Miten teillä tytöt on reagoinut kuukautisten alkamiseen?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
ev
Oltiin toki puhuttu jo aika päivää sitten, mitä ne kuukautiset on ja mitä sitten tehdään kun ne alkaa.

Sitten 13-vuotiaana tuli sanomaan eräs päivä että "mun kuukautiset alkoi". Eipä siinä sitten mitään. Kysyin että muistaako missä meillä on siteet jne. ja että kertoo jos tarvii jotain, niin ostan.
 
Ulla
Meillä vanhempien tyttöjen äiti ilmoitti mulle kun vanhemmalla alkoi ja tuo meidän nuorin taas asiallisesti ilmoitti että nyt ne alkoi.
Keskimmäinen raukka jäi aivan huomiotta... Mutta on ne silläkin alkaneet kun on tamponeja pyydellyt...
 
Milli
Meiän likalla ei vielä ole alkaneet, mutta eipä siihen varmasti kauaa enää mene. Mä olin itse just täyttänyt 11v, kun mun menkat alkoi ja mä olin epätoivoinen :( Muilla mun kavereilla ei ollut vielä edes tissit kasvaneet.. Mä itkin ja itkin ja itkin, etten vielä halua kasvaa aikuiseksi.
 
vieras
Omat tytöt vasta ihan pieniä, mutta muistan kun omani alkoi seiskaluokalla. Asuin isälläni enkä kehdannut kertoa äitipuolelleni asiaa. Salasin sen puolisen vuotta. Käytin vessapaperia ja koska pesin paljon pyykkiä muutenkin niin viskoin sitten ne veriset pikkarit sinne koneeseen salaa. Onneksi sitä vuotoa oli niin vähän, että se vessapaperi riitti. Lopulta rohkaistuin ja kerroin asian. Tosin silloinkin puhelimessa ja ohimennen jonkun toisen asian lomassa. Ja en siis kertonut, että ne oli alkaneet jo puolivuotta sitten, esitin että ne alkoi silloin.
 
bb
Tytön kanssa juteltiin jotain menkoista jo joku aika sit kun oli valkovuotoa. Ja menkat kun alkoi, niin tyttö (11) vaan sanoi että vuotaa verta, taisi menkat alkaa. Minä annoin siteitä ja lupasin ostaa lisää.
En sen kummemmin alkanut juttelemaan (muistissa edelleen se kuolettava häpeän tunne kun oma äiti aikoinaan tuppautui huoneeseeni keskustelemaan naisten vaivoista..) vaan annoin tytön tiputella kysymyksiä sitä mukaa kun sille niitä tuli mieleen :)
 
minun muistoni
Kun minula alkoi ekat menkat pyysin äidiltä siteitä,olimme eräällä leirintä alueella ja äitini meni mökistä ulos.
Huuti mökin pihalla olevalleni isälle
-lähdetääs ostamaan rättejä, tuolla yhdellä on verta vuotava vittu
Arvaa kehtasinko koko viikon aikana tulla mökistä ulos :(
Ainut positiivinen puoli että kyse oli vuokramökistä ja emme tunteneet naapurimökin asukkeja jotka oli samaan aikaan grillaamassa.

Tämän jälkeen en ole äitilleni puhunut mitään henkilökohtaisia asioitani
 
vieras
Hitsi kun olis itelläkin aikoinaan ollu tommoset perhesuhteet, että olis vaan voinu ilmottaa asiasta. Mä en todellakaan kertonu kellekään, mutta kun ne alko semmosella jättivuodolla, niin äiti ei voinu olla huomaamatta kaameita tahroja housuissa kun pyykkäsi ja vaivautuneena sitte sano, että "kerro jos tarvit parempia siteitä."
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minun muistoni:
Kun minula alkoi ekat menkat pyysin äidiltä siteitä,olimme eräällä leirintä alueella ja äitini meni mökistä ulos.
Huuti mökin pihalla olevalleni isälle
-lähdetääs ostamaan rättejä, tuolla yhdellä on verta vuotava vittu
Arvaa kehtasinko koko viikon aikana tulla mökistä ulos :(
Ainut positiivinen puoli että kyse oli vuokramökistä ja emme tunteneet naapurimökin asukkeja jotka oli samaan aikaan grillaamassa.

Tämän jälkeen en ole äitilleni puhunut mitään henkilökohtaisia asioitani
Voi luoja! :(
 
***
Mun kavereilla oli alkaneet menkat kuudennella luokalla ja muistan kun ne puhui siitä kuiskaillen koulussa. Mä olin ihan pihalla että mistä ne puhuu ja kun ne kysyi että "onks sulla alkanu?" vastasin vaan et "tottakai" vaikka en tiennyt yhtään mistä ne puhuu!!!

No sitten seiskalla ne alkoi ja mulla ei ollut mitään käsitystä, mitä ne oli. Sanottakoon tähän väliin että äitini ei tuollaisista asioistani kanssani koskaan keskustellut.

Menin häpeissäni äidin luo kertomaan asiaa joka tokas vaan tympeenä että "siteitä on siel kaapissa ja muista pestä alapääs joka päivä". Olin hämmennyksissäni mutta jotenkin selvisin.. ainoo vaan et siteitä ei todellakaan sit aina ollut siellä joten jouduin tunkemaan housuihin vessapaperia. Joskus lähdin itse ostamaan siteitä, jos oli rahaa. Niitäkin piti käyttää säästeliäästi ja joskus oli sama side päivän pöksyssä ja lainehti yli.
 
