BRUTTOTULOT??!?!?!?

  • Viestiketjun aloittaja mimms
  • Ensimmäinen viesti
Suzyanne
Niin, kotihoidon tuella olemisessa ei todellakaan ole mitään pahaa. Ai että ottaa päähän nämä ihmiset joiden pitää mollata ihan asiallisia kysymyksiä kysyviä ihmisiä, niinkuin ap:tä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Niin, kotihoidon tuella olemisessa ei todellakaan ole mitään pahaa.
No ei ole ei, jos sillä tuella pärjää eikä tarvii sossussa ravata.

Mä taas en tajua sitä, että ihmiset ei näe kuin kaksi vaihtoehtoa: lähteä töihin heti äippäloman jälkeen tai olla 3 vuotta kotona. Siihen väliin kun mahtuu aika monta kuukautta, jolloin voi töihin mennä. Pienen lapsen elämässä se muutamakin kuukausi on aika paljon. Mä en vaan voi ymmärtää ihmisiä jotka mieluummin hakee sossusta rahaa kuin elättää itse itsensä jos siihen on mahdollisuus. Eri asia sitten jos ei kykene töihin tai ei saa töitä vaikka haluaisi. Minusta se 3 vuoden kotihoito ei ole niin tavoiteltavaa, että sen vuoksi pitäisi lähteä sossun luukulle.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Niin, kotihoidon tuella olemisessa ei todellakaan ole mitään pahaa.
No ei ole ei, jos sillä tuella pärjää eikä tarvii sossussa ravata.

Mä taas en tajua sitä, että ihmiset ei näe kuin kaksi vaihtoehtoa: lähteä töihin heti äippäloman jälkeen tai olla 3 vuotta kotona. Siihen väliin kun mahtuu aika monta kuukautta, jolloin voi töihin mennä. Pienen lapsen elämässä se muutamakin kuukausi on aika paljon. Mä en vaan voi ymmärtää ihmisiä jotka mieluummin hakee sossusta rahaa kuin elättää itse itsensä jos siihen on mahdollisuus. Eri asia sitten jos ei kykene töihin tai ei saa töitä vaikka haluaisi. Minusta se 3 vuoden kotihoito ei ole niin tavoiteltavaa, että sen vuoksi pitäisi lähteä sossun luukulle.

Esitän kysymyksen joka täällä on jo esitettykkin: Mikä siinä sossussa oikeasti on niin pahaa ettei sinne voi mennä jos on hätä kädessä?
Aivan varmasti jokainen meistä on maksanut veroja tai jossain vaiheessa elämäänsä, vaikka niiden lasten jälkeen vasta, lähtee töihin ja maksaa oman osansa veroja. Ei kukaan elä toisen pussista sillä että käy sossussa välillä, tai vaikka joka kk! Jokainen jossain vaiheessa maksaa tukensa takaisin. Eikä se minusta ole mitenkään hyljeksittävää tai haukkumisen peruste jos äiti haluaa olla kotona koko kolme vuotta lapsensa kanssa, ja saa kelalta kotihoidon tukea, ja sen lisäksi hakee sossusta tukea muuhun asumiseen ja elämiseen.
Itsekkin tekisin näin aivan varmasti, mutta emme siihen ole oikeutettuja mieheni tehdessä niinkin kovapalkkaista työtä, putkimies, kuin tekee.
Joinain kuukausina sitä on miettinyt aivan tosissaan että vain sen takia, että saisi rahat riittämään, muuttaisi lapsen kanssa omaan asuntoon ja mies jäisi omaan, olisi oikeutettu sosiaaliavustuksiin ja saisi elämän rullaamaan paljon sujuvammin.
Joten minä ainakin nostan hattua sellaisille ihmisille jotka hädän hetkellä, tai vaikkapa paljon pidempäänkin, hyödyntävät heille tarjottavia etuuksia ja saavat sillä paremman lapsuuden tarjottua lapsilleen, kuin sen että olisi koko ajan töissä ja aikaa lapsille jäisi vähemmän elintason edelleen ollessa alhaisempi kuin tuilla.

Ja alkuperäiseen kysymykseen voin vastata aivan reilusti, että itse etsin samaa vastausta, ja kyllä tiesin suunnilleen kumpiko on kumpi, mutta kun ei tarvitse lukujen kanssa kuitenkaan koko ajan olla tekemisissä ne menevät helposti ristiin. Ja minun mielestä on parempi tarkistaa asia ennen ku tekeekin sen väärin!
 
veronmaksaja
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no anteeks vaan mutta haluan olla kotona lapsen kanssa niin kauan kuin se on mahdollista.
Todella typerä näkökulma sulla asioihin, mut kyllä se elämä suakin vielä opettaa ja nythän seopetus näytti jo alkavankin!
Ehkä olisi aika mennä koulun penkille ja hankkia jostain hieman yleissivistystä ja oppia. Bruttotulot - ne on opetettu jo yläasteella.

