Paneelikaton maalaus?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
hei
Täällä joku kertoi joskus maalanneensa paneelikaton valkoiseksi. Sattuiskohan nyt linjoille ketään? :D

Oliko iso homma, tuliko kuinka hintavaksi ja muita käytännön vinkkeleitä? =)

Sama homma edessä, jos tuo talo ostetaan, jota ollaan katteltu.
 
Meidän edellisessä kämpässä maalattaain eteisen, vessan ja keittiön paneelikatot valkoisiksi.
On olemassa värikin ihan sitä varten. Helppoa oli, eikä kallistakan. Kaksi maalauskertaa riitti.

http://www.tikkurila.fi/index.phtml?s=403
 
Me maalattiin katto ja oli kyllä tosi iso homma. Ei kannata ostaa sellaisia yhdistelmämaaleja missä pohjamaali ja pintamaali samaa maalia vaan ensin pohjamaalilla kattoon karheutta ja sitten pintamaalia erikseen. Ja kannattaa maalata silloin kun asunnossa ei ole huonekaluja. Suojaus helpompaa ja nopeampaa.
 
-
Maalattiin ison eteisen paneeli katto valkoiseksi. Paneelikatto maalilla, en muista mitä makso ja paljonko maalia meni. Aika homma oli kun tarvitsi pariin kertaan maalata että tuli tasainen nätti pinta ja peitti kokonaan puun värin. Niin tuli hyvä että lopuksi maalattiin telalla niin ei jäänyt pensellin jälkiä. Maali ostettiin ihan jostain rauta kaupasta.
 
maalattu on
Me maalattiin katot valkoiseksi, oli siis lakattua paneelia (hyvin kaunista, vanhanaikaista sellaista, eli kannatti maalata). Maalia oli sellaistakin, jonka pystyi vetämään suoraan lakatun pinnan päälle (ei mitään hiomisia) ja tuli siistiä. Tosin piti maalata 3 kerrosta, ennenkuin kunnollinen lopputulos. Eli aikaa vievää ja hartioita kipeyttävää hommaa, olis hyvä olla pieni talkooporukka, jos enemmänkin pinta-alaa maalattavana. Maalia tietysti kului jonkin verran, mutta 10litran purkki ei ollut kovinkaan kallis...eli työn määrä siinä isompi juttu on kuin hinta - jos itse maalaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Me lakattiin makkarin,eteisen ja pojan huoneen paneelit valkolakalla ja tuli tosi siistin näköiset.
Siis seinistä puolpanelointi lakattiin
Katon maalaus taitaa olla hankalampaa. Vasta käsittelin saunan paneelit kauttaaltaan sävytetyllä saunasuojalla ja kylläpä se katto oli hankala tapaus. Ikävä asento tekee siitä tosi hidasta. Onneksi seinät oli paljon helpommat.

En sitten tiiä, että voiko kattopaneelit maalata telalla, jolloin se on varmasti nopeampaa puuhaa.

Itse nimittäin haaveilen meidän kattopaneeleiden maalauksesta. Meillä ne on nyt valkolakatut ja haluaisin puhtaan valkoiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sitten tiiä, että voiko kattopaneelit maalata telalla, jolloin se on varmasti nopeampaa puuhaa.

Itse nimittäin haaveilen meidän kattopaneeleiden maalauksesta. Meillä ne on nyt valkolakatut ja haluaisin puhtaan valkoiset.
Voi maalata telalla, mutta pitää tioetysti ne välit silti vetää pensselillä.
Just maalasin olkkarin katon, ei tosin paneelia, vaan semmosia vanhanaikasia huokoisia levyjä, mitähän se on jimeltään, en ny muista...
No, kuitenkin, telalla maalasin ensin, sit vetelin raot pensselillä ja sit vielä päältä telalla.
Ei se katon maalaaminen muuten vaikeeta ole, mutta asento tietty on vähän kelju.
Mutta aiemmin lakatussa pitää aina huomioida se, mitllä se on ennen käsitelty.
Paneelit yleensä valkolakataan maalaamisen sijasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä en ymmärrä miten katon maalaaminen olisi niin hankalaa? Telalla sitä ei kyllä voi tehdä, vaan pensselillä minä maalasin enkä pitänyt sitä mitenkään vaikeana.
No mulla tuo maalaus tuntuu varmaan sen takia työltä, että ollaan rakennettu aika vasta okt ja maalasin täällä aivan kaiken.... ja vanhemmatkin sitten rakensi ja maalasin sielläkin melkein kaiken. Nyt jos on joutunut jotain pientäkin tekemään, se on tuntunut tosi raskaalta.

