Mistä tietää onko kädessä murtuma?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kaaduin lauantaina pyörällä pahasti ja käteen sattu pahiten, olen käyny päivystyksessä, mut mitään ei kuvattu, lääkäri vaan taivutteli kättä ja sanoi että pelkkä ruhjevamma. Käsivarsi tuosta kyynerpäästä alaspäin on sininen ja mustelmilla, niin kipeä, että pitkähihasta paitaakin on vaikea pitää. Turvotusta myös.

Musta alkaa tuntumaan että siinä vois olla murtuma, vai voiko ruhjevamma olla näin kipeä ja kolmatta päivää?

Mulla oli sen kaatumisen jälkeen koko yläkroppa kipeenä, kyljet ja rintakehä...mutta nekin on alkanu jo paranemaan, eikä pahemmin ole kipeenä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
käyppä uudelleen lääkärissä ja vaadi kuvaus. joskaan nyt ei paljon enää ole tehtävissä jos siellä murtuma onkin...

Miksi ei oo mitään tehtävissä? Mulla oli kerran kämmenessä murtuma, olin sen kanssa 10 päivää kotona, kunnes en enää kestäny kipua ja menin päivystykseen, se kuvattiin ja kipsattiin...parani hyvin.
 
Huisi hippu
vaikka ois murtuma, hiusmurtumakin ei sille tehtäis muuta kuin tukiside. paranee viikossa tai kahdessa jot et liikuttele sitä, mulla meni joskus ranne kun keinuin keunussa, kädellä otin vastaan kun osuin puuhun, kuvattiin, ei ollu murtumaa. kun mun sormen keskimmäisestä luusta lohkes pala, siis selvä murtuma sormeni turposi, oli kipee päivän, 2viikkoo paketissa ja sit alko toimia normaaliin tapaan.
 
vieras2
Kannattaa käydä kuvauttamassa... itselläni oli rannemurtuma, liukastuin lauantaina iltapäivällä, kävin päivystyksessä ja lääkäri käänteli/väänteli kättä ja totesi ettei rajua murtumaa näytä olevan, mutta pitäisi käydä vielä röntgenissä seuraavan päivänä. Kävin kuvissa ja murtuma löytyi.

Sunnuntaina kuvien perusteella nuori lääkäri (kandi?) päätteli että hoidoksi riittää pelkkä lasta ja side. Kysyin asiaa vielä myöhemmin terveyskeskuksen "omalääkäriltämme", hän oli sitä mieltä että ranne vaatii kipsilastan. Loppujen lopuksi ranne kipsattiin torstaina eli noin viisi päivää myöhemmin kuin ranne murtui.
 
ap
Voinko mennä suoraan päivystykseen tän kanssa vai pitääkö ensin yrittää aikaa terveyskeskuksesta? Viimeksi menin päivystykseen kun oli murtuma, eikä ainakaan sanottu ettei olis saanu mennä.
 
1
Kaaduin pari päivää sitten luistellessani, ja ranteeni vääntyi. Ranteeni oli koko loppu päivän kipeä, mutta kipu kuitenkin helpotti iltaa myöten. Seuraavana aamuna kipu oli jo lähtenyt. Kuitenkin iltaa myöten kipu tuli takaisin. Ranteeseeni sattuu jos nostan jotain painavaa, tai heilutan kättäni. Minulla ei kuitenkaa ole mustelmia, eikä käteni ole turvonnut. Onko mahdollista että minulla olisi veneluun murtuma?
 
"vieras"
Kaaduin pari päivää sitten luistellessani, ja ranteeni vääntyi. Ranteeni oli koko loppu päivän kipeä, mutta kipu kuitenkin helpotti iltaa myöten. Seuraavana aamuna kipu oli jo lähtenyt. Kuitenkin iltaa myöten kipu tuli takaisin. Ranteeseeni sattuu jos nostan jotain painavaa, tai heilutan kättäni. Minulla ei kuitenkaa ole mustelmia, eikä käteni ole turvonnut. Onko mahdollista että minulla olisi veneluun murtuma?
Miksi ihmeesä et mene lääkäriin, ei sitä murtumaa ilman röntgenkuvaa löydä.
 
torvi
Itselle on käynyt just sama ja sillon menin heti lääkäriin. Jos siinä onkin murtuma niin se voi johtaa kuolioon johonka taas ei ole parannuskeinoa vaan käsi amputoidaan
 
vierailija
Voi hyvänen aika, miksi pitää edes miettiä pitääkö mennä lääkäriin - PITÄÄ ja oikealle lääkärille! Kaaduin 12.12 ja menin ambulanssilla päivystykseen, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut. Jos tapaturma olisi sattunut päivällä, olisin suoraan mennyt sinne missä ranteeni nyt leikataan. Leikkaus on ensi tiistaina (leikkaus siis tehtävä mahdollisimmanpia eli viimeistää 2vk tapaturmasta). Minulla meni värttinäluun alapää kolmeen osaan eli katkesi ja halkesi. Paraneminen kestää 6-12kk kuntoutuksineen. Eli menkää heti oikealle lääkärille! Itse valitsin yksityisen sektorin, kun on olemassa sitä varten vakuutus. Suosittelen Pohjola Sairaalaa, vaikka ei vakuutusta olisikaan silloin tietty joutuu itse maksamaan.
 

Yhteistyössä