Miten teillä tytöt on reagoinut kuukautisten alkamiseen?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Minkä ikäisenä tyttäret on alkaneet käyttää tamponeja? Jos yleensäkkään ovat käyttäneet... m' tajusin tamponien loistavuuden vasta aikuisiällä ja oonki miettiny minkä ikäiselle niitä voisi tarjota helpottamaan menkkoja.
Voihan niitä tarjota vaikka heti kun menkat alkaa. Pitää vain muistaa, että kaikille ne eivät sovi/kaikki eivät niistä pidä, eikä pidä väkisin painostaa käyttämään. Nimim. aikuinen, joka käyttää vain siteitä
 
"vieras"
Miten kertoa äidille joka on terveyden hoitaja, kun pelkää että tulee hirveät saarnat :S Menkat alkoivat pari päivää sitten. Ei uskalla viedä alushousuja pyykkiin kun pelkään että äitini huomaa. Mitä teen?
 
"Meimi"
Jos et uskalla äidille kertoa, niin osta itse siteitä. Hankalaa tulla toimeen ilman.

Minun kuopus meni viikonloppuna aamulla vessaan ja huuteli sieltä sitten vähän ajan päästä että "äiti, tuo mulle uudet pikkarit, mulla alko näköjään MENKAT" ja se menkat -sana oikein alakuloisesti lausuttuna. Hymyilytti. Sitten otettiin pikapalaveri siitä, miten päin ne siteet laitetaan, mihin käytetty laitetaan ja milloin vaihdetaan uusi ja kyselyä sattuuko... Typy on 12 v.
 
Ihan asiallisesti ovat ilmoittaneet kun on alkaneet.
Perheen tapoihin kuuluu, että ekoja kuukautisia saa jokainen juhlia äidin kanssa "naisten päivällä" kaupungissa. Käydään ulkona syömässä, ostamassa jotain kivaa (kirjoja, vaatteita tms) ja leffassa kaksin.
 
vastauksiaa
oon 14-v tyttö ja meen siis ysille syksyl, joten voin sanoo et koulus näist menkka-murkkuikä jutuist puhutaan viidennel, terveystarkastuksest sain siteen jota ihmetellä :D
 
"vieras"
Mäkin aloin käyttää tamponeja melkein heti, kun kuukautiset alkoi. Olin 13-vuotias niiden alkaessa. Siteet ällötti, ja vuosivat aina läpi ja ohi. Ostin tampaxin pienimpiä tamponeja ja muistan vieläkin sen vapauden ja helpotuksen tunteen, mikä mulla oli kun laitoin ensimmäisen paikoilleen.

Omalla kohta 13-vuotiaalla alkoivat kuukautiset vastikään, yksi ilta tuli sanomaan mulle "äiti voisitko ostaa mulle siteitä, kuukautiset alkoi". Mulla oli onneksi siteitä varalla, joten annoin heti ja kerroin, mihin laitan seuraavan paketin jotta löytää. Kerroin myös mihin käytetyt laitetaan, ja sen että kannattaa merkitä kalenteriin ylös. Tyttö kyllä jo tiesikin sen.
 
äääääääää
Meillä ei kotona koskaan puhuttu mistään eikä ollut mitään yksityisyyttä
Kun itelläni menkat alkoi 13vuotiaana en edes sanonut heti äidilleni vaan meni paripäivää mutta sitten mulla oli niin kipee alavatsa yöllä ja menin yöllä äidin sängyn viereen ja sanoin että mulla alkoi kuukautiset.
Tosi noloo oli.
Äiti antoi siteen ja kysy tiedänkö mitepäin se laitetaan , huusin vain että tiedän.

