-
15.10.09 02:27 #1ölömölöVierailija
Paljon kysymyksiä elämänkatsomustiedosta ja pienestä koulusta
Meillä on lapsi alakoulun tokalla luokalla, ja joutuu tällä htekellä käymään uskonnontunneilla muiden kanssa, vaikka kukaan perheestämme ei ole koskaan kuulunut mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.
Itse luin yläasteella ja lukiossa et:a, ja jollakin tavalla toivoisin että lapsenikin voisi tehdä niin. Ei minulla ole mitään uskonnonopetusta vastaan sinänsä, mutta periaate on kuitenkin että emme ole edes tapauskovaisia.
Koulu on kuitenkin todella pieni (n. 30 oppilasta) ja jotta yksittäisessä koulussa järjestettäisiin elämänkatsomustietoa, siinä pitäisi olla vähintään 3 lasta joiden vanhemmat vaatisivat sitä. Lisäksi ei ole lähikouluja joiden kanssa voisi järjestää yhdessä... Viime viikolla oli vanhempainkokous, ja paikalla 12 vanhempaa, joten aika moni myös poissa. Löytyisiköhän vanhempien jokosta edes muutama joiden mielestä elämänkatsomustieto olisi hyvä asia (ja jotka eivät kuulu ev.lut. seurakuntaan - sehän on edellytys)? Miten ottaa tämä puheeksi tuiki tuntemattomien ihmisten kanssa...? Ja alkavatko sitten jotkut ihmettelemään ja katsomaan vinoon...?
-
15.10.09 02:31 #2
Hassua, ettei saa opetusta elämänkatsomustiedosta. Minulle järjestettiin se, vaikka olin ainoa oppilas. Siitä tosin on aikaa jo. Toivottavasti tilanne jotenkin järjestyy!
-
15.10.09 02:38 #3ölömölöVierailija
Juu nykyään on tuo kolmen oppilaan sääntö
-
15.10.09 03:36 #4vierasVierailijaTuossa meni jo sitten väärin. Lainaus laista:
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö
"Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle oppilaalle, joka ei osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen, opetetaan elämänkatsomustietoa. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvalle oppilaalle, jolle ei järjestetä hänen oman uskontonsa opetusta, opetetaan huoltajan pyynnöstä elämänkatsomustietoa. Perusopetuksen järjestäjän tulee järjestää elämänkatsomustiedon opetusta, jos opetukseen oikeutettuja oppilaita on vähintään kolme."
Perusopetuksen järjestäjä on kunta tai kaupunki. Eli liki jokaisessa Suomen kunnassa/kaupungissa ollaan velvollisia järjestämään ET opetusta. Täällä on asiasta lisää: http://www.edu.fi/peruskoulu/uskonto/perusopetuslaki.pdf .
Saat vain varautua siihen, että sinulle jopa valehdellaan päin naamaa, ellet itse osaa pitää puoliasi. Omat kokemukset ovat opettaneet, että jonkun tehdessä esityön, löytyy muitakin vaihtoehdosta kiinnostuneita.
Tässä muutama esimerkki viimeisten vuosien ajalta:
- ei koulussamme ole ketään ET opetuksessa (550 oppilaan koulu) -> ET ryhmässä oli 5 oppilasta pelkästään tästä koulusta
- ei esikoulussa opeteta uskontoa -> opetussuunnitelmaan on kirjattu tavoitteet sekä uskonnon että ET opetukselle
- kaikkien on pakko kuunnella srk päivänavaukset, emme pysty järjestämään asiaa toisin -> nyt tiedän ainakin 3 oppilasta (viime vuonna oli 1), joille on järjestetty mahdollisuus olla poissa srk päivänavauksista uskonnollisen vakaumuksensa takia
-
15.10.09 04:16 #5apVierailija
Kiitos! Tämä olikin uutta tietoa. Koulusta tuli juurikin näin, että *koulussa* pitäisi olla kolme... Ja seuraava kysymys onkin sitten että miten "käännyttää" mies. Mies on siis täysin ateisti, mutta on sitä mieltä että aina kun halutaan/vaaditaan jotakin "erikoisjärjestelyjä" niin siitä kärsii loppupelissä lapset (joko suoraan koulun toimien kautta, tai sitten kavereiden).
