Voiko terveydenhoitaja rikkoa vaitiolovelvollisuutensa?

  • Viestiketjun aloittaja "repe"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="repe";22046579]Ei, kyllä nimenomaan poika vannoi, ettei ole asiasta koskaan kertonut kellekään! Nyt oli kertonut, kun oli ollut joku pakollinen terveystarkastus. Kuraattori oli sitten soittanut vanhemmilleen.[/QUOTE]

Tarkoitin siis sitä, että JOS oppilashuoltoryhmissä saisi puhua, th olisi voinut siellä kertoa ihan luvallisesti. Ja sitten siellä olleet kuulijat olisivat toimineet väärin ja levittäneet juttua.

Täälläkin tuntuu nyt olevan eriäviä mielipiteitä siitä, saako oppilashuoltoryhmissä puhua vai ei...
 
"Kaisa"
[QUOTE="repe";22046579]Ei, kyllä nimenomaan poika vannoi, ettei ole asiasta koskaan kertonut kellekään! Nyt oli kertonut, kun oli ollut joku pakollinen terveystarkastus. Kuraattori oli sitten soittanut vanhemmilleen.[/QUOTE]

kuraattori soittanu vanhemmille?? siinä vaiheessa viimeistään on rikottu vaitiolovelvollistuutta!!
 
123
Tarkoitin siis sitä, että JOS oppilashuoltoryhmissä saisi puhua, th olisi voinut siellä kertoa ihan luvallisesti. Ja sitten siellä olleet kuulijat olisivat toimineet väärin ja levittäneet juttua.

Täälläkin tuntuu nyt olevan eriäviä mielipiteitä siitä, saako oppilashuoltoryhmissä puhua vai ei...
Siis hyvänen aika, miks terveydenhoitajlla edes pitäis olla oikeus kertoa opettajille ja reksille ym ym jonkun oppilaan henkilökohtasista vaivoista?!
 
"Kaisa"
Tarkoitin siis sitä, että JOS oppilashuoltoryhmissä saisi puhua, th olisi voinut siellä kertoa ihan luvallisesti. Ja sitten siellä olleet kuulijat olisivat toimineet väärin ja levittäneet juttua.

Täälläkin tuntuu nyt olevan eriäviä mielipiteitä siitä, saako oppilashuoltoryhmissä puhua vai ei...
niin no täälläki on vaikea sanoa sitä et kuka meistä on ollu tekemisissä näiden asioiden kanssa ja kellä on vain muntuma. Itse olen sh ja en ole sen tarkemmin ollu asioiden kanssa tekemississä, mut sen tiedän että mä en saa mennä kertomaan ilman potilaan suostumusta hänen asioistaan esim. toisille hoitajille jos se on sellainen että ei vaikuta hänen hoitoonsa (tyyliin kertoo että hän on vuosi sitten ollu pissatulehduksen takia hoidossa toisessa sairaalassa ja nyt on meillä hoidattamassa jalkaansa).
Enkä saa mennä kertomaan alaikäisen tekemästä abortista jos hän kieltää kertomasta siitä vanhemmilleen (vaikka ois alle 15v).
 
"Kaisa"
Tarkoitin siis sitä, että JOS oppilashuoltoryhmissä saisi puhua, th olisi voinut siellä kertoa ihan luvallisesti. Ja sitten siellä olleet kuulijat olisivat toimineet väärin ja levittäneet juttua.

Täälläkin tuntuu nyt olevan eriäviä mielipiteitä siitä, saako oppilashuoltoryhmissä puhua vai ei...
Toki siellä saa puhua jos lapsi ei ole kieltänyt sitä, mutta eikö nyt tässätapauksessa nimenomaan nuori ollu sanonu ettei saa kertoa asiasta kellekkään!!
 
Siis hyvänen aika, miks terveydenhoitajlla edes pitäis olla oikeus kertoa opettajille ja reksille ym ym jonkun oppilaan henkilökohtasista vaivoista?!
Ääh, no ei tietenkään jostain kuukautiskivuista ja tulehtuneista varpaista saa eikä pidä kertoa. Mutta ne terveydenhoitajat kuulevat paljon sellaistakin, jonka olisi hyvä tulla opettajien tietoon. Jos th:t tietäisivät vain kaikenlaisista fyysisistä vaivoista, miksi he edes istuisivat siellä oppilashuoltoryhmässä?
 
