Kokemuksia adhd-lääkkeistä aikuisilla?

  • Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Mulla todettiin add tässä hiljattain ja harkitaan lääkitystä. Vähän epäiröittää... amfetamiina päivittäin...

Millasia koke´muksia teillä on? onko auttanut ja miten? onko ollut sivuoireita? onko alkuun totuttelu pitkä prosessi ja millaista se on ollut?

otetaan myös vastaan muita hyviä vinkkejä, millä saisi elämää ja päätä järjestykseen!!
 
JONSERED Karhunkantaja
Ei se ole amfetamiinia, hassu. ;)

Mutta joo, jos ja kun aloitat lääkistyksen, aloita rutiinien opettelu samalla kertaa. Minulla oli aluksi suun kuivumista, hieman sydämentykytystä ja yhtenä päivänä helvetillinen päänsärky. Jatkuvana "haittana" lihasjännitystä... jota oli aiemminkin, mutta hieronta, venyttely, rentoutuminen ja relaksanttikuuri joskus auttavat.
 
"vieras"
Ei ole amfetamiinista kokemusta mutta jos se olisi concertan tapaista niin sen tulisi olla laillista. Ei aiheuta riippuvuutta, sivuoireina niska/hartiajäykkyyttä, uni ei tule iltaisin ja näläntunne poistuu.

Auttaa, mutta ei tee kaikkea. Helpottaa elämää kuitenkin kummasti, ei ole niin saamaton. Olen flegu=inattentiivi.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";23942959]Ei ole amfetamiinista kokemusta mutta jos se olisi concertan tapaista niin sen tulisi olla laillista. Ei aiheuta riippuvuutta, sivuoireina niska/hartiajäykkyyttä, uni ei tule iltaisin ja näläntunne poistuu.

Auttaa, mutta ei tee kaikkea. Helpottaa elämää kuitenkin kummasti, ei ole niin saamaton. Olen flegu=inattentiivi.[/QUOTE]

Minä taas olen oppinut tunnistamaan nälän ja syömään oikeaa ruokaa C:n ansiosta, Ja nukun paljon paremmin stimutettuna. Eli yksilöllistä tuokin.

On joitain, joiden vatsa ei siedä mf:a.
 
"..."
[QUOTE="vieras";23942959]Ei ole amfetamiinista kokemusta mutta jos se olisi concertan tapaista niin sen tulisi olla laillista. Ei aiheuta riippuvuutta, sivuoireina niska/hartiajäykkyyttä, uni ei tule iltaisin ja näläntunne poistuu.

Auttaa, mutta ei tee kaikkea. Helpottaa elämää kuitenkin kummasti, ei ole niin saamaton. Olen flegu=inattentiivi.[/QUOTE]

Kullostaapa hyvältä, toi sama on mun elämää vaikeuttanut koko elämän, ja nyt tää tajuaminen mistä se johtuu, on ollut ihan mielettömän helpottavaa!!! just saamattomuus on ehkä pahinta, auttaako se keskittymään? saa ajatukset jotenkin rauhottumaan? millasissa asioissa ihan konkreettisesti teidän elämä on parantunu?

Nälän häviäminen vähän pelottaa, kun oon muutenkin aina ollut tosi huono syömään. Onko se aiheuttanut ahdistusta, masennusta tms, niitä pelkään jotenkin eniten.

Millasilla jutuilla te ootte saaneet rutiineja kuntoon? millasia vinkkejä teillä olis keskittymisen parantamiseen? tarkkaamattomuuteen? onko lääkkeet vaikuttanu tunteisiin ja ongelmiin niissä?
 
"Vieras"
Minkälaisia te olette ilman lääkitystä? Minua vain aina pistää pistää silmään jotkut kuvaukset, joten olen miettinyt, että voisikos... En ole siis mitenkään yliaktiivinen, kuin kai jotkut, vaan ennemminkin päinvastoin. Saamaton ja keskittymikyvytön, inattentiivi voisi todellakin kuvailla minua...
 
"..."
[QUOTE="Vieras";23942996]Minkälaisia te olette ilman lääkitystä? Minua vain aina pistää pistää silmään jotkut kuvaukset, joten olen miettinyt, että voisikos... En ole siis mitenkään yliaktiivinen, kuin kai jotkut, vaan ennemminkin päinvastoin. Saamaton ja keskittymikyvytön, inattentiivi voisi todellakin kuvailla minua...[/QUOTE]

samoin mulla, ja just siks en aikasemmin ookaan jotenkin tosissaan aatellu että mulla vois se olla. käy kattoon nää sivut, alalaidassa on naisten adhd-oirekuvauksia ja tosiaan se vaikuttaa moneen muuhunkin yliaktiivisuuteen! AD/HD-testit
 
"vieras"
[QUOTE="...";23942990]Kullostaapa hyvältä, toi sama on mun elämää vaikeuttanut koko elämän, ja nyt tää tajuaminen mistä se johtuu, on ollut ihan mielettömän helpottavaa!!! just saamattomuus on ehkä pahinta, auttaako se keskittymään? saa ajatukset jotenkin rauhottumaan? millasissa asioissa ihan konkreettisesti teidän elämä on parantunu?

