Miten teillä tytöt on reagoinut kuukautisten alkamiseen?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Yllätys
Meidän tytöllä alkoi 8 vuotiaana, ei hän silloin tiennyt sanoa, että alkoi kuukautiset, kyseli vaan, et miksihän hänellä on verta housuissa.. itsellekkin tuolloin aika yllätys.. asiaan kun ei vielä ehditty varautua.
Ja silloin kylllä piti opettaa alusta asti.. miten siteet laitetaan.. eikä niiden käytettyjen paikka ole vessan lattialla.
 
IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja Milli:
Meiän likalla ei vielä ole alkaneet, mutta eipä siihen varmasti kauaa enää mene. Mä olin itse just täyttänyt 11v, kun mun menkat alkoi ja mä olin epätoivoinen :( Muilla mun kavereilla ei ollut vielä edes tissit kasvaneet.. Mä itkin ja itkin ja itkin, etten vielä halua kasvaa aikuiseksi.
Miulla samanlainen kokemus, taisin olla vielä 10v. pian täyttämässä 11v. eikä kellään kaverilla ollu vielä menkkoja. Olin äidille itkenyt ja valittanut hyvinkin dramaattisesti;Miksi juuri minä? :snotty:
 
Juu meillakin viidennella aikanaan kerrottiin menkoista. Sita ennen olin asiasta lukenut mm. Suosikista :). Nykyaanhan on netissa kamalasti tietoa, ja nailla nuorten sivuillahan ne (esi)teinit pyorivat, etta aika tynnyrissa saa olla kasvanut jos ei ymmarra mista on kyse...
Itse en halunnut puhua aidin kanssa menkoista, ja oli mukavaa kun se ei keskusteluseuraa tuputtanutkaan, olin kuitenkin jo melkein 14 eika mulla ollut asian suhteen mitaan epaselvaa.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja Yllätys:
Meidän tytöllä alkoi 8 vuotiaana, ei hän silloin tiennyt sanoa, että alkoi kuukautiset, kyseli vaan, et miksihän hänellä on verta housuissa..
Voi kamala :(
Kyllä mä olen kiitollinen siitä, että omat menkat alkoi (joidenkin mielestä jopa huolestuttavan) myöhään. 8-vuotiaan ei kyllä kuulu joutua vielä aikuistumaan..
 
Muistan kun meillä kerrottiin näistä jutuista viidennellä luokalla. Katteltiin siinä parhaan kaverini kanssa sellaista esitettä, jossa oli tamponin kuvia. Mun kaveri heitti siihen läpällä, että "mitä nää on, jotain räjähteitä vai"
Eiköhän siihen sit tullu yks niistä luokan "kovista kimmoista" pätee väheksyvään tyyliin että "Et sä tiedä, ne on tamponeja"
Vitsi mikä urpo...
Mulla alkoi menkat, kun olin 12. Mä olin tädin luona kyläilemässä. Äiti oli kyllä varautunut tosi hyvin siihen, ja kertonut kaiken ja laittanu siteitä ja tamponejakin mukaan.
No sit ku "ne" alko, mä kuitenkin jotenkin hämäännyin ja menin sit tädille näyttää, että mulla on pikkarit veressä. Se vähän hävetti jälkikäteen. Jotenkin tuntui, että olisihan mä ihan itsekin osannut ne siteet hakea. Oli kuitenkin mukavaa kun täti sitten jutteli illemmalla mun kanssa vähän niin kuin aikuisemmalle naiselle:)

Vieläkö yhä edelleen muuten on äitejä, jotka eivät puhuisi tyttärilleen kuukautisista?
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Voi kamala :(
Kyllä mä olen kiitollinen siitä, että omat menkat alkoi (joidenkin mielestä jopa huolestuttavan) myöhään. 8-vuotiaan ei kyllä kuulu joutua vielä aikuistumaan..
Onhan se inhottavaa, jos 8-vuotiaalla alkaa menkat, mutta eihän se hyvän tähden tarkoita, että joutuisi AIKUISTUMAAN.

 
sk
Minkä ikäisenä tyttäret on alkaneet käyttää tamponeja? Jos yleensäkkään ovat käyttäneet... m' tajusin tamponien loistavuuden vasta aikuisiällä ja oonki miettiny minkä ikäiselle niitä voisi tarjota helpottamaan menkkoja.
 
mn
Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Minkä ikäisenä tyttäret on alkaneet käyttää tamponeja? Jos yleensäkkään ovat käyttäneet... m' tajusin tamponien loistavuuden vasta aikuisiällä ja oonki miettiny minkä ikäiselle niitä voisi tarjota helpottamaan menkkoja.
ainakaan mulle tampponit ei sopinu ennen kuin menetin neitsyyteni.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Onhan se inhottavaa, jos 8-vuotiaalla alkaa menkat, mutta eihän se hyvän tähden tarkoita, että joutuisi AIKUISTUMAAN.
No on se osa sitä. Enkä väittänyt että henkisesti yhtäkkiä alkaisi kasvamaan. Soisin silti tuon ikäiselle vielä monta vuotta huoletonta aikaa.
 