Mutta siltikin sanoisin, että katon maalaaminen on isompi urakka kuin esim. seinät.
 
irma
Meillä maalattiin tuo vintin paneelikatto semmosell aihan paneelikattomaalilla.Millä voi maalata ihan lakan päällekkin.Ala kerrassa meillä on vaan lakattu paneeli katto...ja sen joskus tässä maalaan kyseisellä maalilla kyllä valkoiseksi.Pensseli hommia...muutaman vedon saa/joutuu vetelee et saa maalattua mutta hyvää oli tuo maali ainakin mitä meillä... 10 litran pönikkä makso jtn...80 e kieppeillä...
Tulee tosi nättiä ja valosaa...mukavan näköstä. :) Kaks kertaa riitti ainakin tuonne vinttiin..missä ne paneelit ei ollu lakattuna.Riittäsi varmaan lakattuunki se kaks kertaa.
pitemmän varren päähän vaan pensseli...ja sillä...jotkut o vetäny silleenki et välit vaan pensselillä ja telalla lopun...jälkeä en oo nähny millaseks tuli...

ei muuta ku maalaus hommiin...
 
=0
Me valkolakattiin ovien pielet ja niistä tuli aivan kamalat. Ne on karheat ja väri on epätasainen ja tietty valumaa on vähän. Mä en ymmärrä miten näin kävi, ei pitänyt olla mitenkään esikäsiteltyjä mutta nyt on niin kamalat pielet että hyihyi. piti jatkaa valkolakalla paneelikattoon, mutta ei nyt. taidan jättää sen puuhan jollekin ammattilaiselle, tuntuu että meillä ei mikään onnistu vaikka mies jotain osaakin tehdä....
Mutta miten te ootte saanut valkolakan nätiksi?
 
auts
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä en ymmärrä miten katon maalaaminen olisi niin hankalaa? Telalla sitä ei kyllä voi tehdä, vaan pensselillä minä maalasin enkä pitänyt sitä mitenkään vaikeana.
Ei se hankalaa kai ole, ei. Mutta kyllä siinä hartiat ja niskan kipeeks saa varsinkin jos on paljon neliöitä maalattavana. Kunnon telineet on hyvä olla, varsinkin jos kämppä on tyhjillään. Ne helpottaa. Silti, kyllä siinä joutuu kädet ylöspäin työskenteleen jos siistiä ja tarkkaa jälkeä tahtoo
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta siltikin sanoisin, että katon maalaaminen on isompi urakka kuin esim. seinät.
Noo...mä oon saanu sen olkkarin katon maalattua, kun sdai vaan peittää kamat alta, mutta seinät on jääny vaiheeseen -yksi tehosteseinä on valmis- kun ei millään jaksa tyhjentää ja tehdä pohjatöitä. Kyl kjattoi on helpompi, jos seinissä on esim. tapetti, joka pitää poistaa, hyllyjä, jotka pitää ottaa pois tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä en ymmärrä miten katon maalaaminen olisi niin hankalaa? Telalla sitä ei kyllä voi tehdä, vaan pensselillä minä maalasin enkä pitänyt sitä mitenkään vaikeana.
Ei se hankalaa kai ole, ei. Mutta kyllä siinä hartiat ja niskan kipeeks saa varsinkin jos on paljon neliöitä maalattavana. Kunnon telineet on hyvä olla, varsinkin jos kämppä on tyhjillään. Ne helpottaa. Silti, kyllä siinä joutuu kädet ylöspäin työskenteleen jos siistiä ja tarkkaa jälkeä tahtoo
Juu rankkaa se oli, mun projekti oli 35 neliötä pelkkää kattoa ja kyllä se käsissä ja hartioissa tuntui.
Mutta kivaa se oli silti :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Me maalattiin katto ja oli kyllä tosi iso homma. Ei kannata ostaa sellaisia yhdistelmämaaleja missä pohjamaali ja pintamaali samaa maalia vaan ensin pohjamaalilla kattoon karheutta ja sitten pintamaalia erikseen. Ja kannattaa maalata silloin kun asunnossa ei ole huonekaluja. Suojaus helpompaa ja nopeampaa.
Näitä pointteja just mietinkin. Kiitos. :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä en ymmärrä miten katon maalaaminen olisi niin hankalaa? Telalla sitä ei kyllä voi tehdä, vaan pensselillä minä maalasin enkä pitänyt sitä mitenkään vaikeana.
Ei se hankalaa kai ole, ei. Mutta kyllä siinä hartiat ja niskan kipeeks saa varsinkin jos on paljon neliöitä maalattavana. Kunnon telineet on hyvä olla, varsinkin jos kämppä on tyhjillään. Ne helpottaa. Silti, kyllä siinä joutuu kädet ylöspäin työskenteleen jos siistiä ja tarkkaa jälkeä tahtoo
Juu rankkaa se oli, mun projekti oli 35 neliötä pelkkää kattoa ja kyllä se käsissä ja hartioissa tuntui.
Mutta kivaa se oli silti :)
hehe. 150 m2....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sitten tiiä, että voiko kattopaneelit maalata telalla, jolloin se on varmasti nopeampaa puuhaa.

