Osaisiko joku kertoa , maksan kohonneista arvoista.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mikä arvo on kyseessä, jos se on 170 ja siis "hurjasti viitearvojen yli"
mistä se nousu voisi johtua, ja millä sen saa laskemaan ?

Ylipainoa minulla on reilusti, kesällä, juurikin kuukausi ennen sitä testiä
join lomalla ns. kohtuukäyttäjän rajoja enemmän olutta ja siideriä, mutta
kännissä en ollut kertaakaan, eli sellaista lomatissuttelua.

onko mahdollista että arvot on laskeneet jo nyt, kun en taas ole juonut kuukauteen
kuin 4 siideriä koko aikana, ja olen saanut painoakin tippumaan 3 kg.

ja tuskinpa nuo 4 siideriä enää ainakaan arvoja ovat nostaneet ?
 
"vieras"
Mikä tahansa maksa-arvoista on selvästi koholla, kun se on 170. Ylipainoon liittyy maksan rasvoittumista, joka puolestaan voi nostaa arvoja.
eli syy on enemmänkin ylipainossa kuin näissä alkoholijuomissa (korostan , käytän kyllä niitä, ja sanoin siitä lääkärillekin, mutta sekin vain sanoi, että noilla määrillä kaloreita niistä tulee.. ei puhunut alkoholin käytöstä sen kummemmin, vaikka sanoin kyllä, että jätän pois, ja siis olen jättänytkin, noita neljää lukuunottamatta. )

Karkista ja herkuista on vaikea, todella vaikea luopua :(
 
"Nalletar"
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03073

"Alkoholin käytön lopettamisen jälkeen kuluu muutama viikko ennen kuin GT-arvo palaa normaaliksi."

Jos nyt kyseessä on tämä arvo.
 
"Kiira"
Minä en itse juo tippaakaan ja mulla aina nuo arvot olleet koholla hieman.Alkoholisteilla ne on yleensä koholla tyyliin 800 ja sulla oli 170.Mulla ne on "vain" 80-120 välillä ollut mutta aina kun ne 3kk välein on otettu viimeiset 6v on ne koholla.Multa otettiin sitten maksasta koepala ja mulla tuo kohonnut arvo johtuu rasvoittuneesta maksasta.Eli vaikka se on vain vähän rasvoittunut niin vaikuttaa mulla arvoihin kun kerta muuta syytä ei ole löytynyt ennen tuota biopsia. Mulla on ylipainoa 10kg mutta mitä enemmän painoa on sitä enemmän se maksa on voinut rasvoittua.Painon pudotus yleensä auttaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22155792]en , tai siis grillailin mä kesällä maissiakin , mutta en mitenkään merkittävän paljon. Soijaa vain jos sitä on jossain valmisruuassa.
_ limuja join kuumana kesänä poikkeuksellisen paljon.[/QUOTE]

ja perunaa + pastaa syön paljon, jos puhutaan nopeista hiilareista.
 
tärkeää
maissiöljyähän saat paljon jo tavanomaisista maitotuotteista, joissa on lisättyä D-vitamiinia, mut ne kokonaiset maissit olis syytä tutkia paremmin ja vaatia eviraa selvittämään asiaa, katsos:
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/asiakokonaisuudet/muuntogeeniset_tuotteet__gm_/tuotteiden_hyvaksynta/hakemukset/tietoja_hakemuksista__maissit/

Oletan että et käytä lääkkeitä - niistähän maksa-arvot nousee aina ja se varmaankin on jo selvitetty? Mut maltodekstriini on maissia kans... Seuraapa sen saantia ihan mielenkiinnosta;-)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tärkeää;22155913:
maissiöljyähän saat paljon jo tavanomaisista maitotuotteista, joissa on lisättyä D-vitamiinia, mut ne kokonaiset maissit olis syytä tutkia paremmin ja vaatia eviraa selvittämään asiaa, katsos:
Tietoja hakemuksista: maissit - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Oletan että et käytä lääkkeitä - niistähän maksa-arvot nousee aina ja se varmaankin on jo selvitetty? Mut maltodekstriini on maissia kans... Seuraapa sen saantia ihan mielenkiinnosta;-)
Joo, ei säännöllistä lääkitystä, migreenilääke sillointällöin.
_ no, painonpudotus on edessä kuitenkin, joten sitten tutustun linkkeihisikin. kiitos.
 
