Tiedoksi perättömien lastensuojeluilmoitusten tekijöille ja niiden uhriksi joutuneille

  • Viestiketjun aloittaja jakaa tietoa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Noista "ai ai sattuu" -huudon perusteilla tehdyistä ilmoituksista tulee mieleen, että lapsi aika äkkiä oppii käyttämään tuota huutoa vallankäytön välineenä. Siis silloin kun huomaa miten äärimmäinen tabu tuo sattuminen on aikuisille.

Eli: "Äiti tee niin kuin tahdon, tai alan huutaa 'ai ai sattuu'".
 
ostarissa töissä
Mahdollisuus nimettömään ilmoitukseen tulisi poistaa. Jos huoli on tarpeeksi vakava, aikuinen ihminen voi tehdä ilmoituksen omalla nimellään. Tietenkään nimeä ei saisi automaattisesti antaa kohteen tietoon, se on eri asia. Mutta kiusausilmoitukset eivät lopu, ennen kuin tämä asia korjataan. Ja tällä hetkellä sos.puoli on hukkumassa jo ihan lakisääteisiin ilmoituksiin, joita tehdää automaattisesti vaikka vain ostarissa vetelehtivistä teineistä. Joten resursseja olisi todellakin kohdennettava oikein! Muuten meillä on parin vuoden päästä muutama Eerika lisää, kun vakavat tapaukset hukkuvat hälyyn.
 
Mä olen tehnyt nimettömän ilmoituksen omasta veljestäni. Ihan iheesta, nimettömän ja ihan aiheesta ilmoituksenkin. Ja syy miksi nimettömänä, oli se, että veljen isä teki varsin selväksi mikä kohtalo on perheellä, joka hänelle ryttyilee, lapsia myöten. Ja tämä kyseinen hullu kun on taposta istunut linnassakin ja tiedän, että on ihan kaheli tapaus. Käynyt mm. minuun kiinni, kun olin viimeisilläni raskaana. Niin ei, en todellakaan voinut ottaa sitä riskiä, että tulee kirveen kanssa oven läpi, kuten oli tehnyt eräälle tutulle.

Ei se ole rakkaumaisuutta välttämättä tehdä ilmoitus nimettömänä. Täällä kun lapsia saa hankkia kuka vaan, kuka sellaisen bilogisesti kykenee hankkimaan. Toisin se on adoption ja muiden "hankintakeinojen" osalta..valitettavasti.
 
bansku75
mua härikiöi entinen..en edes seurustellut hänen kanssaan..tapailtiin..halusin jättää koko jätkän..itki pöydässä ja sanoin että kaikki on ohi..no jätkä vetää siihe että jos et ole mun kanssa teen susta ilmoituksen. ties tasantarkkaan miten rakas poika mulle on.. no aikaa meni 3 vko...rikkoi mun autosta tuulilasin ja renkaat ja polkupyöristä renkaat..ja takapihan altaan..
ajattelin että jättää rauhaan..makso 200e...ilmoitin asiasta lastensuojeluun että on uhattu..ne sano että odotetaan..no niin se sitten tuli. helvetti mitä paskaa sinne oli sanottu..mä olen ihan raivona..en muuta voi..ykskään asia mitä siinä lukee ei ole totta..voin oman henkeni ja lapseni henkeen sanoa. se oli aivan sairasta. onko mulla ainut mahdollisuus mennä poliisille? vituttaa että pääse eroon yhdestä idiootista;(
en haluaisi poliisseja ja pitkälle asiaa...me ei olla edes hänen kanssaan asuttu yhdessä..ei edes seurusteltu..siitä se oli katkera..
en todelakaan tollasen paskapään kanssa halua yhtään mitään. auttakaa mua;(
 
..?? heljp
Heippa, hei onko jollain kokemusta/ tietoa siitä kuinka tämmöinen oikeuden kulku etenee, kun asianomistaja pistää vireille kunnianloukkaus syytteen ( nimetön lastensuojelu ilmoitus) . Lastensuojelun puolella kun asia todetaan aiheettomaksi, tämän jälkeen oikeuteen,niin mitä ehtoja asian omistajalle on myös oikeuden kulkuun, todisteita ym.. ?? :) Kiitos vastauksestanne etukäteen..:)
 
