Tiedoksi perättömien lastensuojeluilmoitusten tekijöille ja niiden uhriksi joutuneille

  • Viestiketjun aloittaja jakaa tietoa
  • Ensimmäinen viesti
jakaa tietoa
Perättömästä ilmoituksesta voi tehdä poliisille ilmoituksen ja nostaa kunnianloukkaus syytteen, näin tehden saadaan selville myöskin nimettömänä tehdyt ilmoitukset.

Tämä on mielestäni hieno asia. :)
 
JOtkin ilmoitukset myös lasketaan niin vakaviksi (ainakin insesti syyte) että niistä tulee aina tuomio. JOs syytettyy todetaan syyttömäksi, saa syytteen perättömän ilmoituksen antamisesta.
Mun mielestä ihan oikein, koska nuo tutkintaprosessit on lapsille niin rankkoja, että katkerimmankaan ihmisen ei pitäs ruveta lasten kautta kostamaan.
 
ap
Ei tunnu väki täällä asiaa tietävän. Moni märisee kun on tehty aiheeton ilmoitus ja sitten pohditaan hiuksetkin päästä että kuka on ilmoituksen tehnyt. Poliisin pakeille siis.
 
Entäs ne tapaukset joissa oikeasti ollaan todella huolissaan lapsesta, muttei voida olla ihan 100% varmoja, että kodisas asiat eivät ole ok? Kun naapurista kuuluu lapsen huutoa "Älä lyö, älä satuta!", muttei voi olla varma, onko kyseessä uhmakas 4 vuotias vai oikeasti pahoinpidelty lapsi... Parempi jättää siis ilmoitus tekemättä, ettei vahingossakaan joudu itse maksumieheksi.
 
selviää kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten saadaan kiinni nimettömänä tehdyt ilmotukset, siis jos eivät ole kertoneet nimeäään?
teletiedot, ip-osoitteet...

Harva nimetön on oikeasti nimetön kun pengotaan yhteystiedot viranomaistahojen kautta esille.
 
Juu kyllä tuo on ihan tiedossa. Meistä tehtiin kiusan vuoksi noin 4 vuotta sitten perätön lastensuojeluilmoitus joka oli tietenkin nimetön. Tämä ilmoituksen tekijä ei vain sattunut olemaan se laatikon terävin veitsi jolloin tiesin tasan tarkkaan, että hän oli jutun takana.

Ilmoituksen johdosta meitä siis kehoitettiin käymään sosiaalitoimistossa jonne tietenkin menimme. Kävimme ilmoituksen läpi ja sosiaalitäti totesi ettei mitään jatkojuttuja tarvita. Minä pyysin ilmoituksesta kopion itselleni ja vein sen sitten suoraa päätä sosiaalitoimistokäynnin päätteeksi poliisilaitokselle.

Taustalla oli tämän "ei niin terävän veitsen" kanssa muutakin ja otin nekin poliisilaitoksella esiin.

Puolisen vuotta myöhemmin istuttiin käräjäoikeudessa ja kun lähdimme sieltä pois, olin minä ja asianajajani muutaman tonnin rikkaampi ja tämä "ei niin terävä veitsi" saman summan köyhempi + vielä sakot jotka joutui yhteiskunnalle maksamaan.

Jotta tosiaan kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin alkaa kenestäkään perättömiä ilmoituksia latelemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Fornacis
joo mut
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
bravo, tuo on hyvä. viel kun poistus se sääntö, etä ilmoituksen voi tehdä nimettömänä
Kyllä ilmoitus pitää pystyä niin tekemään että ilmoituksen kohteelle ei mene tieto missään tapauksessa. Siis muuta kuin sitten jos ilmoitus todetaan keksityksi ja aletaan poliisin kanssa setvimään asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Entäs ne tapaukset joissa oikeasti ollaan todella huolissaan lapsesta, muttei voida olla ihan 100% varmoja, että kodisas asiat eivät ole ok? Kun naapurista kuuluu lapsen huutoa "Älä lyö, älä satuta!", muttei voi olla varma, onko kyseessä uhmakas 4 vuotias vai oikeasti pahoinpidelty lapsi... Parempi jättää siis ilmoitus tekemättä, ettei vahingossakaan joudu itse maksumieheksi.
Näissä tilanteissa kuuluu soittaa sossuun ja sanoa, että kuulen lasten huutavan "äiti älä lyö, älä satuta" mutta en tietenkään tiedä lyökö ja satuttaako äiti oikeasti vai onko se lapsen villiä mielikuvitusta tms.

