Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22864032]En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.[/QUOTE]

Ehkä joku saa Helsingissä kaiken mitä ihminen tarvii. Ja on sitä luontoa pääkaupungissakin.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22864032]En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.[/QUOTE]

Niin, mutta kun ei kaikki halua asua luonnon keskellä, onko sitä vaikea ymmärtää? Mulla keskimmäinen on jopa vakavasti allerginen itikan pistoille, syö kesäisin muualla kuin täällä kotosalla antihistamiinia.

Onko sulla siellä meri lähellä? Onko ruotsinkielisiä kouluja ja päiväkoteja? Onko lähin leffateatteri kuinka kaukana? Entäs uimahallit? Meillä lähimmälle 10 minuuttia kävellen. Voin tepastella omalla pihalla. Montako ruotsinkielistä teatteria teillä on siinä kaupungissanne? Montako lastenteatteria? Meillä on muuten muutaman kilometrin säteellä kaksi lastenteatteria. Montako museota on? Eläintarhaa? Mitä vastaavaa teillä on kuin Suomenlinna? Kuinka monta kilometria on kirjastoon (meillä 1). Kuinka monta it-alan työpaikkaa on tarjolla, entä tietoliikennealan?

Niin, en asu kerrostalossa, vaan paritaloneliössä Espoossa kilometrin päässä lähimmistä palveluista, joita on sitten paljon. Omaa pihaakin löytyy meidän tarpeisiin riittävästi, on 2 omenapuuta ja kasvimaa, suihkulähde ja marjapensaita, eikä liikaa hoidettavaa.

Katsos me kaikki arvostamme eri asioita.
 
Hki
[QUOTE="vieras";22864032]En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.[/QUOTE]


Minä olen viidennen polven helsinkiläinen enkä ikinä muuta täältä mihinkään. Eikä miehenikään. Mitään mahtavaa tai luksusta en ole ikinä väittänyt elämäni olevan. Täällä on koko sukuni ja työ. Miksi ihmeessä pitäisi haluta johonkin muualle? Joku voi oikeasti tykätä asua Helsingissä. Samallalailla kun joku toinen tykkää asua vaikka Saarijärvellä. En ikinä menisi arvostelemaan toisen synnyinseutua ihan vaan sen takia että se ei ole sama kuin minulla.
Juureni vaan ovat täällä, mikä siitä tekee niin halveksuttavaa?
 
Suzyanne
:) Onnea tulevaan muuttoon!
Kiitos!! Asunto olisi heti vapaa, mutta ei haluta pitää kiirettä, niin meinattiin että ensi kuun alusta asutaan sitten kokonaan siellä, inhotaan kiireellä muuttamista. Huomenna pitäisi alkaa pakata. :)

Meidän tulevan kerrotaloasunnon piha on aivan ihana kesällä, sellainen "oikea" piha jossa voi ollakin. On puita ja nurmikenttää, grillikatos, sellainen kaksipuolinen puutarhakeinu, ja lapsille keinu, liukumäki ja hiekkalaatikko. Lisäksi meillä on siellä iso lasitettu parveke. Mutta se piha on ihan paras, täällä on ahdistanut kun ei ole mitään paikkaa missä voisi kesällä vaan olla, no joo, tuo karu leikkipuisto tai 10x10 m tuossa talon lähellä. :xmas:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
90,5m2 Viikissä 1200e/kk... vuokra ei paljoa naurata mutta oikein hyvin pärjätään vaikka olen hoitovapaalla, miehellä ei mikään tähtitieteellinen palkka, laskujen jälkeen käteen jää pari sataa + hoitoraha ja lapsilisät, kyllä niillä pärjää.

Muuten helsingissä asuminen on minusta ihan yhtä kallista kuin muuallakin.
Muuttaisin muuten mielelläni pois mutta suurin osa perheestäni ja miehen perhe kokonaan on täällä, sekä hänelle hyvin tärkeä työ.
 