4n äiti
ilmoitti minulle ja kerrattiin käytönnön asiat. ei ilmoittanut koko perheelle. otti asian aivan rauhallisesti ja luonnollisesti. ite aikanaan laskin, että montako päivää pitää kärsiä vuodessa, en tykänny ku alkoivat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Onhan se inhottavaa, jos 8-vuotiaalla alkaa menkat, mutta eihän se hyvän tähden tarkoita, että joutuisi AIKUISTUMAAN.
No on se osa sitä. Enkä väittänyt että henkisesti yhtäkkiä alkaisi kasvamaan. Soisin silti tuon ikäiselle vielä monta vuotta huoletonta aikaa.
Muistaakseni on Lassi Sinkkosen kirjasta Solveigin laulu: "Kesällä hänellä alkoivat kuukautiset ja maailmantuska."
 
vieras
Ittelläni alkoi menkat pari kk ennen, kuin täytin 15 vuotta. Jo pari vuotta ennen äitini oli jo ruvennut kyselemään "onko alkanut kuukautiset". En tajua, miksi on niin tärkeää tietää toisten menkoista.

Mutta kyllä pystyn avoimesti (jos on pakko) kertomaan vaivoistani äidille, muuten emme paljoakaan puhu toisillemme.
 
vieras
Mä aloin käyttää tamponeja varmaan puolen vuoden kuluttua menkkojen alkamisesta, olin silloin vajaa 14 v. Inhotti ne tympeät rätit housuissa. Silloin tosin oli tampaxilla niitä pieniä tamponeita, onkohan niitä enää? Vai onko regular pienin?
 
ok
Mä olin 15 ja olin vain tyytyväinen että alkoivat, kun olin jo niin vanha. Äidilleni en ole kertonut tähän päivään mennessä.. Siteitä oli huonosti saatavilla vessan kaapissa, jouduin "säästelemään" niiden kanssa. :( Äiti ei kertaakaan kysynyt, ovatko alkaneet. 20-vuotiaana kerran sanoin että lääkäri käski käydä papassa, äiti vain kysyi "miksi". Ärsyttää hieman ettei äiti saanut itseään kysymään.
 
tassu
Minulla alkoi 13-vuotiaana enka kertonut aidilleni mitaan. Olihan aiti yrittanyt puhua jo ajat sitten mutten halunnut kuunnella, koulussa oli asiasta ihan riittavasti.
En edes koskaan ottanut kylpparista siteita vaan ostin ne itse ja pesin myos pyykkini itse, tosin muista syista kuin kuukautisista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hitsi kun olis itelläkin aikoinaan ollu tommoset perhesuhteet, että olis vaan voinu ilmottaa asiasta. Mä en todellakaan kertonu kellekään, mutta kun ne alko semmosella jättivuodolla, niin äiti ei voinu olla huomaamatta kaameita tahroja housuissa kun pyykkäsi ja vaivautuneena sitte sano, että "kerro jos tarvit parempia siteitä."
Sanos muuta. Ja olisin toivonut apua sopivien siteiden valinnassa. Vuodot olivat runsaat ja valitsin sitten mitä sattuu lipareita. Äidillä olisi kuitenkin ollut enemmän kokemusta asiasta.
 
juu juu
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä tyttö 12v ilmotti koko perheelle iloisesti "mulla alko kuukautiset".
Oli vaan helpottunut kun ei ollutkaan paksuna.
hyvä ettei tyttösi ollut paksuna. minkäikäinen oli kuukautisten alkaessa?
Hei toi jälkimmäinen kommentti: "oli vaan helpottunut kun ei ollutkaan paksuna" oli meinaa silkkaa ilkeilyä. Ja tyhmää sellaista!!!
 
mun tytöllä ei oo kyl alkanu vielä ( toivottavasti ei viel pariin vuoteen alakaan ),mutta asiasta on keskusteltu jo reilu vuosi sitten..tyttö itse toi asian esille silloin ja mä oon vastannu kysymyksiin..
 
idaabcd
mun äiti ei oo ikinä puhunu mulle kuukautisista tai mistään, enkä aio sille naiselle kertoa koska kuukautiseni alkaa tms. koska se kuitenki juoruais sen yhelle sen tosi läheiselle tutulle, se kertois sen sen lapselle, sen lapsi on mun kaveri + se kertois sen kavereille yms. et v i t u t t a
 
"vilma"
kun ne alko olin kotona ja päsi itku mut äiti lhoduti mut site se on iha tavaline juttu kun olin 13v oli se kameta olin meijä luokkan vanhin olin 6 luokkal mut oli 12v kun allotin koulun 8v vuosi 1999.
 

Yhteistyössä