Masennuslääkitys ja alkoholi oli huono yhdistelmä...

  • Viestiketjun aloittaja Outoa käytöstä
  • Ensimmäinen viesti
Outoa käytöstä
Eli sepram lääke mennyt muutaman viikon. Nyt perjantaina olin sitten pikkujouluissa..Ja nautin hieman alkoholiakin. Koko viikonlopun sitten märehdin että kuin mä käyttäydyin niin oudosti. Huomasin siinä illan aikana etten ole olleenkaan oma itsen kun nautin alkoholia. Ensiksikin tunteet oli todella pinnassa, siis itku tuli helposti. Sit alennuin haukkumaan erästä hyvää ystävääni yhdelle tutulle, joka siis myös tuntee tämän ystäväni. En ole koskaan tästä ystävästäni pahaa puhunut, vaikkakin hän on hieman ylimielinen ja materialisti. Nyt sitten annoin tulla suuni puhtaaksi..Ja varmaan tämä ihminen kenelle vuodatin, niin kertoo tälle mun ystävälle mitä olen puhunut :(
Sitten lähdimme jatkoille ravintolaan ja siellä painoin kamalaa vauhtia omineni ja mieheni jätin muiden kanssa hengailemaan ja hengailin vain yksin ja halailin kaikki maailman tutut ketkä vastaantulivat. Sitten tapasin mun serkun ex- miesystävän, ja haukuin tälle miehellekkin mun serkkulikan ihan pystyyn. No joo, serkku on vaikea tapaus, ei ole ihan tasapainoinen..mutta siltikin mua kauhistuttaa mun käyttäytyminen, kun yleensä sitä puolustaa omiaan ja sukulaisistaan viimeiseksi haluaa pahaa puhua. sit kun juttelin tän serkun ex- miehen kanssa, niin ajattelin koko ajan et hitto onpa hyvän näköinen ja mielessäni harmittelin et miksen ole vapaa ja villi, et miten ihanaa olis muhinoida sen miehen kanssa. Siis apua..mikä mua vaivasi?!!!!
Tuntui että olen jotenkin tosi kylmä, enkä välitä vähääkään muiden tunteista. Tää sepram+alkoholi on näemmä tosi vaarallinen yhdistelmä :(

Onks teillä muilla ollut millaisia kokemuksia masennuslääkityksestä ja alkon nauttimisesta?
Ja itse siis otan todella harvoin, ehkä 2 krt vuodessa.
 
koppola
Tää lause pistää silmään *"No joo, serkku on vaikea tapaus, ei ole ihan tasapainoinen.."* Itsehän sä olet lääkityksellä! Taidat vaan olla pohjimmiltasi arvosteleva tyyppi ja nyt humalassa se tuli esiin!
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja koppola:
Tää lause pistää silmään *"No joo, serkku on vaikea tapaus, ei ole ihan tasapainoinen.."* Itsehän sä olet lääkityksellä! Taidat vaan olla pohjimmiltasi arvosteleva tyyppi ja nyt humalassa se tuli esiin!



Olen joo lääkityksellä ja hakenut apua ongelmiini. Kun et sen enempää tiedä, mitä tarkoittaa serkkuni "epätasapaino", niin parempi ehkä olla kommentoimatta.
 
Hanna
itse olen syönyt Sepramia vuoden verran ja olen pystynyt juomaan alkoa ilman sivuvaikutuksia. Otin ensimmäisen kerran alkoa vasta kun olin syönyt lääkettä n5kk, en sitten tiedä onko sillä jotain vaikutusta. Sun elimistö ei varmaan ole vielä tottunut lääkkeeseen ja siihen kun yhdistää alkon, niin vähemmästäkin menee sekaisin.
Lääkeinfon sivuilla lukee: "Sepramin ei ole todettu voimistavan alkoholin vaikutusta. Kuitenkaan alkoholin käyttöä Sepram-hoidon aikana ei suositella."
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mulle lääkäri sanoi että kohtuudella voi ottaa..
Samaa on sanonut lääkäri miehelleni, joka syö masennuslääkkeitä...

