Munasarjakysta, miten oireillut?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"kata"
Onko kukaan huomannut kystan yhteydessä muita "hormonaalisia" oireita, kuten väsymystä tai kasvojen ihon oireilua (finnejä)? Itselläni n. 3,5cm kysta, joka oireillut normaalia pidempänä ja runsaampana kuukautisvuotona ja olen havainnut oireena myös väsymyksen sekä ihon selkeästi honomman kunnon.
 
"Ansu"
Mulla tuli kauheat alavatsakivut ja kysta puhkesi ja veret vuoti vatsaonteloon. Aukaisivat vatsan kun ilmeisesti veran vuoksi eivät saaneet selkeää kuvaa oliko umpilisäke tulehtunut. Sekin operoitiin siis kahvi haavaa vatsassa. Reilun kuukauden päästä uudet kivut ja uusi kysta munasarjoissa, tilannetta seurataan. verikokeet ottivat ja tulehdusarvot. Ei hengenvaarallista mutta inhottavaa ja ikävää kipuilua.
 
"vieras"
mietin tässä viestiketjua luettuani kuinka kauan kenelläkin kipuilut on kestäny jos niitä on ollut? minulla ei ole ikinä ollut kystaa mutta nyt on ollut itsellä 5 viikkoa alavatsassa oikealla puolella pistelevää kipua
 
Kummallista
Näitä lukiessa tulee mieleen, että aika sattumanvaraista on, saako kystaan hoitoa tai tutkimusta vai ei, ja minkälaista saa. Olen kärsinyt 11 vuotta kivuista vasemmassa munasarjassa, enkä ole vielä tähän mennessä päässyt edes ultraan. Nyt jo luulin, että tärppää, kun kävin taas lääkärillä ja lääkäri jo lupasi lähetteen gynekologiseen ultraan - mutta soitti perään kun pääsin kotiin: ei tehdäkään! Kirjoitti Litalginia, jota en hakenut.

Ilmeisesti kystakipuja ei pidetä jotenkin todellisina, ei oteta vakavasti. Olen kuitenkin jo 48-vuotias, joten kasvaintenkin riski on olemassa, kun tilannetta ei ikinä tutkita. Minulla ei ole varaa mennä yksityisesti tutkimuksiin, jotka maksavat yli 300 euroa, kaikkine käynteineen hintaa tulisi vähintään 500 euroa. Ei auta kuin kärsiä.
 
Minulta on aikoinaan leikattu dermoidikysta oikeasta munasarjasta ja tällöin leikattiin kystan mukana myös puolet munasarjasta. Dermoidi oli kooltaan 5x6cm ja se löydettiin vihlovien alavatsakipujen vuoksi. Raskautuminen hieman sen vuoksi vaikeutui mutta esikoinen syntyi kuitenkin 2006 ja toista odotetaan syntyväksi nyt elokuussa.

Tämän toisen raskauden ensimmäisessä ultrassa löydettiin iso nestekysta oikeasta munasarjasta mutta sanoivat, että se luultavasti katoaa itsestään tai viimeistään raskaudessa puhkeaa. Ei seurantaa. Rakenneultrassa sitten katsottiin tilannetta, eikä kystasta ollut enää jälkeäkään :)
 
"mie"
Näitä lukiessa tulee mieleen, että aika sattumanvaraista on, saako kystaan hoitoa tai tutkimusta vai ei, ja minkälaista saa. Olen kärsinyt 11 vuotta kivuista vasemmassa munasarjassa, enkä ole vielä tähän mennessä päässyt edes ultraan. Nyt jo luulin, että tärppää, kun kävin taas lääkärillä ja lääkäri jo lupasi lähetteen gynekologiseen ultraan - mutta soitti perään kun pääsin kotiin: ei tehdäkään! Kirjoitti Litalginia, jota en hakenut.

Ilmeisesti kystakipuja ei pidetä jotenkin todellisina, ei oteta vakavasti. Olen kuitenkin jo 48-vuotias, joten kasvaintenkin riski on olemassa, kun tilannetta ei ikinä tutkita. Minulla ei ole varaa mennä yksityisesti tutkimuksiin, jotka maksavat yli 300 euroa, kaikkine käynteineen hintaa tulisi vähintään 500 euroa. Ei auta kuin kärsiä.
ensinnäkin, jos sinulla on kovia kipuja, mene päivystykseen. Ja mistä tiedät, että sinulla on munasarjakysta, jos ei ole koskaan edes ultrattu?

