Avioliiton ulkopuolinen raskaus ja miehen vaatimukset

  • Viestiketjun aloittaja se ei olekaan niin
  • Ensimmäinen viesti
se ei olekaan niin
Olen vähintäänkin keskellä elämäni suurinta kriisiä ja kun tuntuu, etteivät asiat voisi mennä enää enempää solmuun, ni tapahtuu taas jotain! Elämäntilanteeni on se, että jätimme vuosi sitten mieheni kanssa yhteisen avioerohakemuksen. Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta. Aloin seurustella hyvin pian eropäätöksen jälkeen naimisissa olevan miehen kanssa ja suhteemme syveni hyvin nopeasti rakkaudeksi. Mies tapasi lapseni muutamaankin kertaan ja minä hänen lapsensa, ei tosin esitellyt minua heille tietenkään "seurustelukumppaninaan", koska vaimonsa ei vielä silloin meistä tiennyt. Sittemmin vaimo sai tietää meistä, ei tosin mieheltään. Vaimo halusi jatkaa edelleen, mutta mies halusi edelleen jatkaa seurustelua kanssani ja sanoi sekä minulle että vaimolleen näkevänsä asiat niin, että hän eroaa ja alkaa rakentaa elämäänsä minun kanssani. Vaikka vaimo tiesi mesitä, seurustelusuhteemme jatkui intensiivisenä. Mies kannusti minua tekemään asioita siihen suuntaan, että saamme järjestettyä asiat nin, että voimme olla oikeasti yhdessä. Katselimme jo yhteistä kotia jne. Kysyin häneltä moneen kertaan, että onko hän oikeasti valmis päästämään irti vaimostaan ja hän sanoi olevansa, vaikka ei sitten erohakemusta koskaan jättänytkään. Hän ei "uskotellut" ainoastaan minulle vaan puhui kuulteni samoin myös ystävilleen, meidän yhteisille ystävillemme ja myös omille lapsilleen hän kertoi meistä ja avioeroaikeistaan. Sitten kävi niin, että ehkäisystä huolimatta tulin raskaaksi. Kerroin siitä seurustelukumppanilleni ja toki asia tuli meille molemmille täysin yllätyksenä! Hän sanoi haluavansa sulatella asiaa hetken ja soitti sitten jonkin ajan kuluttua, ettei haluakaan lähteä perheensä luota ja että meidän suhteemme on loppu! Nyt pari viikkoa tämän jälkeen hän soitti haluavansa puhua mun kanssa asiat halki. Ja mitä hän sanoo?? Että hän ei missään nimessä halua lasta, mutta jos päätän sen synnyttää, niin hän tulee vaimonsa kanssa hakemaan lasta kokonaan itselleen!! En ollut uskoa korviani.

Tiedän, ettei hän sitä voi tehdä, se ei mitenkään menisi missään instanssissa läpi, mutta minkälainen mies kehtaa edes päästää suustaan tuollaista?! Eikö riitä jo se, että pettää mun luottamukseni meidän suhteeseen?! Ja siksi toiseksi, minkälainen nainen haluaa vielä katsella tuollaista miestä rinnallaan, etenkin kun kyseessä oli jo miehen toinen avioliiton ulkopuolinen pitkä suhde!?

Mä olen tässä nyt aika rikki ja hukassa. Kolme pientä lasta joista olen vastuussa, joilla toki isä aktiivisesti mukana elämässä, mutta minä kuitenkin lähivanhempi, ja sitten ihminen, johon luotin ja jota rakastin, jonka rinnalla kuvittelin eläväni loppuelämäni, vetää maton jalkojen alta. Ja sitten pitäisi kaiken surun murheen ja uhkailujen keskellä vielä tehdä päätöksiä raskaudesta ja vauvasta. Ei ihan helppo rasti!

Ja tiedän, ulkopuolisten on helppo sanoa, että noinhan siinä käy kun lähtee varatun kanssa suhteeseen, mutta mulla ei missään kohtaa ollut syytä epäillä, etteikö mies olisi tosissaan kanssani tai eroamassa ja muuttamassa mun kanssa yhteen. Ja aina kun itse yritin "irrottautua", hän vakuutteli mua monin sanoin ja teoin rakkaudestaan ja pyysi luottamaan. En niinkään kaipaa kommentteja neuvoja, enkä etenkään haukkuja ja tuomitsemista, päättyneeseen parisuhteeseen vaan ennemminkin liittyen miehen esiin tuomiin uhkauksiin vaatia lasta itselleen ja tehdäkseen vaimostaan lapselle äidin, sekä raskauden kohtalosta ylipäänsä. Että miten sitä oikeasti kolmen yh:na jaksaisi yksin raskausajan ja elämän neljän pienen yh:na?!
 