Heippa, hei onko jollain kokemusta/ tietoa siitä kuinka tämmöinen oikeuden kulku etenee, kun asianomistaja pistää vireille kunnianloukkaus syytteen ( nimetön lastensuojelu ilmoitus) . Lastensuojelun puolella kun asia todetaan aiheettomaksi, tämän jälkeen oikeuteen,niin mitä ehtoja asian omistajalle on myös oikeuden kulkuun, todisteita ym.. ?? :) Kiitos vastauksestanne etukäteen..:)
Täytyy olla todisteet, että väitetty juttu on tapahtunut ja pitää myös olla todisteet, että ei ole tapahtunut. Aukottomat siis. Meidän pihalla eräs henkilö teki nimettömiä ilmoituksia eri perheistä ja niistä tehtiin tutkinta pyyntö niin sosiaalihuollon puolelta kuin näiden perheiden. Henkilö saatiin kaivettua esiin ja asia muistaakseni sovittiin. Sai isot sakot. Tästä kuitenkin on paljon aikaa enkä ihan tarkkaan muista miten se eteni. Mutta sosiaalihuolto kuitenkin selvitti ne väitetyt tapahtumat ja oli yhteydessä väitettyihin todisteisiin tai silminnäkijöihin. Kun niitä ilmoituksia tosiaan tehtailtiin paljon niin se vei hirveästi aikaa sosiaalihuololta ja lopulta he eivät edes tutkineet asiaa vaan antoivat poliisille kun heillä oli oikeasti niitä lapsia jotka apua tarvitsivat paljon odottamassa.
 
Pöyristynyt äiti
Meidän perheestä (yksi lapsi, 1 v 10 kk, toinen tulossa) tehtiin lastensuojeluilmoitus tänään. Anonyymillä ilmoittajalla oli kuulemma huoli lapsestamme, koska hänen itkunsa on vime aikoina kuulostanut enemmän "hätäitkulta" kuin tavalliselta itkulta.
Noh, kun lapsi lähenee kahta ikävuotta niin kiukutteluitkut voivat olla jopa hysteerisiä. Kun ei halua syödä/mennä potalle/nukkumaan omaan sänkyyn jne. Meillä lisäksi lapsi on ollut viime aikoina kuumeessa, korvatulehduksessa, tekee hampaita ja vieroitettiin tutista sekä opetetaan omaan sänkyyn nukkumaan. Ilmoittaja taitaa olla kerrostalon hiljaisuuden vaalija, mutta tervetuloa lapsiperheen arkeen... Muuttakoot metsäpirttiin.
Tiesi kuitenkin kerroksen ja asuntomme numeron, joten onkohan käynyt ovenkin takana kuuntelemassa. Tässä rapussa on tasan kaksi lapsiperhettä, ja yläpuolellamme asuvan perheen lapsi se vasta raivokkaasti itkeekin. Mutta ei tulisi mieleenkään ilmoitella mihinkään. Lapset nyt vain itkevät ja jotkut yksilöt enemmän kuin toiset. No, ilmoittaja taitaa olla itse lapseton. Sossun täti sanoi, että ei huolta ja kuulemma saavat paljon samanlaisia ilmoituksia. Mutta kyllä se pistää vihaksi ja surettaakin, että kuvitellaan jotain olematonta ja vieläpä pelkän itkutyylin perusteella!
 
Ihanat naiset
- Naiset tekevät melkein kaikki lasten pahoinpitelyt ja tapot

- Naiset työpaikkakiusaavat, melkein kaikki kiusaaminen tapahtuu naisvaltaisilla aloilla, Suomessa naiset kiusaavat kaksi kertaa enemmän toisiaan kuin kanssasisarensa Euroopassa.

- Naiset tekevät perättömiä raiskausilmoituksia, perättömiä lastensuojeluilmoituksia

jne, jne.

Kyllä suomalainen nainen on sitten ihana.
 
Lapset huostaanotettu
Tein rikosilmoituksen lasteni koulun rehtorista. Hän keksi huhun että riitelemme huoltajuudesta, vaikka lapset yhteishuollossa ja että meillä ei syödä aamiaista. Hallinto-oikeudessa lasteni huostaanotto vahvistettiin. Lapset ovat kärsineet kohta kaksi vuotta "häkkituomioita" lastensuoijelulaitoksissa, perättömän ilmiannon vuoksi. En tiedä, milloin asia menee käräjille, ja saammeko korvauksia. Lasten huostaanoton kumoamista odotamme jotta voisivat edes hiukan toipua traumasta ja järkytyksestä.
 