Aamulla äiti soitti aamulla koululle kun mulla oli maha kipee enkä päässyt sängystä ylös.
Seuraavana päiväna kun menin kouluun , koko koulu tiesi että mulla oli menkat alkannu.
Kyllä taas oli nolo tilanne, taisin jopa itkeä että kun kaikki yksityisyys annettiin aina ilmi. :(

Äidin silloinen mieskin irvaili mulle jotain tampaxeista :(
 
äääääääää
Alkuperäinen kirjoittaja äääääääää;24053666:
Meillä ei kotona koskaan puhuttu mistään eikä ollut mitään yksityisyyttä
Kun itelläni menkat alkoi 13vuotiaana en edes sanonut heti äidilleni vaan meni paripäivää mutta sitten mulla oli niin kipee alavatsa yöllä ja menin yöllä äidin sängyn viereen ja sanoin että mulla alkoi kuukautiset.
Tosi noloo oli.
Äiti antoi siteen ja kysy tiedänkö mitepäin se laitetaan , huusin vain että tiedän.

Aamulla äiti soitti aamulla koululle kun mulla oli maha kipee enkä päässyt sängystä ylös.
Seuraavana päiväna kun menin kouluun , koko koulu tiesi että mulla oli menkat alkannu.
Kyllä taas oli nolo tilanne, taisin jopa itkeä että kun kaikki yksityisyys annettiin aina ilmi. :(

Äidin silloinen mieskin irvaili mulle jotain tampaxeista :(
Koulu oli sellainen pieni kyläkoulu jossa kaikki tunsi toisensa
 
Toinen kysymys, kerrotaanko nykyään aiemmin kuin ennen? Omalla ala-asteellani terkkari piti erikseen tunnit tytöille ja pojille viidennellä luokalla.
Sama (oliskohan ollu 2004?). Katottiin jotain videota ja sitte terkkari opetti siteitten laittamista jne. Paitsi että pojille ei pitäny mun mielestä terkkari vaan poikien liikanope, mutta voin muistaa täysin väärinkin. Lisäks vielä yhteisesti käytiin läpi jotain raskausjuttuja jne.

Mun on aina ollut vaikea kertoa henk.koht. asioita, joten kyllä pitki kauan kerätä rohkeutta ennenkö uskalsin pyytää äitiä tuomaan kaupasta siteitä. Olin tuolloin kuitenkin jo 15 v.

Jälkeenpäin olen miettinyt, että on aikuiselta viimeinen virhe mennä arvostelemaan toisen kehitystä murrosiässä. Oma äitini naureskeli kainalokarvoilleni uimarannalla. Häpesin itseäni :(
Minä taas muistan sen erään lääkärikäynnin, jossa lääkäri kysyi äidiltä ollaanko jo huomattu mun karvoituksen alkaneen kasvaa. Samana päivänä käytiin myös mummolassa, ja pitihän asiasta sielläkin tiedottaa. No, vissiin kaikista muista se oli suunnilleen juhlan paikka, mutta mun mielestä asiasta ei olis pitäny tehdä mitään numeroa....:ashamed:
 
"madde"
Onko muilla kokemuksia siitä, että äiti on tahtonut tyttären käyttävän ainoastaan siteitä, ei ollenkaan tamppooneita? Jos, miten olette asiaan suhtautuneet ja onko se vaikuttanut teihin jotekin syvällisemmällä tasolla? Tarkoitan jotain oletteko tunteneet tamppoonien käytön olevan jotenkin likaista ja siten jatkossakin häpeilleet tamppoonien käyttöä tai edes kokeilua.
 
"vieras"
[QUOTE="madde";24055284]Onko muilla kokemuksia siitä, että äiti on tahtonut tyttären käyttävän ainoastaan siteitä, ei ollenkaan tamppooneita? Jos, miten olette asiaan suhtautuneet ja onko se vaikuttanut teihin jotekin syvällisemmällä tasolla? Tarkoitan jotain oletteko tunteneet tamppoonien käytön olevan jotenkin likaista ja siten jatkossakin häpeilleet tamppoonien käyttöä tai edes kokeilua.[/QUOTE]

