Miten teillä tytöt on reagoinut kuukautisten alkamiseen?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
"mermaid"
Meillä kerrottiin k.o. asioista 5. luokalla. Ja sitte 5/6 (en muista kumpi) luokalla ison terveydentarkastuksen yhteydessä terkkari anto lippusia ja lappusia joissa kerrotaan menkoista ja näin.

Mulla alko menkat tässä pari päivää sitte ja olin vaan silleen, että "nyt Ne vissiin alko".
Äitiki otti asian rennosti ja kun äidillä ei enää menkkoja ole, niin eihän meillä oo myöskään äidin sidevarastoa.
Käytiin sitte kaupassa ostamassa erilaisia siteitä ja pikkuhousunsuojia ideana etsiä ns. luottositeet.


T. 13 v menkkainen nuori
 
vierailija
Mulla itelläni alkoi kun olin mun parhaalla kaverilla yötä, se oli sellast pientä vuotoo. Tungin vaan vessapaperii ja sit sanoin et äiti laitto viestii et pitäs mennä kotiin, sitten siinä menin kotiin laittamaan siteen (olin tutkinut vessan kaappeja joten tiesin missä ne oli) ja siinä sitten puolisen vuotta salailin mutta yhtenä koulu aamuna heräsin maha kipuun. Valitin siinää aamulla äidille että mahaan sattuu niin paljon etten voi mennä kouluun, sitten äiti sanoi että "laitan viestiä x että et tule tänään kouluun" siitä sitten kun veljeni oli lähtenyt kouluun äiti tuli huoneeseeni ja kysyi että alkoiko kuukautiset ja mumisin vaan jotain, sitten äiti kertoi niistä ja enhän mä kertonut että ne alkoi jo kauan sitten :D
en sillon uskaltanut kertoa, en tiedä miksi. Sitten äiti osti lisää siteitä ja osti sellaisen korin mihin mahtui neljä sellaista sidepakettia. Sen jälkeen äiti oli myös ostanut särkylääkettä ja laittoi lapun siihen päälle "ota yksi kokonainen jos mahaan sattuu hirveästi, äitee"
 
vierailija
Vanhin tyttö on pian 11v, eli ihan vielä ei ole tyttö menkoista ilmoittanut.
Tästä olen joidenkin muiden aikuisten kanssa puhunutkin, että on tosi tärkeää, miten näistä asioista on puhuttu etukäteen, vai onko puhuttu ollenkaan.

Itselläni menkat alkoi kuudennella luokalla, salailin sitä aika pitkään, koska en tiennyt mistä oli kyse ja ajattelin että äiti on vihainen mulle esim. pyykistä.
Tämähän kertoo siitä, että meillä ei mistään puhuttu ja ihan turhista asioista suututtiin.

Omien lasten kanssa on nämä asiat ihan luonnostaan käyty läpi (ensin kun on ihmetelty miksi tyttökoiralla on "vaipat", kerrottu että tytöille/naisillekin tulee välillä "tyttöjen päivät" ja miksi en esim. tiettyinä reissuina ole halunnutkaan uida jne.) ja toivon että omat lapset tulevat kertomaan ilman pelkoa muistakin asioista.
 
vierailija
Mulla alko just eilen ja mä aattelin et ei oo totta kun mun kaveri oli hjust tulossa yöks ja me mentiin tänään kylpylään. Mut kaikki meni ihan hyvin ja kaveri ymmärsi kun en halunnu mennä saunaan. Eli ihan hyvin suhtauduin. Oon siis 11v ja täytän ens viikolla 12. Saanpahan hyvän tekosyyn syödä suklaata ;-).
 
vierailija
Eikö koulussa kerrota näistä asioista tytöille? Ja jos kerrotaan niin missä iässä?
Aion kyllä itse kertoa, mut mietin et koska.
Mulle kerrottiin just ennen koulun päätös päivää ku meillä oli ympin ja biologian tunti tytöt meni meijän koulun terkkarin kans jutteleen tyttöjen murrosiän jutuista ja pojat meijän open(koska mies ope) ja no vitsailimpa kavereille sit että myt tietenki kesälomal ekoil viikoil alkaa minulla menkat no ei ois pitäny menimpä viimeyönä 1vessaan ku valvoin siskon ja äidin kaa laulaen sing staaria ja no huusin äidin vessan ovelle olin sillee "tuota mul tais alkaa menkat" äiti vaa oli sillee "oikeesti?" Mun isosisko joka siis on 26 vai 27v änkee siihe ovelle ja on "ootas katotaan tost kaapista sulle siteitä" ja äiti vaa katto silleen voi herranjumala ja siis oltiin äidin kaa jo aikasemmin muutenki u menkoista mun omasta halusta koska en halunnut että kun ne alkaa joudun pelkäämään ja pitään sen salas. Mut olen täyttämyt juuri 25.4.2017 12.v että joo ei täs mitään menin heti vaan nukkuun ja idk se vaa naurattaa mua ja tänään mennään kaupungille siskon kaa nii jooo... ja siis tää kaikki tapahtu viime yön ku ollaan mun äidin kaa mun siskol yöt.... onneks siskon 4v poika nukkuu jo yö 1mut joo tiiän että noi on 2010 vuodelt vanhoi viestei mut pakko päästä kertoon kun kerta tätä sekkin luen viel täiäpäivänä nii miks ei joku muukin ja rosiaan menen syksyllä 6 että 5lk ne asiat kerrotaan
 
vierailija
Mun on aina ollut vaikea kertoa henk.koht. asioita, joten kyllä pitki kauan kerätä rohkeutta ennenkö uskalsin pyytää äitiä tuomaan kaupasta siteitä. Olin tuolloin kuitenkin jo 15 v.

Jälkeenpäin olen miettinyt, että on aikuiselta viimeinen virhe mennä arvostelemaan toisen kehitystä murrosiässä. Oma äitini naureskeli kainalokarvoilleni uimarannalla. Häpesin itseäni :(
voi sua!!
 
Meillä kyllä koulussa vasta kuudennella liikka opettajan johdosta puhuttiin menkoista mutta sitten kyllä käytiin koko asia täysin läpi ettei jäänyt mitään kysymyksiä. Nyt seiskalla kun alkoi terveystieto nii ollaan käyty ne siinäkin mutta ei niin laajasti koska pojat vaivaantuu aina kun puhutaan menkoista
 

Yhteistyössä