[QUOTE="Nimetön";22888472]Olen omalla kohdallani törmännyt vastaavaan tilanteeseen; oletettavasti häiriytynyt tuttavamme teki epämääräisten tietojen pohjalta johtopäätöksiä ja päätyi ilmoituksen tekoon. Niin tai näin, varmuutta tekijästä emme koskaan saa emmekä perheenä saa myöskään mielenrauhaa asian suhteen. Asia on vaikuttanut paljon luottamukseen ja ihmissuhteiden luomiseen; koskaan ei voi ihan varmuudella tietää kuka on keksinyt, puhunut ja tehnyt mitä tai kuka on luottamuksen arvoinen. Perheellämme ei ole mitään salattavaa ja olemme ihan tavallinen nuori perhe. Lapsemme voivat hyvin ja annamme heille ne kuuluisat siemenperunatkin. Jotenkin tuntuu, että koko elämä ja "idylli" on pilalla tämän yhden kahelin takia. Jos hänellä olisi vain rohkeutta tulla avoimesti kertomaan mahd. huolistaan ym ajatuksistaann, niin ottaisimme ne kohteliaasti vastaan. Mutta ei.. Näin sitä pidetään hulluja jännityksessä![/QUOTE]

Jos teillä ei ole mitään salattavaa, niin miksi pelkäätte luottaa kenenkään? Tai oletatte muiden "keksivän" ja "puhuvan" juttujanne?
Mikäli ilmoittaja on ilmoittanut jotain sellaista, mikä ei pidä paikkaansa, mitä ei ole koskaan tapahtunut ja mikä on valhe, voitte nostaa kunnianloukkaus syytteen. Miksi ette ole tehneet niin?
Vai onko tässä kenties käynyt niin, että jotakin on tapahtunut, josta tieto on mennyt sosiaaliviranomaisille ja he ovat tarkistaneet tilanteen?
 
"Minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja selviää kyllä;19249980:
teletiedot, ip-osoitteet...

Harva nimetön on oikeasti nimetön kun pengotaan yhteystiedot viranomaistahojen kautta esille.
Teletietoja ei viranomaisetkaan saa tuosta vaan ilman rikosepäilyä ja käräjäoikeuden päätöstä tietojen luovuttamisesta. Epäilen että jää selvittämättä jos kyse on pelkästä lastensuojeluilmoituksesta.
 
Huolestunut silminnäkijä
Tekisittekö lastensuojeluilmon, jos näkisitte pienen vauvan alkoholistiporukassa, jossa lapsen äiti ei selvästikään näytä pärjäävän lapsen kanssa, luultavasti lapsen äiti ei käytä alkoholia, vierailee alkoholistiporukan luona ja tämä seurue istuu aamusta iltaan ulkona juoden, pientä vauvaa pidetään tämän porukan mukana ja tupakoidessa vauvaa pidetään tupakansavussa.
Ihan säälittää katsoa ,että vauvan äidillä ei näytä olevan mitään kunnollista tukea äitiyden alkumetreillä koska viettää aikaa tässä ryyppyremmissä.
 
"susu"
lastensuojeluilmon voi tehdä "nimettömänä" vain henkilö, jonka nimen esiintulo voisi pahasti vahingoittaa lapsen perhesuhteita. tällaisia henkilöitä on esim lapsen isovanhempi tai muu läheinen henkilö. muut ilmot nykylainsäädännön mukaan tehdään nimen kanssa.
 
"möllis"
Naapurimme väittää ympäri pientä pitäjää että minä ja mieheni olisimme neuvoaln kautta tehneet heidän perheestään lastensuojeluilmoituksen. Me emme ole tehneet ilmoitusta ei nimellä eikä nimettömänä eikä missään muodossa.nyt tämä oerhe väittää ympäri tätä pientä pitäjää,et me tehtiin ilmo ja meitä molempia haukutaan fbssä.suoraan nimiä ei julkaista,mutta kun kirjoittaa suoraa yläkerran naapurista ja sattumoisin yläketrassa asumme. Pihamaalla lspsia kiusaavat yms. Me oltiin neuvolas lastemme kanssa ja siellä tuli eräs välikohtaus vaan puheeksi mut ei me ainakaan ilmoitusta tehty.miten mä saan todistettua sen tälle perheelle? Kauheeta kun facebookissa kaikki naapurit keskenäön ottavat silmätikuksi ja haukkuvat myös fb-n ulkopuolella.tilanne riistäytynyt niin pahaksi,et mä en äitinä uskalla edes olla lasteni kans kotona ilman miestäni.. soitanko neuvolaan ja pyydän sielt paperin missä todistetaan et en ole ilmoitusta tehnyt vai saako sellaisen sossusta?vai saako mistään moista paperia?
 