No mun äiti ei olisi oikein antanut niitä käyttää, tai siis kun koitin sanoa, että haluaisin kokeilla, äiti sanoi, että ne on inhottavia, joutuu "työntämään niitä pimppiin" jne. ja joskus sit kaupassa lopulta suostui mulle niitä ostamaan. Varoitteli vielä siinä tampoonihyllyllä, että sen laittaminen sit sattuu ja tulee verta. Mä vaan totesin, että tulee sieltä tällä hetkellä verta joka tapauksessa :D Onneksi uskalsin niitä vaatia, oli nimittäin ihan jatkuvaa vessassa ravaamista menkkojen aikainen elämä kun tuli niin paljon verta, ja monesti tuli siteestä ylikin :/ Kiva huomata koulusta kotiin tullessa, että farkuissa on verta. Elämä on huomattavasti helpompaa kun voi käyttää samalla sekä sidettä että tampoonia :D

Kyllä mä niitä tampooneita olen ihan normaalisti voinut käyttää, mutta alkuun tuntui tosi inhottavalta kun äidin asenne oli niin nihkeä, ja antoi ymmärtää, että ne on jotenkin "likaisia" ja inhottavia juttuja. Tuntui myös nololta käyttää niitä aluksi äidin takia. Olin yläasteella kun aloin käyttää tampooneja.
 
"madde"
[QUOTE="vieras";24055461]No mun äiti ei olisi oikein antanut niitä käyttää, tai siis kun koitin sanoa, että haluaisin kokeilla, äiti sanoi, että ne on inhottavia, joutuu "työntämään niitä pimppiin" jne. ja joskus sit kaupassa lopulta suostui mulle niitä ostamaan. Varoitteli vielä siinä tampoonihyllyllä, että sen laittaminen sit sattuu ja tulee verta. Mä vaan totesin, että tulee sieltä tällä hetkellä verta joka tapauksessa :D Onneksi uskalsin niitä vaatia, oli nimittäin ihan jatkuvaa vessassa ravaamista menkkojen aikainen elämä kun tuli niin paljon verta, ja monesti tuli siteestä ylikin :/ Kiva huomata koulusta kotiin tullessa, että farkuissa on verta. Elämä on huomattavasti helpompaa kun voi käyttää samalla sekä sidettä että tampoonia :D

Kyllä mä niitä tampooneita olen ihan normaalisti voinut käyttää, mutta alkuun tuntui tosi inhottavalta kun äidin asenne oli niin nihkeä, ja antoi ymmärtää, että ne on jotenkin "likaisia" ja inhottavia juttuja. Tuntui myös nololta käyttää niitä aluksi äidin takia. Olin yläasteella kun aloin käyttää tampooneja.[/QUOTE]

Jokin samanlainen "kun ne pitää työntää sinne sisälle"-asenne omalla äidillänikin oli. Vihjaili miten ne ovat hänen mielestään kuin pieniä dildoja.
 
lp
Mulla alkoi menkat vähän alle 14-vuotiaana. En ensin tajunnut yhtään mistä oli kyse, koska verta tuli vain pari hassua tippaa, ja siinä joku limakalvon riekale mukana. Olin kauhuissani ja pelkäsin sen johtuvan jostain sairaudesta. Kenellekään en kehdannut kertoa, kun pelotti ja hävetti niin paljon. Ensimmäisten kuukausien ajan menkat olivat edelleen niukat ja ns. "vanhaa" verta, joten kesti vähän aikaa ennen kuin osasin yhdistää 1+1 ja tajusin mistä oli oikeasti kysymys. Olin aina kuvitellut, että verta valuisi ihan, no, valumalla.

Tässä vaiheessa aloin käyttää pikkuhousunsuojia, kun siteet olivat mielestäni niin ällöttävän oloisia, mutta eiväthän ne tietysti pitäneet varsinkaan yöllä... Isä sitten huomasi jossain vaiheessa veriset vaatteeni pyykkikorissa ja piti lempeän puhuttelun siitä, mistä on kyse ja mistä löydän siteitä ym. Olivat varmaan äidin kanssa miettineet miten asiasta kerrotaan kun se tulee ajankohtaiseksi. Nolotti silloin kauheasti, mutta näin jälkikäteen olen miettinyt että tosi urheata isältä ottaa asia puheeksi, kun ei varmaan kauheasti ole tottunut näihin tyttöjen juttuihin... ja varsinkin arvostan sitä, että osasi olla niin kiltti ja hienotunteinen. :)
 
"vieras"
Itselläni alkoi menkat muistaakseni siinä 12-13 vuoden paikkeilla. Oli onneksi tosi avoin äiti, joka puhui ihan lapsesta asti kaikki menkoista synnytyksiin ja taisin olla tosi uteliaskin näitä asioita kyselemään.

