kysytääs: mikset tee itse terveelistä levitettä voista ja esim oliiviöljystä?

  • Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti
mitä sekoitussuhdetta suosittelet
Puoli kiloa voita ja 2-3 dl oliiviöljyä, sellaista mikä ei ole kovin vihreää (vihreä tekee levitteeseen epäterveen värin). Riippuu onko kesä vai talvi, kesällä vähemmän öljyä, sillä enemmän notkistaa levitteen huoneenlämmössä äkimmin. Kun seos on valmis, se on aika juoksevaa, sellaista löysän kermavaahdon vahvuista, mutta jähmettyy jääkaapissa. Laitan levitteen noin 3-4 dl rasioihin ja satsi kestää hyvin niin kauan kuin riittää, ei ole pilaantumista esiintynyt.
 
"vieras"
Meillä käytetään voita ja sitäkin aika vähän. Paketti kestää useamman viikon, jollen innostu leipomaan. Tai sitten käytetään ihan vaan oliiviöljyö tai oliiviöljy+balsamiviinietikka+hiukan suolaa. Nyt olen antanut itselleni luvan ostaa kirnuvoita leivälle :D Pieni paketti ja sekin kestää pari-kolme viikkoa. Mutta voisihan tuollaistakin sekoituslevitettä testata. Miksei.
 
Millä perusteilla tällainen sekotus on niin paljon terveellisempää?

Ja vastaus: en jaksa, eikä oo tullut mieleenkään. Syön muutenkin äärimmäisen harvoin mitään minkä päälle läästitään levitteitä.
 
juokseeko se
[QUOTE="vieras";25027094]Ostan suoraan Oivariinia, koska olen laiska ja syön vain vähän leipää ja syön muutoinkin terveellisesti ja Oivariini ei sisällä mitään sellaista, että se olisi erityisen vaarallista.[/QUOTE]

think again. Se rasva ei ole voilla kovetettu vaikka voin aromia sisältääkin. Sitä ei voi kieltää etteikö maistuisi hyvältä.
 
"Anne"
Siksi koska itse en syö leipää, enkä siitä syystä ole kiinnostunut, mitä levitettä kaapissa on. Lapsen takia kaupassa katson, ettei ole mitään reilusti suolattua tms, mutta jos menekki on yksi leipä päivässä ja kelpaa margariini kuin margariini niin...
 
karppaaja
Meidän terveellinen levite on huoneenlämpöinen voi. Pidetään siis voita pöydällä koko ajan ja vaihdetaan kerran päivässä. Säilyy toki kauemminkin huoneenlämmössä. Luonnolliset rasvat ei pilaannu helposti.

Mutta itse syön harvoin leipää joten muu perhe käyttää lähinnä. Itse käytän jääkaappikylmää voita ruuanlaitossa. Ja sitä meneekin 2-3 pakettia viikossa :)
 

Yhteistyössä