Eli perätön ilmoitus tarkoittaa sitä, että keksii hatusta että lapsi on MUKAMAS noin sanonut. Se siis ei ole perätön ilmianto että kertoo lapsen noin sanoneen muttei tiedä tapahtuuko niin käytännössä.

Olen itse tehnyt lastensuojeluilmoituksen koska naapurin 6v huusi "äiti älä enää lyö". Ilmoitin etten ole koskaan lapsella mustelmia nähnyt, lapsi on puettu siististi jne. eli ulkoisesti mikään ei siihen viittaa että lasta pahoinpideltäisiin. Mutta koska lapsi huusi noin, koin velvollisuudekseni asiasta ilmoittaa että se voidaan tutkia.

Ja ihan omalla nimelläni ilmoituksen tein.
 
v
Meidän naapurille oli soitettu myöhään illalla sosiaalit katsomaan kun ilmoittaja oli kertonut että talossa juodaan ja lapset on paikalla. No juontia siellä ei ollut ja kaikki muutenkin hyvin. He tekivät tutkintapyynnön ja nimetön ilmoittaja sai nimen ja syytteen kunnianloukkauksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo mut:
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
bravo, tuo on hyvä. viel kun poistus se sääntö, etä ilmoituksen voi tehdä nimettömänä
Kyllä ilmoitus pitää pystyä niin tekemään että ilmoituksen kohteelle ei mene tieto missään tapauksessa. Siis muuta kuin sitten jos ilmoitus todetaan keksityksi ja aletaan poliisin kanssa setvimään asiaa.
Ei sitä ilmoituksen tekijää kerrota sille vastapuolelle vaikka hän nimensä viranomaisille antaakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo mut:
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
bravo, tuo on hyvä. viel kun poistus se sääntö, etä ilmoituksen voi tehdä nimettömänä
Kyllä ilmoitus pitää pystyä niin tekemään että ilmoituksen kohteelle ei mene tieto missään tapauksessa. Siis muuta kuin sitten jos ilmoitus todetaan keksityksi ja aletaan poliisin kanssa setvimään asiaa.
tarkoitin juuri sitä, että ei tietenkään ilmoiteta kohteelle kuka ilmoituksen teki. mutta kyllä se tieto tekijästä pitäis aina jäädä sossulle, kun ilmoitus tehdään. perättömät ilmoitukset vähenis varmaan puolella.

 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Näissä tilanteissa kuuluu soittaa sossuun ja sanoa, että kuulen lasten huutavan "äiti älä lyö, älä satuta" mutta en tietenkään tiedä lyökö ja satuttaako äiti oikeasti vai onko se lapsen villiä mielikuvitusta tms.

Eli perätön ilmoitus tarkoittaa sitä, että keksii hatusta että lapsi on MUKAMAS noin sanonut. Se siis ei ole perätön ilmianto että kertoo lapsen noin sanoneen muttei tiedä tapahtuuko niin käytännössä.

Olen itse tehnyt lastensuojeluilmoituksen koska naapurin 6v huusi "äiti älä enää lyö". Ilmoitin etten ole koskaan lapsella mustelmia nähnyt, lapsi on puettu siististi jne. eli ulkoisesti mikään ei siihen viittaa että lasta pahoinpideltäisiin. Mutta koska lapsi huusi noin, koin velvollisuudekseni asiasta ilmoittaa että se voidaan tutkia.

Ja ihan omalla nimelläni ilmoituksen tein.
Miten sä todistat, että lapsi on niin huutanut? Jos haastattelussa vaikka vanhemmat ja lapsi kieltävät koko homman. Miten siis todistat, ettet valehtele ja ole tekemässä perätöntä ilmoitusta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti vaan ihmiset ei syytteen pelossa jättäisi niitä aiheellisiakin ilmoituksia tekemättä... :(
Koskaan en ole ilmoitusta tehnyt, mutta kyllä tämä nostaa kynnystä entisestään tehdä ilmoitus jos sellaiseen tilanteeseen joutuisin :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja selviää kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten saadaan kiinni nimettömänä tehdyt ilmotukset, siis jos eivät ole kertoneet nimeäään?
teletiedot, ip-osoitteet...

