EIKÖ kaikki nuoret saakaan opintotukea?! Poika jää sit työttömäksi peruskoulun jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alle 17-vuotias ei saa opintotukea koska saa lapsilisää.
Alle 17-vuotias ei voi olla työtön työnhakija.
Alle 20-vuotiaan opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot.
Alle 25-vuotiaan kouluttamattoman ensisijainen tavoite on opiskelu.
Työvoimapoliittiseen koulutukseen voi hakea 17 vuotta täyttänyt ja siltä ajalta voi saada työttömyysrahaa, edellyttäen että on hakenut yhteishaussa muttei ole päässyt mihinkään.
Alle 25-vuotias kouluttamaton ei saa työttömyyspäivärahaa, ellei ole työvoimapoliittisessa toimenpiteessä, eli koulutuksessa tai työkokeilussa.
Opiskelupaikasta kieltäytyminen tai hakematta jättäminen voi aiheuttaa sanktioita ja vaikuttaa myös jatkossa.
 
"vieras"
Kotona asuvan opiskelijan täysimääräinen opintotuki on 96 e/kk
Opiskelupaikkakunnalla yksin asuvan reilu 200 e /kk
Vanhempien tulot vaikuttavat tuen määrään ja lapilisää saava ei opintotukea saa
 
"vieras"
Provo tai ei, niin tässä hyvä opetus että kannattaa alkaa säästämään sinne lapsen opiskelukassaan jo hyvissä ajoin.
Mun exällä oli 16-vuotiaana tilillä kaikki lapsilisät, muuta rahaa ei kotoa saanut. Hyvin pärjäsi 3 vuotta n. 20 000 eurolla, eikä tarvinnut ottaa lainaa ym.
 
idealismia
[QUOTE="vieras";23215401]Provo tai ei, niin tässä hyvä opetus että kannattaa alkaa säästämään sinne lapsen opiskelukassaan jo hyvissä ajoin.
Mun exällä oli 16-vuotiaana tilillä kaikki lapsilisät, muuta rahaa ei kotoa saanut. Hyvin pärjäsi 3 vuotta n. 20 000 eurolla, eikä tarvinnut ottaa lainaa ym.[/QUOTE]

Se vaan on kurja asia, että kovin monet lapsiperheet elää ns. kädestä suuhun, eikä todellakaan ole varaa laittaa senttiäkään säästöön. Ja jos on, niin jossain kohtaa kosahtaa pesukone tai auto tai jotain muuta, ja säästöt palaa siinä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23215401]Provo tai ei, niin tässä hyvä opetus että kannattaa alkaa säästämään sinne lapsen opiskelukassaan jo hyvissä ajoin.
Mun exällä oli 16-vuotiaana tilillä kaikki lapsilisät, muuta rahaa ei kotoa saanut. Hyvin pärjäsi 3 vuotta n. 20 000 eurolla, eikä tarvinnut ottaa lainaa ym.[/QUOTE]

Asui opiskelupaikkakunnalla vuokrayksiössä. Kesät tietysti oli töissä. Itse maksoi ajokortin ym.
 
"vieras"
Se vaan on kurja asia, että kovin monet lapsiperheet elää ns. kädestä suuhun, eikä todellakaan ole varaa laittaa senttiäkään säästöön. Ja jos on, niin jossain kohtaa kosahtaa pesukone tai auto tai jotain muuta, ja säästöt palaa siinä.
Tossa ap:n tapauksessa varmasti olis pystynyt jos on isot tulot. Lainaa olis voinut ottaa vähän vähemmän.
 