Ja toisekseen, ei gynen vastaanotto ultrauksen kera todellakaan maksa noin paljoa..ehkö enintään n 200e. Tuon tutkimuksen voi tehdä myös yleislääkäri, jolloin hinta voi olla edullisempi. Eli ihmettelen vähän tätä viestiä!
 
"Daria"
Kertokaapas millaisia kokemuksia teillä on tuosta munasarjakystan repeämisestä ja vuodoista? Minulla repesi reilu viikko sitten ja nyt on alkanut tulemaan ihmeellisiä limaklimppejä ja vähän vertakin alapäästä. Lisäksi alamahassa tuntuu ihmeellisiä kipuja. (Ei ollenkaan kk-kipumaisia.) Onko normaalia? Keskenmenostani on melkein 3kk, 2normaalit kuukautiset tullut ja nt olemme yrittäneet raskautta muttei ole tärpännyt vielä. Voikohan kystan repeäminen ja vuodot vaikuttaa lapsensaantiin, ovulointiin? Auttakee kun en tiiä! :/
 
"tipu"
Minulla ei ole varaa mennä yksityisesti tutkimuksiin, jotka maksavat yli 300 euroa, kaikkine käynteineen hintaa tulisi vähintään 500 euroa. Ei auta kuin kärsiä.
Missä päin Suomea on tällaiset hinnat? Itse kävin tänään yksityisellä ultrassa. Sain mukaani kolme kuvaa kystasta, lääkärinlausunnon, sairauslomatodistuksen ja reseptin Tramal-särkylääkkeeseen. Koko hela hoito maksoi 65 euroa, josta KELA:n korvauksen jälkeen jäi maksettavaa 60,10 euroa. Tramal maksoi apteekissa korvauksen jälkeen 3,06 euroa. Ei siis lähellekään 500 euroa. Kannattaa ehdottomasti kysyä hintoja useammalta yksityiseltä lääkäriasemalta ja saada apua kärsimykseen!

Todella kivulias vaiva tämä todellakin on ja ilmeisesti minun kystani tulevat ja menevät, koska välillä näkyy ultrassa ja välillä ei. Nyt oli vasemmalla 3cm kokoinen pallura, joka kierukan laiton jälkeen oirelee erittäin voimakkaasti. Harmittaa, kun ei pysty olemaan töissä ja pitää syödä niin voimakkaita särkylääkkeitä, että nukahtaa ja kotihommatkin jää tekemättä. Lääkäri ei osaa sanoa mitä näille voisi tehdä. Töissä ei viitsi ihan jokaiselle sanoa miksi sattuu ja mihin sattuu (olen hyvin miesvaltaisella alalla töissä).

Ainoa neuvo, jonka olen lääkäriltä saanut oli "raskaaksi tuleminen voisi auttaa". Yksinasuvalle nuorelle naiselle tämä ei kuitenkaan ole se ensimmäisenä mieleen tuleva vaihtoehto. Kertokaa ihmiset miten olette saaneet hoitoa ja onko tosiaan normaalia, että tulevat ja menevät ja kivut ihan kamalia?
 
"Väsynyt"
Itse olen 27 vuotias ja kärsinyt kystistä jo yli 12 vuotta. Olen juossut kaiken näköisissä tutkimuksissa vatsakipujen vuoksi ja tuloksena on ollut vuoteen 2008 asti, että kuvittelen vain kivut ja eikun Pamia huuleen, mutta oikeaa sairautta ei ole tutkittu vaikka sitä useaan kertaa olen pyytänyt.
2008 tuuperruin eräänä iltana kovista kivuista maahan enkä kyennyt enää edes puhumaan kipujen johdosta. Tuloksena oli reilun 10cm kokonen kysta joka repesi, samalla koko vasen munasarja halkesi. Kystan jämät poistettiin ja munasarja poltettiin kiinni tähystyksellä.
Vuotta myöhemmin jouduin taas sairaalaan kovien vatsa kipujen kanssa. Tuloksena löydettiin kolme uutta kasvainta 3-6cm kpl. Ilmoituksen saatuani sain Burana reseptin ja näytön ovelle päin. Naistenklinikan pääovella sitten seison sateessa klo.5.00 aamulla Burana resepti käsissä ja helvetilliset kivut sisälläni.
Näin vakavasti itseäni on hoidettu kystien osalta.
Yksityisellä sektorillakaan ei ole otettu mitään kantaa, että kuinka usein minun tulisi käydä tutkimuksissa. Sanottiin vain, että" Niitä kystiä nyt tulee ja menee. Ei se hengen vaarallista ole. Jos lapsia ei tule niin ei sitäkään kannata murehtia liikaa" Tämän johdosta en ole enään edes halunnut mennä tarkistuksiin, kun lääkärien sanomisia olen itkenyt monta päivää käynnin jälkeen.