Nälän häviäminen vähän pelottaa, kun oon muutenkin aina ollut tosi huono syömään. Onko se aiheuttanut ahdistusta, masennusta tms, niitä pelkään jotenkin eniten.

Millasilla jutuilla te ootte saaneet rutiineja kuntoon? millasia vinkkejä teillä olis keskittymisen parantamiseen? tarkkaamattomuuteen? onko lääkkeet vaikuttanu tunteisiin ja ongelmiin niissä?[/QUOTE]

Ei mulla paino ole kuitenkaan tippunut, kun syö suunnilleen kaksi ateriaa päivässä ja syö iltaisin herkkuja. En syö enää näläm, mutta maun takia kyllä.

Ahdistusta ei ole tullut eikä ole vaikuttanut tunteisiin. Vaikutus on aika huomaamaton, lähinnä saa rutiinijuttuja tehdyksi kuten siivottua, lähdettyä töihin, kauppaan yms. Rutiineja ei minulla pahemmin ole, lääke saattaa jopa poistaa joskus niitä. Ylikeskittymistä saattaa tapahtua jopa enemmän tuon concertan kanssa. Ilman concertaa tulee paljon oltua netissä tai katsottua televisiota, sen kanssa on helpompi aloittaa tekemään asioita.

Tosin aina ei muista ottaa sitä, kuten tänään en muistanut. Pyykit on silti pyörimässä. Itseasiassa ne oli valmiit jo puoli tuntia sitten...
 
"Vieras"
Ai ku kiva... Tollasena näen itseni. Olen miettinyt, että kannattaako mun edes enää opiskella, kun olen niin tyhmä, laiska ja saamaton. Eihän mulla mitään diagnoosia ole, mutta jospa en vaan olekaan niin idiootti, kuin tunnen olevani, tai siis olen, mutta ehkä sille onkin jokin syy. Tuntuu, että pitää painiskella joidenkin asioiden kanssa 10 kertaa kovemmin kuin muiden.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="Vieras";23943039]Ai ku kiva... Tollasena näen itseni. Olen miettinyt, että kannattaako mun edes enää opiskella, kun olen niin tyhmä, laiska ja saamaton. Eihän mulla mitään diagnoosia ole, mutta jospa en vaan olekaan niin idiootti, kuin tunnen olevani, tai siis olen, mutta ehkä sille onkin jokin syy. Tuntuu, että pitää painiskella joidenkin asioiden kanssa 10 kertaa kovemmin kuin muiden.[/QUOTE]

Mutta vastaavasti jokin asia saattaa olla todella helppo? Epätasainen suoritusprofiilikin on omiaan vääristämään käsitystä omista kyvyista. Minulla esim. työmuisti on suht... eh... kapea ja siksi pätkii, mutta joillain muilla aloilla pärjään loistavastsi. Pitää vain oppia itse, kuinka toimia, mikä on itselle paras tapa ja kuinka käyttää vahvuuksiaan kompensoimaan heikompia osa-alueita.
 
"Vieras"
Minulla lienee suurin ongelma oppimisen kanssa huono keskittymiskyky. Voin esim. lukea kirjaa muistamatta lukemaani. Kotona opiskellessani saan keksittyä hyvin helposti vaihtoehtoista toimintaa, vaikka se olisikin vain muiden ajatusten päässä pyörittelemistä.
 
"vieras"
Mutta vastaavasti jokin asia saattaa olla todella helppo? Epätasainen suoritusprofiilikin on omiaan vääristämään käsitystä omista kyvyista. Minulla esim. työmuisti on suht... eh... kapea ja siksi pätkii, mutta joillain muilla aloilla pärjään loistavastsi. Pitää vain oppia itse, kuinka toimia, mikä on itselle paras tapa ja kuinka käyttää vahvuuksiaan kompensoimaan heikompia osa-alueita.
Tuo on totta. Ja tiettyyn rajaan asto voi oppia olemaan völittämättä heikkouksistaan kuten nimi/kasvomuistin huonoutta.
 
Rampo
Tuota adhd-hommaa rupesin itselleni joskus epäilemään, kun tajusin ettei se tarkoitakkaan ylivilkkautta.

Meikäläinen on aina ollut hiljainen ja kiltihkö. Koulut meni hyvin, joskaan en mitään muista enkä mihinkään osannut keskittyä. Lintsasin paljon. Olen onneksi varsin terävä ja selvisin ekaluokasta graduun käytännössä tekemättä mitään.

