Kolautin autoni kotipihassa ja tyrvatyyny laukesi. Edellyttääkö katsastus turvatyynyn uusimista?

  • Viestiketjun aloittaja nainen ratissa
  • Ensimmäinen viesti
nainen ratissa
Ajoin tuossa pari viikkoa sitten vahingossa kotipihassa puutapäin kun erehdyin kaasusta ja jarrusta, eli kiihdytin puuta päin. Keulaan tuli pieni lommo, mutta muuten auto toimii ihan normaalisti. Törmäys oli kuitenkin niin kova että ratinairbag avautui siinä rytäkässä. Mies korjasi auton keulan ja ulkosesti auto on nyt kunnossa.

Mutta onko tuo turvatyyny pakollinen varuste? Tottakai se lisää turvallisuutta ja jne, mutta tässä kuussa sitä ei olisi varaa korjauttaa...

Kuinka paljon sellaisen korjaaminen edes maksaisi?
 
totatota
Ajoin tuossa pari viikkoa sitten vahingossa kotipihassa puutapäin kun erehdyin kaasusta ja jarrusta, eli kiihdytin puuta päin. Keulaan tuli pieni lommo, mutta muuten auto toimii ihan normaalisti. Törmäys oli kuitenkin niin kova että ratinairbag avautui siinä rytäkässä. Mies korjasi auton keulan ja ulkosesti auto on nyt kunnossa.

Mutta onko tuo turvatyyny pakollinen varuste? Tottakai se lisää turvallisuutta ja jne, mutta tässä kuussa sitä ei olisi varaa korjauttaa...

Kuinka paljon sellaisen korjaaminen edes maksaisi?
Eikös se turvatyynyn rotjake roiku siinä ulkopuolella niin kauan että se korjataan ja käsittääkseni niitä ei itse saa/pysty korjaamaan... eikös sillä ole vähän hankala ajellakkin sitten...
 
jajj
en tiedä, mut Youtubessa on video, jossa mersu?mies tööttää mummolle, joka hitaasti ylittää suojatietä, ja mummo huitasee auton keulaa, jolloin tyyny laukeaa, Mahto mersu?miestä ottaa pattiin.
 
Jos autossa on papereiden mukaan airbageja, ne pitää olla toiminnassa. Käytännössä pitää varmaankin muutoskatsastaa airbagittomaksi auto jos haluaa ilman olla.
Mitä tuossa googleilin, vaatii mahdollisesti ratin vaihdon eikä ole ehkä ihan niin yksinkertaista.. Kannattaa ihan rehellisesti ottaa katsastuskonttorille yhteyttä ja kysyä miten pitää toimia. Tuollaisenahan se ei luonnollisesti katsastuksesta läpi mene, mutta sen varmasti tiesitkin.
 
fff
Ajoin tuossa pari viikkoa sitten vahingossa kotipihassa puutapäin kun erehdyin kaasusta ja jarrusta, eli kiihdytin puuta päin. Keulaan tuli pieni lommo, mutta muuten auto toimii ihan normaalisti. Törmäys oli kuitenkin niin kova että ratinairbag avautui siinä rytäkässä. Mies korjasi auton keulan ja ulkosesti auto on nyt kunnossa.

Mutta onko tuo turvatyyny pakollinen varuste? Tottakai se lisää turvallisuutta ja jne, mutta tässä kuussa sitä ei olisi varaa korjauttaa...

Kuinka paljon sellaisen korjaaminen edes maksaisi?
Korjaus maksaa tuhansia euroja. Nykyajan auto, jossa on sivutyynyt ym. menee todella helposti lunastukseen tyynyjen lauettua, koska uusiminen on _erittäin_ kallista. Ja kyllä, pakko on korjata katsastukseen.
 
fff
[QUOTE="aapee";23285192]Tämä on mahdollista? Se olisi helpotus, sillä auto on jo vanha eikä siinä muita tyynyjä ole kuin kuskilla...[/QUOTE]

Ainoastaan, jos samaa mallia on tuotu maahan ilman tyynyjä. Muuten pitää olla toiminnassa.
 
[QUOTE="aapee";23285192]Tämä on mahdollista? Se olisi helpotus, sillä auto on jo vanha eikä siinä muita tyynyjä ole kuin kuskilla...[/QUOTE]

Mitä lueskelin jotain keskustelupalstojen juttuja asiasta, onnistuu se ilmeisesti ainakin jos samaa autoa on valmistettu ilman bageja, mutta kuten sanottu, soita konttorille niin kuulet mahdollisuudet. Mitään ei kannata tehdä ennenkuin tiedät saako autosta edes laillista.
 
"aapee"
Mitä lueskelin jotain keskustelupalstojen juttuja asiasta, onnistuu se ilmeisesti ainakin jos samaa autoa on valmistettu ilman bageja, mutta kuten sanottu, soita konttorille niin kuulet mahdollisuudet. Mitään ei kannata tehdä ennenkuin tiedät saako autosta edes laillista.
Toi mun auto on 1997 mazda, ja voisi olla mahdollista että ikänsä puolesta löytyy sellasiakin versioita jotka on tullut ilman tyynyä maahan. Toivottavasti, silllä tyynyn vaihto vaikuttaa olevan 500e luokan operaatio vähintään.
 
"ööö"
[QUOTE="aapee";23285238]Toi mun auto on 1997 mazda, ja voisi olla mahdollista että ikänsä puolesta löytyy sellasiakin versioita jotka on tullut ilman tyynyä maahan. Toivottavasti, silllä tyynyn vaihto vaikuttaa olevan 500e luokan operaatio vähintään.[/QUOTE]

Kait sulla sentään kotivakuutus/autovakuutus on...
 
katsuri
Ihan oikeasti, se tyyny voi pelastaa sinun henkesi! Onhan se kallis, mutta rahalla selviää. Sitä kannattaa kysellä useammalta kolarikorjaamolta, eikä vain siitä paikallisesta merkkikorjaamosta. Jos ratti ei muuten ole vaurioitunut, voi tyynyosan ja etulevyn uusinta riittää. Kannattaa selvittää ennen hankintaa onko tunnistinyksikkö kertakäyttöinen. Tyynyjen valmistajia ei kuitenkaan ole joka autotehtaassa, vaan joku alihankkija tekee useammalle. "Käytettyjä" voit kysellä esim www.avk.fi.
 

Yhteistyössä