Escitalopram Actavis, kokemuksia??!

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
..
Mulla on kanssa lisääntynyt hikoilu ja jano sekä ihan kun olis rauhoittavaa ottanut . Vaihdoin cipralexin actaviksiin ja heti alkoi oireet. Itku kohtaukset ja pelot tuli takas. Kokeilin taas cipralexia ja kas olo parani.
 
aika jännä
minä en ole cipralexia ikinä syönyt vaan alusta asti, 2kk siis, tuota actavista ja ei ole ollut sivuoireita, kuin ekan viikon vähän pöhnäinen olo. Nyt alkaa elämä helpottaa :)

minulla siis ei ole vertailukokemusta, mutta ei sivuoireita tuosta rinnakkaisvalmisteesta ole seurannut
 
Mulla on kanssa lisääntynyt hikoilu ja jano sekä ihan kun olis rauhoittavaa ottanut . Vaihdoin cipralexin actaviksiin ja heti alkoi oireet. Itku kohtaukset ja pelot tuli takas. Kokeilin taas cipralexia ja kas olo parani.
Psykosomaattista. Niissä lääkkeissä ei ole muuta eroa kuin hinta. Itse vaihdoin Actavisiin pari kuukautta sitten eikä aiheuttanut mitään ongelmaa. Lääkärikin suositteli vaihtamaan.
 
Masennus syynä
Mulla vaihdettiin Cipramil 10mg Escitalopramiin 10mg ja olo on paljon parempi nyt. Cipramilin hävittämä seksuaalisuuskin palasi takaisin kuvioihin ja elän suht normaalia elämää lääkkeeni kanssa - ilman masennusoireita. Olen siis syönyt kyseistä lääkettä nyt puoli vuotta enkä saanut alussa mitään muuta ylimääräistä oiretta kun hampaiden yhteenpuremisen ja se hoitui purentakiskolla.
 
Oireita
En minäkään kyllä ajatellut lääkkeenvaihdon olevan syynä oireisiin, mutta kolme kuukautta sitten vaihdettiin apteekissa Cipralex -> Esc. Actavikseen ja olen ollut täysin vetämätön. Yritin mieheltä kysellä onko huomannut tietyn ajan, jolloin olisin vaipunut tähän horroksenomaiseen tilaan, mutta ei ollut kiinnittänyt huomiota...Nukun tosi paljon, mutta olen aina väsynyt - ihan ruumiillisesti väsynyt, ei paljon jaksa sängystä nousta ja huolestuttavinta on, että mikään ei kiinnosta. Ei oikeastaan edes ***tuta oma saamattomuus, päivät vaan lipuvat ohi...En sitten tiedä, onko lääkkeenvaihdolla _oikeasti_ osuutta asiaan...
 
-me-
Itselläni tuo escitalopram actavis on toiminut ihan yhtä hyvin kuin cipralex, jota ehdin pari vuotta syömään. Cipralex aiheutti galaktorrean (eli maidon tihkumisen toisesta rinnasta), mutta vaihdon myötä sekin on loppunut. Riippuu siis täysin ihmisestä, miten vaikuttaa!
 
"Kameleontti"
Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja "Helpottunut" Näytä viesti
..kun tulin tänne lukemaan teidän mietteitä/tuntemuksia. Ehkä en vain kuvittelekkaan!?
Eli olen käyttänyt vuosia Cipralex 10mg ja nyt Apteekista ystävällisesti suosittelivat vastaavaa vaikuttaja ainetta sisältävää Escitalopram actavis 10mg. No toki ostin sitä kun oli niin paljon halvempaa. Olen käyttänyt sitä nyt n.2kk. Ja olo on ollut "kumma", tehnyt ihme mokia ja ollut huolimaton/sekava. Ja kyllä väsynytkin, voisin nukkua koko ajan. Toki talvimasennus voi myös vaivata, ja olenkin ostanut vahvaa D-vitamiinia, ulkoillut ja lenkkeillyt.
Taidan pikimmiten vaihtaa Cipralexiin takas! Syön vain 10mg:stä puolikkaan per päivä, ylläpitävänä lääkityksenä, ja varmaan loppu elämäni. Eikä se mua haittaa, kun siitä on ollut apua!
[QUOTE="maija";22898575]Ensin minäkin kuvittelin, että onko dementia iskenyt. Väsyttää, päänsärky, sekava olo, huolimaton jneee aivan samat oireet. Olen käyttänyt Cipralexia 10 vuotta ihan ok. Vaihdan takaisin Cipralexiin !!![/QUOTE]

