S-T4-V

  • Viestiketjun aloittaja Hmm..
  • Ensimmäinen viesti
Hmm..
Vajaatoiminnasta löytyi tämmöinen: "Väsymys, kuiva iho, palelu, muistihäiriöt, ummetus ja painonnousu ovat hypotyreoosipotilaan klassisia oireita, mutta huomattavalla osalla muistakin henkilöistä esiintyy vähintään yksi edellä mainituista oireista".

Minulla on noista 4 ensimmäistä.. :/
 
"gen"
Mä en muista oliko se t4v vai tsh jonka viitearvojen yläpuolella piti olla lukema et olis kilpirauhasen vajaatoiminta. Multa otettiin joskus verikokeet ja sairaanhoitaja sanoi et ompas alhainen, soitin sit kaverille joka lääkäri niin se sanoi et just tosta syystä ei sh.ten sais antaa tuloksia, kun oli nimen omaan just toisinpäin, et pitää olla viitearvojen yläpuolella. Mutta en muista kumpi arvo oli kyseessä. Ja mulla ihan samat oireet. Mut voilaa, mä olinkin masentunut
 
......
[QUOTE="gen";22768996]Mä en muista oliko se t4v vai tsh jonka viitearvojen yläpuolella piti olla lukema et olis kilpirauhasen vajaatoiminta. Multa otettiin joskus verikokeet ja sairaanhoitaja sanoi et ompas alhainen, soitin sit kaverille joka lääkäri niin se sanoi et just tosta syystä ei sh.ten sais antaa tuloksia, kun oli nimen omaan just toisinpäin, et pitää olla viitearvojen yläpuolella. Mutta en muista kumpi arvo oli kyseessä. Ja mulla ihan samat oireet. Mut voilaa, mä olinkin masentunut[/QUOTE]

TSH pitää olla korkea eli viitearvojen yläpuolella, jotta epäillään vajaatoimintaa. Silloin T4V on matala tai vielä normaali.
 
"vieras"
Usein jos on jotain oikeaa vikaa niin arvot on reilusti rajojen yli tai alle. Jos on hiinä ja hiinä niin sitten se on lääkäristä kiinni, että mitä haluaa tehdä. Johonkin ne rajat täytyy vetää.
 
.......
[QUOTE="vieras";22769407]Usein jos on jotain oikeaa vikaa niin arvot on reilusti rajojen yli tai alle. Jos on hiinä ja hiinä niin sitten se on lääkäristä kiinni, että mitä haluaa tehdä. Johonkin ne rajat täytyy vetää.[/QUOTE]

Joo mutta ihminen ei toimi keinotekoisten rajojen mukaan. Aloittajalla voi olla jo kunnon vajaatoiminta, kun T4V on noin matala. Olispa hyvä tietää myös TSH, jotta voisi vetää oikeat johtopäätökset. Kilpparin vasta-aineista saisi myös melko luotettavasti tietää, onko kyseessä autoimmuunitulehdus.

Jos näitä kokeita ei tehdä, sanoo lääkäri luultavasti (nais)potilaalle, että rouva on vaan väsynyt. Ja rouva jatkaa kituuttamistaan...

Ottakaa opiksi, tää oli mun tarina.
 
mulla
on ollut vajaatoiminta jo vuosia. T4V reagoi muutoksille ainakin minulla paljon hitaammin, eli itsellä todettiin vajaatoiminta, kun T4V oli 18. Nykyisin olo on huono, kun mennään lähelle kymmentä. Paljon sun TSH oli?
 
Hmm..
Joo mutta ihminen ei toimi keinotekoisten rajojen mukaan. Aloittajalla voi olla jo kunnon vajaatoiminta, kun T4V on noin matala. Olispa hyvä tietää myös TSH, jotta voisi vetää oikeat johtopäätökset. Kilpparin vasta-aineista saisi myös melko luotettavasti tietää, onko kyseessä autoimmuunitulehdus.

Jos näitä kokeita ei tehdä, sanoo lääkäri luultavasti (nais)potilaalle, että rouva on vaan väsynyt. Ja rouva jatkaa kituuttamistaan...

Ottakaa opiksi, tää oli mun tarina.
S-TSH oli 1,69 :/
 
hypotyreoosi
Tsh nousee aina kun on kilpirauhasen vajaatoimina. Eli sinun elimistöllesi vapaan tyroksiinin määrä on riittävä. jos ei olisi niin aivolisäke erittäisi tsh eli kilpirauhasta stimuloivaa hormonia lisää. Tarkempaa tietoa saisi sarvittesssa mittaamalla vielä vapaan t3 pitoisuus mutta nuo okkeet ovat kohdallasi riitävät ja osoittavat ettei vika ole kilpirauhasen vajaatoiminnassa.
 
