Vastasyntyneen vauvan ruokinta...voiko maitoa antaa niin paljon kun vauva vaan jaksaa juoda?

Se vähä riippuu vauvasta, meillä joku lapsista oli semmonen että söi tasan niin paljon kun ikinä jaksoit antaa, sitten ähisi, puhisi ja pulautteli mielettömästi tyyliin tunti syönnistä ja silti olis aina vaan ottanu lisää jos olis tarjonnu. Antaisin noin pienelle n.30-40ml kerrallaan ja katsoisin pienen tauon jälkeen lisää.
 
vieras
Mä röyhtäyttelin aina syöttöjen välissä,niin meni huomattavasti vähemmän maitoa.Eikä vauva huutanut enää masuaan.Oli vähän sellainen tyyppi et halusi maitoa koko ajan,joka itkuun.Ja mä olin ensikertalaisena niin tyhmä että annoin aina tissiä.
 
minä
Meillä tuli 2 viikkosena semmonen että halus puolen tunnin välein syödä. Oli kuitenkin ihan täynnä. Masuvaivoja ja hirmu pulautteluja. Siirryttiin sitten vähitellen siihen että sai syödä vain 2h välein =) Mutta nämä ajat on jo historiaa. Nyt pitää nostaa pöytään syömään :D
 
suski
Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
jos kyse rintamaidosta niin en rajoittais. Korviketta ei kannata antaa aina kun hamuaa.
Myös korviketta annetaan lapsentahtisesti: niin usein kuin vauva haluaa ja niin paljon kuin kerralla juo.
Täydellinen lapsentahtisuus korvikeruokissa ei ole aina hyvä ratkaisu. Korvike ei sula mahassa yhtä hyvin kuin äidinmaito ja pieni tauko tekee silloin hyvää. Lapsen tulee saada ruokaa silloin, kun on nälkä, mutta ellei "pitäisi olla" niin kannattaa ensin esim. tarjota tuttia tai kokeilla jos kyse on vatsavaivoista jne.

Korviketta muuten saa antaa niin paljon kuin lapsi juo. Se litra päivässä -raja on 60-luvulta, jolloin korvikkeissa oli enemmän proteiinia. Nykyajan korvikkeissa on yhtä vähän proteiinia kuin äidinmaidossa ja suurikaan määrä ei vahingoita munuaisia. Tämä tieto on siis Väetöliiton Pullonpyörittäjän oppaasta, ei nettihuhu :) .
 
suski
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jos imetät, niin kyllä voi.

Pullosta lapsi voi imeä liikaa maitoa.
No niin voi rinnastakin. Ihmiset (myös vauvat) ovat erilaisia. Jos et tunne ap:n vauvaa, niin et voi sanoa, että vauvalle ei voi antaa pullosta niin paljon kuin juo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jos imetät, niin kyllä voi.

Pullosta lapsi voi imeä liikaa maitoa.
No niin voi rinnastakin. Ihmiset (myös vauvat) ovat erilaisia. Jos et tunne ap:n vauvaa, niin et voi sanoa, että vauvalle ei voi antaa pullosta niin paljon kuin juo.
Pullosta vauva saa helpommalla maitoa, ts. voi ylensyödä. Rinnan kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Tai mistä mä mitään tiiän, toistan vain sitä mitä mulle synnärillä kerrottiin :D
 
suski
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Korviketta muuten saa antaa niin paljon kuin lapsi juo. Se litra päivässä -raja on 60-luvulta, jolloin korvikkeissa oli enemmän proteiinia. Nykyajan korvikkeissa on yhtä vähän proteiinia kuin äidinmaidossa ja suurikaan määrä ei vahingoita munuaisia. Tämä tieto on siis Väetöliiton Pullonpyörittäjän oppaasta, ei nettihuhu :) .
Ja jos ette Väestöliittoon usko, niin Finelin (THL:n elintarvikkeiden koostumustietopankki) sivuilla on tiedot myös äidinmaidon ja korvikkeiden (keskinmääräisestä) ravintosisällöstä ja jokainen voi katsoa itse, että korvikkeissa ei ole liikaa proteiinia :) .
 
suski
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jos imetät, niin kyllä voi.

Pullosta lapsi voi imeä liikaa maitoa.
No niin voi rinnastakin. Ihmiset (myös vauvat) ovat erilaisia. Jos et tunne ap:n vauvaa, niin et voi sanoa, että vauvalle ei voi antaa pullosta niin paljon kuin juo.
Pullosta vauva saa helpommalla maitoa, ts. voi ylensyödä. Rinnan kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Tai mistä mä mitään tiiän, toistan vain sitä mitä mulle synnärillä kerrottiin :D
Paitsi että eräs ITU:ssa toiminut ihminen on mulle kertonut imetysvaikeuksista, jotka johtuivat siitä, että vauva ylensöi. Harvinaista, mutta ei mahdotonta :) .

Kyllä sitä syöttöjen myötä oppii, että onko vauvalla taipumusta ylensyömiseen vai ei.
 
äidinmaito sulaakin paremmin ja on varmasti vatsaystävällisempää kuin korvike. antaisin myös jonkin 30-40ml ja katsoisin että rauhoittuuko vauva sen jälkeen. ja röyhtäytys. kyllä varmasti huomaat jos vauva jää nälkäiseksi!
 
joku vaan
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jos imetät, niin kyllä voi.

Pullosta lapsi voi imeä liikaa maitoa.
No niin voi rinnastakin. Ihmiset (myös vauvat) ovat erilaisia. Jos et tunne ap:n vauvaa, niin et voi sanoa, että vauvalle ei voi antaa pullosta niin paljon kuin juo.
Pullosta vauva saa helpommalla maitoa, ts. voi ylensyödä. Rinnan kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Tai mistä mä mitään tiiän, toistan vain sitä mitä mulle synnärillä kerrottiin :D
Kyllä meijän napero (2,5 kk) ainakin saa ittensä syötyä ähkyyn rinnastakin.

 
Mä siis en imetä, vaan vauva on pääsääntöisesti korvikkeella. Omaa pumpattua maitoanikin saa, mutta sillä ei valitettavasti pitkälle pötkitä kun sitä tulee niin vähän.

Likka on nyt 5,5 vuorokautta vanha ja juo kerralla 50-65 ml maitoa. Syöttöväli on aika tarkkaan 3 tuntia, muutaman kerran on halunnut maitoa jo 2 tunnin jälkeen ja nyt on viime syötöstä jo 4 tuntia.

Tuo 50-65 ml kerralla kuulostaa aika paljolta, siksi tätä asiaa nyt siis pohdin. Toistaiseksi ei mahakipuja ole ollut, mutta yleensä ne vissiin alkaakin vähän myöhemmin.
 

Yhteistyössä