Rikkaiden kakarat ja ylimielisyys :(

  • Viestiketjun aloittaja t:tavisperheen äiti
  • Ensimmäinen viesti
t:tavisperheen äiti
Olen aivan raivona, koska törmään jatkuvasti rikkaiden lasten ylimielisyytteen. Johtuen perhesuhteistamme, törmäämme näihin isänmaan toivoihin muutaman kerran vuodessa, ja voi elämä(!) sitä ylimielisyyden määrää!! Tuleeko se jo äidinmaidosta vai miten ihmeessä 6-vuotias voi leveillä merkkivaatteilla, Espanjan asunnoilla, perheen Audeilla, jenkkimatkoilla jne.??

Olenko ainut josta tuntuu tältä vai kasvattavatko rikkaat lapsensa jotenkin valmiiksi ylimielisiksi??

 
no
kasvatuksestahan kaikki on kiinni! eivät kaikki varakkaat lapset kasvata lapsiaan noin. vaan ainoastaan ne, joille rahaa ja omaisuutta on tullut yhtäkkiä (nousukkaat) ovat monesti tuollaisia. lapsi omaksuu ympäristönsä asenteet hyvin pian, mutta eivät sentään äidinmaidossa niitä ime..!
 
ng4
kuule. Oikeasti rikkaat eivät leveile. Luultavasti et oikeasti edes tiedä näiden ihmisten olevan rikkaita. Kyllähän näitä "lainaa enemmän kuin elinvuosia"-perheitä löytyy ja yleensä he ovat niitä jotka leveilevät tns. uusrikkaat. kokemusta on!
 
vieras
Päinvastoin. Ne ihmiset , jotka eivät ole rikkaita suhtautuvat aina varauksella rikkaampiin. Toiselle saattaa olla aivan jokapäiväistä puhua etelänmatkoista tai hienoista autoista. Toislla vain on jatkuva alemmuudentunne ja huono itsetunto ja kaikista jutuista vedetään herne nenään. Miksi niiden rikkaampien pitäisi alkaa köyhäilemään, kun luuseriserkut tavataan mummolassa kesällä. Hyvä itsetunto on sitä, mitä jotkut heikommat pitävät ylimielisyytenä.
 
Meillä ns. varakas perhe. Olen silti opettanut että raha ei kasva puussa. Ja omat lapseni eivät leveile tai pilkkaa muiden vaatteita. Itse ostan laadukasta vaatetta tai tavaraa,mutta en arvostele muiden valintoja.
 
vieras
Suomalainen kateus on sitä, että köyhät osoittavat mieltään rikkaampia ja menestyneempiä kohtaan. Rikkaita ja enemmän opiskelleita ja työtätekeviä pilkataan tässä maassa kaikin mahdollisin tavoin. Takana puhutaan sukulaisista pahaa ja juorutaan.
 
Siiri
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
No ei ole onneksi kaikki tuollaisia jotka ovat rikkaasta perheestä... Tiedän monia köyhistäkin perheistä jotka leveilevät ties mistä...
Puhuu rikkaan perheen snobi. Tiedän siitä paikkakuntaketjusta, että hän asui melkein koko lapsuutensa kampissa. Mitäköhän se kertoo.

Tyrsk.
 
ap
Puhun todellakin rikkaista perheistä ja heidän lapsistaan. En uusrikkaista tai wanna-be-rikkaista tms. Olen törmännyt niin monta kertaa tilanteisiin joissa rikkaiden lapset ovat joka asiassa parempia kuin meidän tavislapsi: "mun kärrynpyörä on parempi kuin sun!", "mä uin paremmin kuin sä!", "mä oon oppinut ajamaan ilman apupyöriä jo n-vanhana!", mä harrastan tennistä, golfia, laskettelua ja purjehdusta. Mä rakastan golffia!!!" Ja nämä jutut ovat aivan tavallisia keskusteluja meidän lapsen ja samanikäisten rikkaiden lasten kanssa.