Hmm..
Tsh nousee aina kun on kilpirauhasen vajaatoimina. Eli sinun elimistöllesi vapaan tyroksiinin määrä on riittävä. jos ei olisi niin aivolisäke erittäisi tsh eli kilpirauhasta stimuloivaa hormonia lisää. Tarkempaa tietoa saisi sarvittesssa mittaamalla vielä vapaan t3 pitoisuus mutta nuo okkeet ovat kohdallasi riitävät ja osoittavat ettei vika ole kilpirauhasen vajaatoiminnassa.
Huh, kun tuli helpottava olo tästä viestistä! :) Kiitos :)
 
Nasu.
Sanoisin että on liian alhainen.Sulla voi olla ns. aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
Esim maitohormooni eli prolaktiiniarvo olisi hyvä katsoa.
Kannattaa varata aika hyvältä endokrokologian kirurgilta (en tiedä kirjoitinko oikein ).

Kannattaa vierailla kilpirauhasfoorumilla.

Mulla tsh 1.1 ja t4v 13.
Seuraavassa mittauksessa tsh 1.5 ja t4v 11.

Sain tyroksiinilääkityksen kokeeksi ja arvot parantuneet.
Otettiin myös kortisolikokeet eli munuaiskokeet.
 
Hmm..
Sanoisin että on liian alhainen.Sulla voi olla ns. aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
Esim maitohormooni eli prolaktiiniarvo olisi hyvä katsoa.
Kannattaa varata aika hyvältä endokrokologian kirurgilta (en tiedä kirjoitinko oikein ).

Kannattaa vierailla kilpirauhasfoorumilla.

Mulla tsh 1.1 ja t4v 13.
Seuraavassa mittauksessa tsh 1.5 ja t4v 11.

Sain tyroksiinilääkityksen kokeeksi ja arvot parantuneet.
Otettiin myös kortisolikokeet eli munuaiskokeet.

Prolaktiini on myös katsottu, oli 53 kp 3
 
nasu.
Ok.Tuo arvo pitäis olla kait ihan ok.
Mutta kannattaa käydä silti lääkärissä.Ei missään tk lääkärillä vaan sellaisella joka oikesti näistä tietää.
Itsellä nyt alkaa taas elämä kulkea =)
 
Hmm..
Ok.Tuo arvo pitäis olla kait ihan ok.
Mutta kannattaa käydä silti lääkärissä.Ei missään tk lääkärillä vaan sellaisella joka oikesti näistä tietää.
Itsellä nyt alkaa taas elämä kulkea =)
Kuulemma vain silllä on merkitystä, että tuo arvo on alle 500, sanoi gynekologi :)
Laitoinkin tänään viestiä eräälle endokrinologille noista arvoista, saas nähdä mitä vastaa, jos vastaa :)
 
......
Kuulemma vain silllä on merkitystä, että tuo arvo on alle 500, sanoi gynekologi :)
Laitoinkin tänään viestiä eräälle endokrinologille noista arvoista, saas nähdä mitä vastaa, jos vastaa :)
Ihme jos endokrinologi vastailee johkin sähköposteihin?? Kyllä siellä käydä pitää...

Joo siis t4v ja tsh suhde kertoo sen, mikä on vialla. Jos MOLEMMAT on matalat, voi olla kyseessä tuo aivolisäkeperäinen vajaatoiminta. Ainakin sun arvoja pitää seurata, ei ne hienotkaan ole, varsinkaan t4v.
 
nasu.
Joo kyllä lääkärissä pitää käydä.Eivät vastaile sähköpostiin jos et ole kyseisen lääkärin asiakas.Mä laitoin yhdelle kerran sähköpostia ja hän sanoi että luonnollisesti pitää tulla vastaanotolle että nähdään kokonaistilanne..

Mulla oli prolaktiiniarvo 137 eli hyvä.
 
Hmm..
Ihme jos endokrinologi vastailee johkin sähköposteihin?? Kyllä siellä käydä pitää...

Joo siis t4v ja tsh suhde kertoo sen, mikä on vialla. Jos MOLEMMAT on matalat, voi olla kyseessä tuo aivolisäkeperäinen vajaatoiminta. Ainakin sun arvoja pitää seurata, ei ne hienotkaan ole, varsinkaan t4v.
Toiveissa olisi, että vastaisi :/ Jos vast.otolle meinaa, niin on hieman matkaa...
Mut jos on sitä mieltä, että parempi käydä vast.otolla, niin sitten tietty :)
 

Yhteistyössä