Sama! Todellakin hienoa huomata, etten ihan tunnu kuvittelevan, tai ainakin sitten muutkin kuvittelee :) Sen takia päädyinkin googlaamaan aihetta, kun yritin etsiä syitä ja en niitä tosiaan ensin yhdistänyt lääkkeen vaihtoon. Olkoon vain, että pitäisi olla samaa kamaa, mutta olo on muuttunut juuri yllämainituin tavoin. Plus painonnousu on ollut aivan käsittämätöntä.
 
"essi"
mä oon nyt syöny 2kk escitalopram actavista. ekat 3vkoo 5mg ja sitten nosto 10mg.
oireet pahenivat hetkeksi, ei kuitenkaan niin pahaksi kuin ilman lääkettä.
runsaan kuukauden kesti sivuoireet, joita oli mm. haluttomuus,saamattomuus,tasasuus ja tietynlainen välinpitämättömuus. nyt kaikki nuo oireet ovat poissa. turha asioiden vatvominen ja murehtiminen on jääneet pois, ei ahdista, olo on hyvä, halut ovat palanneet normaaleiksi,kaikki taas kiinnostaa, suutun jos suututtaa, aivan kuten ennen paitsi että en enää ahdistu siittä että olen vihainen ei siis ole ns. kärjistettyjä "vihanhuippuja" vaan normaalia vitutusta niinkuin kuuluukin, kykenen olemaan onnellinen ja tuntemaan rakkauden tunteet. keskittymiskyky on palannut, ajatus kulkee, olo on tasapainoinen! kerrassaan hyvä lääke! joskin vie aikaa saavuttaakseen tehonsa. kannattaa olla kärsivällinen ja odottaa. ei kannata heti alkaa nostaan annostusta jos ei viikossa parissa olo helpotu. niin ja ruokahalu tasottui, ei tunnesyöpöttelyä, syön elääkseni, en elä syödäkseni.
 
"Marko"
Itse kärsin pahanlaatuisesta avaranpaikankammosta, joka tekee Helsingissä ihan kadun ylittämisestäkin hankalaa. Siinä sitten ajattelee, että nyt kaikki minua katsovat ja kyllä sitten katua ylittäessäni esim. hieron tukkaani, kun se tuntuu auttavan ja rauhoittavan.

Mutta sitten lääkeasiaan: kun kaupungilla liikkuminen kävi noin vaikeaksi, niin otin yhteyttä lääkäriin ja hän määräsi Citalopramia, joka vaihdettiin Cipralexiin ja ilmeisesti nyt sitten apteekki teki minullekin tämän vaihdon Escitalopram Actavikseen. Saattoi muuten olla niin, että apteekki tekisi sen vaihdon heti, että en edes ehtinyt Cipralexiä syödä tuossa välillä, kun lääkevaihto tehtiin.

Tuo Actavis aiheuttaa minulla hirvittävästi väsymistä ja töissä, jossa on ollut erittäinkin rauhallista nyt eikä stressaavaa kiirettä, niin ihan konkreettisesti pitää keskittyä olemaan valveilla ja tuntuu, että siinä valveillapysymisessä auttaa vain syöminen. Eli nyt kilotkin ovat alkaneet nousta sitten ja tosiaan on koko ajan sellainen tietty vetämätön olo ja esimerkiksi monesti tietokoneella kirjoittaessani tulee näppäilyvirheitä, mitä ei ikinä ennen tullut. Itselleni tämä threadi nyt toi tuon, että ilman muuta haluan kokeilla tuota Cipralexiä, koska monella on vastaavia ongelmia ollut tämän lääkkeen kanssa.
 