Harva nimetön on oikeasti nimetön kun pengotaan yhteystiedot viranomaistahojen kautta esille.
Höpö löpö taaskin! Edes poliisilla ei ole oikeutta tutkia noita tietoja vähäisissä rikoksissa ja mites jos lähetät nimettömän kirjeen, teet kirjaston koneella ilmoituksen, soitat prepaid liittymästä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Näissä tilanteissa kuuluu soittaa sossuun ja sanoa, että kuulen lasten huutavan "äiti älä lyö, älä satuta" mutta en tietenkään tiedä lyökö ja satuttaako äiti oikeasti vai onko se lapsen villiä mielikuvitusta tms.

Eli perätön ilmoitus tarkoittaa sitä, että keksii hatusta että lapsi on MUKAMAS noin sanonut. Se siis ei ole perätön ilmianto että kertoo lapsen noin sanoneen muttei tiedä tapahtuuko niin käytännössä.

Olen itse tehnyt lastensuojeluilmoituksen koska naapurin 6v huusi "äiti älä enää lyö". Ilmoitin etten ole koskaan lapsella mustelmia nähnyt, lapsi on puettu siististi jne. eli ulkoisesti mikään ei siihen viittaa että lasta pahoinpideltäisiin. Mutta koska lapsi huusi noin, koin velvollisuudekseni asiasta ilmoittaa että se voidaan tutkia.

Ja ihan omalla nimelläni ilmoituksen tein.
Miten sä todistat, että lapsi on niin huutanut? Jos haastattelussa vaikka vanhemmat ja lapsi kieltävät koko homman. Miten siis todistat, ettet valehtele ja ole tekemässä perätöntä ilmoitusta?
En ollut ainoa joka kuuli sen lapsen huudon. Ystävänikin kuuli ja hän olisi tarpeen tullen todistanut puolestani.

Ja se että jos nyt soitan sinusta sossuun ja väitän kuulleeni lapsesi huutaneen "äiti älä enää lyö" eikä se ole totta ja teet minusta rikosilmoituksen, niin syyttäjä ei siitä syytettä nosta.
Kyllä se vaatii vähän enemmän kiusatekoa kuin mitä on yksi lastensuojeluilmoitus, joka ei teidän kohdallanne johtaisi muuhun kuin yhteen sossukäyntiin.

Ja ainahan voisin väittää että luulin kuulleeni lapsen niin huutaneen, jolloin minua ei tuomita voida koska kukaan ei pysty todistamaan että tein ilmoituksen kiusaallani. Eri asia jos niitä ilmoituksia olisin tehnyt jo useammankin...silloin tilanne olisi eri.

 
Tiedetään. Asuin aikoinani alueella jossa mielenterveys potilas teki kaikista pihan perheistä kaikenmoisia ilmoituksia sossuun nimettömänä. Joukossa oli todella kamalia syytöksiä. Kaikki todennettiin höpöhöpöksi ja kaikki pihan perheet marssivat poliisilaitokselle. Tuomio tuli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jos on aidosti huolissaan jonkun lapsesta:
niin varmasti silloin on pokkaa ihan omalla nimellä tehdä ilmoitus.
Mä voin suoraan myöntää, että jos olisi pienikin mahdollisuus, että omaa lastani alettaisiin ilmoituksen jälkeen uhkailla ja pelotella, mä en tekisi nimellisenä ilmoitusta. Jos sulle on yks hailee, kun koulumatkalla nuo ilmoituksen kohteena olevat vanhemmat sättisivät, haukkuisivat, uhkailisivat ja pelottelisivat lastasi, niin mulle se ei ole. Varsinkin kun tietää, ettei tuollaisissa tapauksessa laki suojele ennen kuin jotain konkreettista tapahtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja jos on aidosti huolissaan jonkun lapsesta:
niin varmasti silloin on pokkaa ihan omalla nimellä tehdä ilmoitus.
Mä voin suoraan myöntää, että jos olisi pienikin mahdollisuus, että omaa lastani alettaisiin ilmoituksen jälkeen uhkailla ja pelotella, mä en tekisi nimellisenä ilmoitusta. Jos sulle on yks hailee, kun koulumatkalla nuo ilmoituksen kohteena olevat vanhemmat sättisivät, haukkuisivat, uhkailisivat ja pelottelisivat lastasi, niin mulle se ei ole. Varsinkin kun tietää, ettei tuollaisissa tapauksessa laki suojele ennen kuin jotain konkreettista tapahtuu.
No mutta ei ne viranomaiset sitä sinun nimeäsi sille kerro josta ilmoituksen olet tehnyt. Se jää vain viranomaisten tietoon.
 

Yhteistyössä