*

Mitä läheisen kuoleman jälkeen pitää tehdä?
+ Vastaa ketjuun
Näytetään tulokset 1 - 16. Osumia 16

Ketju: Mitä läheisen kuoleman jälkeen pitää tehdä?

apua vailla
    Vierailija

Mitä läheisen kuoleman jälkeen pitää tehdä?

Mä oon ihan pihalla ja päässä pyörii miljoona asiaa. Äitini siis löydettiin tänään kuolleena, poliisi sanoi että äiti viedään "jonnekin" (en enää kuullut) ja että ruumisavaus suoritetaan myöhemmin.
    Äiti asuu eripaikkakunnalla, eikä meillä ollut turhan hyvät välit. Eli en edes tiedä kuuluko äitini kirkkoon.

Mitä mun pitää tehdä ensimmäisenä?
    Siis soittaan äidin kotikunnan kirkkoherranvirastoon? Mut antaako ne sieltä tietoja puhelimitse? Toinen sisko muisteli et äiti haluasi et hänen haudataan synnyinkuntaansa, miten se onnistuu? Hautajaiset? kulut? perunkirjoitukset? Perunkirjoituksissa on vielä se ongelma et isä ja äiti on eronnu yli 15v sitten, mutta (mun tiedon mukaan) virallista ositusta ei ole tehty. eli mistä tuosta saa tietoa?

Musta tuntuu et mun pää halkee. Ja siskot haluaa (ja niin kyllä mäkin) et asiat etenee mahdollisimman nopeasti.

ota yhteys vaikka oman kuntasi oikeusaputoimistoon, sieltä neuvovat eteenpäin.

vieras
    Vierailija
    Ensinnäkin...Pahoitteluni äitisi poismenon johdosta .

Sinuna soittaisin heti huomenna äitisi asuinpaikkakunnan kirkkoherranvirastoon, aloittaisin siis sieltä.
    Esittele itsesi ja pidä äitisi henkilötunnus hollilla, sen antamalla uskoisin, että uskovat sinun olevan tytär.

Siellä neuvovat miten toimia tästä eteenpäin.

vieras
    Vierailija
    Otan osaa!

http://hautajaiset.helsinginseurakunnat.fi/hautajaiset.html

Tuolta voi löytyä jotain tietoa.

ap
    Vierailija
    Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja vieras

Sinuna soittaisin heti huomenna äitisi asuinpaikkakunnan kirkkoherranvirastoon, aloittaisin siis sieltä.
    Esittele itsesi ja pidä äitisi henkilötunnus hollilla, sen antamalla uskoisin, että uskovat sinun olevan tytär.

kiitos. Mä aina ajattelin (huonojen välien takia) että en itke kun äiti kuolee... Ja nyt itekn melkein koko ajan

Mä en tiedä äitini henkilötunnuksen loppuosaa :/

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja ap

kiitos. Mä aina ajattelin (huonojen välien takia) että en itke kun äiti kuolee... Ja nyt itekn melkein koko ajan

Ota yhteys isääsi, hän varmaan tietää hlötunnuksen loppuosan.
    jaksuja

vieras
    Vierailija
    Kuolintodistus pitää ensin saada, ilman sitä mikään ei etene mihinkään. Perunkirjoitusta varten tarvitset virkatodistukset, joita voit metsästä itse tai pientä palkkiota vastaan pyytää kirkkoherranvirastosta. Jos vainaja on asunut usealla paikkakunnalla elämänsä aikana, kannattaa käyttää palvelua.

Olen kahdet hautajaiset järjestänyt ja jälkimmäisten kohdalla valitisin hautaustoimiston, joka hoiti suurin piirtein kaiken puolestan. Vainajan kuljetukset, yhteydenpidon kirkkoon jne.

vieras
    Vierailija

Kuka äitisi löysi? Missä äitisi lompakko ja muut henkkoht tavarat ovat tällä hetkellä?

Otan osaa Itse olin samassa tilanteessa vuosi sitten isäni kuoleman johdosta.
    Otin ensin yhteyttä hautaustoimistoon jota käytimme, sieltä sai kaiken neuvon ja palvelun. Oikeusaputoimisto hoiti meillä perunkirjoitukset.

vieras
    Vierailija
    Kuolintodistus pitää ensin saada, ilman sitä mikään ei etene mihinkään. Perunkirjoitusta varten tarvitset virkatodistukset, joita voit metsästä itse tai pientä palkkiota vastaan pyytää kirkkoherranvirastosta. Jos vainaja on asunut usealla paikkakunnalla elämänsä aikana, kannattaa käyttää palvelua.

Olen kahdet hautajaiset järjestänyt ja jälkimmäisten kohdalla valitisin hautaustoimiston, joka hoiti suurin piirtein kaiken puolestan. Vainajan kuljetukset, yhteydenpidon kirkkoon jne.
    Perunkirjoituksella ei ENSIMMÄISEKSI ole mikään kiire!

Tärkeintä on nyt hoitaa äiti hautaan.

ap
    Vierailija

Kuka äitisi löysi? Missä äitisi lompakko ja muut henkkoht tavarat ovat tällä hetkellä?
    Poliisi löysi, kun itse soitin huolestuneena kun en saanut äitiin yhteyttä. Epäilen et lompakko ja muut tavarat esim. avaimetkin olisi hänen asunnossaan. En tiedä miten poliisit menivät sisälle. Eli kai mun pitää poliisilaitoksellekin soittaa?

vieras
    Vierailija
    Ei haittaa vaikket tiedä äitisi hlötunnusta, mun käsittääkseni tiedot löytyvät myös sinun tunnuksillasi.

vieras
    Vierailija
    Poliisi löysi, kun itse soitin huolestuneena kun en saanut äitiin yhteyttä. Epäilen et lompakko ja muut tavarat esim. avaimetkin olisi hänen asunnossaan. En tiedä miten poliisit menivät sisälle. Eli kai mun pitää poliisilaitoksellekin soittaa?
    O.K. Sitten kyllä voisit poliisillekin soittaa...Että pääset äitisi asuntoon sisälle. Koska ajattelit matkustaa äitisi asuinpaikkakunnalle? Sieltä käsin asioita olisi helpompi hoitaa...

ap
    Vierailija
    O.K. Sitten kyllä voisit poliisillekin soittaa...Että pääset äitisi asuntoon sisälle. Koska ajattelit matkustaa äitisi asuinpaikkakunnalle? Sieltä käsin asioita olisi helpompi hoitaa...
    Huomenna, jos saan auton lainaksi. Asuu naapurikunnassa et ei ihan hirvittävän kaukana, siis asui

Vierailija
    Ja kuolintodistuksessakin menee aikaa kun jos avaus tehdään.

"Reetta"
    Vierailija

kaikki hakusessa

Äitini kuoli tänää...nyt sit kaikenlaisii. järjästelyitä...sit viel mitä löytyykään papereista...Olisiko viisasta antaa pesähoitajalle kaikki mit asoita on??kimuranttii tulee olemaa...siit varma...

Pikavastaus Pikavastaus