-
15.10.09 20:15 #6vierasVierailija
No se on toinen ongelma.
Minä olen niin vahvasti omaa mieltäni, enkä suostu tuossa joustamaan. Koska miehelle asia ei ole niin tärkeä, tästä ei ole tullut kiistaa. Mutta meillä asiaa helpottaa tosiaan se, että tuo koulu on iso ja siellä on myös islamin opetusta. Kaikkiaan tiedän ainakin yhden luokan, jossa on 3 eri uskontoa tunnustavia + ET oppilaita. Näinpä noin 30 % luokasta ei osallistu uskontotunneille lainkaan.
-
15.10.09 20:16 #7vierasVierailija
No se on toinen ongelma.
Minä olen niin vahvasti omaa mieltäni, enkä suostu tuossa joustamaan. Koska miehelle asia ei ole niin tärkeä, tästä ei ole tullut kiistaa. Mutta meillä asiaa helpottaa tosiaan se, että tuo koulu on iso ja siellä on myös islamin opetusta. Kaikkiaan tiedän ainakin yhden luokan, jossa on 3 eri uskontoa tunnustavia + ET oppilaita. Näinpä noin 30 % luokasta ei osallistu uskontotunneille lainkaan.
-
29.10.09 13:24 #8ET-vanhempiVierailija
ET:n opetuksesta
Hei!
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö
Yksi vastaaja jo selvittikin tuota kolmen oppilaan sääntöä. Se siis koskee kuntaa.
Vastavia ongelmatilanteita on ympäri Suomea, ja niihin on puututtu mm. tekemällä kirjelmä opetushallitukseen, sekä kantelemalla eri kuntien kouluunilmoittautumislomakkeista.
Suosittelen ilmoittamaan tästä koulun rehtorille sekä kunnan sivistys/opetustoimen johtajalle. Kunta syyllistyy lain rikkomiseen toimiessaan näin. Todennäköisesti kunnan käyttämä kouluunilmoittautumislomake on hieman virheellinen, jos se ei ohjaa uskontokuntiin kuulumattomia suoraan ET:hen.
En ota kantaa perheenne sisäisiin asioihin (uskontokuntiin kuulumaton voi, jos molemmat vanhemmat sitä tahtoo, osallistua enemmistön uskonnon opetukseen), mutta oletusarvoisesti opetuksen järjestäjän pitäisi sijoittaa uskontokuntiin kuulumattomat ET:n opetukseen!
ET:n opetukseen voi tulla muitakin, kun ET:n opetus alkaa ja muut vanhemmat saavat siitä tietoa (asia mainitaan lukujärjestyksessä, kouun www-sivulla, esitteissä jne. ). Vanhemmille voi myös laittaa vaikka sähköpostia ja kysyä, löytyykö ET:stä kiinnostuneita. Ei tuossa ole sen kummenpaa, kuin kysyisi että saadaanko ruotsin kielen opetusryhmää kasaan neljännellä luokalla. Mikäli ET:n opetus järjestetään toisella koululla, vastaa kunta kuljetuksista. Mutta, kun ilmoitat kunnalle/koululle että lapsesi opiskelee ET:tä, on heidän järjestettävä opetusta. Jos eivät järjestä, asiasta voi kannella ja kunnan viranomaiset saavat varmasti huomautuksen / rangaistuksen asiasta.
Toki yksi vaihtoehto on olla osallistumatta lainkaan uskonnon opetukseen. Tämä toimii hyvin alaluokilla jos uskonnon opetus on aamun ensimmäinen tai viimeinen tunti.
Suosittelen tutustumaan http://www.et-opetus.fi -sivustoon. Siellä on esitelty vanhempien kohtaamia ongelmia ja paljon muutakin ET:stä.

Lainaa