Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Saima Harmaja"
Iso asunto ei tee autuaaksi. Kukin valitsee sen mukaan mikä miellyttää ja mihin on mahdollisuudet. Meillä pääasioita asuntoa valitessa olivat (alle 150 t e hinnan lisäksi) asunnon ympäristö, lähipalvelut ja työmatka. Asumme Kehä 1 sisäpuolella.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863481]1. 500e saa 1,5e/l olevaa polttoainetta 333 litraa
2. Et osaa laskea Päässälaskien minulle riittää noin arvot
3. Jos autosi keskikulutus on 10l/100km on autossasi jotain todella pahasti vialla tai ajat jonkinsortin liikennetraktorilla Vika lienee isossa moottorissa, ne vie myös menovettä enemmän.
4. "tavallisen" henkilöauton keskikulutus on n.7l/100km Uskotaan, uskotaan. Anopin riisikuppi vie noin 5 l sadalla
5. 2500km työmatka-ajoa tulee maksamaan polttoaineessa n.260e Aha ok, mun työmatka-ajomäärä kuukaudessa on jotain ihan muuta.
6. Oletko tyhmä?[/QUOTE] Tyhmä? Enpä usko, ihan normaali koulutus mulla on, siinä mielessä tyhmä että olis aikoinaan voinut mennä lukioon niin olisi koulutustie ollut nykyistä vähän lyhyempi.
 
"huhhuh"
[QUOTE="vieras";22862984]Tiedäkkö sä edes paljonko nykyään maksaa tankillinen menovettä? Mulle tulee sellanen reilu sata kilometria päivässä työmatkaa, katokku työpaikat on täällä maalla välillä hakusessa eikä ne julkiset kulje ja sitten te siellä palvelujen keskellä inisette kun joutuu asunnosta vähän enemmän maksamaan.[/QUOTE]

Aivan täysin naiivia ja naurettavaa kuvitella että pk-seudulla asuvat olisivat kaikki töissä kävelymatkan/julkisen liikenteen päässä.
Me asutaan kolmiossa, meillä on auto (pakko olla miehen työn takia) ja asumis- + autokulut kuussa on noin 2300e.
 
"Tässä"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;22864365:
Mutta edelleen puuttuu vastaus;

miten ihmisillä on varaa asua ja elää Helsingissä? oletteko perineet asuntonne vai oletteko ottaneet 30 v lainan ja ajattelette että mitään ikävää ei ikinä tapahdu....

vai oletteko vaan vuokralla koko elämänne?
Samalla voisi kysyä, että miten ihmisillä on varaa asua Suomessa. Itse asun nykyisin Turussa ihan saman hintaisessa asunnossa mitä asuessani Helsingissä. Asunto on pienempi kuin Helsingin asunto.
Saman verran maksaa vaatteet ja ruoka joka paikassa, ehkä se asunto voi olla kalliimpi riippuen mistä hankkii. Aina sitä lainaa ei tarvitse ottaa ollenkaan tai sitten vain puolet. Vaihtoehtoja on.
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";22866481]Aivan täysin naiivia ja naurettavaa kuvitella että pk-seudulla asuvat olisivat kaikki töissä kävelymatkan/julkisen liikenteen päässä.
Me asutaan kolmiossa, meillä on auto (pakko olla miehen työn takia) ja asumis- + autokulut kuussa on noin 2300e.[/QUOTE]

Kuka on niiiin tyhmä että menee Helsinkiin asumaan/töihin niin ettei pääse julkisilla? Siinä tapauksessa kannattaa kurkata peiliin ja miettiä josko etteis työpaikan jostain muusta kohtaa Helsinkiä.
 
"noh"
[QUOTE="vieras";22864032]En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.[/QUOTE]

No mahtavaa esimerkiksi se, että työtä löytyy, ystävät ja palvelut (muutkin kuin peruspalvelut) lähellä, meri ja luonto lähellä, kulttuuripalvelut, valinnanvara ja ihmiset monipuolisempia, matkustus vaivattomampaa jne. Siitä viittii sitten maksaakin.
 
