Barholin rauhasen tulehdus ja muut oireet

  • Viestiketjun aloittaja Bartholin kysta
  • Ensimmäinen viesti
Bartholin kysta
Huomasin muutama päivä sitten toista kertaa elämässäni Bartholin rauhasen tulehtuneen. Se on erittäin kipeä, hankaloittaa istumista ja jopa kävelyä. Patti on noin luumun kokoinen, enkä saa sitä itse tyhjennettyä. Nyt oireet ovat levinneet peräaukon ympärille, jota kutisee ja näyttäis olevan kypsymässä myös peräpukama Lisäksi samanpuoleinen nivustaive on kipeä, imurauhaset ovat siinä turvonneet. Kuumeinen olokin on.

Onko nämä oireet kaikki Bartholin rauhasen tulehdukset syytä, vai onko sattuman kauppaa, että kolme eri ongelmaa samanaikaisesti?

Peräaukon ympärille olen laittanut peräpukamavoidetta ja Bartholin rauhaseen Bepanthenea. Onko muita oireiden lievitysvinkkejä?
 
"kysyjä"
Leikkauksesta ollaan niin montaa mieltä, vaiva uusiutuu monesti ja toipuminen on aikaa vievää ja kivuliasta. Kävin hakemassa just antibiootit apteekista, josko sillä lähtis paranemaan?
 
"armi"
Jos sinulla on tuo ksyta toista kertaa niin luulisi sinun tietävän ettet ilman lääkäriä hommasta selviä. Eli maanantaina soitat terveyskeskukseen. Lääkäri ehkä kenties kertoo onko pyllysikin tulehtunut vai onko peräpukama ihan erillinen oire.
 
alkuperäinen
[QUOTE="armi";24502529]Jos sinulla on tuo ksyta toista kertaa niin luulisi sinun tietävän ettet ilman lääkäriä hommasta selviä. Eli maanantaina soitat terveyskeskukseen. Lääkäri ehkä kenties kertoo onko pyllysikin tulehtunut vai onko peräpukama ihan erillinen oire.[/QUOTE]

Ekalla kerrall kävin erikoslääkärissä gynella, joka totesi naurahtaen, että ihan normaalia, älä ole huolissasi, ei toimenpiteitä ei hoitoa. Joten miksi en selviäisi ilman lääkäriä?
 
"daa"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24502554:
Ekalla kerrall kävin erikoslääkärissä gynella, joka totesi naurahtaen, että ihan normaalia, älä ole huolissasi, ei toimenpiteitä ei hoitoa. Joten miksi en selviäisi ilman lääkäriä?
No ihan siksi, että tulehdus vaatii antibioottikuurin...
pahimillaan tyhjennyksen nukutuksessa.
 
alkuperäinen kysyjä
[QUOTE="daa";24502611]No ihan siksi, että tulehdus vaatii antibioottikuurin...
pahimillaan tyhjennyksen nukutuksessa.[/QUOTE]

Kävin juuri hakemassa apteekista antibiootin, mutten siihen lääkäriä tarvitse.a
 
"vieras"
Mä söin kolme vuorokautta antibiottia ensin, muttei auttanut vaan olo vaan paheni. Naistentautien polilla sitten suoraan sanoivat, että avataan nukutuksessa. Suht nopeasti toivuin, yksi annos antibioottia annettiin silloin iv:sti ja onneksi tulehdusarvot lähti laskuun. Oli kyllä niin inha vaiva, että täytyy vaan toivoa, ettei uusi :/
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kysyjä;24502654:
Kävin juuri hakemassa apteekista antibiootin, mutten siihen lääkäriä tarvitse.a
Minkä ab-kuurin sait hakea ilman lääkärissä käyntiä? Jos Kefexin ja Metronidazole eivät yhdessä pure, niin se on avattava leikkaussalissa nukutuksessa.
 
jos vaikka
[QUOTE="vieras";24503639]Minkä ab-kuurin sait hakea ilman lääkärissä käyntiä? Jos Kefexin ja Metronidazole eivät yhdessä pure, niin se on avattava leikkaussalissa nukutuksessa.[/QUOTE]

Muualla kuin Suomessa apteekit myyvät ilman reseptiä...
 
entäs tää
[QUOTE="Heh";24504540]Ap on kyllä niin asiallisen oloinen, etten vastais vaikka tietäisinkin asiasta jotain.[/QUOTE]
No jos sitte kysyisin vaikka asiattomasti: voiks panna ku on alakerrassa patteja huvittas jättä kersa kotiin ja lähteä radalle naitattamaan itteänsä. Mitä mieltä muut sossun elätit ja yksinhuoltajat?
 
