Hoitajan vaitiolovelvollisuuden rikkominen, miten toimisit?

  • Viestiketjun aloittaja Harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Harmaana
Työpaikassani on työtoveri, joka on läheisen ihmiseni ystävä. Tämä minulle läheinen ihminen viettää aikaansa työpaikalla työtoverini seurana joskus, kun muita ei ole läsnä. Työtoverini on rikkonut suuresti vaitiolovelvollisuuttaan, kun läheinen ihmiseni on työpaikalla ja työtoveri on kertonut hänelle vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia asioita.

Minun työmoraalini mukaan tuo on suuri vääryys. Mutta jos otan asian puheeksi johtajan kanssa ja käy ilmi, että olen käräyttäjä ja pahimmillaan työtoveri menettäisi työnsä (onko mahdollista?) saisin isot vihat niskaani häneltä ja läheiseltä ihmiseltäni (sukulainen).

En kuitenkaan haluaisi, että jos työtoveri jää toiminnastaan joskus kiinni, saisin syitä niskoilleni siitä etten ole vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta kertonut. Kun sukulaiseni mielestä tuo on pikkujuttu, mietin mahtaako hän kertoilla niitä asioita vielä eteenpäin, jotka mielestäni kuuluvat työpaikan seinien sisäpuolelle.
 
Harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Manta A:
Voisiko sille työkaverille vaan vihjata ainakin ens alkuun että yrittää muistaa sen vaitiolovelvollisuuden kun tainnut vähän lipsahdella...
Vaikea uskoa, että vuosikausi talossa ollut henkilö välittäisi siitä, mitä nuorempi hoitaja vihjailisi. Täytyisihän sen olla itsestäänselvää, mitä se vaitiolovelvollisuus tarkoittaa.
 
Sukulaisesi mielestä tuo on pikkujuttu? mahtaisiko olla sitä jos kyse olisi hänen omista, arkaluontoisista asioista joista joku hoitaja kertoisi kevereilleen ja nämä sitten eteenpäin... :/

Jaa-a. Jos kyseisten ihmisten aknssa keskusteleminen ei auta niin voisiko kertoa pomolle ja pyytää että tämä ottaisi asian puheeksi niin ettei sinun osuutesi tule selville? Tyyliin vaikka että on kuullut tiettyjen asioiden leviävän talon ulkopuolelle jne.
 
Vierailija
Tein ilmoituksen suoraan johtavalle lääkärille. En voi hyväksyä millään lailla, että työpaikalla jonkin kaverit tai tutut viettävät vapaa-aikaansa. Kuinka se yleensä on mahdollistakaan kun aina valitetaan hoitajien vähyydestä?
 
vieras
Voihan sitä pomoa pyytää ottamaan asia esille muistutuksena, ei noon että on jotakin kuullut.
Vaikkapa osastokokouksen aiheeksi näin: Kesälomien aikana on paljon sijaisia, ja muistuttaisin kaikkia vaitiolovelvollisuudesta....
 

Yhteistyössä