Helsinkiläiset asuvat keskimäärin paljon pienemmissä asuinnoissa kuin jossain maalla. Että ei se ihan tavisperhe osta mitään omakotitaloa, kun joku sitä ihmetteli, vaan asuu ihan tyytyväisenä kerrostalokolmiossa.

Ja mä olen kanssa niitä, jonka mielestä pikkukaupungeissa saati maalla ei ole "kaikkea mitä ihminen haluaa". Helsinkikin on pieni (koska joku tulee kohta siitä huomauttamaan) mutta on se sentään ihan kaupunki.

Mä tässä juuri täyttelin kaupungin vuokra-asuntohakemusta... putkiremonttiä pitäisi päästä pakoon. Katsotaan kuin käy.
 
Beep
Kaikissa paikoissa on hyvät ja huonot puolensa, mä en ainakaan tiedä edes mitään täydellistä paikkaa. (Jos tietäisin, haluaisin heti sinne!) Työpaikathan ne täällä Helsingissä osan pitää, tai pk-seudulla. Asuminen ON kallista ja tilanpuutetta lähes joka perheellä, mutta pakko tarttua taas tällaiseen mua ärsyttävään seikkaan.

Aina kun katson telkusta jotain asuntoaiheisia ohjelmia, oli ne sitten jotain remppaohjelmia tai esim. tänään tullut Tehtävä lähiössä, niissä on esillä just joku tosi hulppee (ainakin hinnaltaan) kämppä, eikä juuri koskaan mitään taviskerrostaloasuntoa. Miksi ihmeessä? Tänäänkin kun esiteltiin Helsingin lähiöitä ohjelmassa, oli siinä sitten perheasuntona kaksikerroksinen rivari, olisko ollut 7 huoneen asunto. Just joo, tosi tyypillinen perheasunto!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
[QUOTE="poikia3";22864134]Niin, mutta kun ei kaikki halua asua luonnon keskellä, onko sitä vaikea ymmärtää? Mulla keskimmäinen on jopa vakavasti allerginen itikan pistoille, syö kesäisin muualla kuin täällä kotosalla antihistamiinia.

Onko sulla siellä meri lähellä? Onko ruotsinkielisiä kouluja ja päiväkoteja? Onko lähin leffateatteri kuinka kaukana? Entäs uimahallit? Meillä lähimmälle 10 minuuttia kävellen. Voin tepastella omalla pihalla. Montako ruotsinkielistä teatteria teillä on siinä kaupungissanne? Montako lastenteatteria? Meillä on muuten muutaman kilometrin säteellä kaksi lastenteatteria. Montako museota on? Eläintarhaa? Mitä vastaavaa teillä on kuin Suomenlinna? Kuinka monta kilometria on kirjastoon (meillä 1). Kuinka monta it-alan työpaikkaa on tarjolla, entä tietoliikennealan?

Niin, en asu kerrostalossa, vaan paritaloneliössä Espoossa kilometrin päässä lähimmistä palveluista, joita on sitten paljon. Omaa pihaakin löytyy meidän tarpeisiin riittävästi, on 2 omenapuuta ja kasvimaa, suihkulähde ja marjapensaita, eikä liikaa hoidettavaa.

Katsos me kaikki arvostamme eri asioita.[/QUOTE]


Meri näkyy ikkunasta, uimarannalle matkaa n.500metriä, ruotsinkielisiä kouluja/päiväkotia ei tietääkseni ole. Uimahalli n. 1km, lastenteatteri löytyy, museoita 6kpl, löytyy historiallisia kohteita, löytyy kulttuuria, Lähimpään eläintarhaan n.50km. (käytkö itse muka päivittäin?) kirjastoon 500m. Työpaikoista en tiedä, ei ole ollu tarvetta katsella.