Totuus kuitenkin on, että jo muutama kalja aiheuttaa lähemmäs viikon kestävän mielialavaihtelun ja olotilan "romahtamisen". Vähänkin runsaampi ottaminen tekee hänet erittäin agressiiviseksi ja silloin on myös rikkonut tavaroita ja myös käynyt minun päälle. :(

Näin ollen meillä on sovittu, että alkoa ei oteta, kun maksimissaan 1 - 2 saunaolutta, mikäli minä tai lapset olemme läsnä. Lisäksi on luvannut mennä mökille viikoksi asumaan, mikäli enemmän alkoa kuitenkin ottaa.
 
OCD
Itse syön 60 mg/vrk pakko-oireiseen häiriöön, ja olen ottanut kunnolla silloin, kun otan, enkä ole huomannut mitään eroa ottamiseen ennen lääkitystä!

Itseäni vaan ihmetyttää tuo kohta pakkausselosteessa: "Sepramin ei ole todettu voimistavan alkoholin vaikutusta. Kuitenkaan alkoholin käyttöä Sepram-hoidon aikana."

Jos ei se voimista, miksei koko alkoholikohtaa olisi voinut jättää väliin tai jättää kohtaan: "Sepramin ei ole todettu voimistavan alkoholin vaikutusta."? Ei se kuitenkaan kolmiolääke ole!
 
Itse syön 60 mg/vrk pakko-oireiseen häiriöön, ja olen ottanut kunnolla silloin, kun otan, enkä ole huomannut mitään eroa ottamiseen ennen lääkitystä!

Itseäni vaan ihmetyttää tuo kohta pakkausselosteessa: "Sepramin ei ole todettu voimistavan alkoholin vaikutusta. Kuitenkaan alkoholin käyttöä Sepram-hoidon aikana."

Jos ei se voimista, miksei koko alkoholikohtaa olisi voinut jättää väliin tai jättää kohtaan: "Sepramin ei ole todettu voimistavan alkoholin vaikutusta."? Ei se kuitenkaan kolmiolääke ole!
Millainen pakko-oirehäiriö sinulla on?
 
"vilijonkka"
Oon miettinyt paljon tätä alkoholin ja sepramin yhteensopivuutta ja en tiedä onko se lääke vai mikä, mutta oma käyttäytymiseni on muuttunut sinä aikana kun lääkitys on ollut "päällä". Oon aina ollut vauhdikas kekkulissa mutta en koskaan ilkeä tai agressiivinen. Nykyään saatan sanoa ihmisille ihan suoraan mitä heistä ajattelen selvin päin, eli käyttäydyn niin kuinka haluaisin käyttäytyä selvänä. Se mikä meillä masentujilla on melko usein yhteistä on liika kiltteys, teemme toisten hyväksi paljon asioita vaikka emme jaksaisikaan, omien rajojen tunnistaminen mättää. Kuuntelemme toisten murheita ja vähättelemme omiamme, siedämme inhottavia ihmisiä ympärillämme ja uhraamme näin oman itsemme. Usein malli on opittu lapsuudessa, vahingollisessa perheyhteisössä, jossa lapsen äänelle, tunteille ja tarpeille ei ole tilaa. Ajatus omasta arvottomuudesta jää päälle ja yrität tehdä toisten hyväksi asioita, jotta he hyväksyisväti sinut. Yhtälö on hyvin surullinen ja vahingollinen, joka ennen pitkää musertaa, koska vaikka mitä tekisit tuntuu siltä ettet tee tarpeeksi tai riittävän hyvin. Masentuminen on tai ainakin minulle oli merkki siitä että raja tuli vastaan. Oli alettava välittämään myös itsestään, sitä piti opetella ja oikein urakalla, heittäytymällä heittäytyä itsekkääksi ja opeteltava sanomaan ei. Aluksi piti sanoa ei kaikelle, olla inhottavan tyly ja tylsä tyyppi, jotta toipuminen pääsi käyntiin. Aikaisempi ilopilleri ja toisten viihdyttäjä olikin yhtäkkiä hiljainen ja tylsä, joka ei haluunnutkaan aina pitää hauskaa. Piti tutustua itseensä uudelleen ja huomata muuttuneensa, ei välttämättä niin kivaa tai ainakaan helppoa. Uutena minänä pitää opetella käyttämään myös alkoholia, antaa itselleen siinäkin aikaa ja armoa. Aina voi pyytää anteeksi huonoa käytöstään tai välttää ihmisiä tai tilanteita, jotka ärsyttävät. Paras konsti on opetella olemaan suorapuheinen selvinpäin, helppoa tämä ei ole mutta jatketaan tsemppaamista. Voimia sinulle äläkä välitä ihmisistä, jotka arvostelevat tekemisiäsi tuntematta sinua lainkaan . Mukavaa joulunodotusta !
 
