työpaikkahakemuksesta kysymys; suosittelija

  • Viestiketjun aloittaja susittelija vai ei
  • Ensimmäinen viesti
susittelija vai ei
Onko fiksua tai käytetäänkö vielä hakemuksissa että maija meikäläinen on luvannut suositella minua ko. tehtävään.
Toki maija meikäläisen luvalla?
 
Voit, jos olet hoitanut työsi tämän suosittelijan paikassa hyvin. Ja kannattaakin.
Mut oli kerran laittanut suosittelijaksi ennalta kysymättä surkein työntekijä jonka olen ikinä tavannut. :D Oli siinä kiva puskantakaa yrittää keksiä mitä kyseisestä henkilöstä sanoisi.
 
"diiduska"
Jos siis olet kysynyt luvan maija meikäläiseltä. Itse laitoin hakemukseen, että minulla on suosittelija ja haastettelussa annoin yhteystiedot. Mutta ehdottomasti kannattaa mainita, että sinulla on suosittelija ja ehkä nimikin hakemuksessa, mutta yhteystiedot on minulla mainittu vaan cv:ssä (jota en lähetä yleensä haku vaiheessa).
 
viisas
Kannattaa laittaa suosittelijaksi ihminen jonka kanssa olette hyvässä yhteisymmärryksessä tehneet töitä yhdessä. Tärkeää on kysyä lupa suosittelijalta ja varmistaa myös se että hän voi antaa tietoja tavastasi tehdä töitä. Ei kannata laittaa kaverin numeroa, eikä sellaista työkaveria kenen kanssa et ole tehnyt töitä. Mieti myös tarkkaan että onhan suosittelija sanavalmis ja rehellinen. Eikä ole pahitteeksi jos olet tehnyt suosittelijan kanssa vastaavaa työtä mitä nyt haet.
 
[QUOTE="diiduska";23203751]Jos siis olet kysynyt luvan maija meikäläiseltä. Itse laitoin hakemukseen, että minulla on suosittelija ja haastettelussa annoin yhteystiedot. Mutta ehdottomasti kannattaa mainita, että sinulla on suosittelija ja ehkä nimikin hakemuksessa, mutta yhteystiedot on minulla mainittu vaan cv:ssä (jota en lähetä yleensä haku vaiheessa).[/QUOTE]


Miksi et muka laita???? Mä nakkaan kaikki vajavaiset hakemukset suoraan roskiin. Jos töitä haluaa, hakemukseen kuuluu sekä hakemusosa että cv.

Ja ehdottomasti laitat että sulla on suosittelia ja sen yhteystiedot. Työnantajat voi haluta soittaa suosittelijoille jo ennen haastattelua. Ja kaikkein parasta on jos saat suositteliasi kirjoittamaan kirjallisen suosituskirjeen josta voit laittaa kopion hakemukseen. Näin varmistat että pääset ainakin haasttteluun.
 
Miksi et muka laita???? Mä nakkaan kaikki vajavaiset hakemukset suoraan roskiin. Jos töitä haluaa, hakemukseen kuuluu sekä hakemusosa että cv.

Ja ehdottomasti laitat että sulla on suosittelia ja sen yhteystiedot. Työnantajat voi haluta soittaa suosittelijoille jo ennen haastattelua. Ja kaikkein parasta on jos saat suositteliasi kirjoittamaan kirjallisen suosituskirjeen josta voit laittaa kopion hakemukseen. Näin varmistat että pääset ainakin haasttteluun.
Tuota mäkin ihmettelin. Mä en kauheammin edes kiinnostunut hakemuksista, joissa ei ollut cv:tä mukana. Kyllä se cv tavataan aina lähettää liitteenä.
 
Seppo3
Jenkeissä kysytään ymmärtääkseni erilaisia suosittelijoita, eli entisiä pomoja ja muita työhön liittyviä suosittelijoita, mutta saatetaan soittaa myös ystäville, eli yksityiselle suosittelijalle. Miten Suomessa, kannattaisiko CV:ssä mainita erilaisia suosittelijoita, vai pysytellä pelkästään työssä?
 
fiifi
Rekrytoija tässä moi:
Ehdottomasti avointa paikkaa haetaan hakemuksella ja cv:llä, jos ei erityisesti muuta mainita.
Suosittelija on plussaa. Entinen esimies on loistava vaihtoehto, mutta jos ei halua työnhausta kertoa nykyiselle esimiehelle eikä muuta sopivaa ole, työkaveri tai yhteistyökumppani käy myös. Ja aina suosittelijalta lupa erikseen, saattaa olla hölmistynyt soitosta, jos olette asiasta sopineet viisi vuotta aiemmin. Suomessa työ ja vapaa-aika mielletään niin erilaisiksi, ettei äiti, kaveri tai harrastustuttu suosittelijana kiinnosta työnantajaa. Työnantaja haluaa tietää, millainen olet alaisena, työssäsi ja asiakkaiden jne. kanssa.
Nouseva trendi on kyllä korostaa harrastuksissa luottamustoimia ja vapaaehtoistyötä niiden ikuisten "lenkkeily, elokuvat jne." harrastuslistojen sijaan.
 
"vieras"
Olin työkkärin starttipäivässä ja siellä luennoitsija mainitsi tuosta asiasta ja sanoi, että heillä työnantajat kun ovat tulleet pitämään joitain tunteja, niin kaikki ovat maininneet tuon, että se on ehdottomasti plussaa, jos on mainittu suosittelija.
 
"vieras"
Soitetaanko suosittelijalle yleensä? Mulla on suosittelijoita ollut ja niistä maininnut, mutta en tiedä että niille oltaisiin koskaan soitettu! Tai sitten he eivät vain ole tulleet maininneeksi mulle jos joku on yhteyttä ottanut.
 

Yhteistyössä