kiitos vaan
kipulääkkeet,e-pillerit voivat kans nostaa arvoja.
joo, ja voiteet myös imeytyy elimistöön. Sain kerran kamalan myrkytysoireen pelkästään uudesta rasvasta, jolla ekaksi rasvasin jalat. Siinä oli glysiiniä eikä mun elimistö sitä siedä yhtään! Onneksi kerkesin pestä pois ennen pyörrytystä. Miten ihmeessä muut noita kestää - vai kestääkö?
http://koti.netplaza.fi/~paula/maalla/pakkasaikaa.htm
 
hahaaa
Eipä ollut. Ajatelkaa nyt, että ROBOTTI määrää, mistä saa kirjoittaa ja mistä ei:-(

No, onhan meillä nyt kaikilla oikeus saada maksa silloin, kun entinen poksahtaa, vaikka syy olis noissa muuntogeenisissä sapuskoissa?
 
Maltodekstriini lääkkeissä
"...Lääkelaitoksen ilmoituksen mukaan apteekkien lääkkeistä 650 on valmistettu geenitekniikkaa käyttäen. Vitamiinien valmistuksessa menetelmä on myös yleinen. Mitään merkintää näissä ei ole. USA:ssa gm-kasvit sekoitetaan tavallisiin, eikä seurantatutkimuksia ole. Jos vaikutuksia on, niiden aiheuttajan todistaminen on todella vaikeaa."
Liisa Kuusipalo HS 20.8.2007
 
sh
Uskoisin, että sinulta on mitattu gt-arvo. Se on koholla, mikä kertoo maksaasi kohdistuvasta/kohdistuneesta rasituksesta. Se voi olla seurausta esim. ylipainosta, alkoholista, lääkkeistä tai kaikista yhdessä. Eri ihmisten maksat kestävät eritavalla edellä mainittuja asioita.

Kerroit vähentäneesi alkoholinkäyttöä. Se on hyvä ensimmäinen askel. Nyt saman verikokeen voisi ottaa uudestaan ja arvon pitäisi olla laskenut. Onko se laskenut tarpeeksi on sitten toinen juttu. Jos se on edelleen koholla, niin joudut miettimään muita elintapojasi. Maksa-arvot ovat vain yksi asia mihin epäterveelliset ruokailutottumukset ja ylipaino vaikuttavat. Itse teet päätöksesi!
 
..
[QUOTE="vieras";22155792]
limuja join kuumana kesänä poikkeuksellisen paljon.[/QUOTE]
Fruktoosi,jota siis tavallinen sokerikin puoliksi on, metaboloituu maksan kautta. Fruktoosisiirapin, jota enemmän Yhdysvalloissa käytetään, on todettu aiheuttavan alkoholiin liittymätöntä maksasairautta. Varmasti myös tavallista limsaa voi juoda niin paljon, että se kohottaa maksa-arvoja. Lihavuus jo sinällään on riski.
High fructose corn syrup linked to liver scarring, research suggests
 
luomumaito neutralisoi
No jos maksa-arvot ovat koholla, ei kannata laihduttaa ollenkaan: silloin rasvaan kertyneet vieraat aineet lähtevät liikkeelle ja maksa saattaa lopullisesti poksahtaa niistä! Samasta syystä odotusaikana ei saisi yhtään laihtua, eikä imettäessäkään.
 
löysitkö?
Alkuperäinen kirjoittaja Maltodekstriini lääkkeissä;22156367:
"...Lääkelaitoksen ilmoituksen mukaan apteekkien lääkkeistä 650 on valmistettu geenitekniikkaa käyttäen. Vitamiinien valmistuksessa menetelmä on myös yleinen. Mitään merkintää näissä ei ole. USA:ssa gm-kasvit sekoitetaan tavallisiin, eikä seurantatutkimuksia ole. Jos vaikutuksia on, niiden aiheuttajan todistaminen on todella vaikeaa."
Liisa Kuusipalo HS 20.8.2007
Kun laittaa hakuun sanan maksavauri lääketietokantaan, tulee nämä tyrkylle:
Fimea

Kaikista ei ikinä saada tietoa, jos ihminen on ollut kuollessaan yhtään alkoholin vaikutuksen alaisena - silloin menee lääkkeidenkin haitat alkoholin piikkiin, eikö?
 

Yhteistyössä