no juuuuu
No itelläni ei ole tuosta lääkkeestä kokemusta, vai Efexorista ja Cipralexistä. Sepramin vaikuttava aina on sitalopraami ja Cipralexin essitalopraami, en tiedä kuinka paljon ne poikkeavat toisistaan. Efexorissa taas venlaflaksiini.

Itse en huomannut mitään eroa käytöksessäni, paitsi sen että pienempi alkoholimäärä riitti humalaan. Ei tarvinnut juoda niin paljoa mitä normaalisti.
 
"hoitaja"
Itse syön 60 mg/vrk pakko-oireiseen häiriöön, ja olen ottanut kunnolla silloin, kun otan, enkä ole huomannut mitään eroa ottamiseen ennen lääkitystä!

Itseäni vaan ihmetyttää tuo kohta pakkausselosteessa: "Sepramin ei ole todettu voimistavan alkoholin vaikutusta. Kuitenkaan alkoholin käyttöä Sepram-hoidon aikana."

Jos ei se voimista, miksei koko alkoholikohtaa olisi voinut jättää väliin tai jättää kohtaan: "Sepramin ei ole todettu voimistavan alkoholin vaikutusta."? Ei se kuitenkaan kolmiolääke ole!
Sen vuoksi siinä on se kohta että alkoholia ei suositella, koska alkoholin käyttö ei ole suotavaa jos on mielenterveydellisiä ongelmia. Alkoholi yleensä pahentaa oireita. Ei liity itse lääkkeeseen.
 
"vilijonkka"
Itsekin luulen että uudenlainen käytökseni humalassa johtuu enemmänkin oman itseni ja reagointitapojeni ja muuttumisesta kuin lääkkeestä. Totta on että lääkkeitä ja alkoholia ei suositella käytettävän yhtä aikaa, mutta niin virallisesti täytyy olla, eikä alkoholin juomista ainakaan suomessa saa mitään virallista tietä suositella muutenkaan, lienee vallan laissa... Sen olen huomannut että runsas alkoholinkäyttö pahentaa masennusoireita. Alkoholi saattaa pienen hetken (nousuhumala) auttaa pahaan oloon, mutta mahalasku tulee takuulla ja tuntuu hirveältä. Tietää varmasti hän kun on moisen kekenut. Kuulun itsekin siihen kastiin, joka odotti perjantaita,jotta saattoi "hyvällä omalla tunnolla" kiskaista punkkua naamariin pullon tai pari. Niin että ottakaamme viinaa vain iloon ;)
 
Nostetaan ketjua
Itse ainakin aina vedän niit nappei ennenku lähen baari-illan viettoon! Tulee kyllä ihan parhaat illat :D Jotenkin häpeä katoaa ihan totaalisesti, siis ihan totaalisesti :|
 

Yhteistyössä