Asunnot ja vuokrat ovat halpoja.
 
ewfwe
Meillä on 3 h + k + parveke, vuokra 700e, hyvin mahdutaan olemaan. Helsingissä ei tarvitse omaa autoa,joten siinä säästää, julkinen liikenne on toimivaa (mitä nyt junat vähän tökkii) ja matkakortin lataaminen edullista.
5 huoneen asunnon vuokra kaupungin asunnossa on noin 800-1000e/kk, ja siihen saa asumistukea jos tulot ei ole liian suuret. Itte maksoin tollaisesta asunnosta hyvin vähän, asumistuki kattoi 70% vuokrasta.
Mietittiin joskus muuttoa muualle, mutta todettiin, että autokoulu, auton hankkiminen ja ylläpito, julkinen liikenne ja sen surkea tila jne.. ei kannata. Helsingissä on paljon parempi olla ja asua, ja rahatkin riittää ihan mukavasti. Nykyisin en saa asumistukea, ja raha riittää silti, vaikka tulot ei ole kaksiset ja olen ainoa huoltaja tässä perheessä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22864272]Meri näkyy ikkunasta, uimarannalle matkaa n.500metriä, ruotsinkielisiä kouluja/päiväkotia ei tietääkseni ole. Uimahalli n. 1km, lastenteatteri löytyy, museoita 6kpl, löytyy historiallisia kohteita, löytyy kulttuuria, Lähimpään eläintarhaan n.50km. (käytkö itse muka päivittäin?) kirjastoon 500m. Työpaikoista en tiedä, ei ole ollu tarvetta katsella.

Asunnot ja vuokrat ovat halpoja.[/QUOTE]

niin vielä leffateatteri on ihan naapurissa! Harrastusmahdollisuudet ovat erittäin hyvät.
 
ei ymmärrä
Mutta edelleen puuttuu vastaus;

miten ihmisillä on varaa asua ja elää Helsingissä? oletteko perineet asuntonne vai oletteko ottaneet 30 v lainan ja ajattelette että mitään ikävää ei ikinä tapahdu....

vai oletteko vaan vuokralla koko elämänne?
 
täääh
Minusta kolmio ei ole mikään ahdas asuntomuoto. :O Luontoa piisaa, meilläkin täällä Itä-Helsingissä on uimaranta alle kilometrin päässä! Mukavia kävelyreittejä menee sinne sun tänne, bussilla pääsee lähimpään kauppakeskukseen alle viidessä minuutissa. Kirjasto on kivenheiton päässä, koulut samoin. Alue jossa asumme, on mainettaan parempi ja täällä on oikeasti lähes kuollutta...asuntojen hinnat alle keskitason tuon maineen vuoksi, no eipä haittaa ainakaan meitä :D. Toki alkoholistien asuttamat talot ovat juttu erikseen, mutta eivät nekään tuossa naapurissa sijaitse.

Asumme yksityisellä vuokralla koska kaupungin asunnot ovat kiven alla. Vuokra on reilu 800€ 75 neliöstä, talo on v.92 rakennettu kerrostalo. Olemme hyvin tyytyväisiä.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22864272]Meri näkyy ikkunasta, uimarannalle matkaa n.500metriä, ruotsinkielisiä kouluja/päiväkotia ei tietääkseni ole. Uimahalli n. 1km, lastenteatteri löytyy, museoita 6kpl, löytyy historiallisia kohteita, löytyy kulttuuria, Lähimpään eläintarhaan n.50km. (käytkö itse muka päivittäin?) kirjastoon 500m. Työpaikoista en tiedä, ei ole ollu tarvetta katsella.

Asunnot ja vuokrat ovat halpoja.[/QUOTE]

Se meni sitten pieleen jo siitä, ettei löydy ruotsinkielisiä kouluja, meille kynnyskysymys. Me käydään uimahallissa 4 kertaa viikossa, siis joku meistä käy. Sitä lastenteatteria ei varmaankaan ole ruotsiksi? Me ei käydä jokaisessa noista viikottain, mutta esim. nyt kuukauden sisällä on käyty leffassa, museossa ja lastenteatterissa. Me tosiaan käytämme noita kulttuuripalveluita, ne on meille tärkeitä, ja se että niitä löytyy myös ruotsiksi. Niin voit sitten huviksesi tsekata montako museota pääkaupunkiseudulta löytyy! Työpaikkojen suhteen voin sulle kertoa, että meillä on täällä vara valita, siellä tuskin löytyisi töitä molemmille!
 
