Saavatko opettajat extrana lomarahaa kesällä?

  • Viestiketjun aloittaja Pirjo
  • Ensimmäinen viesti
:)
Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:
no mehän saadaan lomakuukausilta kolmikertainen palkka ja tietty 5-kertainen lomaraha. jos sattuu oikein sateinen kesä ja siksi tulee paha mieli, niin sitten palkat ja lomarahat tuplaantuu. talvellakin saadaan lisää liksaa kun vaan soitetaan palkkatoimistoon ja sanotaan että on niin vähinä rahat ja työtä pn paljon, pitää suunnitella pari tuntia ja on niin paha mieli, kun joutuu sen tekemään omalla ajallaan, kun ei ehdi kaikkea tekemään oppituntien aikana. välitunneilla kun pitää juoruta opettajienhuoneessa siinä kahvikupposen ääressä.

haluatko tietää viel jotain opettajan työtä? kerron mielelläni - laskutan tästä sitten palkkatoimistoa!
Et ainakaan äidinkieltä opeta oppilaille. Opetat nyt mitä tahansa niin on kyllä aika noloa väittää itseään opettajaksi jos ei osaa edes isoja alkukirjaimia pisteen jälkeen laittaa. Kaikista muista virheistä puhumattakaan.
 
niiiin
Kyllä meidän koulussa koulunkäyntiavustajat keittävät opettajienhuoneessa kahvit ja siivoavat heidän jälkensä kaiken muun työnsä ohella. Ja kaikilla meidän kkavustajilla ei ole täysityöaika, joten monesti he lähtevät kotiin sillon kun koulu loppuu. Ja opettajat jäävät töihin koska heillähän on täysityöaika ja sehän ei tule täyteen näistä oppitunneista, jos niitä on esim. 5 tuntia päivässä niin jäähän siihen vielä sitä työaikaa että tulee ne tunnit täyteen. Täytyyhän meidän muidenkin tehdä se koko työaika töitä, eikä päästä lähtemään kotiin ennenkun ne työtunnit on täynnä.
 
opsku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja opsku:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja koulutyöntekijä:
On se kyl ihme kun toiset saa palkaa vaikka ovatkin vaan kotona! Heidätkin voisi esim. vaik lomauttaa kesän ajaksi, niin silläkin rahalla saisi vuodeksi palkattua muutaman kouluavustajan lisää kouluihin.
Ja kuinkahan päteviä opettajia lastemme kouluissa olisi opettamassa tuolla systeemillä?!
Hmm...systeemi mikä vaan niin aika vähissä ovat pätevät opettajat tänä päivänä.
Mulla on ihan erilainen tuntuma tästä asiasta. Itse asiassa päteviä opettajia on tosi paljon työttömänäkin tällä hetkellä. Meidän koulussa päteviä on 100% ja samassa talossa toimivassa yläkoulussakin yhtä sijaista lukuunottamatta kaikki ovat muodollisesti päteviä.
Joo varmaan teillä onkin, mutta kaikialla ei asia ole noin. Ja ns. normikoulussa asia on paremmalla tolalla, mutta erityiskouluihin on tosi vaikea saada päteviä opettajia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lyly:
Opettajat saa kyllä avustajiin verrattuna liian kovaaa palkkaa vaikka työmäärä ei ole juuri sen suurempi, ainakaan erityiskoulussa. Yleispuolella ei paljon avustajilla mitään teekkään muuta kuin kahvin keittoa, kopiointia, siivousta ja istumista.
|O koulutuksessa ihan PIENI ero, opettajat ovat kasvatustieteen maistereita, ihan vaan tiedoksi... ja kummallakohan on se päävastuu kaiken sujumisesta ja opetuksen laadusta.
 