Ihanaa, kun veronmaksajien rahoille löytyy noinkin sivistynyt käyttäjä ;)

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Niin, kotihoidon tuella olemisessa ei todellakaan ole mitään pahaa.
No ei ole ei, jos sillä tuella pärjää eikä tarvii sossussa ravata.

Mä taas en tajua sitä, että ihmiset ei näe kuin kaksi vaihtoehtoa: lähteä töihin heti äippäloman jälkeen tai olla 3 vuotta kotona. Siihen väliin kun mahtuu aika monta kuukautta, jolloin voi töihin mennä. Pienen lapsen elämässä se muutamakin kuukausi on aika paljon. Mä en vaan voi ymmärtää ihmisiä jotka mieluummin hakee sossusta rahaa kuin elättää itse itsensä jos siihen on mahdollisuus. Eri asia sitten jos ei kykene töihin tai ei saa töitä vaikka haluaisi. Minusta se 3 vuoden kotihoito ei ole niin tavoiteltavaa, että sen vuoksi pitäisi lähteä sossun luukulle.

Esitän kysymyksen joka täällä on jo esitettykkin: Mikä siinä sossussa oikeasti on niin pahaa ettei sinne voi mennä jos on hätä kädessä?
Aivan varmasti jokainen meistä on maksanut veroja tai jossain vaiheessa elämäänsä, vaikka niiden lasten jälkeen vasta, lähtee töihin ja maksaa oman osansa veroja. Ei kukaan elä toisen pussista sillä että käy sossussa välillä, tai vaikka joka kk! Jokainen jossain vaiheessa maksaa tukensa takaisin. Eikä se minusta ole mitenkään hyljeksittävää tai haukkumisen peruste jos äiti haluaa olla kotona koko kolme vuotta lapsensa kanssa, ja saa kelalta kotihoidon tukea, ja sen lisäksi hakee sossusta tukea muuhun asumiseen ja elämiseen.
Itsekkin tekisin näin aivan varmasti, mutta emme siihen ole oikeutettuja mieheni tehdessä niinkin kovapalkkaista työtä, putkimies, kuin tekee.
Joinain kuukausina sitä on miettinyt aivan tosissaan että vain sen takia, että saisi rahat riittämään, muuttaisi lapsen kanssa omaan asuntoon ja mies jäisi omaan, olisi oikeutettu sosiaaliavustuksiin ja saisi elämän rullaamaan paljon sujuvammin.
Joten minä ainakin nostan hattua sellaisille ihmisille jotka hädän hetkellä, tai vaikkapa paljon pidempäänkin, hyödyntävät heille tarjottavia etuuksia ja saavat sillä paremman lapsuuden tarjottua lapsilleen, kuin sen että olisi koko ajan töissä ja aikaa lapsille jäisi vähemmän elintason edelleen ollessa alhaisempi kuin tuilla.

Ja alkuperäiseen kysymykseen voin vastata aivan reilusti, että itse etsin samaa vastausta, ja kyllä tiesin suunnilleen kumpiko on kumpi, mutta kun ei tarvitse lukujen kanssa kuitenkaan koko ajan olla tekemisissä ne menevät helposti ristiin. Ja minun mielestä on parempi tarkistaa asia ennen ku tekeekin sen väärin!
Niinkun itsekin sanoit, sossu on oiva paikka ja sinne pitää ehdottomasti mennä, kun on hätä kädessä. Mutta minäkään en Sanna80 tavoin näe mitään akuuttia hätää siinä tilanteessa, että äiti SUUNNITELMALLISESTI ja tietoisesti hoitaa lapset kotona sossun tukien turvin. Kotihoito pitäisi pystyy jokaisen rahoittaa itse. Annettaisi niitä sossurahoja sitten vaikka hiukan avokätisemmin oikeesti hätässä oleville!
 
miesie...
MIE: Kuka mielestäsi sitten on enemmän oikeutettu niihin sossun tukiin kuin lapsiperheet?? Tiedätkö henkilökohtaisesti ihmisten taustat ja syyt, että miksi elämäntilanteeseensa hakevat /joutuvat hakemaan sillähetkellä tukea ja apua? Ei kuule Kelan maksamista naurettavan pienistä etuuksista ilman veronmaksua selviä, ei! Ei se tuki puhtaana käteen tule, joten eiköhän täällä jokainen joudu veronsa maksamaan pikkuruisesta tuesta myös! Turha köyhiltä ja pienituloisilta on kadehtia sitäkin pientä tukea jonka yhteiskunta juuri ja juuri antaa, jos kerran itse pärjäät niin he***tin hyvin!
 