Itse nimittäin haaveilen meidän kattopaneeleiden maalauksesta. Meillä ne on nyt valkolakatut ja haluaisin puhtaan valkoiset.
Voi maalata telalla, mutta pitää tioetysti ne välit silti vetää pensselillä.
Just maalasin olkkarin katon, ei tosin paneelia, vaan semmosia vanhanaikasia huokoisia levyjä, mitähän se on jimeltään, en ny muista...
No, kuitenkin, telalla maalasin ensin, sit vetelin raot pensselillä ja sit vielä päältä telalla.
Ei se katon maalaaminen muuten vaikeeta ole, mutta asento tietty on vähän kelju.
Mutta aiemmin lakatussa pitää aina huomioida se, mitllä se on ennen käsitelty.
Paneelit yleensä valkolakataan maalaamisen sijasta.
Mä kyllä haluan niistä ihan valkoset, en kuultavia. :D
 
Me maalattiin noin 70-75m2 kattoa rempan yhteydessä. Nuo on tuollaista kummallista paneeli-elementtiä, en oikein tiedä mihin luokittelisi :) Tumman ruskea oli alunperin, maalattiin ihan jollain sisäkaton maalaukseen tarkoitetulla puolihimmeällä valkoisella. Telaa käytettiin eikä edes rakoja vedetty pensselillä kun on sellaista pienempää, ei pontit samalla lailla näkyvissä kuin normipaneelissa.

Maalauksen yhteydessä tuli näkyviin sävyerot paneeleissa, tuli tavallaan sellaista luonnollista kuviota esiin. Aika hyvän näköinen :) Kahteen kertaan maalattiin ja oli kyllä urakka. Kaksi ihmistä tekemässä. Kämppä oli vielä tyhjä joten ei tarvinnut mitään suojata, en lähtisi tekemään huonekalujen kanssa :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Me maalattiin noin 70-75m2 kattoa rempan yhteydessä. Nuo on tuollaista kummallista paneeli-elementtiä, en oikein tiedä mihin luokittelisi :) Tumman ruskea oli alunperin, maalattiin ihan jollain sisäkaton maalaukseen tarkoitetulla puolihimmeällä valkoisella. Telaa käytettiin eikä edes rakoja vedetty pensselillä kun on sellaista pienempää, ei pontit samalla lailla näkyvissä kuin normipaneelissa.

Maalauksen yhteydessä tuli näkyviin sävyerot paneeleissa, tuli tavallaan sellaista luonnollista kuviota esiin. Aika hyvän näköinen :) Kahteen kertaan maalattiin ja oli kyllä urakka. Kaksi ihmistä tekemässä. Kämppä oli vielä tyhjä joten ei tarvinnut mitään suojata, en lähtisi tekemään huonekalujen kanssa :)
Ennen muuttoa mekin ajateltiin, et on paras tehdä. Kuten muutenkin koittaa saada remppa tehtyä jo etukäteen. :)
 
maalari
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Meidän edellisessä kämpässä maalattaain eteisen, vessan ja keittiön paneelikatot valkoisiksi.
On olemassa värikin ihan sitä varten. Helppoa oli, eikä kallistakan. Kaksi maalauskertaa riitti.

http://www.tikkurila.fi/index.phtml?s=403
jep tuo maali on hyvä siihen. kannattaa ensin pestä seinät maalarinpesulla ja kevyt hiontakaan ei haitaksi ole.
 

Yhteistyössä