Joten voimia teille kaikille jota ei oteta vakavasti!
 
"Eve"
Yksityisellä ultra maksaa 316,70 sain kystastani 4cm 12 mukavaa kuvaakin!-.- lääkärin vastaan otolla 67e ja verikokeet 70e eli, kyl se vaan maksaa ! 35 min olin siellä mehiläisessä......
 
Te joilla ollut kystia, niin onko kuukautiskierto ja -vuoto muuttunut jotenkin? Itselläni samankaltaisia kipuja toisinaan kuin monella tässä kertoneella. Edelliskertaiset kuukautiset kesti 3 päivää + 2 päivää muutaman päivän päästä ja viimekertaiset kestivät tasan 1 siteen verran. Olen päättänyt tsekata tämän kierron loppuun ja sitten yhteys lääkäriin.
 
Uusi potilas
Minä kävin viime lokakuussa kanta-hämeessä yksityisellä gynellä ihan vain perustarkastus mielessä. Hintaa tuli kelakorvausten jälkeen vajaa 100e ja siihen kuului papa, ultra ja se perus gyn.tutkimus. Hinnat siis vaihtelevat ilmeisen suuresti! Ultrassa minullakin todettiin 3mm nestekysta ja kehoitti kontrolliin 3kk jälkeen. Kävin tänään kontrollissa jossa todettiin kystan olevan entisellään ja päätti laittaa lähetteen naistentaudeille. En tiedä laittoiko pelkän kystan vuoksi -vai myös siitä syystä että kuukautisten aikaiset oireeni viittaavat endrometrioosiin vaikka tätä ei tässä tutkimuksessa havaittukkaan. Itse olen erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon, saa nähdä miten sitten hoito jatkuu julkisella sektorilla.
 
Juuri käyneenä
Minulla ei ole varaa mennä yksityisesti tutkimuksiin, jotka maksavat yli 300 euroa, kaikkine käynteineen hintaa tulisi vähintään 500 euroa. Ei auta kuin kärsiä.
En tiedä millä paikkakunnalla asut, mutta itse kävin juuri eilen Helsingissä yksityisellä ja siellä maksoi gynekologin tutkimus + ultra + papakoe + erikoislääkärin palkkio = 187 euroa.
 
Kookas kysta
Viime viikolla kävin ihan muun vaivan takia lantion magneettikuvassa ja samalla sieltä sitten löytyi kookas kysta. Näin jälkikäteen tajusin että tämä löydöshän selittää paljon asioita joita en vain ollut tajunnut. Kuukausia kestänyttä epämääräistä alavatsakipua, ajoittaista pahoinvointia, kivistävää ja turvonnutta tunnetta vatsassa sekä välillä tosi runsaita ja poikkeuksellisen pitkiä kuukautisia jne. Teloin myös alaselkäni tapaturmaisesti 3 kk sitten jonka takia nyt magneettikuvassakin kävin ja tähän asti olin kuvitellut että tuo kipu vain säteilee toiselle puolen alaselkään sekä vatsaan ja nivusiin. No, se kipu taisikin olla nyt ihan eri kipua kuin tuosta selästä säteilevää.

Huomenna gynelle...
 
hemorraginen kysta
Hei,

Minulla todettiin eilen ultrassa todennäköisesti hemorraginen kysta 4 *3,1, sekakaikuisuus viittaa siihen kertoi gyne ja rauhoitteli. Menin vastaanotolle kolme viikkoa jatkuneiden kuukautisten takia. Niissä tosin on ollut päivän ja kahden päivän katkos nyt kahdesti.

Jo muutaman vuoden aikana on kuukautiskierto tihentynyt ja noin viikkoa ennen kuukautisia on ollut epämääräistä vuotoa. Myös alavatsakipuja on ollut, mutta vitsailin vain kotiväelle, "että taitaa olla pieru kateissa". Jonkinlaisia äkillisiä kipuja tai painon tunnetta on ollut jo tosiaan saman pari vuotta. Olen kuopuksen synnyttämisen jälkeen ollut hieman gynekologikammoinen, joten lykkäsin gynekologia ja oletin oireiden liittyvän lähestyviin vaihdevuosiin.