"diipa"
[QUOTE="vieras";23215444]Tossa ap:n tapauksessa varmasti olis pystynyt jos on isot tulot. Lainaa olis voinut ottaa vähän vähemmän.[/QUOTE]

Ei apn ongelma edelleenkään ole se, ettei olisi muka varaa kustantaa lähes ilmaisia opintoja. Apn ongelma on se, ettei saakaan pojastaan sitä 200 euroa kuten oli kuvitellut.
 
opintotuesta
Ensinnäkin, kukaan normiaikataulussa peruskoulusta pääsevä EI saa opintotulea, koska sen maksu alkaa vasta kun lapsilisä loppuu. Toiseksi se on nuorella max noin 100e / kk ja koska tulot vaikuttaa niin meidän perhaan vajaan 40 000e vuosituloilla se on noin 50e /kk.
Opintotuen määrä "kasvaa" jos lapsi asuu omassa asunnossa ja on yli 18v.
 
ajankohtainen
mun poika sa viimeisen lapsilisän nyt maaliskuussa ja opiskelee. Hän asuu kotona joten hänen opintotukkensa tulee olemaan se minimisumma 38E/kk ( mistä voidaan tietty vielä vähentää vanhempien tulojen mukaan jos ne ylittää yhteensä sen 39000e/v)
 
-
No kelahan ei tosiaan huomioi tuossa "elatusvelvollisuudessa" mitään henkilökohtaisia välejä, jotka voivat olla pilalla ilman että lapsi on huostaanotettu, eikä sen takia kotoa heru yhtään mitään vaikka kelan mielestä pitäisi. Ja tuo muuten tulee useimmille vanhemmille ihan yllätyksenä, että lapsestaan pitäisi pitää taloudellisesti huolta vielä sen täysi-ikäisyyden jälkeenkin! Huostaanotetulle maksetaan tuissa vähän ylimääräistäkin, joten siinähän se on sitten aloittajallekin ratkaisu ongelmaan. Lapsi "kiertoon" vaan, kyllä systeemi huolen pitää.

Ja siis ihan vakavasti kirjoittaen, niin kyllähän lapsella pitää olla oikeus hakea opiskelemaan juuri sinne minne haluaa, ja vanhemmat sen hyväksykööt ja maksakoot. Piste.
Kyllä huomioi, kokemusta on. Isä ainoa huoltaja, jonka kanssa ei väleissä, ei suostunut maksamaan mitään vaikka huikeat tulot, täysi opintotuki.
 
jellonaäiti
Meillä poika luultavasti menee ammattikouluun ysin jälkeen, ja tiedän jo valmiiksi että taloudellinen tilanne tulee olemaan aivan helvetillinen silloin, eritoten kun lapsilisät loppuvat ja elatustuki vuotta myöhemmin sekin. Olen yksinhuoltaja ja tuloni ovat todella pienet. Silti ei tulisi mieleenkään pistää poikaa työkkärin kirjoille rahattomuuden takia. Myyn vaikka persettä että poika saa käydä koulua niin pitkälle kuin haluaa! Viimeinen vaihtoehto on se, että poika ottaa opintolainaa jonka MINÄ maksan pois.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja jellonaäiti;23216262:
Meillä poika luultavasti menee ammattikouluun ysin jälkeen, ja tiedän jo valmiiksi että taloudellinen tilanne tulee olemaan aivan helvetillinen silloin, eritoten kun lapsilisät loppuvat ja elatustuki vuotta myöhemmin sekin. Olen yksinhuoltaja ja tuloni ovat todella pienet. Silti ei tulisi mieleenkään pistää poikaa työkkärin kirjoille rahattomuuden takia. Myyn vaikka persettä että poika saa käydä koulua niin pitkälle kuin haluaa! Viimeinen vaihtoehto on se, että poika ottaa opintolainaa jonka MINÄ maksan pois.
Poikasi voi hakea elatustuelle jatkoaikaa. En tiedä, miten se käytännössä tehdään, mutta elatusvelvollisuus ei pääty opiskelevan nuoren kohdalla 18-vuotissynttäriin.
 
jellonaäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23216328:
Poikasi voi hakea elatustuelle jatkoaikaa. En tiedä, miten se käytännössä tehdään, mutta elatusvelvollisuus ei pääty opiskelevan nuoren kohdalla 18-vuotissynttäriin.
Niin voisi muuten, mutta tuo elatustuki tulee kaupungilta, ja tuskin tilanne muuttuu. Pojan isää ei paljon työnteko kiinnosta, kaljan kittaaminen enemmän...
 