"kotiäiti"
Kenelle ne sossun rahat on sitten jaettava jos ei lapsiperheille. Juopoille vai jotka eivät KOSKAAN aio mennä töihin?

Itse elän reilun vuoden ikäisen taaperon kanssa kotona kun en halua noin pientä viedä hoitoon ja sossusta haen myös avustusta elämiseen. Yksinhuoltaja kun olen, niin ei muuta vaihtoehtoa ole. En ole niin idiootti, että jätän sossun rahat hakematta ja meidän, eli MYÖS lapseni, elintaso laskisi. Minä kun haluan antaa lapselleni parasta mitä on tarjolla, joka asiassa.

Senkö takia, että olen yksinhuoltaja en saisi olla lapseni kanssa kotona kun ei ole miestä elättämässä? Minä en ole tätä yksinhuoltajuutta valinnut. Kommentti "pitäisi vähän miettiä kenen kanssa lapsia tekee" on aivan naurettava. Itse olin useamman vuoden parisuhteessa miehen kanssa, jonka kanssa päätin tehdä lapsen. Enpä olisi mistään voinut tietää että kyseinen mies tulee istumaan taposta linnassa.

Miettikää vähän ennen kuin tulette huutelemaan.
 
.
omasta mielestäni toimeentulotuki on tarkotettu just pientuloisille (Opiskelijat, Työttömät, Yksinhuoltajat) ei se ´toimeentulotuki kummiskaa mikä koriste ole siellä kaupungin tilillä.. sen takia se on olemassa että sitä haetaan jotta tulis toimeen.. itse olen opiskelija, elän avoliitossa työttömän kanssa (Ei vapaasta tahdosta työtön) käyn iltatöissä, mutta sekään kun ei riitä. meillä ei jäisi rahaa ruokaan ilman toimeentulotukea. Ja turha tulla valittamaan jotai "ettikää halvempi kämppä" yms, ihmiset ne eivät vaa osaa olla iloisia muiden puolesta. Kateus kaikista pahin, motiivi jopa murhaan!
 
"hattiwatti"
Siis minä en oikein ymmärrä tämän palstan meininkiä. Ap kysyi alunperin ihan vain että mitä tarkoittaa bruttotulot. Ja nyt täällä suurin osa vastaajista arvostelee ap:tä. Siis minkä ihmeen takia nämä nettipalstat on täynnä ilkeitä ja negatiivisia ihmisiä, jotka haluavat asettaa itsensä toisen yläpuolelle, oli asia mikä hyvänsä. Sorry, mutta en ymmärrä. :ashamed:

Samaa välillä ihmettelen..
Ja kohta tulee viesti,että ei tarvi sit olla täällä :)
 
"jokuvaa"
Onko yhteiskunta ihmistä varten vai onko ihminen yhteiskuntaa varten? Ihmiset tekee tällä hetkellä aivan liikaa töitä ja kuluttaa aivan liikaa, siihen nähde mihin luonnon resurssit on jaettu.

Voiko kokea silloin huono omatuntoa jos kasvattaa lapsistaan tasapainoisen ihmisen, olemalla häntä lähellä, silloin kuin hän sitä eniten tarvitsee. Näin on mennyt ihmiskunnan biologiassa viimeiset 10 000v. äiti + lapsi = perhe. Se mitä nykyinen meno tuottaa, mm. näkyy juuri sossunluukulla uusavuttomissa nuorissa ja mielenterveys tilastoissa ahdistuneina ihmisinä.
 
