80v äidilläni maksan GT arvo 93 ja on absolutisti. Mitä voi olla? SAIRAANHOITAJAT TAI LÄÄKÄRIT HUHUU !!

  • Viestiketjun aloittaja "HUOLESTUNUT"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Maksa-arvot koholla
Mitkä muut seikat vaikuttavat maksan arvojennousuun kuin alkoholin käyttö? Minulla on S-GT 95 ja lievä kilpirauhasen vajaatoiminta.

Maksan laboratoriotutkimuksista S-GT (seerumin gammaglutamyltransferaasi) on herkkä mittari etenkin niissä sairauksissa, joissa sapen kulku on häiriintynyt. S-GT suurenee myös silloin, kun maksaan muodostuu jokin kasvain, jotka voivat olla hyvänlaatuisia sisäisiä "patteja" tai joskus syöpäkasvaimia. Suurentunut GT-arvo voi liittyä myös rasvamaksaan, joka syntyy monilla painon noustessa, kun lihoessa liikarasvaa kertyy maksasoluihin.

Yleinen syy GT-arvon suurenemiseen on liiallinen alkoholin käyttö. Jos kännää yhtenä iltana, GT-arvo ei siitä juuri hievahda. Arvo suurenee vasta, jos käyttää pitkään alkoholia runsaasti. GT:n suureneminen ei vielä ole merkki peruuttamattomasta maksavauriosta, sillä kaikki voi normaalistua, jos alkoholin käyttöä vähennetään. Se on kuitenkin selvä varoitusmerkki siitä, että alkoholia kuluu niin paljon, että pysyvän maksavian eli kirroosin riski on huomattavan suuri. Ulkoisista tekijöistä myös jotkut lääkkeet voivat suurentaa GT-arvoa.

Syitä GT-arvon suurenemiseen voi olla siis monia. Maksakokeita on paljon muitakin, ja yleensä maksasairautta epäiltäessä tutkitaan monia niistä yhtä aikaa. Ne mittaavat maksan toimintaa eri puolilta, jolloin tulosten yhdistelmästä voidaan päätellä paljon maksasairauden syistä.

GT:n lisäksi on joitakin muita laboratoriokokeita, jotka muuttuvat liiallisen alkoholin käytön yhteydessä. Niitä voidaan käyttää, jos halutaan selvittää tarkemmin, johtuuko suuri GT-arvo alkoholista vai maksasairaudesta.

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/?c=Maksa&a=209
 
"piia"
Ei hätää. Minä olen 60 v ja minulla oli pitkään maksa-arvot ja juuri toi gamma GT koholla, se oli kahden sadan hujakoilla. Käytin aika pitkään hormoonikorvaushoitoa ja sen kun lopetin, laski arvotkin melko nopeaa, muutamassa kuukaudessa suht normaaleiksi. Luontaistuotteethan voi myös nostaa gammaGT:n. Tietenkin joku maksasairauskin voi olla, mutta jos iho ei ole keltainen, eikä muuta sairauden tunnetta, niin sitten vois olla jotkut lääkkeet .
 
*Tietävä
NO,, jos 7 lääkettä menee päivässä, niin varmasti on maksa-arvot koholla. Ja sitten, jos käyttää ubikinonia, Q10-entsyymiä, se kuulema nostaa kanssa maksa-arvoja. Taitaa mennä statiineja, kolesterolilääkkeitä ja verenpainelääkkeitä, siis todellisia maksamyrkkyjä, lopettaisin heti niiden käytön, samoin hedelmien syönnin, niissä on liikaa fruktoosia ja sen pilkkominen glukoosiksi rasittaa maksaa. Tilalle punajuurta, mustamarja-aroniaa, valkosipulia ja muita kotimaisia marjoja, kasviksia ja juureksia. Hedelmiä vain satunnaisesti, niistäkin vain avokadoa ja joskus appelsiinia ja sellaista. Kalanmaksaöljyä joka päivä.
 

Yhteistyössä