Yussuf
Mulla on avattu/tyhjennetty kyllä ihan paikallispuudutuksessa yksityisellä puolella. Yksi Burana ja töihin. Ja patti on ollut iso ja märkää tullut paljon. Ihmettelen vaan noita viikon sairaslomia ja nukutuksia... Mutta meitä on niin moneen junaan :) On niin usein uusiutunut että täytyy varmaan mennä koittaan sitä pienempää operaatioo eka,koska en ole kovin innoissani rauhasen poistosta..
 
"vieras"
Mulla on avattu/tyhjennetty kyllä ihan paikallispuudutuksessa yksityisellä puolella. Yksi Burana ja töihin. Ja patti on ollut iso ja märkää tullut paljon. Ihmettelen vaan noita viikon sairaslomia ja nukutuksia... Mutta meitä on niin moneen junaan :) On niin usein uusiutunut että täytyy varmaan mennä koittaan sitä pienempää operaatioo eka,koska en ole kovin innoissani rauhasen poistosta..
No mä olin reilun viikon kuumeessa (toinen infektio ennen tätä tulehdusta), tulehdusarvot oli lähes 200 antibiootista huolimatta, leikkauksella avattiin nukutuksessa patti. Sain 5pv saikkua ja olin kyllä ehdottomasti sen tarpeessa, huimasi jatkuvasti ja meinasin pyörtyillä, olin aivan poikki. Nyt melkein vuosi mennyt tuosta ja onneksi ei ole uusinut.
 
nh
tämäkin vaiva voi varmasti esiintyä eri henkilöillä eri kipuiluilla ja oireilla ja ihmisillä on tosiaan eri kipukynnykset.

itselläni rauhanen on ollut pinnassa vuosien varrella ennenkin, mennyt aina itsekseen ohi kipuilut. muutama kuukausi sitten tulehtui ensimmäistä kertaa niin pahasti että joutui menemään lääkäriin vaikka sinnekkin menin vasta parin viikon kärvistelyn jälkeen. rauhanen puhkaistiin ja määrättiin antibiootit. lääkkeet eivät auttaneet ja rauhenen umpeutui.

no työterveyslääkäriltä sain lähetteen naistentautien poliklinikalle jossa rauhanen aukaistiin paikallinpuudutuksessa ja tikattiin auki että pääsee tyhjenemään itsekseen, antibiootit neuvottiin lopettamaan siihen. tikkejen sanottiin sulavan alle viikossa mutta eivätpä sulaneet ja kokonaisuudessaan paraneminen kesti yli kuukauden. ei siis ollut puhettakaan että ois pystynyt seksiä harrastamaan, liikkuminen ja istuminen oli vaikeaa vielä viikonkin jälkeen ja tikit hiersivät ikävästi.

erikoislääkäri kertoi että vaiva uusii tosi helposti ja mielellään eivät poista kokonaan rauhasta koska uusi rauhanen kasvaa paljon syvemmälle ja sen hoitaminen tulehtuneena taas paljon hankalampaa. yleensä kuulemma 1-5 kertaa uusinutta vaivaa hoidetaan tuolla auki tikkauksella.

nyt noin kolme, neljä kuukautta ekan tulehduksen jälkeen tulehtui uudestaan, onneksi tällä kertaa tajusin mennä lääkäriin heti oireiden alettua ja sain samat antibioottikuurit. katsotaan tepsiikö. lääkäri ei meinannut kirjoittaa sairaslomaa mutta itse sitä vaadin, itse joudun töissä liikkumaan ja nostelemaan paljon ja viimekerrasta tiedän ettei se ainakaan auta paranemista. katson nyt viikonlopun yli ja sitten töihin jos helpottaa. todella toivon ettei tarvitse naisten polille mennä uudestaan viilleltäväksi koska pareneminen sen jälkeen todella hidasta ja kivuliasta. itku meinasi toissapäivänä tulla kun tajusin vaivan uusineen. pelkäänpä vaan että tämä vaiva seuraa ja uusii jatkossakin. itse olen koittanut ennalta ehkäistä löysillä housuilla ja jättänyt omien pikku pikkareiden käytöt ja siirtyny kokonaan miehen boksereihin:) viimeksi kun tulehtui oli takana paljon seksiä jonka ajattelin edesauttaneen tulehtumista. nyt taas ei ole peitto niin sanotusti heilunut ja tulehtui kuitenkin, joten en usko senkään siis vaikuttavan. tottakai henkilökohtainen hygienia on tärkeää.

kyllä tälläistä ei toivoisi kenellekkään. mutta toki jos pahaksi äityy ja lääkkeet ei auta ni sit on mentävä toimenpiteeseen taas:( voimia kanssakärsijöille ja älkää antako mennä pahaksi vaan hakeutukaa lääkäriin nopeasti.
 
