Munasarjakysta, miten oireillut?

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
anastasiagrey
mulla ei raskauksia, mutta oikeenpuoleista munasarjasta löyty ultralla 5x5cm kysta. oireita ei ole ollut. kiireellisenä leikkaukseen. ei koepalojen ottoa, koska pitää poistaa joka tapauksessa. patologi tutkii sitten kun on poistettu. pelottaa! leikkaus on perjantaina.
 
lapsi
11-vuotiaana alkoi kivut vasemmalla alavatsalla ja selässä. Pari kertaa jouduin käymään lääkärissä, väitettiin olevan ummetusta. Vasta 12-vuotiaana alettiin kunnolla tutkia. Jouduin monille eri lääkäreille, ultraäänessä eikä gynekologilla nähty mitään epäilyttävää. Tähystysleikkaus tehtiin, oli iso kysta, en muista tarkkaa kokoa, munasarja oli kiertynyt ja mennyt kuolioon. Jouduttiin poistamaan. Sen jälkeen ei ole minkäänlaisia kipuja ollut, vähän leikkaushaavat vain kipeät.
 
"Miia"
Itseltäkin tässä hiljattain löydettiin kysta, joka on halkaisijaltaan 5 cm. Itselläkin kamalat kivut eikä auta minkäänlainen kipulääke ja on se nyt aika paha kun kipuja tulee joka kuukausi, joka kerta kivuliaampi ja kestää kivut pidempään, ja joka kerta kun kipu tulee niin ei kävelläkkään pysty ja kivut vaan pahenee liikkuessa. Ja gynekoloki vaan sanoi, että ei kipu siitä johdu ja antoi kipulääkettä koviin kuukautiskipuihin.
 
-
Minulta löydettiin 5 cm kysta. Kolmen kuukauden päästä kontrolliultra ja jos ei ole hävinnyt, ilmeisesti leikkaus on edessä. Käynti maksoi yksityisellä vajaa 140 euroa, joten lähes jokaisella pitäisi kyllä olla varaa käydä yksityiselläkin mikäli kunnallisella ei oteta tosissaan. Mistään 500 tai edes 300 euron hinnoista on ihan turha puhua.
 
"Mila"
Hei. Löysin tämän keskustelun, kun yritin googlailla tietoa voiko munasarjakysta lisätä kuukautiskipuja.

Minulla löydettiin huhtikuussa pienehkö kysta oikeanpuoleisesta munasarjastani gynekologisen perustarkastuksen yhteydessä. Kävin syyskuun alussa kontrollissa, eikä kysta ollut hävinnyt, joskaan se ei ollut myöskään juuri kasvanut. Kerroin sen aiheuttavan toisinaan epämukavaa paineen tuntua ja joskus pientä sykähtelevää vihlontaa, ja sain lähetteen keskussairaalan naistentautien poliklinikalle, jonne pääsin kaksi viikkoa sitten. Ennen sitä otettiin verikoe, josta kävi ilmi, että syövästä ei onneksi ole kyse. Poliklinikan nopeassa ultraäänitutkimuksessa todettiin kystan kasvaneen hieman ja näyttävän siltä, ettei se todennäköisesti tule katoamaan itsekseen ja että se saattaa kasvaa hiljalleen. Minulle ehdotettiin päiväkirurgisella osastolla nukutuksessa tehtävää tähystysleikkausta, ja suostuin, vaikka leikkausajatus hieman pelottaakin. Leikkauskutsun pitäisi saapua vielä tämän vuoden puolella.

Sain poliklinikkakäynnistäni kirjeen, jossa lukee mm. seuraavasti: "Nähdään oikeassa ovariossa pyöreä 35 X 35 mm kokoinen nesteontelo, jossa pientä sisäkaiustoa. Vaikuttaa kystadenoomalta joka kasvutaipumukseltaan hyvin rauhallinen, mutta koska selkeä oireilu on, niin päädytään laparoskooppiseen enukleaatioon." Kysta ei siis edelleenkään ole kovin suuri enkä ole toistaiseksi joutunut syömään sen vuoksi särkylääkkeitä, mutta se kuitenkin muistuttaa olemassaolostaan lähes päivittäin ja saattaa esimerkiksi oikealla kyljellä nukkuessa tuntua sen verran ikävältä, että on vaihdettava asentoa. Ilokseni kystaan on kuitenkin suhtauduttu vakavasti sekä YTHS:ssä että keskussairaalassa. YTHS:n gynekologikäynnit ultrauksineen kaikkineen eivät maksaneet mitään, ja sairaalan poliklinikkakäynnistä tuli juuri 27,50 € lasku, eli mitään suuria kustannuksiakaan tuo vaivani ei ole onneksi aiheuttanut.

Nyt minulla on juuri kuukautiset aloillaan ja olen kärsinyt tänään huomattavasti tavallista suuremmista kivuista. Särkylääkkeet tuntuvat onneksi alkavan nyt vaikuttaa, eli pystyn näpyttelemään konetta, mutta vielä tunti sitten istuin melkein kaksinkerroin ja pelkäsin, ettei kipu hellitä ollenkaan. Yleensä minulla on kuukautiskipuja vain harvoin eikä koskaan kovin voimakkaita, ja niinpä aloin nyt miettiä saattaako tuo inhottava kysta vaikuttaa asiaan? Onko kellään kokemuksia?

Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias nainen, eikä minulla ole ennen tätä ollut mitään gynekologisia ongelmia. En ole koskaan ollut raskaana, mutta jätimme mieheni kanssa vuodenvaihteessa ehkäisyn pois eli lapsi olisi tervetullut. En sitten tiedä olenko edes ylipäätään lisääntymiskykyinen, kun ei ole vielä tärpännyt - ehkäpä olen ollut aina maho tai sitten olen jo liian vanha lapsentekoon tmv, eipä tuota oikein voi tietää. Olen miettinyt sitäkin voiko tuolla kystalla olla osuutta asiaan, mutta ainakaan gynekologini ei ole sanonut mitään sen suuntaista.

--- Ällöttäviä juttuja tuollaiset kystat! :(
 
"Pihla"
Hei kaikille!
Tässä minun kysta-kertomukseni.
Olen 44v. synnyttämätön ja sterilisaation (essure) tehnyt nainen.

Viime lauantaina, vajaa viikko sitten, alkoi kummallinen vatsakipu. Olo oli turvottava ja tuntui että ummetti kauheasti. Koko päivänä en juurikaan pystynyt syömään mitään. Pikkuhiljaa illan mittaan nämä tuntemukset väistyivät ja tilalle pamahti järjetön alavatsakipu. Kärsin, otin särkylääkettä ja painelin nukkumaan. Ajatellen että tämä kipu on nyt sitä vatsakipua josta toiseen sairauteeni määrätyissä lääkkeissä varoiteltiin.
Tuli sunnuntai, kivut jatkuivat, eivätkä särkylääkkeet auttaneet. Kärsin ja sinnittelin luullen edelleen että nämä kivut ovat toisen lääkkeen haittavaikutuksia.
Maanantaina kivut olivat jo niin kovat että taju meinasi lähteä kolme kertaa ja sairaalaanhan sitä oli lähdettävä. Ensin sairaalan päivystyksessä luultiin oireitani umppariksi, mutta gynegologisen tutkimuksen jälkeen munasarjastani löytyi suurehko kysta 7x9cm. Jäin sisälle sairaalaan, oli jo myöhäinen ilta ja päivystyksen ultra huonohko. Naistentautien osastolla tutkimuksia jatkettiin tiistai aamuna. Aamun ultrassa kysta oli edelleen paikallaan ja saman kokoisena kuin aikaisemmin, mutta tällä ultralla pystyi näkemään että kysta on veren täyttämä ja vatsaan oli myös vuotanut jonkin verran verta. Päivän sitten vielä lepäilin osastolla, kipulääke ja antibioottitippa kädessäni ja illalla pääsin kotiin.
Pari päivää kipuilin vielä kotona, mutta sain hyvät särkylääkkeet. Eikä kipu onneksi ollut mitään verrattuna alkuperäiseen kipuun.
Tänään olo on jo ihan jees. Tosin kyllä tunnen oik. alavatsassa kystan olemassa olon. Aamusella kävin kontrolliverikokeessa ja reilun viikon päästä on kontrolliultra, jossa katsotaan onko kysta lähtenyt pienentymään ja jos ei niin leikataan pois. Tosin nyt on otettava iisisti ettei kysta ala kiertymään hirttäen munasarjaa, sitten on kuulemma kiire tohtorille.

Näin täällä. Kovin väsyttää ja veto on pois, mutta onneksi on sairaslomaa.
 
vierailija
Minulla todettiin hemorraginen kysta ja koko oli alle 3mm * 3 mm. Kaikki näytti kuin raskaana ollessa. Sain oi viedä katsottavsksi sitten. Raskaus se ei ole. Kivat kivut kystista on.
 
vierailija
Hei mullakin on kummassakin munasarjoissa kystat 2 sentin kokoiset ja ne ei oo puheneet mitäs jos ne ei puhkeakaan niin onko mun syytä olla huolissaan?

Juu en mä sitä pelkääkään että kuolisin Lähinnä vaan ärsyttää tuollainen arkielämää haittaava kipu, varsinkin töissä kun joudun paljon nostelemaan ja kumartelemaan niin tuntuu pahalta. Litalginia sain reseptillä, en ole vielä ehtinyt hakemaan, ja Panadolia olen kokeillut mutta se ei juurikaan auta mitään.minullakin on tuo litalgin
 
vierailija
Hei mullakin on kummassakin munasarjoissa kystat 2 sentin kokoiset ja ne ei oo puheneet mitäs jos ne ei puhkeakaan niin onko mun syytä olla huolissaan?
Voi vttu mitä uiveloita täällä kyselee. Et löytänyt tietoa oikeasti mistään?? Mulla on 4cm kysta mutta sille ei tarvitse tehdä mitään ei edes seurata. Yli 5cm kokoisia vasta seurataan. Ja jos on nestettä täysi niin ei hätää, kaksi tai useampia onteloita sisältävät kystat tutkitaan.
 
vierailija
11-vuotiaana alkoi kivut vasemmalla alavatsalla ja selässä. Pari kertaa jouduin käymään lääkärissä, väitettiin olevan ummetusta. Vasta 12-vuotiaana alettiin kunnolla tutkia. Jouduin monille eri lääkäreille, ultraäänessä eikä gynekologilla nähty mitään epäilyttävää. Tähystysleikkaus tehtiin, oli iso kysta, en muista tarkkaa kokoa, munasarja oli kiertynyt ja mennyt kuolioon. Jouduttiin poistamaan. Sen jälkeen ei ole minkäänlaisia kipuja ollut, vähän leikkaushaavat vain kipeät.
Tuon ikäisillä ei ole mitään tuollaisia munasarja ongelmia. Ei ole edes menkat alkanut niin ei voi olla.
 

Yhteistyössä