Mitä ihmettä ihmiset täällä oikein syö? kun lukee näitä ketjuja missä kilpaa kehutaan kuinka vähän menee rahaa ruokaa n?

  • Viestiketjun aloittaja "öööö"
  • Ensimmäinen viesti
"öööö"
Siis jotkut kertovat kuinka heillä ruokarahaa loppukuuksi vaikkapa 150e kolmelle viikolle ja ihmisiä pitäisi ruokkia sillä rahalla 3kpl? tai joku kertoo kuinka heidän nelihenkinen perhe elää 300 eurolla 4 viikkoa. mitä ihmettä? Syödäänkö me jotenkin oudon paljon kun meillä 4 henkeä ja rahaa menee 500 ainakin kuussa ruokaan. Ihan tavisruokaa mun mielestä syödään. Esimerkiksi makaronilaatikkoa, ite tehtyä pitsaa, keittoja, kiusauksia, lihaa, kalaa, kanaa...sitä mitä muissakin mun tuntemissa perheissä syödään.maitoa menee meillä paljon, 3 litraa päivässä ainakin, kasviksia ja hedelmiä syödään, jogurtteja, leikkeleitä, herkkuja aika paljon myös. Mutta en ymmärrä mistä muusta voisi tinkiä kuin juuri noista herkuista.
 
plm
Mä olen usein ihmetellyt samaa ja kertonut että käytän yhden hengen taloudessani varmaankin noin 300 eur kuussa ruokiin.
Ostan hyvää, laadukasta ruokaa ja teen ateriani itse. Jos käyn ulkona syömässä, se nostaa summaa.
Eikä yhtään hetkauta muiden mielipiteet, omatpa on rahani ja tykkään panostaa ruokaan :D
 
no siihen vaikutta niin paljon perheen koko ja ruokailutottumukset. sekä se montako kertaa päivässä ruoka laitetaan ja miten monesti perhe syö välipalaa. esim. meillä syödään kaksi lämmintä ruokaa ja välipaloja saa syödä silloin kun on nälkä. ruoka on vaihtelevaa. välillä on jauhelihaa ja välillä pihviä. ruokaan menee sellaiset 1000 euroa joka kuukausi ja syöjiä on 4-8 kappaletta
 
Keittiönoita
Monilla varmaan on pakastimessa kaikenlaista, marjat kerätty metsistä ja omista pensaista. Joillain puoliso tai joku lähisukulainen metsästää. Jos viime syksynä on pystynyt tekemään paljon säilykkeitä, luonnollisesti niitä ei tarvitse ostaa kaupasta.
 
Vihanneksien (kasvisten ja hedelmien) määrä on usein tosi niukka, ei varmasti olla lähellekään minimiä eli 500g päivässä per henkilö. Liha on jauhelihaa. Enkä usko että leipä on kovin kuitupitoista. Ja hieman mietin tuleeko maitotuotteita riittävästi. Perunaa ja pastaa, sillä se vatsa täytetään. Leikkeleet ja juustot toki eivät ole pakollinen juttu, mutta kyllähän se vaihtelua ruokavalioon tuo. Mutta jotenkaan en oo sitä oikeasti terveellistä & monipuolista sikahalpaa ruokalistaa nähnyt. Porkkanaa ja kaalia toki voi puoli kiloa päivässä aina narskuttaa, mutta kyllä pidemmän päälle on yksipuolista.

Sitten toinen ryhmä on nämä kalastavat/metsästävät/oma iso kasvimaa/runsaasti sienestävät&marjastavat. Siinä sitä terveellistä särvintä hankitaan jostain muualta kuin kaupasta.

Yksi ryhmä on "kaapintyhjentäjät". Mutta kyllä se kaappi joskus pitää täyttääkin :)
 
No meilläkin menee ehkä tuo vähintään 500 euroa ruokaan 4 hengen perheellä ja tiukaa tekisi varmasti elää 150-200 eurolla. Säästää minusta kuitenkin voisi tarvittaessa monipuolisuuden kärsimättä jogurtista (valitaan halvin), syömällä vähemmän leikkeleitä tai jättämällä ne pois kokonaan, syömällä enemmän marjoja kuin hedelmiä, vähemmän lihaa korvataan esim. juureksilla, hyödyntämällä tarjouksia ja suosimalla esim. kasviksissa niitä jotka ko. vuodenaikaan on edullisia. Täällä maalla ainakin lisäksi voi säästää säilömällä, kasvattamalla itse jne.
 