sammyboy86
Paniikkihäiriö, pakko-oireilu, ahdistuskohtaukset... nuo vaivanneet lapsesta asti ja olen lääkehoitoja lykännyt aina koska pelkään niiden muuttavan persoonallisuutta ja tekevän ihmisestä lääkeriippuvaisen. Mutta nyt 26 vuotiaana edistääkseni työllistymistäni, päätin työkkärin edustajan kanssa juteltuani tavata lääkärin ja puhua sopivasta lääkityksestä. Lääkäri määräsi paniikkikohtausten ehkäisemiseen ja paniikkihäiriön hoitoon ESCITALOPRAM ACTAVIS 10mg (kuulin vasta tätä sivua lukiessani että se on Cipralexin, kaikista kehutuimman paniikkilääkkeen vastike, todella hieno juttu!!!) sekä hätälääkkeeksi Opamox 15mg. noista khadesta opamox on vaarallinen koska tekee liiankin hyvän olon ottamisen jälkeen, sekä sekavankin, varsinkin ulkoisesti muiden mielestä kun tulee aika kasvin oloseks, silmät alkaa seisomaan päässä mutta eipä ahista eikä jännitäkkään mikään. Sitä olen vasta 3 kertaa ottanut puolikkaan lääkkeen, tässä on vasta tosin viikko mentykin siitä kun sain lääkkeet mutta musta tuntuu että se ESCITALOPRAM ACTAVIS on jo alkanu vaikuttamaan, olo on parempi ku koskaan ennen! oon jo nyt enemmän aktiivinen, keskityn paremmin, oon ulospäin suuntautunut, ei tuu enää kohtauksia ja musta on tullu sosiaalisempi. Toki aamulla ku lääkkeen ottaa niin paha olo tulee pariks tunniks sen jälkeen mut se lähtee sitten pois. ens viikolla puolikkaat napit nousee kokonaiseen, saa nähä tuleeko sitten millanen olo mutta jos mulla näin hyvin auttaa kuurin alussa jo puolikas lääke niin huh huh... Tää lääke saatto hyvinki pelastaa mut! :) <3 <3 <3
 
Essitalo
Kolme vuotta käytin cipralexia ja sitten vaihto actavikseen. Ei sitten niin YHTIKÄS mitään eroa. Miksi olisi, kun aineet on ihan samat? Jos laitettaisiin actavis cipralexin pakettiin, niin olisipa jännä nähdä kuinka moni huomaisi oikeesti yhtään mitään ;)
 
Hikoilija
Mulla ollut Escitalopram Actavis Käytössä vasta kaksi viikkoa... neljä päivää 5mg nyt 10mg. Annostuksen noston jälkeen ilmennyt käsien tärinää, ja muutenkin yleistä vapinaa. Yöt nukun noin tunnin pätkissä ja hikoilu on aivan hirveää, siis yöllä ei päivällä. Toivottavasti tilanne rauhoittuu :) Muuten on tehonnut masennukseen, ainakin placebo vaikutuksella... Huomenna lääkäriin.
 
jänskättää
morjens, mun pitäis alottaa nyt toi escitalopram actavis mutta pelottaa nii sairaasti, olin jo tänää ottamas ensimmäise puolikkaan kunnes vahingossa luin haittavaikutukset tuoteselostuksesta ja päätin et jos en otakkaa ku jos alan pyörtyilee ja kuolen. sinänsä tähän aikaa päivästä pystyisin ottamaan kun ei niin paljoo enää kiinnosta alkaako oksennus lentämää ja sitä rataa mutta aamulla herätessäni ahdistaa kamalasti kaikki. todennäköisyys että jotain pahaa tapahtuu jos otan ensimmäisen puolikkaan tosta paketista niin on varmaan jotain nollan prosentin alapuolella mutta silti halu on suuri kysyä että voiko jotain hirvittävää tapahtua?? olen myös nyt tuhat kertaa epävarmempi lääkkeen ottamisen suhteen kun useat sanoivat cipralexiä paljon paremmaksi. vaikka tiedän kuuluvani niihin jotka yhtyvät mielipiteeseen/faktaan "samaa kamaa eri purkissa" mutta en voi ahdistukseltani toimia.. plöö. joo pointti oli se että voiko tapahtua jotain pahaa?
pahoittelen tekstini sottaisuutta.
 