123
Ääh, no ei tietenkään jostain kuukautiskivuista ja tulehtuneista varpaista saa eikä pidä kertoa. Mutta ne terveydenhoitajat kuulevat paljon sellaistakin, jonka olisi hyvä tulla opettajien tietoon. Jos th:t tietäisivät vain kaikenlaisista fyysisistä vaivoista, miksi he edes istuisivat siellä oppilashuoltoryhmässä?
Nii siis mä en puhunu mistää menkkakivuista tai varpaista. Henkilökohtasilla vaivoilla tarkotin myös niitä henkisiä vaivoja.
Ja niistä ei todellakaan opettajien tarvitse tietää!
 
Nii siis mä en puhunu mistää menkkakivuista tai varpaista. Henkilökohtasilla vaivoilla tarkotin myös niitä henkisiä vaivoja.
Ja niistä ei todellakaan opettajien tarvitse tietää!
Eikö? Minusta se on hyvinkin asioista riippuvaista. On moniakin henkisiä vaivoja, joista opettajan on hyvä tietää, että ei toiminnallaan pahenna niitä. Mutta ei todellakaan automaattisesti joka asia kuulu opettajalle, siinä olemme ihan samaa mieltä.
 
"vieras"
[QUOTE="Kaisa";22046658]MIstä olet tämän tiedon saanut? ja mikä on koulunkäynnin kannalta välttämätön tieto? Minusta sen tiedon pitää olla jo sitten TODELLA merkittävä jos se menee vaitiolovelvollisuuden yli. Tyylii "pökö" ilmoitti olevansa homo ei ole sellainen tieto, eikä myöskään se että jollain on psyykkisiä ongelmia.[/QUOTE]

Sitä kutsutaan laiksi. Terveydenhuollosta saa kertoa koululle ne olennaiset tiedot jotka koskevat koulunkäyntiä, vaikka asianosaiset olisivat kieltäneet tietojen luovuttamisen. Mikäli psyykkiset ongelmat vaikuttavat koulunkäyntiin, ne saa kertoa.
 
123
Eikö? Minusta se on hyvinkin asioista riippuvaista. On moniakin henkisiä vaivoja, joista opettajan on hyvä tietää, että ei toiminnallaan pahenna niitä. Mutta ei todellakaan automaattisesti joka asia kuulu opettajalle, siinä olemme ihan samaa mieltä.
Niin, opettajan tehtävä on opettaa, ei tietää oppilaan henkilökohtasista asioista ellei se itse niitä haluu kertoa. Ei oo terveydenhoitajan tehtävä kertoo niitä oppilaiden puolesta.
Tää on mun mielipide. :)
 
"Kaisa"
[QUOTE="vieras";22046764]Sitä kutsutaan laiksi. Terveydenhuollosta saa kertoa koululle ne olennaiset tiedot jotka koskevat koulunkäyntiä, vaikka asianosaiset olisivat kieltäneet tietojen luovuttamisen. Mikäli psyykkiset ongelmat vaikuttavat koulunkäyntiin, ne saa kertoa.[/QUOTE]

joo niin saa, mutta jos ne ongelmat on "vanhoja" ni sitten ne ei enään opettajille kuulu! Tai jos ongelmia hoidetaan jo jossain ja hoito on tasapainossa eikä vaikuta lapsen oppimiseen ni sit ne ei kuulu!

Toki pitääkin kertoa asiat mitkä koulunkäyntiin vaikuttaa, mut mä pitäisin erittäin suurta kynnystä jos laps erikseen kieltää... joka tapauksessa joku tuossa on juorunnu!
 
Niin, opettajan tehtävä on opettaa, ei tietää oppilaan henkilökohtasista asioista ellei se itse niitä haluu kertoa. Ei oo terveydenhoitajan tehtävä kertoo niitä oppilaiden puolesta.
Tää on mun mielipide. :)
Voihan sen noinkin ajatella. Minä taas ajattelen niin, että jos opettaja ei tiedä vaikkapa oppilaan masennuksesta, hän tulkitsee sen laiskuudeksi. Patistaa ja komentaa ja lähettää muistutuksia kotiin, jättää jälki-istuntoon ja lopulta antaa surkean numeron. Jos taas tietäisi, että kyse on sairaudesta, osaisi suhtautua toisin eikä omalla toiminnallaan pahentaisi lapsen oloa.
 