Borkku
Aika rauhallisesti otti asian tossa vuos sit. Nyt on ikävänä puolena valtavat kivut joihin just yks päivä täältä kyselinki et mitäs kipulääkkeitä kelläkin on käytössä ollu, et pääsis kivuista eroon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Tytön kanssa juteltiin jotain menkoista jo joku aika sit kun oli valkovuotoa. Ja menkat kun alkoi, niin tyttö (11) vaan sanoi että vuotaa verta, taisi menkat alkaa. Minä annoin siteitä ja lupasin ostaa lisää.
En sen kummemmin alkanut juttelemaan (muistissa edelleen se kuolettava häpeän tunne kun oma äiti aikoinaan tuppautui huoneeseeni keskustelemaan naisten vaivoista..) vaan annoin tytön tiputella kysymyksiä sitä mukaa kun sille niitä tuli mieleen :)
Minä olen myös hämmästellyt sitä miten avoimesti pikkusiskoni ovat äidiltämme kyselleet ja puhuneet asiasta. Toinen siskoni oli jopa pohtinut vuodon määrää ja sitä miten usein side pitää vaihtaa jne ja minä olin vaivaantunut pelkästään, kun kuuntelin äitini selittävän minulle noita. :D

Kaikki kuukautistensiirtopilleritkin hommasin itse salassa, mutta ehkä se oli eri asia kun asuin isälläni ja oli se äitipuoli siinä. Toisaalta tiedän kyllä, että en olisi ollut sen avoimempi omalle äidilleni. Enkä ollutkaan. Joskus hän kysyi, että onko kuukautiset alkaneet niin minä totesin että on enkä puhunut muuta.
 
ev
Meilläkin avoimesti asiasta puhuttu, vieläkin tyttö joskus sanoo et "hitto menkat alko JUST ny" tai viimeksi puhuttiin siitä kuinka kärttyinen tyttö oli juuri ennen menkkojen alkamista, siis ihan hirveä!!! Ja että hormoneista se johtuu... jne.
 
-Jonttu-
Mun on aina ollut vaikea kertoa henk.koht. asioita, joten kyllä pitki kauan kerätä rohkeutta ennenkö uskalsin pyytää äitiä tuomaan kaupasta siteitä. Olin tuolloin kuitenkin jo 15 v.

Jälkeenpäin olen miettinyt, että on aikuiselta viimeinen virhe mennä arvostelemaan toisen kehitystä murrosiässä. Oma äitini naureskeli kainalokarvoilleni uimarannalla. Häpesin itseäni :(
 
minun muistoni
Ei meilläkään kukaan puhunut mistään menkoista,koitin kerran kysyä kun meillä oli koulussa aika vanha terkka ja tuo sanoi että äidit kertoo sitten niistä asioista,
joten koitin kysellä niin vastaus oli luokkaa
-kai ne koulussa teille kertoo
Joten en sitten kysellyt :(
Mikä niistä nyt niin kamalan ja likasen asian tekee että ei voida puhua?
Tiedämpä kuinka en kohtele omaa lastani.
 
ev
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö koulussa kerrota näistä asioista tytöille? Ja jos kerrotaan niin missä iässä?
Aion kyllä itse kertoa, mut mietin et koska.
Kyllä kerrotaan mutta en tiedä mikä se nykyinen oppimissuunnitelma on, että missä iässä... 2. luokalla oleva ainakin lueskelee nyt jotain ihmisen anatomiasta.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö koulussa kerrota näistä asioista tytöille? Ja jos kerrotaan niin missä iässä?
Aion kyllä itse kertoa, mut mietin et koska.
Toinen kysymys, kerrotaanko nykyään aiemmin kuin ennen? Omalla ala-asteellani terkkari piti erikseen tunnit tytöille ja pojille viidennellä luokalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö koulussa kerrota näistä asioista tytöille? Ja jos kerrotaan niin missä iässä?
Aion kyllä itse kertoa, mut mietin et koska.
Toinen kysymys, kerrotaanko nykyään aiemmin kuin ennen? Omalla ala-asteellani terkkari piti erikseen tunnit tytöille ja pojille viidennellä luokalla.

90-luvun lopussa meillä kävi 5. ja 6.luokalla joku nainen (olikohan jostain väestöliitosta vai mitä näitä nyt on...) puhumassa ainakin tytöille, pojista en tiedä... Eikä siis tuon tuoreempaa tietoa ole
:D
 
pii
Koulussa kerrotaan yleensä viidennellä luokalla (ja monessa koulussa silloin erikseen tytöille ja pojille) Opettajasta riippuen asia voidaan ottaa esille aiemminkin, mutta siis viimeistään vitosella.
 
bb
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö koulussa kerrota näistä asioista tytöille? Ja jos kerrotaan niin missä iässä?
Aion kyllä itse kertoa, mut mietin et koska.
Toinen kysymys, kerrotaanko nykyään aiemmin kuin ennen? Omalla ala-asteellani terkkari piti erikseen tunnit tytöille ja pojille viidennellä luokalla.
Muistan että itellä oli 5. luokka, mutta tyttö on nyt viidennellä eikä ole puhuttu mitään vielä intiimihygieniasta, kuukautisista yms..
 
vieras
Mun tyttö on kolmannella ja syksyllä kerroin kuukautisista. Hänelle ei ainakaan koulussa ollut vielä kerrottu, itse muistelen, että koulussa kerrottiin vasta viidennellä luokalla...?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pii:
Koulussa kerrotaan yleensä viidennellä luokalla (ja monessa koulussa silloin erikseen tytöille ja pojille) Opettajasta riippuen asia voidaan ottaa esille aiemminkin, mutta siis viimeistään vitosella.
Okei. Pitänee tiedustella joko on kerrottu.
 

Yhteistyössä