kka
Alkuperäinen kirjoittaja niiiin:
Kyllä meidän koulussa koulunkäyntiavustajat keittävät opettajienhuoneessa kahvit ja siivoavat heidän jälkensä kaiken muun työnsä ohella. Ja kaikilla meidän kkavustajilla ei ole täysityöaika, joten monesti he lähtevät kotiin sillon kun koulu loppuu. Ja opettajat jäävät töihin koska heillähän on täysityöaika ja sehän ei tule täyteen näistä oppitunneista, jos niitä on esim. 5 tuntia päivässä niin jäähän siihen vielä sitä työaikaa että tulee ne tunnit täyteen. Täytyyhän meidän muidenkin tehdä se koko työaika töitä, eikä päästä lähtemään kotiin ennenkun ne työtunnit on täynnä.
Meillä kka tekee enemmän tunteja päivässä kuin opettajat. Opettajat saa erilliskorvauksen vielä ns. ylimääräisistä töistä, esim, hojks-keskusteluista, palavereista ym. Onneksi meillä jokainen siivoaa omat jälkensä oli ope tai kka. Opet sitä yritti jossain vaiheessa väänttää et miksi kka:t ei voisi siivota heidänkin jälkiään.
 
lyly
Alkuperäinen kirjoittaja maikki5000:
Alkuperäinen kirjoittaja lyly:
Opettajat saa kyllä avustajiin verrattuna liian kovaaa palkkaa vaikka työmäärä ei ole juuri sen suurempi, ainakaan erityiskoulussa. Yleispuolella ei paljon avustajilla mitään teekkään muuta kuin kahvin keittoa, kopiointia, siivousta ja istumista.
|O koulutuksessa ihan PIENI ero, opettajat ovat kasvatustieteen maistereita, ihan vaan tiedoksi... ja kummallakohan on se päävastuu kaiken sujumisesta ja opetuksen laadusta.
Sinähän se varsinainan neropatti olet :) Et ymm.pointtia
 
Alkuperäinen kirjoittaja lyly:
Alkuperäinen kirjoittaja maikki5000:
Alkuperäinen kirjoittaja lyly:
Opettajat saa kyllä avustajiin verrattuna liian kovaaa palkkaa vaikka työmäärä ei ole juuri sen suurempi, ainakaan erityiskoulussa. Yleispuolella ei paljon avustajilla mitään teekkään muuta kuin kahvin keittoa, kopiointia, siivousta ja istumista.
|O koulutuksessa ihan PIENI ero, opettajat ovat kasvatustieteen maistereita, ihan vaan tiedoksi... ja kummallakohan on se päävastuu kaiken sujumisesta ja opetuksen laadusta.
Sinähän se varsinainan neropatti olet :) Et ymm.pointtia
en ilmeisesti. haluaisitko kertoa sen minulle.
 
Joskus vuonna pottu ja porkkana olin koulunkäyntiavustaja eikä mun työnkuvaan kuulunut kahvien keitto. Luulisin, että tässäkin painaa enemmän työpaikan henki ja ilmapiiri.... Naisvaltaisilla aloilla usein on ongelmia hyvän työilmapiirin ylläpitämisessa ja ikävän usein myös johtamistaidoissa.... Enkä nyt osoita sormella mitään tai ketään erityisesti! Vaan karusti yleistän.
Mun mielestä opettajalle kuuluu parempi palkka jo ihan koulutuksen ja vastuun takia.
 
sini
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Joskus vuonna pottu ja porkkana olin koulunkäyntiavustaja eikä mun työnkuvaan kuulunut kahvien keitto. Luulisin, että tässäkin painaa enemmän työpaikan henki ja ilmapiiri.... Naisvaltaisilla aloilla usein on ongelmia hyvän työilmapiirin ylläpitämisessa ja ikävän usein myös johtamistaidoissa.... Enkä nyt osoita sormella mitään tai ketään erityisesti! Vaan karusti yleistän.
Mun mielestä opettajalle kuuluu parempi palkka jo ihan koulutuksen ja vastuun takia.
Mut ei niin paljon parempi kuin se nyt on. Kka:t tekee pajon juuri niitä open hommia vaikka ne ei heille kuulukkaan. Välillä tuntuu kun kuuntelee kka:a niin ihan ku he olisivat ope avustajia eikä niiden lasten.
 
