Voiko terveydenhoitaja rikkoa vaitiolovelvollisuutensa?

  • Viestiketjun aloittaja "repe"
  • Ensimmäinen viesti
"repe"
Ja mitä siitä seuraa? Ystävän alaikäinen nuori meni sitten purkautumaan terveydenhoitajalle huolistaan, jotka ovat jo ohitse. Nyt niistä tietää koko koulu. Tuntui aika pahalta. Nuori haluais painua maan alle (kummilapseni ). Surettaa, mikä näitä aikuisia vaivaa?!!!! Meni nuorella kertaheitolla luottamus aikuisiin.
 
aloittaja
Joo, mäkin mietin, eikö tuollaisesta jotenkin jo pitäisi rangaista. Rikosilmoitus? Voiko sellaisen tosiaan tehdä? Se on ihan varma, että terveydenhoitajalta tieto on mennyt kuraattorille ja kahdelle opelle. Nyt oppilaatkin tietää. Muuta en oikein tiedä. Harmittaa niin helvetisti teinin puolesta! Äitinsä on romahduksen partaalla myös :(
 
Kouluterveydenhoitaja on vaitiolovelvollinen siinä missä kaikki muutekin terveydenhuollon ammattilaiset/kouluntyöntekiät.. eli jos th on kertonu pojan asioita eteenpäin ni silloin asiasta voi tehdä kantelun th:n esimiehelle sekä rikosilmoituksen.

Onko nuori kertonu itse jollekki kaverilleen asioistaan vaan vain tälle th:lle?
 
onko th kysyny pojalta luvan saako ottaa yhteyttä kuraattoriin tai opettajiin, ku periaatteessa niillekkään ei saa kertoa ilman pojan lupaa. Jos pojan lupa on ollut ni silloin joko kuraattori tai opettajista toinen on myös voineet kertoa asiasta eteenpäin. Mä ottaisin ensin yhteyttä rehtoriin sekä th:n esimieheen..
 
"repe"
Kouluterveydenhoitaja on vaitiolovelvollinen siinä missä kaikki muutekin terveydenhuollon ammattilaiset/kouluntyöntekiät.. eli jos th on kertonu pojan asioita eteenpäin ni silloin asiasta voi tehdä kantelun th:n esimiehelle sekä rikosilmoituksen.

Onko nuori kertonu itse jollekki kaverilleen asioistaan vaan vain tälle th:lle?
Vain th:lle oli kuulemma asioistaan kertonut! Th oli pojan mukaan oikein lypsänyt, mitä ongelmia on, ja sit poika oli paljastanut, mitä ON OLLUT viime vuonna. Oli vielä vannottanut, että ei saa puhua kellekään, ja th oli luvannut. Kiitti tiedoista, esimiehelle kertominenkin kuulostaa hyvältä.
 
"repe"
onko th kysyny pojalta luvan saako ottaa yhteyttä kuraattoriin tai opettajiin, ku periaatteessa niillekkään ei saa kertoa ilman pojan lupaa. Jos pojan lupa on ollut ni silloin joko kuraattori tai opettajista toinen on myös voineet kertoa asiasta eteenpäin. Mä ottaisin ensin yhteyttä rehtoriin sekä th:n esimieheen..
Tuota mä en enää tiedä, mutta en usko, että oli antanut lupaa kertoa KELLEKÄÄN. Asia oli vähän nolo ja arkaluonteinen. Pojalla ollut vaikeaa aiemmin, mutta nyt oli huolistaan juuri selviämässä, kun tuli tämä! Kiitti neuvoista myös!
 
sh
tuo on virkavirhe. ilmoita EHDOTTOMASTI terveydenhoitajan esimiehelle. Tuosta lähteepi terkkarilta virka. Miten noin idiootti terkkari olla??? Ja vielä nuorten parissa!!!! Minä olisin vanhempana jo kurkussa kiinni eli soittanut kovin sanoin ympäri kylää/kaupunkia. terveydenhoitajalla on vaitiolovelvollisuus. Koskee todellakin myös kouluterveydenhoitajaa kaikissa asioissa.
 