 
tavis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Puhun todellakin rikkaista perheistä ja heidän lapsistaan. En uusrikkaista tai wanna-be-rikkaista tms. Olen törmännyt niin monta kertaa tilanteisiin joissa rikkaiden lapset ovat joka asiassa parempia kuin meidän tavislapsi: "mun kärrynpyörä on parempi kuin sun!", "mä uin paremmin kuin sä!", "mä oon oppinut ajamaan ilman apupyöriä jo n-vanhana!", mä harrastan tennistä, golfia, laskettelua ja purjehdusta. Mä rakastan golffia!!!" Ja nämä jutut ovat aivan tavallisia keskusteluja meidän lapsen ja samanikäisten rikkaiden lasten kanssa.
no, eikös tuo kerro vaan sen rikkaan ihmisen henkisestä köyhyydestä?? en mä tuollaista kadehtis! =)
 
En tieda kasvavatko rikkaiden lapset ylimielisiksi aidinmaidosta vai mista.... mutta sellaisen pointin haluan myos tehda etta jos elaman kuviot ovat erilaiset kuin ns. tavis perheen niin ne puheen aiheetkin ovat vahan erilaisia - ihan ilman etta toinen haluaa mitenkaan olla ylimielinen tai leveilla. Otetaan ihan sellainen tavallinen keskustelun avauis kuin etta: hei mita kuuluu? mitas olette viime aikoina puuhastelleet?
Ja jos keskustelun toinen osapuoli on juuri viettanyt 2 kuukautta Espanjan kodissaan niin mita heidan pitaa tahan vastata - ei me mitaan olla tehty(ko)? Ihmiset puhuvat tekemisistaan ja menemisistaan, kertoilevat elaman kuvioitaan ja harrastuksistaan, ym. ym. Ja lapset samoin - puhuvat siita mita heille on tapahtunut (varsinkin jos on ollut joku janna matka tai muuta). Ei se valttamatta ole mitaan leveilya - se on vaan jutustelua heidan elamastaan. Onko se sitten parempi olla tuppisuuna jolloin saa kuulla olevansa 'ylpea'?
Tammoisia ajatuksia - se on joskus vaikeaa koittaa jutella 'normaaleja' jos ei elama ehka ihan "normaalia" ole.
 
leveileekö 6 v vai kertooko aidon innostuneesti millaista on käydä Jenkeissä, matkalla sinne istua leveärunkokoneessa, jossa on oma telkkari ja ainakin kymmenen kanavaa valita ja liuta pelejä pelata. miksi lapsi ei saisi kertoa missä lomansa viettää tai että kävi eilen äidin kanssa kaupassa ja osti kahdet uudet farkut samalla kertaa.
ei kai se ap:lta eikä keneltäkään muulta ole pois jos joku matkustelee ja tekee elämässään kivaa. Ne rahat voi olla kovalla työllä hankittuja ja kova työ voi olla myös muuta kuin ruumiillisesti rasittava, vastuukin on yksi työn mittari.

On kurjaa että jotkut ei kestä kuulla jos toisella menee paremmin. Muistan aikanaa kun minulla oli kirjeystävä jolle ei voinut mainita mistään mitään ettei vain pahoittanut hänen mieltään, jos hänellä ei ollut mahdollisuutta siihen.
 
Todella rikas ;)
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Puhun todellakin rikkaista perheistä ja heidän lapsistaan. En uusrikkaista tai wanna-be-rikkaista tms. Olen törmännyt niin monta kertaa tilanteisiin joissa rikkaiden lapset ovat joka asiassa parempia kuin meidän tavislapsi: "mun kärrynpyörä on parempi kuin sun!", "mä uin paremmin kuin sä!", "mä oon oppinut ajamaan ilman apupyöriä jo n-vanhana!", mä harrastan tennistä, golfia, laskettelua ja purjehdusta. Mä rakastan golffia!!!" Ja nämä jutut ovat aivan tavallisia keskusteluja meidän lapsen ja samanikäisten rikkaiden lasten kanssa.
Ei pidä yleistää ;)
 
