*

Mitä eroa on kuohu ja vispikermalla?
+ Vastaa ketjuun
Näytetään tulokset 1 - 23. Osumia 23

Ketju: Mitä eroa on kuohu ja vispikermalla?

Kysymys
    Vierailija

Mitä eroa on kuohu ja vispikermalla?

En ole mikään leipuri Ja kumpi käy paremmin kakun päälle ja väliin?

"kerma"
    Vierailija
    mä olen aina ihmetellyt samaa.....

"vieras"
    Vierailija
    Samaa mäkin kyselisin. Jos en väärin muista, niin molemmissa lukee ruotsiksi vispgrädde.

olen huomannut
    Vierailija
    Vispissä on vaahdotettuna tiiviimpi ja kestävämpi vaahto. Kakkukuorrutus onnituu paremmin esim kesällä jolloin kuohu taas helposti valuu/sulaa. Onhan niissä selvä makuerokin. Ja en ole nyt ihan varma, mut en muistaakseni ole nähnyt muita kuin iskukuumennettuja vispikerma tetroja, voin olla tosin väärässä.

i
    Vierailija
    vispikermalla on ainakin parempi pursotella kakun reunoille

eroa on merkki. kumpaakin voi laittaa kakun päälle ja väliin.

Vispikerma ei käy ruuanlaittoon. Kakkuun käy kumpikin.

Muoks. tai siis vispikerma käy ruokaan, jos sen lisää valmiiseen ruokaa, keittämistä se ei kestä.

kärmaa
    Vierailija
    Kuohukerma on puhdasta kermaa, ei lisättyjä aineita. Vispikermaan on lisätty stabilointiaineeksi karrageeniä, jonka avulla pursotuksista tulee tasaisempia ja kauniimpia. Vispikerma ei tuon karrageenin takia kestä ruoanlaittoa ja keittämistä niin hyvin kuin kuohukerma.

mä preferoin kuohukermaa sen puhtauden takia, vaan pintapursotuksiin käytän vispiä.

Kysymys
    Vierailija
    No, voinko heittää molemmat samaan kulhoon ja vispata ne samaan aikaan? Kumpaakin on se 2dl

Musta vispikerma vispaantuu helpommin ja on tukevarakenteisempi. Mut kuohu kerma on parempaa

olen huomannut
    Vierailija
    Molempia voi laittaa, mutta vispi kestää pursotuksen paremmpi ja siitä tulee tosiaan kestävämpi vaahto ja valkoisempi. Vatkaus on hankalamapaa, kestää kauemmin kuin kuohun, mutta i´hankala saada voiksi niin kuin kuohun.
    Itse käytän vispiä aina kakkua tehdessä koska toisaan se ppursotus on helpompaa eikä se sula pussiin ja varsinkin silloin jos käytää jotain väriainetta siinä.

Kysymys
    Vierailija
    Hmmm.. Tai jos laitan kuohukerman kakun väliin ja laitan sekaan kaakaojauhoa, että siitä tulee ruskeaa? Sitten teen vispikerman erikseen ja sen kakun päälle ja reunoihin?

ohis
    Vierailija
    Kiitos! Aina oppii uutta.

Kysymys
    Vierailija
    ^Niinpä, mutta osaisko joku vastata onko ehdotukseni hyvä?

Kysymys
    Vierailija
    Hops!

vastaus
    Vierailija
    Jos ne eri tahdissa vaahtoutuu, ni et varmaankaan voi vatkata niitä yhtä aikaa, vai mitä??

Kysymys
    Vierailija
    Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys Näytä viesti
    Hmmm.. Tai jos laitan kuohukerman kakun väliin ja laitan sekaan kaakaojauhoa, että siitä tulee ruskeaa? Sitten teen vispikerman erikseen ja sen kakun päälle ja reunoihin?
    Tähän hain vastausta Oikeestaan siihen, että voinko laittaa kuohukerman sekaan kaakaojauhoa, että saan värin muuttumaan? Ja sitä kakun väliin?

vastaus
    Vierailija
    Tietenkin voit!

"höpönassu"
    Vierailija
    Eli kuohukerma on ihan sitä itteensä. Vispikermassa näyttää siis olevan tota karrageenia. Karrageeni on punalevästä eristettyä ainesosaa jolla on hyytelöityvä ominaisuus. Tämä laimea hyytelö-osa siis pitää vispikermaa paremmin muodossaan. Karrageeniä voisi ajatella eräänlaisena kasvisliivatteena. Karrageenia on hyvin monissa ruoka-aineseoksissa. Karrageenin elintarvikelisäainekoodi on E407.

"höpönassu"
    Vierailija
    Karrageenistä käytetään purkin kyljessä nimikettä stabilointianetta. Se siis tekee kermavaahdosta stabiilin.

M32
    Vierailija
    Karrageeni on hyvää tavaraa ja oivallinen stabiloija esimerkiksi kotitekoisessa jäätelössä. Italialaista matojäätelöä eli gelatoa ei oikein saa aikaiseksi ilman sitä tai jotakin muuta vastaavaa.

Erilainen koostis vaahtovaiheessa.

Vispikerma ei mun mielestä löysty niin helposti, on vähän kiinteämmän oloista.
    Mutta kuoharissa maku on mun mielestä parempi.

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa Näytä viesti
    Vispikerma ei käy ruuanlaittoon. Kakkuun käy kumpikin.

Muoks. tai siis vispikerma käy ruokaan, jos sen lisää valmiiseen ruokaa, keittämistä se ei kestä.
    Mä oon kerran käyttänyt uuniruokaan ku ei muuta ollu, enkä huomannu mitään ihmeellistä.

Pikavastaus Pikavastaus

Asiakaspalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
Verkkopalvelu
Ilmoitushinnat ja mainosmuodot