lk
mulle lääkäri sanoi, että aamulla, mutta ei tyhjään mahaan, koska se voi sitten alkaa oksettamaan. myös sanoi, että ei kofeiinia lääkkeen oton aikaan, koska sekin voi pahentaa.
en ole vielä aloittanut, actavista 5mg määrättiin. en ainakaan haluaisi joulunpyhiksi mitään ihme alotusoireita.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja jänskättää;25223312:
morjens, mun pitäis alottaa nyt toi escitalopram actavis mutta pelottaa nii sairaasti, olin jo tänää ottamas ensimmäise puolikkaan kunnes vahingossa luin haittavaikutukset tuoteselostuksesta ja päätin et jos en otakkaa ku jos alan pyörtyilee ja kuolen. sinänsä tähän aikaa päivästä pystyisin ottamaan kun ei niin paljoo enää kiinnosta alkaako oksennus lentämää ja sitä rataa mutta aamulla herätessäni ahdistaa kamalasti kaikki. todennäköisyys että jotain pahaa tapahtuu jos otan ensimmäisen puolikkaan tosta paketista niin on varmaan jotain nollan prosentin alapuolella mutta silti halu on suuri kysyä että voiko jotain hirvittävää tapahtua?? olen myös nyt tuhat kertaa epävarmempi lääkkeen ottamisen suhteen kun useat sanoivat cipralexiä paljon paremmaksi. vaikka tiedän kuuluvani niihin jotka yhtyvät mielipiteeseen/faktaan "samaa kamaa eri purkissa" mutta en voi ahdistukseltani toimia.. plöö. joo pointti oli se että voiko tapahtua jotain pahaa?
pahoittelen tekstini sottaisuutta.
pelkäsin itsekin aloittaa actaviksen, mutta psykiatri rohkaisi ostamaan lääkkeet. no meninpäs ostamaan ja olen vasta kahtena aamuna ottanut lääkkeen. eilen en saanut yhtäkään kohtausta ja olo oli hyvä, pientä oksetusta pari tuntia lääkkeen oton jälkeen, mutta ei muuten. tänään heräsin vasta puoli 11 ja oli tuskaista nousta aamulla (normaalisti nousen 6 aikoihin arkisin ja viikonloppuisin 9). olin hirmuisan väsynyt ja kesti kauan koota itseni että pääsin ylös. olo oli kuin olisi ollut krapula :eek: mutta olo saattoi myös johtua siitä kun nukkuu liikaa.. kävimme sukulaisteni luona joita olen aina jännittänyt tavata, sainpas sielläkin sitten paniikkikohtauksen. No tässä nyt kirjoittelen, olo on ihan normaali muuten, mutta esim kun nousen tai kävelen, olo tuntuu pöhnäiseltä, väsyttää hieman, välillä on pyörähtelevä olo. eipä muuta ihmeellistä, luotan siihen, että nämä menevät viikossa, parissa ohi. jos eivät, vaihdan lääkkeeni :) ja tämä on eka lääke, joka määrättiin tähän, en ennen ole käyttänyt muita paitsi propralia
 
jänskättää
. No tässä nyt kirjoittelen, olo on ihan normaali muuten, mutta esim kun nousen tai kävelen, olo tuntuu pöhnäiseltä, väsyttää hieman, välillä on pyörähtelevä olo. eipä muuta ihmeellistä, luotan siihen, että nämä menevät viikossa, parissa ohi. jos eivät, vaihdan lääkkeeni :)


olen vain niin pahasti ahdistunut että luettuani tuoteselostuksen ja haittavaikutus osiot aloin kuvittelemaan kaikkia mahdollisia oireita jos tulee niitä itsariajatuksia tai jotai verenvuotoja tai pyörtymisiä tai blaah... mutta tuo taitaa olla se mikä melkeinpä kaikilla tulee... miksei minullakin sitten? ehkä rohkaistun ja aloitan ne joku kaunis aamu : D
 