"vieras"
ilmoitus siitä terkasta!!ei tod. ole lupaa rikkoa vaitioloVELVOLLISUUTTA.
siis kunhan on varmaa että se levitti juttua? ettei muksu ois kertonu vaa jollekki toisellekkin?
 
Minä oon aika ulkona noista jutuista, mutta onko terveydenhoitajan vaitiolovelvollisuus ihan ehdoton? Vai saako kertoa esim. oppilashuoltoryhmässä muille, joita vaitiolovelvollisuus sitoo? Mietin vaan, että onko juttu lähtenyt oppilaitten korviin tuolta terveydenhoitajalta vai kenties kuraattorilta tai opettajilta...
 
"Kaisa"
Minä oon aika ulkona noista jutuista, mutta onko terveydenhoitajan vaitiolovelvollisuus ihan ehdoton? Vai saako kertoa esim. oppilashuoltoryhmässä muille, joita vaitiolovelvollisuus sitoo? Mietin vaan, että onko juttu lähtenyt oppilaitten korviin tuolta terveydenhoitajalta vai kenties kuraattorilta tai opettajilta...
Periaatteessa se on ehdoton.. lapsen luvalla saa kertoa asiasta, mut ei muuten jos asia ei ole sellainen että vaatii lastensuojelullisia toimenpiteitä.
 
sh
[QUOTE="Kaisa";22046409]Periaatteessa se on ehdoton.. lapsen luvalla saa kertoa asiasta, mut ei muuten jos asia ei ole sellainen että vaatii lastensuojelullisia toimenpiteitä.[/QUOTE]

näin on!
 
"Liisa"
[QUOTE="Siis";22046432]en tajua että miten th, opettajat tai kuraattori sen levittäisi oppilaille?? missä ihmeen yhteydessä ne puhuisi oppilaan asioita toiselle oppilaalle?[/QUOTE]

kotona puhuvat ja kotona lapsia/nuoria jotka käyvät samaa koulua. Ei ole kovin vaikeaa. Jutut leviää...
 
[QUOTE="Kaisa";22046409]Periaatteessa se on ehdoton.. lapsen luvalla saa kertoa asiasta, mut ei muuten jos asia ei ole sellainen että vaatii lastensuojelullisia toimenpiteitä.[/QUOTE]

Ok. Mahtaa olla ankeaa olla mukana oppilashuoltoryhmän kokouksessa, kun ei saa oikaista toisten mahdollisesti hyvinkin vääriä käsityksiä eikä muutenkaan sanoa paljon mitään...
 
"Kaisa"
Ok. Mahtaa olla ankeaa olla mukana oppilashuoltoryhmän kokouksessa, kun ei saa oikaista toisten mahdollisesti hyvinkin vääriä käsityksiä eikä muutenkaan sanoa paljon mitään...
Niinhän se on, mutta lapsen luottamus menee kuitenkin kaiken edelle. Mut niinhän se on yleensäkkin terveyden huollossa. Et kuulet kylällä vaik mitä juttua ja juorua, mut et voi korjata niitä vaik tietäisit totuuden.

Opettajat/kurattori/th tainneet unohtaa että seinilläkin on korvat. Ja jos tarkkoja ollaan ni ainoastaan kourukurattori vois olla sellainen henkilö kelle tuo asia vois kulua, mut ei sillekkään ilman lapsen lupaa.. opettajille vasta jos asia vaikuttaa koulukäyntiin (niin ja sittenkin oppilaan luvalla).

Pitää muistaa myös se että oppilashuoltoryhmän kokoukset ovat vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia!!
 
[QUOTE="Kaisa";22046494]Niinhän se on, mutta lapsen luottamus menee kuitenkin kaiken edelle. Mut niinhän se on yleensäkkin terveyden huollossa. Et kuulet kylällä vaik mitä juttua ja juorua, mut et voi korjata niitä vaik tietäisit totuuden.

