Onko totta, että koiralla on suussa bakteeri...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Olen kuullut parista tapauksesta, että koira on nuollut ihmisen haavaa, ihmisen verenkiertoon on mennyt bakteeri koiran suusta ja ihmiseltä on pitänyt amputoida raajoja. Yksi tapaus on omalla paikkakunnalla, tutun tutulle tapahtunut. Onko perää? Ajattelin kysäistä eläinlääkäriltä seuraavan kerran, kun koiraa käytetään.
 
vieras
Jep, koiran suussa on pahoja bakteereja, mutta ihmisen suu on silti pahin bakteerien kannalta! Ei kannata nuoleskella haavoja siis. Purema on toki vielä pahempi, koska siinä bakteerit oikein upotetaan syvälle kudokseen.
 
ap
No kuinka todennäköistähän se on, jos koira nyt sattuu nuolaisemaan haavaa, että siitä jotain seuraa? Mietin vaan, kun on lapsi ja koira ja näin kesäaikaan lapsella tulee herkästi haavoja, että täytyykö sitä alkaa aivan ylivarovaiseksi, ettei koira pääse vain nuolaisemaan? :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kuinka todennäköistähän se on, jos koira nyt sattuu nuolaisemaan haavaa, että siitä jotain seuraa? Mietin vaan, kun on lapsi ja koira ja näin kesäaikaan lapsella tulee herkästi haavoja, että täytyykö sitä alkaa aivan ylivarovaiseksi, ettei koira pääse vain nuolaisemaan? :/
Enemmän kantaisin huolta siitä ettei naapurin Nicopetteri pure lastasi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
opeta se rakkis pitään kielensä kurissa. ehkä lapsesikaan ei nauti ajatuksesta vaihtaa kuolaa koiran kanssa, vaikka äiti siitä tykkääkin.
Ei me anneta koiran nuolla.. Mutta joskus se ehtii lipasta jostain.

Ja ai kun minä sinua onnittelin tuossa toisessa ketjussa ja sinä vaan rakittelet ja ilkeilet :(
 
kyllä
Koiralla on erilainen bakteerikanta kuin ihmisellä ja todellakin, jos koiran suusta pääsee bakteereja ihmisen verenkiertoon, niin seurauksena voi olla verenmyrkytys ja kuolema.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kuinka todennäköistähän se on, jos koira nyt sattuu nuolaisemaan haavaa, että siitä jotain seuraa? Mietin vaan, kun on lapsi ja koira ja näin kesäaikaan lapsella tulee herkästi haavoja, että täytyykö sitä alkaa aivan ylivarovaiseksi, ettei koira pääse vain nuolaisemaan? :/
No ei tuosta kannata olla huolissaan. Taudinaiheuttajabakteerin voi saada avohaavaan tietty lemmikistä mutta myös esim. hiekkalaatikosta, mullasta tai katusorasta, lattiakaivosta tai jopa omalta iholta.

Kunnon haavat kannattaa desinfioida ja peittää laastarilla, haavataitoksella tms. niin kesällä kuin talvellakin. Pienet naarmut ovat "avohaavoja" vain muutaman tunnin, jonka jälkeen niissä on jo päällä suojaava paranemiskudos.

Ihan normijärjellä ja -käytännöillä pärjää niin kesällä kuin talvellakin. :)
 
...
Minä en kyllä usko tuohon. Minua on koko ikäni koirat nuolleet naamasta ja jos lapsena oli joku haava niin sitäkin nuolleet (koska koira pitää ihmistä lauman jäsenenä ja tahtoo hoitaa) enkä ole vieläkään kuollut.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kuinka todennäköistähän se on, jos koira nyt sattuu nuolaisemaan haavaa, että siitä jotain seuraa? Mietin vaan, kun on lapsi ja koira ja näin kesäaikaan lapsella tulee herkästi haavoja, että täytyykö sitä alkaa aivan ylivarovaiseksi, ettei koira pääse vain nuolaisemaan? :/
No ei tuosta kannata olla huolissaan. Taudinaiheuttajabakteerin voi saada avohaavaan tietty lemmikistä mutta myös esim. hiekkalaatikosta, mullasta tai katusorasta, lattiakaivosta tai jopa omalta iholta.

Kunnon haavat kannattaa desinfioida ja peittää laastarilla, haavataitoksella tms. niin kesällä kuin talvellakin. Pienet naarmut ovat "avohaavoja" vain muutaman tunnin, jonka jälkeen niissä on jo päällä suojaava paranemiskudos.

Ihan normijärjellä ja -käytännöillä pärjää niin kesällä kuin talvellakin. :)
Kiitos paljon asiallisesta vastauksestasi ja toki kiitän muitakin :)
 
"Kansalainen"
Minä en kyllä usko tuohon. Minua on koko ikäni koirat nuolleet naamasta ja jos lapsena oli joku haava niin sitäkin nuolleet (koska koira pitää ihmistä lauman jäsenenä ja tahtoo hoitaa) enkä ole vieläkään kuollut.
Bakteeriasiat ei ole uskon asioita.

Kaverini sai koiraltaan kielisuudelman myötä bakteerin elimistöönsä ja aiheutti pahan tulehduksen kehossa. Tuli lämpöä, hikoilua, unettomuutta. Lisäksi kasvot punottavat otsasta, poskipäistä ja leuasta. Iho on ärsyyntynyt pahasti ja kaikki hoitokeinot on käyty läpi. Tulehdus on jo krooninen eikä enää mitään voi.
 
eelio
Olen itse omin silmin todistanut tällaista tapausta, jossa canimorsuksen saanut ihminen oli menettänyt varpaita, sormia, nenänpään, poskipäät ja korvanlehdet. Aiemmin täysin terve sairastui erittäin pahasti. Kuulin lisäksi omin korvin, kun hän myönsi koiran nuolleen hänen haavojaan.

Ei ole uskon asia todellakaan.

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo70294&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/060907.htm

Tuosta voi lukea asiatietoa, jos ei muuten usko.
 

Yhteistyössä