Turku, Helsinki, Tampere vai Jyväskylä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Missä näistä kaupungeista viihdyt parhaiten? Missä on sellaista tunnelmaa ja henkeä, jonka koet omaksesi? Missä asuisit mieluiten jos kaikki olisi mahdollista?

Myös jos sinulla on kokemusta ko. kaupungeista asuinpaikkana niin kerro kokemuksia:)
 
Saraldo
Turussa tietenkin :saint: . Mutta jos mun olisi pakko muuttaa Turusta pois ja nuo kolme olis vaihtoehtoina, niin muuttaisin Tampereelle. Helsinki on liian iso mun makuuni ja Jyväskylästä mulla ei ole mitään käsitystä.

Turku on muuten kiva, mutta kunnallispolitiikka on täällä ihan perseestä.
 
Turku on valtavan kaunis kesäkaupunki, mutta talviaika aika synkkää ja ahdistavaa valkeaan talveen tottuneelle.

Helsinki ei houkuta millään tavalla. Se on ihan hyvä paikka käydä lomailemassa ja sukuloimassa, mutta on kyllä ilo päästä sieltä sitten kotiinpäin.

Tampere on jäänyt jotenkin kaukaisimmaksi näistä. Voisi olla ihan ok paikka, jos tutustuisi lähemmin.

Jyväskylä on kotikaupunki. Siihen peilaan kaikkia muita kaupunkeja ja tunnelmia. Kaupunki on aika passelin kokoinen: sopivan pieni, jotta voi hahmottaa koko kaupungin ja kulkea paikasta toiseen kohtuullisella vaivalla. Tuttuja ja kavereita löytyy helposti jos tahtoo. Löytyy täältä kyllä ne huonotkin puolet, mutta tämä on meidän koti.
 
jkl
Helsinki on mulle liian iso ja vilkas, mua ahdistaisi siellä (mua ahdistaa jo lyhyet vierailut siellä.)

Turusta mulla on sellainen mielikuva, että siellä ollaan tosi "sisäänpäinlämpiäviä". En ei-paljasjalkaisena turkulaisena sinne muuttaisi.

Tampereesta taas mulla on oikein hyvä mielikuva ja siellä voisin muuten kuvitella asuvani, mutta en tunne sieltä ketään.

Jyväskylä on entinen kotikaupunkini, jonne haluaisin palata. Se on sopivan kokoinen, siellä on sellainen coolin boheemi elämäntapa, jossa ketään ei katsota kieroon. Tykkään kovasti.
 
Helsingissä olen asunut, parissakin paikkaa. Ihan ok ja kiva siellä on edelleen käydä mutta takaisin en enää muuttaisi.
Tampereesta tykkään myös kovasti, olikin meillä yhtenä vaihtoehtona mutta päädyttiin kuitenkiin "pikkukaupunkiin". :)
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja jkl:
Helsinki on mulle liian iso ja vilkas, mua ahdistaisi siellä (mua ahdistaa jo lyhyet vierailut siellä.)

Turusta mulla on sellainen mielikuva, että siellä ollaan tosi "sisäänpäinlämpiäviä". En ei-paljasjalkaisena turkulaisena sinne muuttaisi.

Tampereesta taas mulla on oikein hyvä mielikuva ja siellä voisin muuten kuvitella asuvani, mutta en tunne sieltä ketään.

Jyväskylä on entinen kotikaupunkini, jonne haluaisin palata. Se on sopivan kokoinen, siellä on sellainen coolin boheemi elämäntapa, jossa ketään ei katsota kieroon. Tykkään kovasti.
Pitää korjata sun mielikuva heti! Turku ei oikeasti ole niin sisäänpäinlämpenevä kuin luulis. Mun työkavereista aika iso osa on kotoisin muualta kuin Turusta ja he on viihtyneet tosi hyvin. Toki pitää aina kuittailla esim. tamperelaisille, mut se on asia ihan erikseen :D .
 
vieras
Vaikea mennä sanomaan, koska olen käynyt Turussa viimeksi 15-vuotiaana, eikä ole hirveästi muistikuvia siitä paikasta. Muut kaupungit ovatkin sitten tuttuja, Jyväskylässä asun. Ei ole mitään pahaa sanottavaa näistä kaupungeista. Ehkä Tampere voisi olla sellainen missä kuvittelisin viihtyväni parhaiten. Ja siis Turusta en osaa sanoa, joten en ota sitä tähän mukaan.
 
jkl
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Pitää korjata sun mielikuva heti! Turku ei oikeasti ole niin sisäänpäinlämpenevä kuin luulis. Mun työkavereista aika iso osa on kotoisin muualta kuin Turusta ja he on viihtyneet tosi hyvin. Toki pitää aina kuittailla esim. tamperelaisille, mut se on asia ihan erikseen :D .
Kiitos korjauksesta ;) Turku on oikein kaunis kaupunki ja varsinkin kesäisin siellä on kiva käydä. Mulla vaan jostain syystä oli tuollainen mielikuva, mutta ihan mutua se olikin =)

 
Tampere on ykkösenä. Se vain tuntuu just omalta. Lämmin ja todella kaunis sisämaakaupunki. Helsingissä ja Turussa tuulee mereltä, Jyväskylä taas on jotenkin ankea...

Särkänniemeen, Särkänniemeeeeeeeeen :D
 
voih
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Turku on muuten kiva, mutta kunnallispolitiikka on täällä ihan perseestä.
Tätä täytyy valitettavasti peesata. Ja jossain määrin on totta sekin, että varsinaissuomalaiset ovat sisäänpäinkääntynyttä porukkaa. Vakavamielisiä ja hitaasti lämpeneviä. Opiskeluaikana ei juuri turkulaisia tuttavia tullut. Mutta ihmisiin tottuu ja itse kaupunki on aika kaunis. Tämä on myös sopivan kokoinen kaupunki, ei liian pieni eikä liian iso :)

Helsingissä on kiva käydä, mutta en niin mielelläni siellä haluaisi asua. Liian paljon väkeä ja kiirettä sekä kallis asuminen.

Jyväskylään tai Tampereelle olisin voinut muuttaa aikoinani. Hain molemmista opiskelupaikkaa, mutta elämä heitti toisaalle. Sisämaasta kun olen kotoisin, tykkään edelleen järvimaisemista.
 
Tampere, ehdottomasti...Helsinki on liian "täys", Turku ei muuten vaan nappaa, Jyväskylä on loppujen lopuks aika pieni, ahdistava kaupunki missä ihmiset on kamalan tylyjä ja väsyneen oloisia...Tampereella kun on kulkenut niin siellä on ollu paras olla, siis mikäli kaupungissa haluaa asua..
 
Turussa ja Helsingissä olen asunut ja Tampereellakin oleillut jonkin verran. Kaikissa näissä tulisin toimeen, mut Tampereesta kaikista sympaattisin käsitys. Lisäksi siellä olis ihan täydellinen työpaikka mulle :) Jyväskylää tunnen huonoiten, mutta epäilen, että esikoinen vielä päätyy sinne liikuntatieteelliseen opiskelemaan.. Että tutuksi voipi vielä sekin käydä :)
 

Yhteistyössä