"vieras"
me ollaan kans laitettu jo nyt säästöön ihan naurettava 10 eur/kk ihan vain lapsen opiskelua varten, mutta äkkiä kun laskee 10 eur x 12 kk x 15 vuotta = 1800 euroa... + korot päälle eli kyllä tuolla opiskelee jo ihan kivasti! Mun mielestä tällaisia asioita pitäisi miettiä ennenkuin "tilanne on päällä" ja lapsi on lähdössä opiskelemaan. Vaikka opiskelu on sinänsä ilmaista Suomessa niin aina tulee jotain kuluja.

Meillä myös äitini (leskeksi jäätyään) kustansi todella pienestä palkastaan 4 lapsen opiskelut, tosin otimme myös opintolainaa mutta äiti antoi kyllä ihan viimeistä senttiä myöten kaiken mitä hänellä oli.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja jellonaäiti;23216353:
Niin voisi muuten, mutta tuo elatustuki tulee kaupungilta, ja tuskin tilanne muuttuu. Pojan isää ei paljon työnteko kiinnosta, kaljan kittaaminen enemmän...
Siinä tapauksessa ei tosiaan auta jatkoajan hakeminen. Opintotukea kannattaa kuitenkin hakea heti, kun lapsilisä loppuu. Eihän se kotona asuvalle paljoa ole, mutta on nyt edes jotain.
 
ytjty
[QUOTE="vieras";23215401]Provo tai ei, niin tässä hyvä opetus että kannattaa alkaa säästämään sinne lapsen opiskelukassaan jo hyvissä ajoin.
Mun exällä oli 16-vuotiaana tilillä kaikki lapsilisät, muuta rahaa ei kotoa saanut. Hyvin pärjäsi 3 vuotta n. 20 000 eurolla, eikä tarvinnut ottaa lainaa ym.[/QUOTE]

Aikamoiset kulutustottumukset opiskelijalla kun noin paljon rahaa meni kolmessa vuodessa :/
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jellonaäiti;23216353:
Niin voisi muuten, mutta tuo elatustuki tulee kaupungilta, ja tuskin tilanne muuttuu. Pojan isää ei paljon työnteko kiinnosta, kaljan kittaaminen enemmän...
Mun kaveri sai sossusta itsenäistymisrahaa 21-vuotiaaksi asti, sillä tuettiin opintoja ja myöhemmin omaan asuntoon muuttoa. Asui kahdestaan yh-äidin kanssa kunnes täytti 18v. Eikä äidillä ollut edes pienet tulot.
Ymmärrän kyllä pointtisi, eli ne opiskelurahat revitään vaikka perseestä :D koska kyseessä on oma lapsi ja hänen tulevaisuus. :) Arvostan kaltaisiasi vanhempia. :)
 
"vieras"
Kyllähän ne rahat lapsen kirjoihin ja muuhun kaivetaan vaikka mistä tai ne kirjat ja muut kaivetaan sieltä mistä ne saa halvimmalla. Lapsihan maksaa perheelle aika paljon elämänsä aikana eli vauvasta siihen asti kun lähtee omilleen. Jättäkää lapsi vaan vuodeksi kotiin työttömäksi-ei saa rahaa ja arvatkaapa huvittaako koulu sen jälkeen.
Itselleni meinasi käydä 90-luvulla huonosti kun en mennyt peruskoulun jälkeen suoraan kouluun vaan olin työttömänä ja töissä puolivuotta. Sen jälkeen hain kouluun, mutta VASTA PERUSKOULUN PÄÄTTÄNEET oli etusijalla enkä minä joka lopetin peruskouluni vuosi aiemmin! Pääsin vasta kuukausi toisten jälkeen peruutuspaikalle viimeisten joukossa.
Tietänette sitten mistä lapsi pyytää rahaa toimeentuloonsa jos ei saa koulutusta.... Hylkäättekö lapsen ja annatte tulla toimeen omillaan vai avustatteko pahimmillaan sadoilla euroilla kuukaudessa vuokran, ruoan ja muun kanssa kun lapsi on yhteiskunnan tukien ulkopuolella?
 

Yhteistyössä