Sattui vielä niin onnekkaasti, että parhaalla ystävälläni alkoi hänen ensimmäiset menkkansa meillä yötä ollessaan niin silloin sitä jotenkin tajusi, että se tulee tapahtumaan väistämättä, vaikka itseänikin juuri pelotti tämä "aikuiseksi" kasvaminen :D Tiesin aina missä siteet oli ja käyttelin sitten äidin varastoja. Vähän isompana aloin ostaa itsekin muiden hygienia tarvikkeiden mukana.

Olen lähes aina käyttänyt siteitä, minua kuvotti ajatus siitä, että jotain pitää työntää sisään. Nyt n. 20-vuotiaana ostin asetintamponeja ensimmäistä kertaa. Helpottaa, kun ei tarvitse laittaa sormia minnekään syvälle ja meni kivuttomasti paikalleenkin.
 
äippälikyy
Itse näin Bill Cosby Show:ssa kun niiteen jollain tytöllä alkoi menkat ja äiti oikein ilahtui uudesta naisesta talossa :) ostivat herkkuja ja pitivät kotipäivän ja katselivat videoita . Tunnelma oli iloinen.

M äoletin , että noin se menee. Vihdoin mä teen jotain oikein.
Kerroin äidille kuudennella kun menkat alkoi. Hymyilen.
Äiti katsoi vihaisesti. Huusi huoraksi. Haukkui rahan menoa.

Varastin siteet pitkään kaupasta.

Äitini oli muille aina niin kiva. iloinen kohtelias. Minua vihasi. Vihasi todella.

Nykyään on 75 vuotias mummo ja mä kiehahdan aina kun hän puhaltelee pipeja minun lapsilta ja halailee. Olen vain niin katkera. Niin katkera. Nuo mummon lohduttelutkin soinnutetaan sanoilla : kun ei sun oma äiti nyt kerkee ja väiltä...
 
"vieras"
Eli siis meillä ainakin kävi viidennellä luokalla terveydenhoitaja luokassa ja pyysi jokaisen oppilaan yksitellen keskustelemaan asiasta. itse olen syntynyt 2000 luvulla ja luulempa että nykyaikana teidänkin lapset tietävät seksiin liittyvistä asioista jo varhan. Sillä nykyaikana tällaisista asioista kuulee jo ihan pienten eka toka luokkalaisten keskusteleva.......
 
Menkan.inhoja
Mä oon ite 12v ja mä en uskalla nukkua koska tuntuu että menkat menee läpi yösiteen...:/
Kertokaa mitä mä voin Oikeen tehä??
ja haittaako jos oon sormetellu itteäni ennen kuunautisia??
 
13 v lapsi, menkat alkanu
Ittelläni alko just ja voi että oli rasittavaa kun äitini ylireagoi. Alkoi selittää että voi sua kun susta on tullut niin iso ja aikuinen... Ite suhtauduin niihin vaan ajattelemalla "aha, mulla alko menkat", ja sitten se on äidille hirveä ongelma että lapsi kasvaa...
 
Papin vaimo
En todellakaan tiedä, että kuinka tyttäreni ovat kuukautistensa alkamiseen reagoinut, koska meillä ei yksinkertaisesti niin synnillisistä asioista puhuta. Oletan kuitenkin, että tyttärilläni (20v, 18v ja 14v) ovat kuukautiset alkaneet, koska olen löytänyt heidän jokaisen kaapeista vitturättejä tutkiessani heidän kaappejaan.
 

Yhteistyössä