kuinka saada koira lopettamaan vetäminen?

  • Viestiketjun aloittaja Anni
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huomio:
kyllä se vaan ilkeemmältä koirasta tuntuu, kun kurkusta vedetään, kuin että naamasta.
siellä on kurkussa on nielu, henkitorvi, kilpirauhanen ja ihan samoin vaikuttaa varmaan niskaan.
laittakaa panta kaulaan ja kokeilkaa olla jonkun talutettavana ja huom. liikkukaa koiranlailla innokkaasti.
Samaa mieltä.. Ja kuonopannan toimintaperiaatehan on se, että oikein käytettynä se kääntää koiran pään taluttajaan päin heti,kun koira vähänkin vetää...
 
vieras
Meillä on käytössä canny collar-niminen kuonopanta, jossa koiran pää ei taivu sivulle sen vetäessä, vaan kuonoon kohdistuu painetta. Normaalisti se toimii aivan loistavasti. Mutta kun se saa näköhavainnon pupusta, se panta on kuin tyhjää vaan..
 
...
Oon kuullu sellasen vinkin, ett aina vaihdetaan suuntaa, ku vetää. Toimiiko? Tiedä häntä..

Meillä on myös kuonopanta käytössä, kun meinaa olla hyökkäävä toisia koiria kohtaan. Ei siis vihasena, vaikka siltä kuulostaaki. Toimii täydellisesti ja ei pysty vetämään koko voimalla. Jos tää on koulutusväline, ni meillä on sit kyseessä elinikänen koulutus..
 
yutiuti
Mun mielestä on aivan typerää neuvoa, ellei itse omista kultsua. Mulla on ollut sakemanneja, norwitch ja sheltti sekä corgi. Vain kultsua en ole saanut vetämättömäksi. Nyt kohta 4v ja päivittäin kamppailen samasta asiasta. Kaikki keinot yritetty.
Menen kuin nappi narun päässä, ellen laita noutajatalutinta korvien taakse. Siten hallinnassa, mutta varmasti vaurioittaa kurkkua...rohisee melkoisesti. Mutta sittenpä vaurioituu, sillä muut vaihtoehdot ovat koiran lopettaminen tai jatkuva sisällä olo. Olen aina rakastanut lenkkeilyä koiran kanssa, mutta tämän kanssa v...tuttaa jo ajatus lenkistä. Tulipa valittua väärä rotu!
 
"vieras"
https://www.google.fi/search?q=kuonopanta&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=fi&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CMKdUeKEFISn4ASiuoDgAg&biw=1024&bih=605&sei=E8KdUfKGAsf54QTL7YGQCw#imgrc=L8IrP0gihZbISM%3A%3BO7HoFtsdW-NSWM%3Bhttp%253A%252F%252Fstatic.rockwells.net%252Fmedia%252Fcatalog%252Fproduct%252Fcache%252F1%252Fimage%252F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%252Fk%252Fu%252Fkuonopanta_toptrainer.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.rockwells.net%252Ftrixie-top-trainer-kuonopanta%3B568%3B568
 
-,-
Kuonopanta on kyllä aivan huippuhyvä keksintö.

MUTTA, varmasti on niitäkin ihmisiä jotka käyttävät sitä aivan väärin, eli nykivät siitä turhan paljon. Tarkoitushan on että koiralla on sitten kaksi hihnaa, joista käytetään normaalisti vain sitä kaulapannassa olevaa, ja kuonopannan hihnaa vain silloin kun on tarvis.
Tai tällaiset ohjeet meidän pannan mukana tuli. Eläinkauppias tosin sanoi että on ihan se ja sama vaikka käyttää vain yhtä hihnaa ja kytkee sen sekä kuonopantaan että kaulapantaan? Näyttää minusta ainakin paljon epämukavammalta.
 
"Vieras"
Täällä sama. Olemme kokeilleet kultaiseennoutajaamme kaikki keinot, suunnan vaihtamisen, pysähtymisen (ei liikuta ennen kuin koira on vetämättä), taakse askelia kun vetää, joka kerta kun vetää, koiran pitää tulla sivulle ennen kun matka jatkuu (tulee kyllä sivulle, mutta taas vetää, taas sivulle - vetää - sivulle - vetää jne.), rankaista koiraa, kehua koiraa, palkita koiraa, kuristavaa, ei kuristavaa, puolikuristavaa pantaa.

Loppulenkistä menee ihan nätisti ja myöskin yksin ollessaan (ilman muita koiria) helpompi hallita, mutta vetämisongelmaa ei koskaan ole saatu kitkettyä kokonaan pois. Kuonopannan kanssa menee kuin unelma - ei edes yritä vetää, että sitä minäkin suosittelen. Ostimme kun tulin raskaaksi.
Emme kuitenkaan yleensä itse käytä sitä (kun koira inhoaa sitä, yrittää koko ajan saada pois sen) kuin talvella liukkailla keleillä. Tarkoitus on ostaa parempi, pehmustettu kuonopanta talveksi.

Minunkin mielestäni turhaa vouhotusta tuo kuonopantojen tuomitseminen. Ei se koiraa vahingoita, niin kauan kun koiran on vetämättä, se on kuin panta, koiran vetäessä kääntää koiran pään taluttajan suuntaan. Ei muuten koira tuolloin vedä, kun haluaa nähdä eteen. Ei sitä olekaan taluttajan tarkoitus vetää tai riuhtoa.
 
"äide"
Meillä käytössä aktivointivaljaat (muistaakseni nimi oli tuo) ja ne ovat loistava keksintö. Remmi kiinnitetään niihin pään alta rinnan kohdalta ja remmit kiristyvät jos koira vetää, mutta eivät kuintenkaan hierrä kainaloita kuten vedon estovaljaat.
 
"Vieras"
Mun mielestä on aivan typerää neuvoa, ellei itse omista kultsua. Mulla on ollut sakemanneja, norwitch ja sheltti sekä corgi. Vain kultsua en ole saanut vetämättömäksi. Nyt kohta 4v ja päivittäin kamppailen samasta asiasta. Kaikki keinot yritetty.
Menen kuin nappi narun päässä, ellen laita noutajatalutinta korvien taakse. Siten hallinnassa, mutta varmasti vaurioittaa kurkkua...rohisee melkoisesti. Mutta sittenpä vaurioituu, sillä muut vaihtoehdot ovat koiran lopettaminen tai jatkuva sisällä olo. Olen aina rakastanut lenkkeilyä koiran kanssa, mutta tämän kanssa v...tuttaa jo ajatus lenkistä. Tulipa valittua väärä rotu!
Meillä myös kultainen noutaja ja ikää yli kymmenen vuotta. Kenkään ei ole saanut sitä vetämättömäksi ja ikäkään kun ei vielä tunnu missään.

Kuonopanta siis käytössä nykyjään. Rohinan saanut entisestä tavallisen pannan käytöstä. Kuonopantaa kun on jo käytetty joitain vuosia. Vika minkä kurkkuun saanut ei siis parane.

Yllättävät vaaratilanteet poistuneet kuonopannan kanssa. Koira kun ei voi vetää enää yllättäen auton tai pyörän eteen, eikä liukkaalla nurin talutajaansa. Muitten koirien kohtaaminen ei myöskään aiheuta ongelmia.

Lenkit ovat miellyttäviä taluttajille ja koiralle. Sivummalla missä voi kulkea turvallisesti käytän valjaita, ettei toki aivan aina siinä kuonopannassa kulje.
 

Yhteistyössä