"noh"
[QUOTE="vieras";22864032]En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.[/QUOTE]

Me ei olla omakotitalo asujia, nautitaan aivan liikaa olosta, omakotitalon hommat vie liikaa aikaa muualta. Mieluummin nautitaan rauhallisesta elosta siellä pienessä kolossamme, käymme syömässä ihanissa ravitoloissa ja käymme kävelyillä luonnonhelmassa halutessamme.
 
"huhhuh"
[QUOTE="vieras";22866494]Kuka on niiiin tyhmä että menee Helsinkiin asumaan/töihin niin ettei pääse julkisilla? Siinä tapauksessa kannattaa kurkata peiliin ja miettiä josko etteis työpaikan jostain muusta kohtaa Helsinkiä.[/QUOTE]

Sä et VOI olla näin tyhmä. Luuletko että kaikki duunit on jotain liukuhihnaduuneja 9-17? Ja pk-seudusta puhuin, en pelkästä Helsingistä.
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";22866517]Sä et VOI olla näin tyhmä. Luuletko että kaikki duunit on jotain liukuhihnaduuneja 9-17? Ja pk-seudusta puhuin, en pelkästä Helsingistä.[/QUOTE]

Sen verran minäkin Helingissä olen asunut että tiedän että siellä julkiset kulkee yölläkin.
 
Joo todellakin onnenpotku... en oikeasti ymmärrä, miten joku voi asua niissä. Siis pikkukaupungeissa noissa kaupungin vuokrataloissa asuu vielä osin jopa jotain normaaliakin porukkaa, mutta Helsingissä nuo kaupungin vuokra-asunnot ovat kyllä sellaisen ihmisjoukon (hulluja, juoppoja, narkkareita + tietysti maahanmuuttajat) kansoittamia, että ei niihin kukaan normaali ihminen suostu muuttamaan.
Meidän vuokratalossa (kaupungin) ei onneksi asu narkkareita eikä juoppoja, eikä nyt kovin hullujakaan. Maahanmuuttajat eivät mua häiritse.
 
"citykani"
Meillä on nyt varaa, kun opinnot alkavat olla loppusuoralla ja on jo koulutusta vastaava työtä ja palkkaa tarjolla. Mies valmistui kauppakorkeasta vähän aikaa sitten ja pääsi heti töihin. Itse valmistun luultavasti ensi syksynä it-alalta, mutta olen jo saanut koulutusta vastaavaa työtä ja kun gradu on valmis, palkkanikin nousee vielä.

Tilanne saattaisi olla toinen, jos olisimme huonommin palkatuissa hommissa. Jos jatko-opinnot tulevat ajankohtaisiksi ja pitää siirtyä yritysmaailmasta yliopistolle, niin sitten voi alkaa olla jo tiukempaa.

Ennen yliopisto-opintojen aloittamista mies teki lvi-asentajan hommia, itse olin kaupan kassalla. Silloin ei olisi ollut toivoakaan, että olisimme voineet asua helsingissä samalla tavalla kuin nyt, vaikka pärjäsimmekin ihan ok.

Ja sille, joka päivitteli ihmisten halua asua ison kaupungin keskustassa pienen kaupungin ja ok-talon sijaan: En minä haluaisi asua pienessä kaupungissa omakotitalossa, koska ystävät ja sosiaaliset verkostot ovat täällä Helsingissä. Omakotiasuminen myös vaatii kiinnostusta kodinhoitoon ja remppailuun, meillä kummallakaan ei ole sitä siinä määrin. Kolmiomme ei myöskään ole ahdas, vaan oikein viihtyisä ja joka paikkaan on lyhyt matka.
 
ei ole kaupungin talo
Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt;22866601:
ai on helsingin kaupungin vuokra-asunnot noin halpoja. onko ne sitten sellasia taloja missä uskaltaa asua.
lohjalla ollaan samoissa ellei kalliimmissakin hinnoissa.