Posretre
Itselläni on myös avattu ja tyhjennetty useaan kertaan paikallispuudutuksessa, kuten Yussufilla. Keikka hoituu yksityisellä ehkä 20 minuutissa. Nukutuksesta avauksen yhteydessä en ole koskaan kuullutkaan? Ko. vaiva uusii herkästi, ja mulla on uusinut sen jälkeen kun ensimmäisen kerran tuli 5-6 vuotta sitten ehkä kymmenisen kertaa 6-12 kk välein. Välillä lähtee pelkällä antiobioottikuurilla. Ehkä noin joka toisella kerralla on sen verran ärhäkkä, että turpoaa reilusti antibioteeista huolimatta, jolloin marssin avausoperaatioon (osaan sen jo itse arvioida).

Tosiaan koko rauhasen poisto leikkaustoimenpiteenä olisi mahdollinen vaihtoehto, mutta ainakaan vielä en ole uskaltanut siihen ryhtyä. Noin kerran vuodessa tämän vaivan hoito on toistaiseksi menetellyt.
 
Kipuaz
Ikävä vaiva kyllä! Itselläni tälläkin hetkellä hieman rypälettä pienempi paise häpyhuulessa. :/ Kipeä kuin mikä, sattuu kokoajan. Toistaiseksi odotan parantuvan itsekseen. Mikäli vaiva aikoo uusia, taidan kääntyä lääkärin puoleen.
 
Iiiks
Itselläni tulehtui rauhanen viidettä kertaa menneenä viikonloppuna,menin maanantaina heti lääkäriin ja sain leikkausajan samalle päivälle. Edelleen tänään (keskiviikkona) kävely hankalaa ja istuminen kovalla ei onnistu lainkaan eli toipuminen jatkuu. Rauhanen vain avattiin tällä kertaa,koska oli tulehtunut ja päälle sain viikon antibiotin. Kun rauhanen on tervehtynyt, se poistetaan ja sen jälkeen vaivaa ei pitäisi enään olla.

Eli minulla oli raskausaikana tulehdus neljään kertaan. Kahteen kertaan meni ohi pelkällä antibiotilla,mutta kahteen kertaan nukutettiin ja jouduttiin avaamaan rauhanen. Sitä ei raskauden aikana poistettu, koska siinä aina riskinsä. Käskettiin mennä poistattamaan rauhanen,kun olen imetyksen lopettanut ja minä hölmö en mennyt. Nyt imetyksen lopettamisesta n. vuosi ja rauhanen tulehtui siis viidennen kerran. Ja vieläkään tässä leikkauksessa sitä ei voitu poistaa,kun oli tulehtunut. Mutta onneksi ja toivottavasti ensi kuussa mennessäni leikkaukseen poistattamaan TERVEEN rauhasen, olisi se viimeinen kerta :)

ps. kahdella leikkaus kerralla minut nukutettiin ja kolmannella oli puudutus navasta alaspäin.
 
nh
Olinkin jo kerinny unohtaa kokonaan tämänki kirouksen kunnes viime viikonloppuna tuntui kivistävää kipua toisella puolella emättimessä ja arvasin heti että no niin, taas mennään. Meni pari päivää ja rauhanen alkoi vaivata. Olen vaan vähän hämilläni koska tällä kertaa oireet olleet vähän poikkeavat edellisista kerroista. Viimeks vaivannu melkeenpä tasan kaks vuotta sitten eka puhkastiin tk:ssa mutta umpeutu jonka jälkeen päiväkirurgisessa viillettiin auki ja tikattiin auki jotta pääsee tyhjenemään. Tän jälkeen uusi noin kolmen kuukauden päästä mut puhkes itekseen. Nyt tuntuu että paljon, PALJON kipeempi mitä aikasemmilla kerroilla ja haittaa kävelemistä enemmän vaikka ulkosesti ei ole läheskään niin turvonnu kun aikasemmilla kerroilla. Ihmetyttää.... no antibiootit päällä mutta tuntuu taas että nuo lääkkeet auta mitään ku pitäis päästä puhkasuun. Joten huomenna lääkäriin uudestaan. Nuo viiltohommat taas siintää mielessä eikä niin hyvässä mielessä. Tuossa justiin lueskelin omaa kirjoitusta kahden vuoden takaa ja muistelen toipumista tikkauksen jälkeen......ei todellakaan herkkua.
 
"jep"
Mulla on ollut tuo hiton patti joka on melkein kananmunan kokoinen ,niin jo 14v. Kerran kävin sitä näyttämässä ja silloin sanoivat että jos ei ole kipeä eikä vaivaksi,eivät poista koska voi olla sitten just Se kierre. No, mulla se ei ole kipeä. Joskus seksin jälkeen hieman arka,mutta vaan hetken. Eniten itseäni Se häiritsee kosmeettisesti,koska Se on ruma möllykkä ?. Miestä ei tunnu häiritsevän. Monesti olen kuitenkin miettinyt,että,nyt meen,lääkäriin ja saavat sen poistaa tuli mitä tuli.
 

Yhteistyössä