"Mä"
No meitä on kaksi aikuista ja yksi taapero ja meillä menee ruokaan ja pesuaineisiin 650-750 € /kk. En kyllä aina osta halvinta, mutta myös pirkat ja rainbow tuotteet menevät ostoskoriin. Saatan sitten välillä ostaa kalliimpaa mehuakin. Kasviksissa suosin kotimaista, jos vain niitä saa.
 
mitteepä sitä söes
Ei kaikki syö joka päivä lihaa. Kala on kallista joten se kannattaa jo käydä itse onkimassa. Marjoja on pakastin puolillaan joten niitä ei tarvitse ostaa. Puuroa me syödään paljon kun siitä kaikki tykkää (ei kallista ja siihen saa helposti itse tehtyä kiisselin kaveriksi ). Mä teen isoja satseja ruokaa kerralla joten joka päivä ei syödä eriruokaa. Olen huomannu et mitä useampaa ruokaa tarjoaa niin aika äkkiä se on kallis lasku. Kinkkua tai juustoa leivän päälle ei tarvitse aina olla molempia.
 
"vieras"
Varmasti jotain kevyttä, kun ovat kaikki niin hoikkiakin. :)
Ihmettelen kyllä mistä saavat näihin "ruokaketjun" gourmet-ruokiin tarvikkeet niin edullisesti...
Ja viljelevätkö itse vihanneksia...
 
Jos viitsii leipoa itse saa varmasti kuitupitoista leipää ja terveellisiä herkkujakin pikkurahalla.
Terveellinen herkku on minusta kyllä vähän ristiriitainen :) Omaan makuuni mikään "herkku", joka on terveellinen ei ole enää herkku. :D Kuitupitoiseen leipään tarvitaan kyllä muutakin kuin perusjauhoja. Toki esim puurohiutaleilla ja leseillä sitä voi elävöittää, mutta hinta kyllä nousee. Jos vaikka haluaa sellaista leipää, missä on 10g / kuitua, niin sitä ei voi edes tehdä perusjauhoilla (4g) ja hiutaleilla (10-11g kuitua), pitäisi olla todella paljon leseitä suhteessa jauhoihin.
 
Keittiönoita
Terveellinen herkku on minusta kyllä vähän ristiriitainen :) Omaan makuuni mikään "herkku", joka on terveellinen ei ole enää herkku. :D Kuitupitoiseen leipään tarvitaan kyllä muutakin kuin perusjauhoja. Toki esim puurohiutaleilla ja leseillä sitä voi elävöittää, mutta hinta kyllä nousee. Jos vaikka haluaa sellaista leipää, missä on 10g / kuitua, niin sitä ei voi edes tehdä perusjauhoilla (4g) ja hiutaleilla (10-11g kuitua), pitäisi olla todella paljon leseitä suhteessa jauhoihin.
Mä taas rakastan kotitekoista jugurttia, johon laittaa sekaan marjoja/hedelmiä ja - marjojen happamuudesta riippuen - tarvittaessa hunajaa.
 
No mä säästän periaatteessa kauppalaskussa, kun mies metsästää ja isä kalastaa.

Nyt siis ei puhuta siihen harrastukseen menevästä rahasummasta, vaan ruokakauppaan menevästä summasta :D

Pyrin ostamaan järkevästi, en osta ylihinnoiteltuja tuotteita, teen itse enkä osta loppuun saakka valmista, kananmunat haen isoissa kennoissa suoraan tuottajalta murto-osalla kaupan hinnasta tms.
Viljelen osaa itse, kerään marjoja omista puskista ja metsästä- en osta pienissä pussukoissa kaupasta.

Sillain.

Jauhoissa en pihistele, ne on luomua, täysjyväspelttiä jauhatan luontaistuotekaupassa suoraan paperipussiin.
 