Myös koululla töissä
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Joskus vuonna pottu ja porkkana olin koulunkäyntiavustaja eikä mun työnkuvaan kuulunut kahvien keitto. Luulisin, että tässäkin painaa enemmän työpaikan henki ja ilmapiiri.... Naisvaltaisilla aloilla usein on ongelmia hyvän työilmapiirin ylläpitämisessa ja ikävän usein myös johtamistaidoissa.... Enkä nyt osoita sormella mitään tai ketään erityisesti! Vaan karusti yleistän.
Mun mielestä opettajalle kuuluu parempi palkka jo ihan koulutuksen ja vastuun takia.
Mut ei niin paljon parempi kuin se nyt on. Kka:t tekee pajon juuri niitä open hommia vaikka ne ei heille kuulukkaan. Välillä tuntuu kun kuuntelee kka:a niin ihan ku he olisivat ope avustajia eikä niiden lasten.
Mutta sitten se on sen koulunkänytiavustajan ihan oma vika (tai esimiehen, joka ei tiedä miten tehtäviä jaetaan)... kyllä meidän kka:t ainakin tekee vain heille kuuluvia töitä. Kahvit meillä keittää se, jonka tekee mieli kahvia ja opehuoneen siivoo se, jota rupee sekasotku häiritsemään. Jos kka sijaistaa opettajaa, niin siitähän saa sitten erillisen korvauksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Joskus vuonna pottu ja porkkana olin koulunkäyntiavustaja eikä mun työnkuvaan kuulunut kahvien keitto. Luulisin, että tässäkin painaa enemmän työpaikan henki ja ilmapiiri.... Naisvaltaisilla aloilla usein on ongelmia hyvän työilmapiirin ylläpitämisessa ja ikävän usein myös johtamistaidoissa.... Enkä nyt osoita sormella mitään tai ketään erityisesti! Vaan karusti yleistän.
Mun mielestä opettajalle kuuluu parempi palkka jo ihan koulutuksen ja vastuun takia.
Mut ei niin paljon parempi kuin se nyt on. Kka:t tekee pajon juuri niitä open hommia vaikka ne ei heille kuulukkaan. Välillä tuntuu kun kuuntelee kka:a niin ihan ku he olisivat ope avustajia eikä niiden lasten.
En nyt ihan tarkkaan kyllä edes tiedä millaisista palkoista ja palkkaeroista puhutaan joten valaiskaa mua. Ja millainen koulutus on koulunkäyntiavustajalla? Voihan olla että olen niin vanhoilla tiedoilla liikkeellä että mieli muuttuu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myös koululla töissä:
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Joskus vuonna pottu ja porkkana olin koulunkäyntiavustaja eikä mun työnkuvaan kuulunut kahvien keitto. Luulisin, että tässäkin painaa enemmän työpaikan henki ja ilmapiiri.... Naisvaltaisilla aloilla usein on ongelmia hyvän työilmapiirin ylläpitämisessa ja ikävän usein myös johtamistaidoissa.... Enkä nyt osoita sormella mitään tai ketään erityisesti! Vaan karusti yleistän.
Mun mielestä opettajalle kuuluu parempi palkka jo ihan koulutuksen ja vastuun takia.
Mut ei niin paljon parempi kuin se nyt on. Kka:t tekee pajon juuri niitä open hommia vaikka ne ei heille kuulukkaan. Välillä tuntuu kun kuuntelee kka:a niin ihan ku he olisivat ope avustajia eikä niiden lasten.
Mutta sitten se on sen koulunkänytiavustajan ihan oma vika (tai esimiehen, joka ei tiedä miten tehtäviä jaetaan)... kyllä meidän kka:t ainakin tekee vain heille kuuluvia töitä. Kahvit meillä keittää se, jonka tekee mieli kahvia ja opehuoneen siivoo se, jota rupee sekasotku häiritsemään. Jos kka sijaistaa opettajaa, niin siitähän saa sitten erillisen korvauksen.
Vähän samoilla linjoilla olen. Mä kyllä hölmöyttäni sijaistin ihan tavallisella kk-palkallani. Tein tosin hyvin vähän sijaisuuksia joten mitään suurta rahallista tappiota en päässyt kärsimään.
 
