Olen toiminut 2010 alkaen opettajana julkisellasektorilla, työkokemus 20,5v yksityisektorilta. Suurin osa komennustyöstä kattilalaitokset, prosessiputkistot ja ydinvoimalaitokset. Työ oli erittäin kovaa ja kiireelistä, urakat olivat tosi tiukkoja, onneksi oli ammattitaitoista työvoimaa se säästi hermoja ja aikaa ja laadun taso on korkea, työmaalla oli pelisäännöt selkeitä. Opettajana ollessani henkinen kuorma on korkea, on huolehdittava 15 - 20 oppilaan opetuksesta ja työturvallisuudesta, jokainen oppilas on yksilö ja noviisi työnteossa. Toukokuussa minä ja muut opettajat ovat melko väsyneitä paperien kirjoitteluun ja kaikkeen hallinnolliseen toimintaan. Erehdyin luulemaan, että pääsen opetustyössä helpolla vaikka minulla oli erittäin hyvä koulutus ja ammattitausta työelämässä jossa toimin kouluttajana, tarkastajana, hitsaajana jne. asennustyössä on osattava monta ammattia samanaikaisesti. Opettajan työ on todella henkisesti raskasta, onhan siinä positiivisiakin asioita, minulle merkitsee paljon jos valmistuva oppilas saa työpaikan tai jatko opiskelupaikan. Nykynuoret ovat äärettömän fiksuja he osaavat ja hallitsevat tietotekniikan, mutta kädentaidot ovat hakusessa samoin oma elämänhallinta, opettajat opettavat ammattiaineiden lisäksi elämänhallintaan liittyviä asioita jotka kuuluvat itseasiassa kodille. Opettajalla on yleensä merkitty 32 - 34h/vko + 1.5h + valmistelua josta maksetaan OVTES mukainen korvaus johon sisältyy tehdyt "kesälomat" tämän lisäksi on noin 15...16h/vko valmistelevaa työtä eli opetuksen suunnittelua josta ei makseta mitään. Viikkotunnit venyvät 45..55h eli aika pitkiä päiviä tehdään. Monella ihmisellä on harhakäsitys opettajan kesälomista, kesälomaa voisi kutsua päälomaksi jolloin voi tyhjentää pääkopan, osa opettajista tekevät mielipuuhaaansa ja osa opettelee lisää asioita. Itse kalastelen ja opettelen koulunlaitteiden käyttöä jotta voisin opettaa oppilaita turvallisesti. Ei opettaja lepää laakereilla, laakerin täytyy pyöriä muuten se jumittuu paikoilleen ja jumittunut laakeri täytyy huoltaa toimiakseen.