"Kaisa"
Voihan sen noinkin ajatella. Minä taas ajattelen niin, että jos opettaja ei tiedä vaikkapa oppilaan masennuksesta, hän tulkitsee sen laiskuudeksi. Patistaa ja komentaa ja lähettää muistutuksia kotiin, jättää jälki-istuntoon ja lopulta antaa surkean numeron. Jos taas tietäisi, että kyse on sairaudesta, osaisi suhtautua toisin eikä omalla toiminnallaan pahentaisi lapsen oloa.
Tuskin sitä silloin kiellettäs ettei saa opettajalle kertoa!!
 
koulussa töissä
[QUOTE="Kaisa";22046807]Tuskin sitä silloin kiellettäs ettei saa opettajalle kertoa!![/QUOTE]

Voi kuule, vanhemmat kieltävät joskus kaiken tiedon antamisen!! Jopa kieltävät neurologisten tutkimusten tulosten antamisen koululle, tai eskarissa tehtyjen kouluvalmiustestien tulosten antamisen. Hyvin harvoin tietoja silloin annetaan, vaikka ne olisivat todellakin olennaisia lapsen opetuksen järjestämistä varten. Valitettavasti sitä vanhempien tahtoa noudatetaan näissäkin tilanteissa vaikka lain mukaan tiedot voi antaa, ja lapsen edun vuoksi ne ehdottomasti pitäisi antaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja koulussa töissä;22046835:
Voi kuule, vanhemmat kieltävät joskus kaiken tiedon antamisen!! Jopa kieltävät neurologisten tutkimusten tulosten antamisen koululle, tai eskarissa tehtyjen kouluvalmiustestien tulosten antamisen. Hyvin harvoin tietoja silloin annetaan, vaikka ne olisivat todellakin olennaisia lapsen opetuksen järjestämistä varten. Valitettavasti sitä vanhempien tahtoa noudatetaan näissäkin tilanteissa vaikka lain mukaan tiedot voi antaa, ja lapsen edun vuoksi ne ehdottomasti pitäisi antaa.
Ihan samaan olen törmännyt...
 
"Kaisa"
Alkuperäinen kirjoittaja koulussa töissä;22046835:
Voi kuule, vanhemmat kieltävät joskus kaiken tiedon antamisen!! Jopa kieltävät neurologisten tutkimusten tulosten antamisen koululle, tai eskarissa tehtyjen kouluvalmiustestien tulosten antamisen. Hyvin harvoin tietoja silloin annetaan, vaikka ne olisivat todellakin olennaisia lapsen opetuksen järjestämistä varten. Valitettavasti sitä vanhempien tahtoa noudatetaan näissäkin tilanteissa vaikka lain mukaan tiedot voi antaa, ja lapsen edun vuoksi ne ehdottomasti pitäisi antaa.
Sitä voi silloin miettiä että miksi.. siksikö että pelätään omaa mainetta, siksikö että on huonoja kokemuksia tiedon leviämisestä, siksikö että ajatellaan "ettei meidän lapsessa mitään vikaa ole".. mut toisaalta silloin vastuu jää vanhemmille, eli vanhemmat eivät voi syyttää kuin itseään siitä että lapsi ei menesty koulussa tai koulussa on muten ongelmia!
 
xx
Meil tääl on koulu, mis vanhemmat eivät anna kuin pakolliset tiedot koululle (ei esim. juurikaan neurologisten tutkimusten paperituloksia) ja syy on se että ne on lähteneet koululta liikenteeseen, mut ei olla pystytty todistamaan kuka ne tiedot on levittäny. Vahva epäilys on ollu koulunkeittäjästä, mut miten todistat.. ku toisaalta lapset itsekki puhuu. Ni vanhemmat sit kertovat vain ja ainoastaan opettajalle/th:lle mut ei laita koululle kirjallisia materiaaleja tuloksista.
 