Myös koululla töissä
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja Myös koululla töissä:
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Joskus vuonna pottu ja porkkana olin koulunkäyntiavustaja eikä mun työnkuvaan kuulunut kahvien keitto. Luulisin, että tässäkin painaa enemmän työpaikan henki ja ilmapiiri.... Naisvaltaisilla aloilla usein on ongelmia hyvän työilmapiirin ylläpitämisessa ja ikävän usein myös johtamistaidoissa.... Enkä nyt osoita sormella mitään tai ketään erityisesti! Vaan karusti yleistän.
Mun mielestä opettajalle kuuluu parempi palkka jo ihan koulutuksen ja vastuun takia.
Mut ei niin paljon parempi kuin se nyt on. Kka:t tekee pajon juuri niitä open hommia vaikka ne ei heille kuulukkaan. Välillä tuntuu kun kuuntelee kka:a niin ihan ku he olisivat ope avustajia eikä niiden lasten.
Mutta sitten se on sen koulunkänytiavustajan ihan oma vika (tai esimiehen, joka ei tiedä miten tehtäviä jaetaan)... kyllä meidän kka:t ainakin tekee vain heille kuuluvia töitä. Kahvit meillä keittää se, jonka tekee mieli kahvia ja opehuoneen siivoo se, jota rupee sekasotku häiritsemään. Jos kka sijaistaa opettajaa, niin siitähän saa sitten erillisen korvauksen.
Vähän samoilla linjoilla olen. Mä kyllä hölmöyttäni sijaistin ihan tavallisella kk-palkallani. Tein tosin hyvin vähän sijaisuuksia joten mitään suurta rahallista tappiota en päässyt kärsimään.
Kka:n kuukausipalkka on about 1800 ?/kk (jos tekee täyttä viikkoa eli about 38 h/vko) ja open lähtöpalkka n. 2400 ?/kk. Opettajalla maisterin tutkinto, kka:lla ammattitutkinto.

Luokanopen opetusvelvollisuushan on 24h/viikko, mutta tähän päälle sitten kaikki tuntien ulkopuolinen toiminta (palaverit, valmistelut, yhteydenotot koteihin yms. yms., joita toiset tekee enemmän toiset vähemmän ja varmaan välillä on vuosia, että töitä on enemmän välillä vähemmän).
 
Alkuperäinen kirjoittaja lyly:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja lyly:
Opettajat saa kyllä avustajiin verrattuna liian kovaaa palkkaa vaikka työmäärä ei ole juuri sen suurempi, ainakaan erityiskoulussa. Yleispuolella ei paljon avustajilla mitään teekkään muuta kuin kahvin keittoa, kopiointia, siivousta ja istumista.
Mielenkiintoinen näkemys. Meillä ainakin kka:n työpäivä loppui koulupäivän päättymiseen, kun taas opella alkoi sen jälkeen hojks palaverit, vanhempain vartit, ohr palaverit, kokeiden arviointi, tuntien suunnittelu, numeroiden anto, raportin kirjoitus... Lisäksi kka:n työtehtäviin kuului oppilaan oppimisen avustaminen, kun taas opettajalla oli opetusvastuu kuin myös vastuu työrauhasta ja -turvallisuudesta luokassa.
Mutta miten se ihan oikeasti käytännössä menee? Jos olet open sijainen niin miten työnkuvasi muuttuu?
Kun olin kka:na, en sijaistanut muita opettajia. Omaa työpariani sijaistin silloin, kun hän oli poissa. Etukäteen tiedetyt lyhyet sijaistukset sovittiin ja sain opettajalta kaikille tunneille kaikille oppilaille tuntisuunnitelman. Osallistuin toki jossain määrin (omasta halustani) näiden tuntien suunnitteluun, ettei opettaja vain sanellut mitä tehdään. Jos poissaolo oli äkillinen, oli minulla tieto joka tapauksessa siitä, missä mennään ja mitä ollaan tekemässä. Yleensä ope vielä soitti minulle ja juteltiin tuleva päivä aamulla läpi.

Kun olen opettajana luokassa, minulla on opetusvastuu ja järjestyksenpitovastuu. Minun täytyy käydä opetettavat asiat aikataulun mukaisesti läpi. Jos opettajat olisi ollut pitempään poissa, olisin pitänyt tarvittavat sanakokeet ja kokeet, lopulta antanut arvosanat kyseisestä jaksosta. Tällöin tuntien suunnittelu ynnä muu vastuu olisi siirtynyt harteilleni.