Meillä vuokra 1200 € ja talo rakennettu 2000. Neliöitä 85 ja 4h+k+s.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt;22866601:
ai on helsingin kaupungin vuokra-asunnot noin halpoja. onko ne sitten sellasia taloja missä uskaltaa asua.
lohjalla ollaan samoissa ellei kalliimmissakin hinnoissa.
Meillä on kaksio ja maksetaan siitä 530€ ja hyvin täällä uskaltaa asua. Kolmiot ovat n. 750€ -->
Kun asuntoa hakee, niin kannattaa toki miettiä mistä päin hakee.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt;22866601:
ai on helsingin kaupungin vuokra-asunnot noin halpoja. onko ne sitten sellasia taloja missä uskaltaa asua.
lohjalla ollaan samoissa ellei kalliimmissakin hinnoissa.
Oon asunu kolmessa eri kaupungin asunnossa, kaksi oli ihan uusia ja me ekat asukkaat. Ei valittamista naapureissa eikä vuokrassa. Tää kolmas on kaikkein edullisin, ihan vanha talo, puulattiat ja erkkerit ja sijainti kantakaupungissa. Naapurit ihan normaaleja, enimmäkseen vanhuksia luulen, mutta työssäkäyviä ihmisiä myös. Ihana asunto on.

Ystäväni asuu itä-Helsingissä kaupungin kämpässä, käytännössä ilmainen kun on niin halpa :D Ei hänelläkään ongelmia naapureissa vaikka paljon maahanmuuttajia. Että ihan normaaleja asuntoja nää on, paljon halvempia vain :)
 
Suzyanne
Meidän tuleva asunto on kyllä mielestäni erittäin edullinen, ja Helsingissä tosiaan, keskustasta noin 6 km, lapsiystävällisellä alueella. Pienihän sekin on, mutta isompi kuin tämä nykyinen luukku. Kaksio, siinä on 53 m2, ja vuokra 515 e. Iso lasitettu parveke on, ja kerrostalossa iso, viihtyisä piha leikkivempaimineen ja grillikatoksineen.

Sitten kun on hoitovapaat ohi, ja molemmat työelämässä, alamme katsella kolmiota. Mutta ei ole kallista, tuurilla saattaa täältäkin löytää edullisia kämppiä.
 
"ups"
[QUOTE="vieras";22862458] Ja ei meillä ole varaa noin halpoihin autoihin, niitähän saa yhtenään korjata, kun autoa käyttää niin kyllä se pitää pitää vähän uudempana.[/QUOTE]

Heh :D

10 000 euron auto ei ole mikään roskis joka on rikki koko ajan..

Oma autoni maksoi 6000euroa, vanhasta sai 2000e, eli maksettiin 4000e. Auto on nyt jo 13 vuotta vanha, mutta ei siihen ole mitään muuta tehty kun normaalihuollot.
Ei minkäänlaista vikaa, toimii kun unelma. Eikä varmasti ole ainoa laatuaan. (Arvaa harmittaako, kun mentiin toisesta autosta maksamaan 54 000e..)

Eräällä läheiselläni on vielä muutaman vuoden vanhempi auto, josta hän maksoi alle 600euroa, eikä vian vikaa siinäkään. 70-vuotias ihminen ajaa sillä lopun ikänsä.

Ei se hinta kerro autosta kaikkea.
Tiedän paljon uusiakin autoja, joissa on ollut lyhyen ikänsä aikana korjaamokäyntejä vaateineita vikoja. Esimerkkinä 35 000 maksanut auto, joka kävi pajalla 4 kertaa ensimmäisen kahden kuukauden aikana..

Enemmän kun hintaan, kannattaa kiinnittää huomiota auton todelliseen kuntoon..
 
[QUOTE="vieras";22866540]Sen verran minäkin Helingissä olen asunut että tiedän että siellä julkiset kulkee yölläkin.[/QUOTE]

Joo kulkevat kyllä miten kulkevat, ihan joka paikkaan ei yöaikaan pääse siten, ettei työmatka-ajasta tulisi ihan älytön.
 