aikaisempi
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;22864365:
Mutta edelleen puuttuu vastaus;

miten ihmisillä on varaa asua ja elää Helsingissä? oletteko perineet asuntonne vai oletteko ottaneet 30 v lainan ja ajattelette että mitään ikävää ei ikinä tapahdu....

vai oletteko vaan vuokralla koko elämänne?
Minä ainakin vastasin tähän jo monta sivua aikaisemmin. On iso laina ja rahaa käytetään muuhun ehkä sitten vähemmän. Ainakin palstan autokeskustelujen perusteella täällä on paljon porukkaa, jolla on kaksi isoa, uutta perheautoa. Samoin kesämökki taitaa olla ihan tavallinen hankita lapsiperheelle jossain muualla päin maata?
 
"alma"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;22864365:
Mutta edelleen puuttuu vastaus;

miten ihmisillä on varaa asua ja elää Helsingissä? oletteko perineet asuntonne vai oletteko ottaneet 30 v lainan ja ajattelette että mitään ikävää ei ikinä tapahdu....

vai oletteko vaan vuokralla koko elämänne?
Eikös tässä ole jo tullut vastauksia? Ainakin meillä on varaa asua Helsingissä, koska meillä on melko hyvät palkat, emmekä tarvitse autoa. Asumme ns. hyvällä alueella, mutta melko pienessä asunnossa. Pienituloisilla on sitten varaa asua pienessä asunnossa esim. Itä-Helsingissä. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
 
"vieras"
Mitä te oikein kinaatte täällä siitä, kenellä on kirjasto ja uimaranta lähimpänä? :LOL:

Eiköhän jokainen valitse itselleen sen parhaan asuinpaikan. Sen, joka vastaa parhaiten omiin tarpeisiin.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, miten ei olisi varaa? Voi olla hyväpalkkaisessa työssä, voi olla opiskelija, jolloin saa tukia, voi asua vuokralla jne. En näe ihmettelyn aihetta tässä asiassa.
 
nvjfd.
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;22864365:
Mutta edelleen puuttuu vastaus;

miten ihmisillä on varaa asua ja elää Helsingissä? oletteko perineet asuntonne vai oletteko ottaneet 30 v lainan ja ajattelette että mitään ikävää ei ikinä tapahdu....

vai oletteko vaan vuokralla koko elämänne?

Ihan normaalia työtä tekemällä. Meillä laina on maksettu kun ollaan viisikymppisiä. Olen kerran jäänyt nuorena leskeksi. Tässä samassa asunnossa asun nykyisen mieheni kanssa. Tosin maksoin asuntoa yksin viisi vuotta. Mikä voisi olla niin ikävää että emme voisi ajatella enää asuvamme Helsingissä?

Minä taas en ymmärrä sitä miten joku uskaltaa tehdä lapsia vaikka on työtön?
 
Tietoa kenelläkään
Onkohan kenelläkään tietoa seuraavasta. Olen saanut aikoinaan Helsingin kaupungin asunnon (joo, sain vähän apuja koska olin kaupungin palveluksessa), muuttanut perheen kasvaessa aina isompaan. Sitten muutimme kokonaan toiselle paikkakunnalle 400km päähän ja luovuin asunnosta.
No nyt on taas alkanut hinku pääkaupunkiseudulle. Mikäköhän on mahdollisuus saada toistamiseen kaupungin asunto kun kerran jo jo luopunut? Vai vaikuttaako tuo mitenkään (negatiivisesti)? Tarvittaisi 4-5h ja k, meillä on neljä lasta. Asuimme kantakaupungin kupeessa aiemmin. Tiedän noissa taloyhtiöissä olevan isoja asuntoja.