Minua ei kukaan pelastanut
Toivottavasti vaan ihmiset ei syytteen pelossa jättäisi niitä aiheellisiakin ilmoituksia tekemättä... :(
No näinhän siinä nimenomaan käy. Minua hakattiin lapsena ja kohdeltiin muutoinkin huonosti, kukaan ei auttanut.
Todella moni varmasti tiesi asiasta, muttei kukaan ilmoittanut mihinkään, luultavasti nimenomaan sen pelossa, että joutuisikin itse syytetyksi.

Näin sitä sitten nykyään räpelletään nähden edelleen painajaisia lapsuudesta. Pahoinpitely oli viikottaista ja minua todellakin pelotti olla kotona ja itkin aina itseni uneen rukoillen, että joku tulisi auttamaan ja veisi pois.
Mutta kukaan ei tullut.

Moni muu lapsi on tällä hetkellä täsmälleen samassa tilanteessa ja Juuri HÄNEN äitinsä voi olla yksi näistä, joka hieroo käsiään tyytyväisenä yhteen, että tekisi rikosilmotuksen lasuilmoituksen tekijästä. Ja tällainen ihminen voi olla yksi tämänkin ketjun kirjoittajista.

Että miettikääpä sitä, ennenkuin tyytyväisenä hymistellette, että nytpä kukaan ei enää voi tehdä lastensuojeluilmoitusta. Itse taatusti teen heti, jos vähänkin havaitsen jotain epäilyttävää.
 
vierailija
- Naiset tekevät melkein kaikki lasten pahoinpitelyt ja tapot

- Naiset työpaikkakiusaavat, melkein kaikki kiusaaminen tapahtuu naisvaltaisilla aloilla, Suomessa naiset kiusaavat kaksi kertaa enemmän toisiaan kuin kanssasisarensa Euroopassa.

- Naiset tekevät perättömiä raiskausilmoituksia, perättömiä lastensuojeluilmoituksia

jne, jne.

Kyllä suomalainen nainen on sitten ihana.
- miehet tekevät melkein kaikki niin lasten kuin muidenkin pahoinpitelyt ja käyttävät huomattavasti raaempaa väkivaltaa kuin naiset
- suomalaiset miehet hakkaavat vaimojaan huomattavasti useammin kuin euroopassa yleensä
- miehet harrastavat työpaikkakiusaamista ihan yhtä paljon kuin naiset.
- miehet kertovat perättömiä juttuja naisista ja valehtelevat muistakin "saavutuksistaan"

Kyllä suomalainen mies on sitten ihana.
 
vierailija
- miehet tekevät melkein kaikki niin lasten kuin muidenkin pahoinpitelyt ja käyttävät huomattavasti raaempaa väkivaltaa kuin naiset
- suomalaiset miehet hakkaavat vaimojaan huomattavasti useammin kuin euroopassa yleensä
- miehet harrastavat työpaikkakiusaamista ihan yhtä paljon kuin naiset.
- miehet kertovat perättömiä juttuja naisista ja valehtelevat muistakin "saavutuksistaan"

Kyllä suomalainen mies on sitten ihana.
Minkä takia te kaks väkisin ootte parisuhteessa??? Vähän sama kun viiltelis itseään tai tappais eläimiä ja valittais että minkä takia mä taas tein niin ja sitten vaan jatkais sitä samaa ja taas valittais miten paskaa oli.
 
vierailija
Hieno viestiketju!
Helsingin ensikoti teki minusta väärän ilmoituksen lastensuojelun sosiaaliviranomaiselle, vieläpä törkeän sellaisen, jonka ikävä leima nyt varmasti on sossujen kirjoissa läpi elämäni ja sitähän voivat käyttää minua vastaan ties missä yhteydessä.

Aion tehdä rikosilmoituksen ensikodin ilmoituksesta, mutta eikös tuo taho ole niin suojeltu, että pienellä ihmisellä ei ole mitään oikeusturvaa heitä vastaan?
 

Yhteistyössä