Silloin, kun tein ihan aineenopettajien sijaisuuksia, samalla tavalla löytyi luokasta päivän tuntien kuvaus, tehtävät ja kirjat open pöydältä tai sitten reksi tuli selostamaan tuntien kulun aamulla. Yleensä sain vielä sijaistettavan open puhelin numeron hätätapauksia varten. Jos olin pitempään saman open sijaisena, suunnittelin tietysti tunnit itse.
 
ellu
Te ketkä olette open sijaisena ollut niin onko teillä silloin siellä avustaja ja jos niin mistä se on irrotettu. meillä ainakin on niiin että teen open hommat ja sitten vielä ne kka:n hommat päällekkäin koska avustajia ei ole antaa mistään. Toivottavasti toisaalla on asiat paremmin.
 
Opettaja
Kyllä open työ on aika erilaista miltä se voi kuulostaa. Tuntien suunnitteluun menee paljon aikaa oppituntien lisäksi. Suunnitteluun voi käyttää aikaa niin paljon kuin aikaa vaan on, mutta palkka määräytyy opetustuntien mukaan. Palkka ei ole päätähuimaava, mutta lomat ja työajat hyvät. Ei tule erillistä korvausta vanhempainilloista, kokouksista yms. palavereista. Oppilaiden vanhemmat ottavat usein yhteyttä ilta-aikoina ja viikonloppuisin, jollei opella ole salaista numeroa. Työssä setvitään paljon oppilaiden oppimista ja ongelmia muiden ammattilaisten kanssa.

Koulunkäyntiavustajat tekevät arvokasta työtä ja on tärkeää, että opella ja avustajalla synkkaa; on mm. törmätty avustajaan joka haluaisi ottaa luokan haltuunsa opettajalta tai vaatii paljon ohjausta kun opella on ohjattavia oppilaita jo parikymmentä. Suurin osa kuitenkin fiksuja joihin itse olen törmännyt. Opettajan pitää tietää paljon asioita, joihin maisteritason koulutus on antanut eväitä. Tämän lisäksi on opittava koko ajan uutta. Kokeiden, aineiden ja muiden testien ja harjoitustöiden korjaaminen vie oman aikansa, josta ei saa erillistä korvausta. Lukukausi on siis hyvin työntäyteinen, ope tekee töitä koko persoonallaan, joten pitkä kesäloma mahdollistaa irtautumisen ja mahdollisen lisäkouluttautumisen. Opetettava asia muuttuu koko ajan. Open on oltava perillä asioista ja myös opetussuunnitelmasta sekä arvioinnista; tarvitaan tietoa ja taitoa. Aineenopella täytyy olla vankka erityisosaaminen johonkin asiaan, esim. mitä tekee musaope joka ei osaa soittaa mitään soitinta tai käsityöope, jolla ei ole hajuakaan miten koneita käytetään.

Olen monesti pohtinut, että jokin muu ammatti olisi ollut itselleni paljon parempi; esim. lääkäri tai juristi. Palkka olisi varmasti kolminkertainen. Kuitenkin; näiden lomien ja työaikojen takia olen tyytyväinen tähän ammattiin; lisäksi työ on hauskaa ja vaatii tietynlaisen luonteen henkilöltä, jotta pärjää tässä ammatissa. Jos joku on kateellinen niin opiskelkoon itse opettajaksi; tervetuloa alalle!
 
"Marko"
Tätä viestiketjua lukiessa tulee väkisin mieleen että ei tässä ole kysymys kateudesta vaan siitä samasta asiasta kuin aina: Me arvostamme ja arvostelemme ihmisiä rahan ja palkkojen mukaan ja kateus elää meissä vahvana.