Kasvo- ja nimimuisti on aivan surkea. Keskittymisestä ei tule mitään. Nytkin teen gradua lojumalla netissä. Töissä ahdistuin niin että olin pari vuotta saikulla.

Lyhyen sähköpostin muotoiluun minulla saattaa mennä tunti, kun viilaan lauseita. Pinnistelen että saan tämänkin tekstin tehtyä sutaisemalla. Jos en tietoisesti salli virheitä, tähän menee hirveästi aikaa. Muistelen että tämänkaltainen oli tyypillistä adhd:lle.

Yliopiston terveydenhuolto on ainakin mielenterveysasioissa ihan retuperällä, minkä huomasin masennukseni kanssa painiessa. Mitäköhän nuo tekis jos menisin ilmoittamaan että epäilen vahvasti adhdta..?

Inattentiivi oli minulle uusi termi, mutta varsin sopiva. Noh, palaanpa gradun ToDo-listan pariin. ToDo on minulle "Lista asioista joita en saa tehtyä.", mutta ainakin olen hyvä tekemään suunnitelmia ja aikatauluja.
 
"vieras"
Tuota adhd-hommaa rupesin itselleni joskus epäilemään, kun tajusin ettei se tarkoitakkaan ylivilkkautta.

Meikäläinen on aina ollut hiljainen ja kiltihkö. Koulut meni hyvin, joskaan en mitään muista enkä mihinkään osannut keskittyä. Lintsasin paljon. Olen onneksi varsin terävä ja selvisin ekaluokasta graduun käytännössä tekemättä mitään.

Kasvo- ja nimimuisti on aivan surkea. Keskittymisestä ei tule mitään. Nytkin teen gradua lojumalla netissä. Töissä ahdistuin niin että olin pari vuotta saikulla.

Lyhyen sähköpostin muotoiluun minulla saattaa mennä tunti, kun viilaan lauseita. Pinnistelen että saan tämänkin tekstin tehtyä sutaisemalla. Jos en tietoisesti salli virheitä, tähän menee hirveästi aikaa. Muistelen että tämänkaltainen oli tyypillistä adhd:lle.

Yliopiston terveydenhuolto on ainakin mielenterveysasioissa ihan retuperällä, minkä huomasin masennukseni kanssa painiessa. Mitäköhän nuo tekis jos menisin ilmoittamaan että epäilen vahvasti adhdta..?

Inattentiivi oli minulle uusi termi, mutta varsin sopiva. Noh, palaanpa gradun ToDo-listan pariin. ToDo on minulle "Lista asioista joita en saa tehtyä.", mutta ainakin olen hyvä tekemään suunnitelmia ja aikatauluja.
Kuulostaa tutulta, yths ei saanut mitään aikaan. Valmistuttuani työkkärin psykologi lähetti neurospykologille ja siitä se eteni diagnoosiin.
 
Non compos mentis
Concerta auttaa minua. Ekoilla kerroilla siitä tuli muikea hedari, samoin jos pitää suurempia taukoja lääkityksen kanssa. Ei muita sivuvaikutuksia. Keskittyminen on ihan omanlaistaan, kun otan lääkkeen. Aloitan asian, teen sen loppuun, siirryn seuraavaan, en huomioi turhia ärsykkeitä ympäristössäni.
 
"vieras"
Concerta auttaa minua. Ekoilla kerroilla siitä tuli muikea hedari, samoin jos pitää suurempia taukoja lääkityksen kanssa. Ei muita sivuvaikutuksia. Keskittyminen on ihan omanlaistaan, kun otan lääkkeen. Aloitan asian, teen sen loppuun, siirryn seuraavaan, en huomioi turhia ärsykkeitä ympäristössäni.
Voi kun mullakin toimisi noin tehokkaasti. On siitä apua, mutta ei noin paljoa.
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";23943553]Voi kun mullakin toimisi noin tehokkaasti. On siitä apua, mutta ei noin paljoa.[/QUOTE]

Joskus mulla toimii luontainen lisäannostelu dopamiinin yms. kanssa ja silloin voin pitää taukoja. Esim. nyt kesällä valoisimpaan aikaan riittää ihan omat "mössöt" varsinkin lomalla, kun ei ole sen kummempaa keskittymistä vaativaa juttua. Voi luovasti antaa itsensä tehdä asioita pätkittäin. Ihastuneena keskittymiskyky sama kuin lääkkeillä. :D
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";23943553]Voi kun mullakin toimisi noin tehokkaasti. On siitä apua, mutta ei noin paljoa.[/QUOTE]

Ootko kokeillut muita lääkkeitä? Olen kuullut, että Deksamfetamiini – Wikipedia on aika hyvä lääke, jos metyylifenidaatti ei jeesaa riittävästi.

Ai niin, jos se katsotaan sivuvaikutukseksi, niin ruokahalu on lääkkeen kanssa minimaalinen.
 

Yhteistyössä