apua ahdistukseen
Alkuperäinen kirjoittaja jänskättää;25223312:
morjens, mun pitäis alottaa nyt toi escitalopram actavis mutta pelottaa nii sairaasti, olin jo tänää ottamas ensimmäise puolikkaan kunnes vahingossa luin haittavaikutukset tuoteselostuksesta ja päätin et jos en otakkaa ku jos alan pyörtyilee ja kuolen. sinänsä tähän aikaa päivästä pystyisin ottamaan kun ei niin paljoo enää kiinnosta alkaako oksennus lentämää ja sitä rataa mutta aamulla herätessäni ahdistaa kamalasti kaikki. todennäköisyys että jotain pahaa tapahtuu jos otan ensimmäisen puolikkaan tosta paketista niin on varmaan jotain nollan prosentin alapuolella mutta silti halu on suuri kysyä että voiko jotain hirvittävää tapahtua?? olen myös nyt tuhat kertaa epävarmempi lääkkeen ottamisen suhteen kun useat sanoivat cipralexiä paljon paremmaksi. vaikka tiedän kuuluvani niihin jotka yhtyvät mielipiteeseen/faktaan "samaa kamaa eri purkissa" mutta en voi ahdistukseltani toimia.. plöö. joo pointti oli se että voiko tapahtua jotain pahaa?
pahoittelen tekstini sottaisuutta.

Moikka! Itselläni oli sama tilanne juuri vähän aikaa sitten. Sain ahdistuskohtauksen, johon lääkäri määräsi Escitalopramia, 5 mg. En uskaltanut ottaa juuri samasta syystä eli luin tuoteselosteen. Pelkäsin, että mitä tapahtuu, jos otan lääkettä. Silloin pääsin yli ahdistuksestani itsestään. Meni muutama viikko ja ahdistus palautui tosi voimakkaana. Kävin uudestaan samalla lääkärillä, joka kehoitti ottamaan lääkettä, jotta saan apua olooni. Lääke on hyvin siedetty ja sivuvaikutukset pienet, osa tuoteselosteen sivuvaikutusten todellisuutta ei edes tiedetä, ihmiset ovat voineet lukea sivuvaikutuksista ja alkaneet kuvitella, että heille tulee kyseiset oireet. Saman tiedon sain psykologilta, joka myös kehoitti ottamaan lääkettä. Niimpä uskaltauduin ottamaan ensin 1/4 ja sitten päivän aikana loput. Jännitys helpottui heti, mutta illalla ahdistava olo kuitenkin palasi, sillä lääkkeen vaikutus ei ilmeisesti kestä vuorokautta. Nyt olen käyttänyt lääkettä kolme päivää ja mitään pahoja sivuoireita en ole huomannut, pahaa oloa, jota on ollut koko aika muutenkin mutta lievempää kuitenkin, mitä enne lääkkeen ottoa. Vatsa on aamulla ihan sekaisin, mutta sen kestää, jos olo on muuten parempi. Sitä paitsi käytön myötä oireiden pitäisi vähentyä ja helpottua.

Rohkaisen kyllä kokeilemaan lääkettä, aloita ihan pienellä määrällä ensin, jos se tuntuisi turvallisemmalta!
 
"mmm"
Minä söin joitain vuosia sitten Seronilia puoli vuotta, ja se oli yhtä helvettiä. Aloitusoireet kesti viikon-pari ja tuolloin en päässyt oikein pöhnässäni sängystä ylös eikä mikään ruoka tahtonut mennä alas. Jatkuvaksi sivuoireeksi jäi väsymys ja ripuli, puolen vuoden käytön aikana laihduin reilusti alipainoiseksi ja lopetin lääkkeen omasta toiveestani. Vaikka lääke lopetettiin varovasti, olivat lopetusoireetkin kamalia. Olin kuin humalassa useamman viikon ja mieli tosi herkillä. Tästä sain kammoni SSRI-lääkkeitä kohtaan enkä uskalla aloittaa essitalopraamin käyttöä :(( Kaiken lisäksi kun jännitän vatsallani ja yksi suuri pelko ahdistuksessani on vatsani toiminta, ja meneekö se sekaisin, niin ei varmaan auta jos "auttava" lääke itse pistää sen sekaisin joka tapauksessa. Hankala päättää mitä tehdä. Lääkäri kyllä sanoi, että tämä lääke on paremmin siedetty, mutta kun muutenkin on kaikille lääkkeille niin herkkä, niin pelottaahan se nyt.
 

Yhteistyössä