Huh, kuulostaa rankalta! Uskomaton mies. Itsellänikin neljäs tulossa, kolmen yh olen. Vauvanhoito ainakin on tuttua, kaksi isommista jo ensimmäisillä luokilla koulussa, kolmas leikki-ikäinen joten ei enää niin monta puettavaa, syötettävää jne. Arki varmaan onnistuu, mutta tietysti helpoin olisi kun olisi se isäkin perheessä.

Vaikea päätös sulla edessä :(
 
"vieras"
Voi ei,kauhea tilanne :hug: Entäs jos puhuisit neuvolassa asiasta? Tai soitat lastenvalvojalle ja selität tilanteen,he osaa antaa sulle lakineuvoja myös. Mies ei voi mitenkään ilman painavaa syytä saada vaimonsa kanssa huoltajuutta kokonaan,musta tuntuu vain että se yrittää nyt pelotella sua aborttiin. Tsemppiä ja voimia,älä anna tuollaisen paskiaisen saada susta otetta.
 
"ansku"
miten isä voi todistaa että lapsi on hänen? jos et ilmoita missään lapsen isän nimeä? Mun käsittääkseni isällä ei ole kovinkaan häävit oikeudet lapseen jos äiti ei ole tunnustanu kuka on lapsen isä!

Jos pidät lapsen ni pitäisin sen isättömänä! Potkaise se ukko pois sun elämästäs se on jo tarpeeksi satuttanu!!!!
 
Tota noin...
[QUOTE="ansku";25200967]miten isä voi todistaa että lapsi on hänen? jos et ilmoita missään lapsen isän nimeä? Mun käsittääkseni isällä ei ole kovinkaan häävit oikeudet lapseen jos äiti ei ole tunnustanu kuka on lapsen isä!

Jos pidät lapsen ni pitäisin sen isättömänä! Potkaise se ukko pois sun elämästäs se on jo tarpeeksi satuttanu!!!![/QUOTE]

Tuskin tämä aikaisempien lasten isä ottaa tämän uuden tulokkaan nimiinsä. Joten uusi mies voi milloin tahansa lapsen syntymän jälkeen vaatia isyyden selvittämistä. Ja tottakai, jos hän on isä, isyys myös vahvistetaan.

Ei ap sitä prosessia pysty estämään. Kaikki on miehestä kiinni.
 
Tuolla
Kikalla, että hän haluaa lapsen itselleen, hän luultavasti haluaa painostaa sinua aborttiin.
Kun tulit raskaaksi, olitko vielä virallisesti naimisissa?
Kun lapsi syntyy ja eronne on varmaankin jo selvä, voit kirjoittaa tietääkseni lapun ja olla suostumatta isyydenselvityksiin. jos taas isyys selvitetään, niin tulee elatusmaksut ja juridiset oikeudet lapselle ja tapaamiset isänsä kanssa. jotenkin en vaan jaksa uskoa, että lapsen synnyttyä mies ottaa lastaan luokseen (ja vaimo vielä hyväksyy tilanteen) säännöllisesti.

Jaksamisia sulle!
 
asiak
Tuskin tämä aikaisempien lasten isä ottaa tämän uuden tulokkaan nimiinsä. Joten uusi mies voi milloin tahansa lapsen syntymän jälkeen vaatia isyyden selvittämistä. Ja tottakai, jos hän on isä, isyys myös vahvistetaan.

Ei ap sitä prosessia pysty estämään. Kaikki on miehestä kiinni.
miten tämä lapsen isä voi sanoa että on lapsen isä jos äiti sitä ei tunnusta???? Kuka on sanonu että aikaisempien lasten isän pitäisi ottaa tämä lapsi itelleen? Maailmassa on monta lasta joilla "ei ole isää" äiti tietää kuka isä on, mutta paperiin sitä ei olla merkattu.

