Estoniasta tulee kohta 15 vuotta 28.9.1994

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ne oli niitä suur onnettomuuksia jotka jäi mieleen joten tuossa lisää estoniasta.

M/S Estonia 28.9.1994

--------------------------------------------------------------------------------

M/S Estonia alias Viking Sally, Silja Line , Wasa Line ja lopuksi Estline kunnes upposi vuonna 28.9.1994.

Estonia klo: 1.30 hävisi tutkasta ja upposi 28.9.1994 .

Itse uskon että syy oli keulaportista ja kovasta merenkäynnistä, näillä todisteilla:

Estonias Mayday call, part 1 - YouTube
(Mayday 1 kautta 6)

Onnettomuustutkintakeskus - Etusivu
(Pohjakosketukset lisääntyi vuoden 1994 tammikuussa tehtyjen tutkajärjestelmien uusimisesta.)

Onnettomuustutkintakeskus - Etusivu
(Onnettomuustutkinta josta löytyy todistajien lausunnot.)

M/S Estonia – Wikipedia
(Wikipedia estonista)

Kapteenin selostus Estonian uppoamisonnettomuudesta. - YouTube
(Kapteenin selostus Estonian uppoamisonnettomuudesta.)

Sea Diamond Sinks - YouTube
(Sea Diamond alias M/S Birka Princess uppoaa 2007.)

Onnettomuustutkintakeskus - Etusivu

(Keulaportti vaurioitui kovassa merenkäynnissä. Tää viellä sattu päivää ennen kuin oltiin menossa risteilemään. Kuunneltiin radiosta mitä oli tapahtunu ja meinasin jäädä koko retkeltä pois. No istuin koko matkan ruotsiin asti yläkansilla. Ja arvaatko oliko myrsky? Laiva keinu ihan älyttömästi ja jouduin pyytämään itselle pahointivointi lääkkeen jonka oksensi kuitenkin pois. Meillä C-hytit en todellakaan nukkunut hytissä nukuin käytävällä. Ruotsissa ajattelin että tulen pois lentokoneella. Mutta siihen aikaan aika kallisita joten ei muuta kun takas laivaan. Pystyin juomaan pois tullessa joten en niin paljon pelännyt ,mutta sen voin sanoa että en nukkunut 48 tuntiin ennen kuin pääsin takas suomeen. )
 
:hug:

mä muistan kans kuinka exä herätti mut aamulla ja sano et telkassa sanoivat et laiva on uponnut..kaverit oli kans laivassa, mut ei onneks tuossa laivassa..

itse olin sit keväällä tallkinkilla, kun ajettiin kustaanmiekassa karille, ja olihan se aika järkky kokemus, vaikkei meillä mitään hätää ollutkaan..en oo kyllä tykänny sen jälkeen laivalla olla..
 
Mun laskuopin mukaan tulee myös 17v
Heräsin aamulla vauvan kanssa ja laitoin telkkarin auki, ihan olin ihmeissäni kun koko Huomenta Suomi olikin vaan pelkkää Estoniaa.
Kyllä siinä hetki meni ennenkuin sen käsitti ihan kokonaan mitä on tapahtunut.
 
"vieras"
juuputkesta löytyy muuten pätkiä kun sukeltajat sukeltaa aluksen sisällä, näkyy väläyksiä mm.ruumiiden käsistä. Sinne on sukellettu sen jälkeen kun se hautapaikaksi julistettiin.
 
....Kyllä munkin matikalla vuodesta -94 on 17 vuotta. Tämä Estonian uppoaminen on jäänyt päähän Olin lukiossa 2.vuotta ja olin ottanut viikon vapaata, koska olin papan firmassa töissä sen viikon. Olin ollut töissä yön vääntämässä paperihommia, enkä juurikaan uutisia ehtinyt seurata. Tämän uutisen kuulin ensimmäistä kertaa katsastusasemalla puolilta päivin, kun radiossa kerrattiin Estonian tapahtumia. Kyllä oli vähän monttu auki, kun itse en ollut kuullut asiasta yhtään mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24710690]Olisko matikkakertaus paikallaan :whistle: Tulee meinaan 17 vuotta ;)[/QUOTE]

mutta kuitenkin estoniasta se 17 vee. En vielläkään haluis syys myrskyillä lähteä risteilylle.
 