th opisk.
toi alaikäisen asioista krtominen on kinkkinen, potilaslaissa on liennytyksiä joiden nojalla th voi kertoa esimerkiksi vanhemmille lapsen abortista. Terveydenhoitaja ei kuitenkaan voi mennä lupaamaan koskaan lapselle, ettei kerro asioita kenellekään, koska jos lapsi alkaakin tilittää insestistä se on lastensuojeluasia ja piste. Että lupaus on jo ollut ihan väärä. Kuraattoriin tai kenenkään muuhunkaan ei saa olla yhteydessä jos lapsi sen kieltää (jos ei ole kyse lastensuojeluasiasta, tuoreesta tai vanhasta). Vaikka perhe olisikin sosiaalitoimen asiakas ja oppilashuoltoryhmän murheen kryyni ei th:lla ole mitään asiaa kertoilla mistään uusista tiedoista ilman lupaa kenellekään. Kuten ei psykologikaan voi kertoa miten terapia edistyy. Taitaa olla hiinä ja hiinä saako oppilahuoltoryhmä edes tietää onko tämä oppilas psykologin asiakas, lähinnä he voivat vain tuoda huolensa oppilaasta psykologin tietoon. Myös terkka ja th eivät voi keskenään keskustella oppilaan terapiasta ilman oppilaan lupaa.

Ja lupa pitää kysyä joka ikinen kerta! Ei riitä, että jos lapsen kypsymättömyyteen vedoten terkka kertoo vanhemmille abortista, että hän sen jälkeen saisi kertoa vanhemmille edes siitä jos lapsi käy esim psykologilla, ellei lapsi anna tähän lupaa.
 
dfdf
tuo on virkavirhe. ilmoita EHDOTTOMASTI terveydenhoitajan esimiehelle. Tuosta lähteepi terkkarilta virka. Miten noin idiootti terkkari olla??? Ja vielä nuorten parissa!!!! Minä olisin vanhempana jo kurkussa kiinni eli soittanut kovin sanoin ympäri kylää/kaupunkia. terveydenhoitajalla on vaitiolovelvollisuus. Koskee todellakin myös kouluterveydenhoitajaa kaikissa asioissa.
Juuri näin.
 
"asd"
[QUOTE="Kaisa";22046503]EI saa ilman lapsen lupaa.. eikä varsinkaan jos lapsi on sen erikseen kieltänyt!!![/QUOTE]

Saa kertoa, jos on huoli lapsesta. Teinit ei ala mitään kieltelemään.
 
-----------
Kun lukee teinien keskustelupalstoja, tosi monet sanoo että haluaisi kertoa ongelmistaan jollekin, vaikka terkkarille. Mutta ei uskalleta kun th voi kertoa asian eteenpäin. Ja paljon olen lukenut näitä juttuja että vanhemmille on ilmoitettu vaikka oppilas on kieltänyt. Surullista :/
 
15v tyttö
Kun lukee teinien keskustelupalstoja, tosi monet sanoo että haluaisi kertoa ongelmistaan jollekin, vaikka terkkarille. Mutta ei uskalleta kun th voi kertoa asian eteenpäin. Ja paljon olen lukenut näitä juttuja että vanhemmille on ilmoitettu vaikka oppilas on kieltänyt. Surullista :/
Kyllä! ite menin kertoo th:lle omista asioistani, ja se vanno että ei kerro vanhemmilleni ja ite myös kielsin sen. Noh, muutaman kuukauden päästä kun olin siellä käynyt juttemassa muutaman kerran nii th päättikin ilmoittaa vanhemmilleni ja kertoa asiani heille.. -.- oon th:lle vtun vihanen enkä aio enää sanoo sille tippaakaan mun asioista! mitä ne sille kuuluu.. luottamus meni!!!! ärsyttävää. En puhu enää kellekkään mitään. Luulin että kerrankin voi johonkin luottaa niin huhhuh kuinka väärässä olinkaan.. :( ja sitten multakiin terkkari oikein "lypsi" tietoja, kyseli kaiken maailman asioita ja musta tuntuu et se taitaa tietää musta enemmän asioita kun mä ite.. :( tyhmää !
 

Yhteistyössä