Mitä eroa on kuohu ja vispikermalla?

  • Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
olen huomannut
Vispissä on vaahdotettuna tiiviimpi ja kestävämpi vaahto. Kakkukuorrutus onnituu paremmin esim kesällä jolloin kuohu taas helposti valuu/sulaa. Onhan niissä selvä makuerokin. Ja en ole nyt ihan varma, mut en muistaakseni ole nähnyt muita kuin iskukuumennettuja vispikerma tetroja, voin olla tosin väärässä.
 
kärmaa
Kuohukerma on puhdasta kermaa, ei lisättyjä aineita. Vispikermaan on lisätty stabilointiaineeksi karrageeniä, jonka avulla pursotuksista tulee tasaisempia ja kauniimpia. Vispikerma ei tuon karrageenin takia kestä ruoanlaittoa ja keittämistä niin hyvin kuin kuohukerma.

mä preferoin kuohukermaa sen puhtauden takia, vaan pintapursotuksiin käytän vispiä.
 
olen huomannut
Molempia voi laittaa, mutta vispi kestää pursotuksen paremmpi ja siitä tulee tosiaan kestävämpi vaahto ja valkoisempi. Vatkaus on hankalamapaa, kestää kauemmin kuin kuohun, mutta i´hankala saada voiksi niin kuin kuohun.
Itse käytän vispiä aina kakkua tehdessä koska toisaan se ppursotus on helpompaa eikä se sula pussiin ja varsinkin silloin jos käytää jotain väriainetta siinä.
 
Kysymys
Hmmm.. Tai jos laitan kuohukerman kakun väliin ja laitan sekaan kaakaojauhoa, että siitä tulee ruskeaa? Sitten teen vispikerman erikseen ja sen kakun päälle ja reunoihin?
 
"höpönassu"
Eli kuohukerma on ihan sitä itteensä. Vispikermassa näyttää siis olevan tota karrageenia. Karrageeni on punalevästä eristettyä ainesosaa jolla on hyytelöityvä ominaisuus. Tämä laimea hyytelö-osa siis pitää vispikermaa paremmin muodossaan. Karrageeniä voisi ajatella eräänlaisena kasvisliivatteena. Karrageenia on hyvin monissa ruoka-aineseoksissa. Karrageenin elintarvikelisäainekoodi on E407.
 
M32
Karrageeni on hyvää tavaraa ja oivallinen stabiloija esimerkiksi kotitekoisessa jäätelössä. Italialaista matojäätelöä eli gelatoa ei oikein saa aikaiseksi ilman sitä tai jotakin muuta vastaavaa.
 
Erilainen koostis vaahtovaiheessa.

Vispikerma ei mun mielestä löysty niin helposti, on vähän kiinteämmän oloista.
Mutta kuoharissa maku on mun mielestä parempi.
 
"tytteli"
Hei, kuohukerma on ollut perinteisesti VAIN KERMAA. Nyt ainakin Valio on lisännyt karrageenia kermoihinsa ja Arlakin joihinkin pakkauskokoihinsa. Eli kerma pilattu. Karrageeni ei ole hyvä aine ihmiselle. Maitokolmion kermasta ei vielä ainakaan löytynyt karrageeniä.....toivottavasti eivät mene mukaan tuohon. Meijeri kun ostaa itselleen lisää myyntipäiviä ko.myrkyllä........katsokaahan päiväyksiä, kummasti ovat pidentyneet.
 

Yhteistyössä