Gynellä tänään: 3cm nestettä vatsaontelossa.

  • Viestiketjun aloittaja sairasko?
  • Ensimmäinen viesti
kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja pihalla:
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja pihalla:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja pihalla:
Gyne ei ole koskaan sanonut mulle mitään vatsaontelosta. Munasarjoista ja kohdusta vain puhunut.

Oliko sulla jotain vaivaa, että osasi vatsaan "katsoa"?
Mulla oli kasvain kohdun takana vatsaontelossa. Löytyi ihan normaaliultrassa sattumalta.
Normaaliultrassa? Mulla ei ole koskaan gynellä ultrattu.
No sit sä et ole kyllä käynyt oikeella gynekologilla koskaan. Se kuuluu kyllä ihan perus gynen tutkimukseen. Tk lääkärit eivät ole "gynejä" .
Muistelin just, että on ultrattu. Kun olin ekan kerran gynellä, se esitteli mulle ultran avulla paikkoja. Lähinnä näytti, missä ja millaiset munasarjat ovat.

Aina on ollut erikoislääkäri, kertaakaan en ole terveyskeskuksessa alapäätä näyttänyt raskausaikaa lukuun ottamatta.
Jep, ultrattu siis on :)
 
Stella A
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kätilö, osaatko sanoa mikä määrä nestettä olisi ns. normaalia ja mikä jo liikaa?
Muutaman sentin lammikko on normaalia.
Kävin tänään leikkaavan gynen haastattelussa huomista leikkausta varten ja oli puhetta tuosta nesteestä, kun sitä minullakin on ollut toistuvasti. Gyne sanoi, että tuo "normaalius" on aina vähän tapauskohtaista. Eli kuten minulla, jolla vikoja on vaikka muille jakaa, sen sitkeä olemassaolo vatsaontelossa antaa viitettä, että jotain on taas vialla.

Ja voin kertoa, että ennen näitä sairauksiani minulla ei näkynyt KOSKAAN nestettä ontelossa, joten ei se ainakaan kaikilla ihan normaalitila ole.

Mitä ultraan tulee, niin ei kaikki yksityisetkään gynet automaattisesti ultraa. Tästä on pitkällistä kokemusta.

 
Stella A
Alkuperäinen kirjoittaja Stella A:
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kätilö, osaatko sanoa mikä määrä nestettä olisi ns. normaalia ja mikä jo liikaa?
Muutaman sentin lammikko on normaalia.
Kävin tänään leikkaavan gynen haastattelussa huomista leikkausta varten ja oli puhetta tuosta nesteestä, kun sitä minullakin on ollut toistuvasti. Gyne sanoi, että tuo "normaalius" on aina vähän tapauskohtaista. Eli kuten minulla, jolla vikoja on vaikka muille jakaa, sen sitkeä olemassaolo vatsaontelossa antaa viitettä, että jotain on taas vialla.

Ja voin kertoa, että ennen näitä sairauksiani minulla ei näkynyt KOSKAAN nestettä ontelossa, joten ei se ainakaan kaikilla ihan normaalitila ole.

Mitä ultraan tulee, niin ei kaikki yksityisetkään gynet automaattisesti ultraa. Tästä on pitkällistä kokemusta.
Ja lisäys: on olemassa monia muita naistensairauksia, jotka eivät ole pahanlaatuisia mutta aiheuttavat monesti hyvin samankaltaisia oireita. Ja voivat olla tosi tosi piinallisia. Munasarjasyöpä on itse asiassa aika harvinaista. Mutta muita ikäviä juttuja, kuten endometrioosi, on monellakin. Joten jos vähänkin epäilee, niin hyvälle gynelle vaan aika. Hyvään lääkäriin kannattaa aina panostaa.

 

Yhteistyössä