"koppis"
Meillä menee ihan sikana kauppaan rahaa. Ei osteta mitään ylihintaisia silti eikä paljon edes herkkuja, mutta ruoka on se, mistä emme erityisesti säästä. Lähes kaiken teemme itse, ja silti menee ruokakauppaan ehkä tonni kuussa. Meitä on 5 henkeä.
 
Keittiönoita
Mä huomasin aikoinaan omissa ruokamenoissani muutaman säästökeinon. Yksi niistä oli kilohinnat. Toinen oli pakkauskoot ja ennenkaikkea se, että en antanut ruokien pilaantua jääkaappiin. Jos tein 400 gramman jauhelihapaketista meille kahdelle pastakastikkeen, niin me syötiin se kerralla. Jos otin siitä vain puolet ( ja pistin loput pakkaseen) ja laitoin soossin sekaan papuja tai juureksia, me saatiin pojan kanssa edelleen vatsamme täyteen. Yhdessä vaiheessa ostin myös kaupasta juuri niitä kasviksia, mitä juuri sillä hetkellä teki mieli. Mutta opettelin jälleen talvisaikaan korvaamaan kurkun, tomaatin, jäävuorisalaatin yms raasteilla. Yllättävän harva tekee punajuurista raastetta, mutta se on oikein hyvää. Joulun aikaan täällä on aina hyviä tarjouksia lantuista, porkkanoista ja punajuurista. Osan niistä soseutan ja pakastan. Helppoa ja nopeaa tehdä kasvissosekeitto tai joku laatikkoruoka. Joku ehkä vielä muistaa, kun toissa kesänä ostin meidän 2 hengen talouteen 40 kg hedelmiä ja viime kesänä 10 kg paprikoita :D Kaikki tuli käytettyä eikä yhtään mennyt hukkaan. Jos perunamuusia jää yli, se päätyy ohrarieskataikinan sekaan. Munakkaisiin laitan kaikenlaista ruuanloppua ja kaapinjämää. Yleensäkin jo ruokaa laittaessani suunnittelen, mitä teen, jos sitä sapuskaa jää yli.
 
"xxxx"
Samaa ihmettelen minäkin ja kun vielä todetaan että ruoan hinta on noussut puolella pienessä ajassa. Olen yrittänyt tinkiä ettei kauppaan menisi 500-600e enempää (2 aik, 4v ja vauva), mutta aina se sama summa sinne kilahtaa. Mutta olenhan mä sitten jo hieman säästänytkin, kun kerran ruoan hinta on noussut mut kauppalasku pysynyt samana :)

Mutta edullista ostetaan, lihaa ja kalakin täytyy ostaa, hedelmiä ja jotain leikkelettäkin on aina. Herkkuja jonkun verran ja osin leipä leivotaa itse. Maitoa juodaan - sitä siis menee eri määrä kuin niillä jotka vain ruoanvalmistukseen sitä käyttää.
 
mä oon sitä mieltä että ruuasta en tingi. meillä syödään kotimaista, usein luomua ja maksan siitä ekstraa. sitten en vaan osta itelleni vaatteita mistään muualta kun kirpparilta jos sieltäkään.
rahaa menee ruokaan varmasri 600e kuussa, 2 lasta ja minä.
 
No meitä on 3 ja meillä menee suunnilleen 200-250e/kk ruokakauppaan (sisältää vaipat,pesuaineet sun muut). Todellakin suurin osa kärrystä täyttyy siellä vihannes ja hedelmätiskillä, eli ei tosiaan pidä paikkaansa, etteikö halvalla ostajat syö tarpeeksi kasviksia. Maitotuotteitakin syödään ja juodaan tarpeeksi. Kuten keittiönoitakin sanoi: marjat poimitaan kerran vuodessa niin runsaasti, että riittää koko vuodeksi. (Välipalana onkin useimmiten marjakiisseliä tms.) Suvustani löytyy poromies, joten poronlihaa saadaan ilmaseksi niin paljon kun sielu sietää. Ei siis tarvitse ostaa kanaa, jauhelihaa sun muuta kuin harvoin. Kalaakin saadaan tosi paljon ilmaiseksi. Kaikki tehdään alusta loppuun asti itse, emme käytä ollenkaan eineksiä. Emme osta ollenkaan herkkuja, jäätelönkin saa itse tehtyä helposti. Syödään 5 kertaa päivässä, 2 lämmintä ateriaa+aamu-, väli- ja iltapala. Kun meitä tosiaan on vasta näin vähän, riittää yksi iso kattilallinen kanakeittoa helposti kahdelle päivälle.
 