"huhhuh"
[QUOTE="vieras";22866540]Sen verran minäkin Helingissä olen asunut että tiedän että siellä julkiset kulkee yölläkin.[/QUOTE]

Joo, mutta jos työsi on keskustan ulkopuolella, liikkuvaa ja edustavaa, ei julkiset olekaan apuna. Ei täällä kulje koko ajan julkisia ihan joka paikkaan ihan milloin vain.
Kuten sanottu, kaikki eivät tee sellasta työtä että voisi vaan vaihtaa kivaan keskustassa olevaan firmaan tosta vaan.
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";22866880]Joo, mutta jos työsi on keskustan ulkopuolella, liikkuvaa ja edustavaa, ei julkiset olekaan apuna. Ei täällä kulje koko ajan julkisia ihan joka paikkaan ihan milloin vain.
Kuten sanottu, kaikki eivät tee sellasta työtä että voisi vaan vaihtaa kivaan keskustassa olevaan firmaan tosta vaan.[/QUOTE]

Kerroppa yksikin työpaikka missä vuorotyöt päättyisivät/alkaisivat muuna ajankohtana kuin 6-24, jolloin julkiset kulkevat ihan varmasti joka paikkaan?
 
"vieras"
[QUOTE="ups";22866793]Heh :D

10 000 euron auto ei ole mikään roskis joka on rikki koko ajan..

Oma autoni maksoi 6000euroa, vanhasta sai 2000e, eli maksettiin 4000e. Auto on nyt jo 13 vuotta vanha, mutta ei siihen ole mitään muuta tehty kun normaalihuollot.
Ei minkäänlaista vikaa, toimii kun unelma. Eikä varmasti ole ainoa laatuaan. (Arvaa harmittaako, kun mentiin toisesta autosta maksamaan 54 000e..)

Eräällä läheiselläni on vielä muutaman vuoden vanhempi auto, josta hän maksoi alle 600euroa, eikä vian vikaa siinäkään. 70-vuotias ihminen ajaa sillä lopun ikänsä.

Ei se hinta kerro autosta kaikkea.
Tiedän paljon uusiakin autoja, joissa on ollut lyhyen ikänsä aikana korjaamokäyntejä vaateineita vikoja. Esimerkkinä 35 000 maksanut auto, joka kävi pajalla 4 kertaa ensimmäisen kahden kuukauden aikana..

Enemmän kun hintaan, kannattaa kiinnittää huomiota auton todelliseen kuntoon..[/QUOTE]

Montakos kilometria sinä sillä halvalla autollasi ajat kuukaudessa/vuodessa? Jos minä kuljen päivittäin arkena noin 150 km ja huviajelut päälle, niin laskeppa huviksesi montako päivää se auto on todennäköisesti kahdessa vuodessa korjaamolla. Kellä on varaa pitää kolmea autoa korjauspäiviksi varalla. Mies kulkee myös töissä omalla autollaan.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22867236]Kerroppa yksikin työpaikka missä vuorotyöt päättyisivät/alkaisivat muuna ajankohtana kuin 6-24, jolloin julkiset kulkevat ihan varmasti joka paikkaan?[/QUOTE]

Sehän se on todellinen ilo mennä vaikkapa Itä-Helsingistä (Laajasalo tms.) jonnekin kehä III varrelle Vantaalle töihin aamukuudeksi julkisilla. Mietipä nyt hyvä ihminen vähän itsekin mitä kirjoitat.

Ja juu en itse ole vuorotyössä eikä ole tuollainen työmatka, mutta osaan ajatella niitä, joilla on.
 
oikeesti
[QUOTE="vieras";22867236]Kerroppa yksikin työpaikka missä vuorotyöt päättyisivät/alkaisivat muuna ajankohtana kuin 6-24, jolloin julkiset kulkevat ihan varmasti joka paikkaan?[/QUOTE]

Et voi tosissas kuvitella, että pk-seudulla pääsisi julkisilla "joka paikkaan" "jokaisena vuorokaudenaikana". Huomaa, ettet kyllä oo perehtyny joukkoliikenteeseen lainkaan... :LOL:

Esim. poikittaisliikenne on tosi huonoa.
 
"vieras"
Et voi tosissas kuvitella, että pk-seudulla pääsisi julkisilla "joka paikkaan" "jokaisena vuorokaudenaikana". Huomaa, ettet kyllä oo perehtyny joukkoliikenteeseen lainkaan... :LOL:

Esim. poikittaisliikenne on tosi huonoa.
No mistä minne sinä et pääse? Yöaika on erikseen, mutta enpä tiedä onko kenellekään oikeaa tarvetta liikkuakaan 24-06 aikana. Työvuorot pääsääntöisesti alkavat ja loppuvat muuna ajankohtana.
 

Yhteistyössä