"tuore" aikuinen
Itse olen ollut nyt aikuinen (18-vuotias) kohta vuoden verran ja kyllä vaikka aikuinen olenkin luki minunkin Google hakuni kentässä "bruttotulot?", termi on omituinen minulle vaikka hyvin arvosanoin olen vain pari vuotta sitte yläasteelta valmistunut, enkä tunne olevani lainkaan sivistymätön taikka mitenkään tyhmempi kuin te. Olen myös sossusta hakenut apua elämiseen, toimeentuloon ja terveydellisiin kuluihin, mutta mitä sitten? Sinä koko ikäsi töissä käynyt, kaikkien suomen hyvinvointi valtion suomien tukien ja etuuksien maximi riman bruttotuloilla ylittävä, kunnollinen, rehti, reipas ja ajattelevainen suomalainen, miksi sinä olet täällä syyttämässä tiedonjanoista yksinhuoltaja äitiä "laiskaksi, väärin ajattelevaksi, liian varovaiseksi, sosiaali pummiksi"?? Kuinka itse löysit tiesi tänne? ;) Etsitkö kenties paikkaa missä hehkuttaa omia bruttotulojasi vaiko mitä? Omasta mielestäni on vain parempi mitä useampi suomalainen saa tukia kelalta, sossusta tai vastaavasta, koska _SE_EI_OLE_KELTÄÄN_POIS_. Se että sinua hyvin tienaavana ihmisenä kismittää ajatus siitä että "toiset saavat rahaa tekemättä mitään, itse en ole ikinä saanut, yhyyy" tällainen ajatus on kuitenkin turha, nimittäin kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa että Kelan tai Sossun myöntämät tuet eivät ikinä ole olleet eivätkä ikinä tule olemaan niin kattavia että kukaan haluaisi niillä tietentahtoen elää. Jos taas ajattelet että verorahasi menevät toisten laiskottelun maksamiseen, voit miettiä ojentavasi vero rahasi suoraan kyseiselle henkilölle, annatko sen mieluummin 2 lapsen yh. äidille kuin Somaliasta äskettäin muuttaneelle perheelle joiden uskonto kieltää heitä tekemästä töitä ennenkuin heidän jumalansa toisin määrää. Toivon että ette nyt myöskään takerru yksityiskohtiin kuten vaikka "somalialaisten oikeaan uskon vaakaamukseen" vaan toivon että mietitte näitä asioita ja ymmärrätte että kunnollinen aikuinen on hiljaa silloin kun sitä ei puhutella ja auttaa silloin kun apua pydetään eikä vain heitä suolaa haavaan. Järki käteen "aikuiset". Anteeksi annettakoon kirjoitus virheeni yms. mutta niiden häiritessä pyydän sinua tarkistamaan kellon ajan jolloin viestini on lähetetty. Kiitos ja näkemiin, toivoo epäsivistynyt houkka ja sosiaali pummi. :)
 
Ammyanne
Siis aivan naurettavaa pas***, ei kenelläkään teistä oo minkäänlaista oikeutta tuomita ihmistä josta ootte lukenu kaks lausetta. Valot päälle aikuiset ihmiset :DD ps. Sama, nuorena ensimmäistä asuntoani etsin ja googletin täysin saman asian. Lukiot käyty ja hyvillä arvosanoin. Huvitti jäädä lukemaan tätä keskustelua!
 
"Pale"
Kyl osa teistä vastaajista on täysiä pellejä, monet ei vastaa kysymykseen mut tulee tänne haukkumaan kotiäitejä. Sama juttu jos autossa on jotain vikaa mihin tarvittais vinkkejä niin monet haukkuu automerkin itsessään pystyyn muttei muuten tiedä korjaamisesta mitään. HV ja hyvää päivänjatkoa.
 
"Hymynaama"
Voi teitä :D Hahhaha nauran kaakaoni ulos suustani teille! Ihminen tuli tänne normaalisti kysymään mikä on bruttotulot ja sitten ketjussa yhtäkkiä kinastellaan siitä elääkö alottaja oikein jne. Missä te oikeen elätte? Vetäkää äkkiä jtn ilopillereitä enneko kuolette tohon valittajavakavuuteenne! Hahhaha
 
Jatkoa edellisestä ^^
Ja juu, siis en minäkää tiijä mitä tarkottaa bruttotulot, kertoisiko sen joku vihdoin tänne? Lasketaanko siihen mukaan kelankin samaat tuet jne vai mitä hä? On se kumma juttu ko täällä Suomessa jää nii epätietoiseksi tämmösistä asiosita. Puolet kavereistani hädin tuskin osaa maksaa laskuja hahahah ei vaiskaa mut kumminki, missä vika?
 
useinhan
vuokra-asuntohakemuksissa on kohdat ansiotuloille ja tuille. Bruttotulo on siis summa mistä ei ole vielä otettu veroja. Jos näitä tuloja ei erotella hakemuksessa mitenkään niin bruttotulosi on kaikki mitä saat eli se kotihoidontuki (tästä se isompi summa mistä ei siis veroja ole mennyt), lapsilusä, elatusmaksu ym
 
useinhan
vuokra-asuntohakemuksissa on kohdat ansiotuloille ja tuille. Bruttotulo on siis summa mistä ei ole vielä otettu veroja. Jos näitä tuloja ei erotella hakemuksessa mitenkään niin bruttotulosi on kaikki mitä saat eli se kotihoidontuki (tästä se isompi summa mistä ei siis veroja ole mennyt), lapsilusä, elatusmaksu ym
Anteeksi, siis lapsilisää ja elatusmaksue ei katsota bruttotuloksi
 

Yhteistyössä