Terkuin eräs joka ei ehkä sittenkään tahdo asua maalla ;)
 
Ja vielä
Alkuperäinen kirjoittaja Tietoa kenelläkään;22864560:
Onkohan kenelläkään tietoa seuraavasta. Olen saanut aikoinaan Helsingin kaupungin asunnon (joo, sain vähän apuja koska olin kaupungin palveluksessa), muuttanut perheen kasvaessa aina isompaan. Sitten muutimme kokonaan toiselle paikkakunnalle 400km päähän ja luovuin asunnosta.
No nyt on taas alkanut hinku pääkaupunkiseudulle. Mikäköhän on mahdollisuus saada toistamiseen kaupungin asunto kun kerran jo jo luopunut? Vai vaikuttaako tuo mitenkään (negatiivisesti)? Tarvittaisi 4-5h ja k, meillä on neljä lasta. Asuimme kantakaupungin kupeessa aiemmin. Tiedän noissa taloyhtiöissä olevan isoja asuntoja.

Terkuin eräs joka ei ehkä sittenkään tahdo asua maalla ;)
Niin ollaan oltu poissa jo neljä vuotta :(
 
Mulla ei ole tullut ikinä mieleen edes muuta vaihtoehtoa.
Oon koko ikäni asunut Helsingissä, samoin kaikki sukulaiseni ja ystäväni.
Miksi ja mihin ihmeeseen me muutettais?
En halua maalle enkä ok-taloa vaan haluun asua nimenomaan täällä.

Käydään töissä ja mulla on perittyäkin omaisuutta.
Asutaan omassa, sopivan kokoisessa asunnossa sillä aluella missä halutaankin.
Kyllä mä sen verran kranttu oon etten Itä-Helsinkiin haluais muuttaa. Eniten siksi, että oon aina asunut ihan eri suunnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskinpa kovinkaan moni ostaa ensiasunnokseen täällä pk-seudulla niitä isoimpia rivareita ta ok-taloja. Homma toimii niin, (jos ei satu ihan jätti- tuloja tai mega-perintöä olemaan) että aluksi hommataan se pieni yksiö tai kaksio kohtuullisen edullisesti (parhaassa tapauksessa vielä niin, että parisuhteen molemmilla osapuolilla on jo omistusasunnot kun tapaavat), asuntoa ehkä rempataan ja myydään hyvällä voitolla ja voidaan ilman uutta lainaa muuttaa isompaan/parempaan/paremmalle alueelle/kalliimpaan jne.

Tämä kuvio toistetaan muutamien vuosien välein elämäntilanteen mukaan ja hups, pian olet myymässä 250 000 €:n asuntoa, lainaa on jäljellä 100 000€ jos sitäkään, riippuen kuinka kauan on ehtinyt lainaansa lyhentämään ja kuinka iso ensilaina oli.
Tässä vaiheessa ikää on todennäköisesti jo sen verran, että sinun ja puolisosi tulotkin ovat nousseet jo ihan mukavasti ja säästöönkin on kertynyt ihan mukavasti. Vähän lisää lainaa ja sinulla onkin 350 000€:n arvoinen koti ilman järkyttävää lainataakkaa.

Toki se, että löydät sellaiset kohteet joiden arvo varmasti nousee, vaatii paljon selvitystyötä, mutta on varmasti sen arvoista :)F

Ja nuo summat oli siis ihan hatusta vedettyjä, mutta kohtuullisen helposti saa hyvät voitot aina muuttaessaan.

Toki toiset haluavat tehdä niin, että kun se oma asunto kerran ostetaan, niin siinä sitten asutaan loppuelämä, mutta ne on jokaisen omia valintoja.
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;22864365:
Mutta edelleen puuttuu vastaus;

miten ihmisillä on varaa asua ja elää Helsingissä? oletteko perineet asuntonne vai oletteko ottaneet 30 v lainan ja ajattelette että mitään ikävää ei ikinä tapahdu....

vai oletteko vaan vuokralla koko elämänne?
Me olemme ottaneet 25 vuoden lainan, joka tullee maksetuksi aiemmin. Täällä pääkaupunkiseudulla meidän työstämme myös maksetaan, perheemme bruttotulot sisältäen lapsilisän ja elarit ovat reilu 8000 euroa. Sitä ikävää voi sattua vaikka olisikin lyhytaikaisempikin laina.
 

Yhteistyössä