"vieras"
....Kyllä munkin matikalla vuodesta -94 on 17 vuotta. Tämä Estonian uppoaminen on jäänyt päähän Olin lukiossa 2.vuotta ja olin ottanut viikon vapaata, koska olin papan firmassa töissä sen viikon. Olin ollut töissä yön vääntämässä paperihommia, enkä juurikaan uutisia ehtinyt seurata. Tämän uutisen kuulin ensimmäistä kertaa katsastusasemalla puolilta päivin, kun radiossa kerrattiin Estonian tapahtumia. Kyllä oli vähän monttu auki, kun itse en ollut kuullut asiasta yhtään mitään.
Näillä joku oma tekonen radio miltä kuuntelivat juttua sieltä sain kuulla sen että estonia uppos. Siks jäi mieleen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24711126]juuputkesta löytyy muuten pätkiä kun sukeltajat sukeltaa aluksen sisällä, näkyy väläyksiä mm.ruumiiden käsistä. Sinne on sukellettu sen jälkeen kun se hautapaikaksi julistettiin.[/QUOTE]

Yhdysvallat.
 
"vieras"
....Kyllä munkin matikalla vuodesta -94 on 17 vuotta. Tämä Estonian uppoaminen on jäänyt päähän Olin lukiossa 2.vuotta ja olin ottanut viikon vapaata, koska olin papan firmassa töissä sen viikon. Olin ollut töissä yön vääntämässä paperihommia, enkä juurikaan uutisia ehtinyt seurata. Tämän uutisen kuulin ensimmäistä kertaa katsastusasemalla puolilta päivin, kun radiossa kerrattiin Estonian tapahtumia. Kyllä oli vähän monttu auki, kun itse en ollut kuullut asiasta yhtään mitään.
oli viellä se missä varmasti oon joskus nuoruudessa ylittänyt turun ja tukholman. Jossakin sanottiin että estonia ei ois käynyt avomeri ylityksiin kun se oli tarkotettu lyhyile matkoille?
 
"vieras"
kapteenin selostus? Eikös se kapteeni hävinnyt?
mutta muissa tutkimuksissa saatiin selville mitä kapteenille tapahtu. Ei selvinnyt. Perämies ja vahtimatruusi selvis. Se pelastautuminen oli oikeeta "ramboilua"kuka saa minkä ja kovassa tuuleessa pelastus lautat lensi heti kun ne aukas. Moni pelastautui kun Estonia oli puoli sukelluksessa. Koskettiin vettä. Ja moni viellä kyseli uskaltaako hypätä jo vai viekö mukana. Se kallistus teki sen että niin moni hukku ja hävis. Se ois vähän kun talo käännettäs 90 asteen kulmaan. Vaikea saada itsensä ylös ja ovelle. Ei siinä ollut mitään tehtävissä kun 1:00 irtos keula portti. Mayday kutsu 1.22 , mutta minkäs teet kun ne lautat ei ihan valonnopeuteen pysty. Mariella ensimmäisenä paikalla mutta pelkäsi että ei voi tulla liian lähelle että selvietyneet jää potkuriin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24711126]juuputkesta löytyy muuten pätkiä kun sukeltajat sukeltaa aluksen sisällä, näkyy väläyksiä mm.ruumiiden käsistä. Sinne on sukellettu sen jälkeen kun se hautapaikaksi julistettiin.[/QUOTE]

Oisin säihkähtynyt. Se kapteeni on mariellan selostus ei estonian.
 
"vieras"
Mä jäin miettii ihan samaa :/
Hymis otsikossa? No hyvä kun sen ees pistit tässä ketjussa merkille. Vaikka en ihan sitä tarkottanut. Halusin että jos kiinnostaa näin estonian uppoamisen muisto päivänä lukea estoniasta niin tuossa minun tutkimus tulos ja mihin päädyin. Karmeaa kun noin moni hukkuu niin että ei kukaan voi pelastaa vaikka kuinka pelastus lautat ja muut pelastus toimet.
 

Yhteistyössä