öh
Eikös pienillä lapsilla tietynlainen leveily kuulu ihan ikään? "Meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä" tai "Mulla on kaikista hienoin mekko" ? Ei sillä välttämättä ole vanhempien asenteen kanssa mitään tekemistä. Ei tuttavapiirissä ainakaan pienten lasten kehuskelu ole heti loppunut, vaikka vanhemmat lapsia ohjaavatkin ettei sellainen omakehu kuulu hyviin tapoihin :)
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei voiko tosiaan olla totta, että aikuinen harmittelee, että 6-vuotias leuhkii jollakin!!! Mikä teitä ihmisiä vaivaa?!!
Kyllä mä sen ymmärrän, siltä kannalta että se on kaikille lapsille mielestäni todella ikävää, jos joukossa on näitä jotka arvottavat muita materian perusteella. Ainahan niitä on, mutta ihan typeräähän sellainen on.

Toisille ihmiselle se materia nyt vaan on tärkeämpää, ja se että sitä omaa materianmäärää pitää koko ajan vertailla muihin. Eikä se aina ole siitä varakkuudesta kiinni, kyllä niitä pösilöitä on kaikissa tuloluokissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomalainen kateus on sitä, että köyhät osoittavat mieltään rikkaampia ja menestyneempiä kohtaan. Rikkaita ja enemmän opiskelleita ja työtätekeviä pilkataan tässä maassa kaikin mahdollisin tavoin. Takana puhutaan sukulaisista pahaa ja juorutaan.
Voisin yhtyä tähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
No ei ole onneksi kaikki tuollaisia jotka ovat rikkaasta perheestä... Tiedän monia köyhistäkin perheistä jotka leveilevät ties mistä...
Noin juuri. Sitten on vielä sekin mitä kukakin pitää leveilynä. Joskus se leuhkiminen oikeasti löytyy kuulijan korvien välistä, häntä ärsyttää jo valmiiksi tieto toisten varallisuudesta jolloin pelkkä merkkivaatteiden näkeminen lapsen päällä, perheen auto tai asunto yms tulkitaan heti leveilyksi. Samoin jos lapselta kysytään mitä he ovat lomallaan tehneet niin rehellinen vastauskin otetaan leuhkimisena matkustelusta, ulkomailla olevasta talosta tms.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Puhun todellakin rikkaista perheistä ja heidän lapsistaan. En uusrikkaista tai wanna-be-rikkaista tms. Olen törmännyt niin monta kertaa tilanteisiin joissa rikkaiden lapset ovat joka asiassa parempia kuin meidän tavislapsi: "mun kärrynpyörä on parempi kuin sun!", "mä uin paremmin kuin sä!", "mä oon oppinut ajamaan ilman apupyöriä jo n-vanhana!", mä harrastan tennistä, golfia, laskettelua ja purjehdusta. Mä rakastan golffia!!!" Ja nämä jutut ovat aivan tavallisia keskusteluja meidän lapsen ja samanikäisten rikkaiden lasten kanssa.
Ei pidä yleistää ;)
ainhan se meidän isä on parempi kuin teidän isä ja meidän äiti tekee parempaa ruokaa ;)
ja kyllä se ihan se tavislapsi voi oppi ajamaan ilman appareita aikaisemmin ja oikeasti laskettelu ei ole enää rikkaiden huvi pelkästään
 
båb35b
tässä maassa tosiaan vihataan koulutettuja ja menestyviä ihmisiä. se on ihmeellistä, koska hehän maksavat eniten veroa. Minun tuttavapiirissäni on paljon hyvin menestyviä perheitä, myös rikkaita, mutta yhdenkään lapset eivät ole tuollaisia, eivät todellakaan vaan hyvin kasvatettuja. Minulle tulee heti mieleen sellaiset wannabe-rikkaat ja heidän leuhkimiset.
 

Yhteistyössä