikana. Unettomuutta, hikoilua, pulssin nousua - koko repertuaali.Aijon sitkeeesti lopettaa opamoc purkki repussa mutta en ole ottanut vaan tasannut mieleni itse ajatuksella niinhän ne tuleekin. Eli sillä lähtee kun tuleekin.
Älä vaan opamoxin tai muihin bentsoihin sorru. Se on loppumaton tie.
 
Minulta lopetettiin cipralex ja mirtatzapiini melkein seinään eli kahden vkon vähennyksellä. 20mg/vrk söin. Sekosin täysin, olisin varmaan jo tappanut itseni, jos ei sit oulun lääkäri olisi kolmen vkon sekoilun jälkeen käskenyt alottaa kiireesti uudelleen cipran. Olo parani heti, alotettiin 10mg/vrk ja huomenna nosto 15mg/vrk. Seuraavan kerran yritän lopetusta, kun olen haudassa. En takuulla kestä noita vieroitusoireita ja tulihan toi huomattua, etten ilman niitä pärjää. Sain toki purkin diapamia, mut ne mtn auttaneet ainakaan mun hermostuneisuuteen, ahdistukseen, itkuisuuteen, mielialan hyppelyihin jne...
 
Auts
Itse lopetin Cipralexin vastoin kaikkia ohjeita ja suosituksia itsekseni kuin seinään. Useampaan päivään en poistunut kotoa, tärinää, oksetusta, horkka, hirveä olo. Onneksi kukaan ei nähnyt minua siinä tilassa. Ehdottomasti suosittelen lopettamaan hissukseen lääkärin tarkkailussa!
 
"Random"
Itse taas olen tässä kohta ollut viikon ilman Cipralexia. Olo juurikin sellainen että päässä heittelehtii, ihmeellisiä sähköiskumaisia tärähdyksiä kehossa ja päässä. En suosittele kenellekkään tuota lääkekuurin seinään lopettamista, nimittäin olot on itsellä ainakin hirveitä...
 
...
itse olen juuri vähentämässä cipralexia. aluksi 20mg/pv, sen jälkeen 2vk 10mg/pv, ja nyt aloitin tänään 5mg/pv. en ole huomannut oikeastaan muuta kuin että nukkuminen on ihan älyttömän vaikeeta, ja välistä tulee hieman etova olo. mutta koska olen viimeisimmillään raskaana, niin nuo tietty voi olla raskauden oireitakin. synnytyksen takia ajetaan siis lääkitystä alas. aloitan kyllä luultavasti taas synnytyksen jälkeen lääkkeet, koska synnytyksenjälkeinen masennus pelottaa. onko teillä muuten tästä synnytyksen jälkeen uudelleen aloittamisesta kokemuksia?
 
Vierailuja
Minä lopetin masennuslääkkeet 3 v. sitten. Kaksi viikkoa puolitettiin ja puolitettiin ja sit lopetettiin seinään. Koko sen ajan ihan hirveä olo! Sairaanhoitaja sanoikin, että ihan sama olis ollut lopettaa seinään heti eikä kärvistellä sitä kahta viikkoa ja sitte vasta lopettaa kokonaan. Aika nopeesti siitä toivuin kyllä. Lääkkeen merkkiä en muista. Nyt ajattelin lopettaa Cipralexin seinään, ne väsyttää ihan hirvittävästi eikä ole hyötyä paniikkiin eikä ahdistukseen.
 
.......
löysin tän googlesta kun etin oireita liittyen cipralexin lopetukseen. nimittäin oon nyt ihmetelly mistä johtuu huimaus, hirvee hikoilu, oksetus ja kamala ahdistus ja itsesyytökset. todellakin "itsemurhan partaalla"
ei herranjumala, pitäsköhän alottaa lääkitys vaa uuestaan..johan mä sitä söinkin 3 vuotta
 
"minä"
Seromexin lopetin tosi pikkuhiljaa itsekseni. Ensin otin lääkkeen vaan joka toinen päivä muutaman kuukauden ajan, sitten joka kolmas päivä jonkun viikon ja lopulta yhden tai kaksi viikossa. Lopulta kokonaan. Aikaa meni lähes puoli vuotta. Mitään varsinaisia vieroitusoireita ei tullut, mutta lääkityksen loputtua oireet palasivat samana, kuin ennenkin. Eli hillittömiä pelkotiloja, ahdistusta yms. kestin niitä muutaman viikon, mutta sitten aloin syödä lääkettä uudestaan.
 
Yrjänä
Lopetin cipralexin vähentämällä ja kohta viikon ollu ilman. Ihme kylmän horkka oloja ja päässä pyörrytyskohtauksia. Mut ei kai nää ikuisuutta kestä. Toivottavasti :)
 
"vierailija"
Huh, että hirvittää lukea näitä teidän "seinäänlopettamisianne". Oon itse syönyt cipralexia kolme vuotta, viimeisen vuoden 20mg. Käyn kerran viikossa terapiassa Kelan kuntoutustuella (kestänyt 9kk ja jatkuu vielä muutaman kk:n) ja lääke on nyt lopetettu psykiatrin ohjeiden mukaisesti: annosta saa vähentää 25% neljän viikon välein. Eli ensin pudotettiin 20mg->15mg, kuukauden päästä ->10mg ja kuukauden päästä ->5mg. Nyt olen ollut kolme päivää ilman lääkkeitä ja sen kyllä huomaa! Huimaa, väsyttää ja tunteet on pinnassa. Aivot reagoivat voimakkaasti pieniinkin muutoksiin ja psyykenlääkkeet vaikuttavat niiden toimintaan suuresti, joten lääkettä ei todellakaan saa lopettaa "seinään"!!! Mutta jokainen oppikoon omista virheistään...
 
Efexor Depot:it oli, ja kaiken sählingin takia jouduin lopettamaan kerralla. Aivan kamala olo oli monta päivää, pyörrytti, näköhäiriöitä, univaikeuksia..
Sama.

Tosin en ymmärrä miten olisin voinut lopettaa vähitellen, kun niitä ei saa puolitettua ja mä nappailin vaan yhtä kapselia aamuisin. Sitä matalaa tasoa kapseleita.
Jos kerrankin jäi välistä tuli kamalat oireet, eli ei sellaienn 'joka toinen päivä on lääkepäivä' olisi ollut kaiketikaan mahdollista?
 
tein samoin
Itse lopetin Cipralexin vastoin kaikkia ohjeita ja suosituksia itsekseni kuin seinään. Useampaan päivään en poistunut kotoa, tärinää, oksetusta, horkka, hirveä olo. Onneksi kukaan ei nähnyt minua siinä tilassa. Ehdottomasti suosittelen lopettamaan hissukseen lääkärin tarkkailussa!
Kuukauden oli outo olo...mutta nyt onkin normaali olo.
Cipralex väsytti tajuttomasti.Nukahtelin istuvilleen.ym.
Ehdin syödä 5kk.Ja pahin ahdistus katosi.
 

Yhteistyössä