"poikia3"
Vihanneksien (kasvisten ja hedelmien) määrä on usein tosi niukka, ei varmasti olla lähellekään minimiä eli 500g päivässä per henkilö. Liha on jauhelihaa. Enkä usko että leipä on kovin kuitupitoista. Ja hieman mietin tuleeko maitotuotteita riittävästi. Perunaa ja pastaa, sillä se vatsa täytetään. Leikkeleet ja juustot toki eivät ole pakollinen juttu, mutta kyllähän se vaihtelua ruokavalioon tuo. Mutta jotenkaan en oo sitä oikeasti terveellistä & monipuolista sikahalpaa ruokalistaa nähnyt. Porkkanaa ja kaalia toki voi puoli kiloa päivässä aina narskuttaa, mutta kyllä pidemmän päälle on yksipuolista.

Sitten toinen ryhmä on nämä kalastavat/metsästävät/oma iso kasvimaa/runsaasti sienestävät&marjastavat. Siinä sitä terveellistä särvintä hankitaan jostain muualta kuin kaupasta.

Yksi ryhmä on "kaapintyhjentäjät". Mutta kyllä se kaappi joskus pitää täyttääkin :)
Tavallinen ruisleipä ei ole kaupassa sen kalliimpaa kuin tavallinenkaan leipä, meille ostetaan pääasiassa ruisleipää ja paahtoleipää (sekin on aina graham, monivilja tai leseleipää). Kasviksia ja hedelmiä ostetaan. Nytkin kaupassa tomaatti oli 1,29 kilo, kurkku alle 2 euroa sekin ja kasviksia toki syödään muuallakin kuin kotona. Meillä syödään aamuisin jogurttia, ruualla ja iltapalalla juodaan maitoa ja leivän päälle löytyy aina juustoa.

Eli oikeasti pystyy syömään monipuolista ja terveellistä ruokaa n. 100 euroa per naama kuussa. Kun sieltä kaupasta valitsee, ja jättää erikoistavarat / hienostelut kauppaan niin ihan varmasti onnistuu. Kun katselet kauppakuittia ja jätät siitä herkut, limut, sipsit ja myös sellaiset hienostelut pois, joita ilmankin ruoka syntyy - niin takuuvarmasti pienemmälläkin summalla selviää. Limuista, karkeista, sipseistä, pullista, kekseistä, tulee helposti kymmeniä euroja lisää, samoin esim. erikoisista juustoista (meilläkin silti aina kaapissa on perusjuusto oltermanni, fetajuusto ja sinihomejuusto, usein myös vuohenjuustoa). Monessa perheessä on unohdettu arjen ja pyhän välinen ero. Arkiruokaa syödään arkena ja viikonloppuna paremmin, siitäkin tulee ero!
 
ruoka fani
Meitä on neljä henkeä ja kaksi hoitolasta. Viisi ateriaa per päivä, joista kaksi lämmintä ruokaa.. saan kalaa ja lihaa kun mies niitä mesältä tuo ja marjatkin riittää koko talveksi.. Silti mulla menee 750-1000€ kauppaan kuussa.. En osta eineksiä, vain kotimaisia tuotteita ja mielellään luomua, jos on tarjolla.. salaattia joka aterialla ja siihen menee paljon rahaa. hedelmiä välipalalla ja iltapalalla ja nekin monesti kalliita... teen tuoreesta ruuasta ja sekin maksaa.. Esim. lihakeittoon kun ostaa tuoreet kasvikset ni tulis pakastepussi halvemmaksi :) Mut ruuasta en tingi, mielummin vaikka vaatteista!
 

Yhteistyössä