Opettajat/kurattori/th tainneet unohtaa että seinilläkin on korvat. Ja jos tarkkoja ollaan ni ainoastaan kourukurattori vois olla sellainen henkilö kelle tuo asia vois kulua, mut ei sillekkään ilman lapsen lupaa.. opettajille vasta jos asia vaikuttaa koulukäyntiin (niin ja sittenkin oppilaan luvalla).

Pitää muistaa myös se että oppilashuoltoryhmän kokoukset ovat vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia!![/QUOTE]


Joo, niinhän ne kuuluu. Siksi juuri kysyinkin, saako niissä puhua. Niissähän kuitenkin kaikki muut puhuvat lasten asioista.

Alun perin mietinkin juuri sitä, voisiko tuo virheen tehnyt olla sittenkin opettaja tai kuraattori, jotka olisivat kuulleet oppilashuoltoryhmässä tuosta asiasta. Ajatukseni oli siis se, että jos oppilashuoltoryhmissä saisi puhua, terveydenhoitaja voisi olla täysin syytön tähän tietojen leviämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Koulunkäynnin kannalta välttämättömät tiedot saa luovuttaa, vaikka lapsi ja/tai vanhempi olisi kieltänyt tietojen luovuttamisen. Eteenpäin asioita ei saa kertoa mutta olennaisia tietoja saa kertoa toiselle vaitiolovelvolliselle ihmiselle.
 
"repe"
tuo on virkavirhe. ilmoita EHDOTTOMASTI terveydenhoitajan esimiehelle. Tuosta lähteepi terkkarilta virka. Miten noin idiootti terkkari olla??? Ja vielä nuorten parissa!!!! Minä olisin vanhempana jo kurkussa kiinni eli soittanut kovin sanoin ympäri kylää/kaupunkia. terveydenhoitajalla on vaitiolovelvollisuus. Koskee todellakin myös kouluterveydenhoitajaa kaikissa asioissa.
Samaa ihmettelen!!!

Niin, mä en voi kai ilmoittaa, koska oma lapsi ei ole kyseessä, vaan läheisen sukulaisen kummipoika, mutta siis juu, hänen vanhempansa voi! Ajattelinkin, että tuollainen on aika vakava juttu. Äitinsä on niin poissa tolaltaan, että ei kai ole pystynyt soittamaan vielä mihinkään. Poika taas kuulemma murjottaa huoneessaan ja sanoo, ettei halua mennä enää siihen kouluun :(
 
"repe"
Minä oon aika ulkona noista jutuista, mutta onko terveydenhoitajan vaitiolovelvollisuus ihan ehdoton? Vai saako kertoa esim. oppilashuoltoryhmässä muille, joita vaitiolovelvollisuus sitoo? Mietin vaan, että onko juttu lähtenyt oppilaitten korviin tuolta terveydenhoitajalta vai kenties kuraattorilta tai opettajilta...
Ei, kyllä nimenomaan poika vannoi, ettei ole asiasta koskaan kertonut kellekään! Nyt oli kertonut, kun oli ollut joku pakollinen terveystarkastus. Kuraattori oli sitten soittanut vanhemmilleen.
 
"Kaisa"
[QUOTE="vieras";22046529]Koulunkäynnin kannalta välttämättömät tiedot saa luovuttaa, vaikka lapsi ja/tai vanhempi olisi kieltänyt tietojen luovuttamisen. Eteenpäin asioita ei saa kertoa mutta olennaisia tietoja saa kertoa toiselle vaitiolovelvolliselle ihmiselle.[/QUOTE]

MIstä olet tämän tiedon saanut? ja mikä on koulunkäynnin kannalta välttämätön tieto? Minusta sen tiedon pitää olla jo sitten TODELLA merkittävä jos se menee vaitiolovelvollisuuden yli. Tyylii "pökö" ilmoitti olevansa homo ei ole sellainen tieto, eikä myöskään se että jollain on psyykkisiä ongelmia.
 

Yhteistyössä