Rajuin kipu tosin oli tammikuun lopussa, jolloin aamulla noustessani ylös romahdin takaisin petiin kippuraan. Kipu oli kova, mutta kesti rajuna tunnin verran, tunnin vielä tuntui hankalalta ja lopulta kykenin lähtemään töihin. Tiesin, ettei kipu ollut kohdussa, ja kun se oli oikealla alavatsalla luulin sitä suolistoperäiseksi, ja asia unohtui tähän asti.

Tavallaan siis gynekologin antama tieto kystasta helpotti, koska se selittää nämä viimeisen kuun vuotohäiriöt ja myös epämääräiset tuntemukset. Kohtu, toinen munasarja, emätin ja kohdunsuu olivat täysin normaalit ja puhtaan näköiset.

On myös huojentavaa lukea teistä kohtalontovereista.

Verikokeita eli CA125 ei otettu, joka pikkuisen kaivelee. Tein sen virheen, että googletin netistä munasarjasyöpätietoutta. Olen kuitenkin jo 49-vuotias ja kystadiagnoosi on ensimmäinen. Gyne-seuranta on touko-kesäkuussa. Luulen, että ampaisen sinne jo ensi kuussa.

Ai niin, ja koska todennäköisesti keltarauhashormoniarvot ovat liian matalia, gyne määräsi minut syömään syklisesti keltarauhashormonia eli 10 päivää kierron 15. päivästä alkaen, kehoitti aloittamaan jo, mutta vuoto alkoi taas pahenemaan tänään.
 
"ihme"
Mulle ilmestyi ekat kystat nyt 6 kk hormonikierukan laiton jälkeen. Olen 37 ja lapset 4 + kohta 2. Kummastakin munasarjasta löytyi ultraamalla kysta halk. n. 4 cm. Hakeuduin gynelle 2 vkoa kestäneen vuodon ja alavatsakipujen vuoksi. Toinen oli kokonaan "musta" pallo ja toisessa oli isomman rinkulan sisällä pienempi rinkula, ilmeisesti vuotanut. Seuranta huhtikuun lopussa jos tilanne pysyy stabiilina, särkylääkkeitä käytän tarvittaessa. Mutta jos kystat vielä on tallella kontrollissa, niin pitäisikö pyytää jotain verikokeita? Olen myös huomannut muita hormonaalisia muutoksia viim. kuukauden sisällä, eli iho mennyt hirveään teinikuntoon. V*tuttaa myös tavallista enemmän, mutta voi ihan johtua tästä löydöstäkin.
 
hemorraginen kysta
Sama äkäisyys, vai lievä masennus oireillein äikäisyytenä, ja yllättäen palanut teiniakne täälläkin vaivaa, eli siellä täällä muutamia kipeitä talirauhasia. Tarkemmin ajateltuna ne ajoittuvat myös minulla parin kuukauden sisään. Lykkäsin kampaajaakin niskarajaan tulleiden kahden ärsyttävän jo nyt ohi meneen aknenäppylän takia.

Napsin nyt neljättä päivää keltarauhashormonia, ja vuoto lakkasi jo toissa päivänä. Huomaan olevani tarmokkaampi, mutta olen kyllä aikamoisen paljon ärhäkkäämpi. Kysta ei nyt ole myöskään enää tuntunut eikä vatsa oireillut.

Se verikoe, jolla voidaan poistaa pahanlaatuisuuden pois, tosin ei kuulemma ole ihan luotettava, on CA 12-5. Nämä alle 5 cm kystat luokitellaan seurattaviksi, ja lääkäreihin kannattanee luottaa siltikin eikä olla huolestunut. Siksi siis kontrollikäynti.

Toipumisia sinulle, Ihme.
 
"boom"
Mulla ei iso kysta oireillut muuten kuin lievänä painon tunteena alavatsalla ja välillä oli pieniä nipistelyjä. Vatsa pullotti vähän ja itsekin tunsin, että jotain ylimääräistä on mahassa. Yksityinen gyne ultrasi kystan ja laittoi lähetteen sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin ja siellä otettiin tuo CA125 myös. Se oli normaal,i ja kysta oli kooltaan 11 x 12 cm. Mut laitettiin leikkausjonoon, mutta n. kuukausi ennen leikkausta alkoi yllättäen sanoinkuvaamattomat kivut. Kysta oli kiertynyt ja mennyt kuolioon, ja myös toiseen munasarjaan oli kasvanut kysta. Jouduin päivystyleikkaukseen, jossa poistettiin munasarjat, kohtu ja umppari. Kysta oli jo 25-senttinen ja ihan hajoamispisteessä. Kyllä mulla ainakin toimi hyvin seuranta ja hoito.
 

Yhteistyössä