Onnellinen se joka on tyytyväinen omaan ammattiinsa ja elämäänsä, palkkoineen päivineen. Te joita tämä kirjoitukseni ärsyttää, ette sitä ilmeisesti sitten ole :)
 
"vieras"
Jokainen, joka open palkkaa tai lomaa kadehtii, niin kouluttautukoon alalle itse. Ei se niin helppoa olekaan. Itse saan palkka 25 tunnista viikossa ja teen töitä kyllä huomattavasti enemmän. Pidän työstäni, mutta ei ole mahdoton ajatus, että vaihtaisin alaa kunhan lapset kasvavat. Nyt on kätevää, että on samat loma-ajat kuin lapsilla.
 
Jarmo Kovanen IWE / Opettaja
Olen toiminut 2010 alkaen opettajana julkisellasektorilla, työkokemus 20,5v yksityisektorilta. Suurin osa komennustyöstä kattilalaitokset, prosessiputkistot ja ydinvoimalaitokset. Työ oli erittäin kovaa ja kiireelistä, urakat olivat tosi tiukkoja, onneksi oli ammattitaitoista työvoimaa se säästi hermoja ja aikaa ja laadun taso on korkea, työmaalla oli pelisäännöt selkeitä. Opettajana ollessani henkinen kuorma on korkea, on huolehdittava 15 - 20 oppilaan opetuksesta ja työturvallisuudesta, jokainen oppilas on yksilö ja noviisi työnteossa. Toukokuussa minä ja muut opettajat ovat melko väsyneitä paperien kirjoitteluun ja kaikkeen hallinnolliseen toimintaan. Erehdyin luulemaan, että pääsen opetustyössä helpolla vaikka minulla oli erittäin hyvä koulutus ja ammattitausta työelämässä jossa toimin kouluttajana, tarkastajana, hitsaajana jne. asennustyössä on osattava monta ammattia samanaikaisesti. Opettajan työ on todella henkisesti raskasta, onhan siinä positiivisiakin asioita, minulle merkitsee paljon jos valmistuva oppilas saa työpaikan tai jatko opiskelupaikan. Nykynuoret ovat äärettömän fiksuja he osaavat ja hallitsevat tietotekniikan, mutta kädentaidot ovat hakusessa samoin oma elämänhallinta, opettajat opettavat ammattiaineiden lisäksi elämänhallintaan liittyviä asioita jotka kuuluvat itseasiassa kodille. Opettajalla on yleensä merkitty 32 - 34h/vko + 1.5h + valmistelua josta maksetaan OVTES mukainen korvaus johon sisältyy tehdyt "kesälomat" tämän lisäksi on noin 15...16h/vko valmistelevaa työtä eli opetuksen suunnittelua josta ei makseta mitään. Viikkotunnit venyvät 45..55h eli aika pitkiä päiviä tehdään. Monella ihmisellä on harhakäsitys opettajan kesälomista, kesälomaa voisi kutsua päälomaksi jolloin voi tyhjentää pääkopan, osa opettajista tekevät mielipuuhaaansa ja osa opettelee lisää asioita. Itse kalastelen ja opettelen koulunlaitteiden käyttöä jotta voisin opettaa oppilaita turvallisesti. Ei opettaja lepää laakereilla, laakerin täytyy pyöriä muuten se jumittuu paikoilleen ja jumittunut laakeri täytyy huoltaa toimiakseen.
 
"vieras"
Lukion lehtoreille maksetaan kesäkuussa palkan lisäksi ns. b-kehyksestä yo-kirjoitusten korjaukset, itsenäiset, uusinnat ym. ylimääräiset työt. Heinäkuussa sitten tulee lomaraha palkan lisäksi. Kesä- ja heinäkuun ansiot ovat siis melko messevät. Elo-syyskuussa saa sitten vain pienen peruspalkan ja lokakuussa maksetaan sitten takautuvasti elo-syyskuun ylitunnit ym. ekstrat. Marraskuusta toukokuuhun tulee sitten ns. ajantasainen normipalkka, joka on lukion lehtorilla noin 4000-5000 euroa ikälisistä riippuen.
 
"vieras"
Missä ammatissa ei kesältä makseta palkkaa? Virattomat opettajat ovat joissakin kunnissa tuuliajolla. Monet opettajatkin menevät vielä kaiketi töihin kesäkuussa ja palaavat työpaikoilleen jo elokuussa tunteja suunnittelemaan.
 

Yhteistyössä