Ainahan isyyden selvittämistä voi vaatia, mut se vaatiminen tarvii oikeusprosessin.. tai näin mä ainakin olen asian ymmärtäny
 
1
Tietystikään toinen ei voi kehottaa toista tekemään aborttia; oman vakaumuksesi sen asian suhteen tiedät parhaiten itse. Kuitenkin itse ajattelen, että sinulla on tietämistä varmasti siinäkin miten kannattelet itsesi ja kolme pientä lastasi suht tuoreen eron yli - uusi vauva ei välttämättä helpota teidän kenenkään tilannetta. Sinuna harkitsisin vakavasti raskauden keskeyttämistä, ihan niiden jo maailmassa olevien lasten vuoksi. Ja kun nyt näyttää siltä että tämän lapsen todennäköinen isäkään ei sitä tulisi vastustamaan.
 
Tota noin...
voit kirjoittaa tietääkseni lapun ja olla suostumatta isyydenselvityksiin.
Well, no ei takuulla mene noin. Jos lapsen isä haluaa tunnustaa lapsensa, niin äiti ei voi sitä estää millään. Edellyttäen, että ei ole naimisissa enää.

Kata Kärkkäinenhän yritti kaikin tempuin estää miestä tunnustamasta isyyttään. Mutta mies laittoi prosessin liikkeelle, todettiin lapsen isäksi ja on tapaamisoikeus.

Että sillee.
 
Tota noin...
miten tämä lapsen isä voi sanoa että on lapsen isä jos äiti sitä ei tunnusta???? Kuka on sanonu että aikaisempien lasten isän pitäisi ottaa tämä lapsi itelleen? Maailmassa on monta lasta joilla "ei ole isää" äiti tietää kuka isä on, mutta paperiin sitä ei olla merkattu.

Ainahan isyyden selvittämistä voi vaatia, mut se vaatiminen tarvii oikeusprosessin.. tai näin mä ainakin olen asian ymmärtäny
Voi itku... mies voi aloittaa isyyden tunnustamisprosessin riippumatta siitä, tunnustaako nainen hänet lapsen isäksi vai ei. Tämä koskee naista, joka ei ole lapsen synnyttyä enää naimisissa.
 
"vieras"
Ihmettelet vaimon reaktiota? Mies on ilmeisesti hyva suustaan, saihan han sinullekin uskoteltua etta on tosissaan ja niin pois pain, joten yhta tyhmia olette molemmat ja miehen vedatettavissa. Sinuna puhuisin taman vaimon kanssa, ei ne yhteiset ystavat vaan yhteiset viholliset...
 
asiak
Voi itku... mies voi aloittaa isyyden tunnustamisprosessin riippumatta siitä, tunnustaako nainen hänet lapsen isäksi vai ei. Tämä koskee naista, joka ei ole lapsen synnyttyä enää naimisissa.
Niin mutta kun lapsi sai alkunsa nainen oli naimisissa.. no en ala tästä väitteleen! Ap:lle jaksamisia päätit mitä tahansa!! Mut melko vahvat pitää olla isän perustelut et sais lapsen itselleen ja vielä et hänen vaimo lapsen hyväksyis... ja saati et lapsesta tulis tasapuolinen perheen jäsen. höpöt sanon minä!!
 
jeanine
Voimia, ei tässä voi muuta sanoa! Aikamoinen soppa. Mies toimi hieman hätiköiden (lapsilleenkin jo kertoi eroavansa ja olevansa uuden naisen kanssa, silti päättikin jatkaa...) mutta se on nyt mennyttä aikaa. Miehestä ei tule sinun miestäsi ja sillä selvä, surutyö siitä kannattaa tehdä nyt :(

Siitä, että pitääkö lapsi vai ei - en osaa vastata. Itse olen niin vauvakuumeen keskellä, että en osaa suositella keskeytystä, mutta itsehän resurssisi tiedät. Jos et tahdo vauvaa niin voisitko kuvitella antavasi sen isälleen, isänsä perheen kasvatettavaksi? Onko tuo mies siis mielestäsi kuitenkin kaikesta huolimatta mahdollisesti hyvä isä? Väkisin lasta ei viedä, sinähän olet automaattisesti yksinhuoltaja lapsen syntyessä ja huoltajaksi myös jäät ellei oloissasi todeta jotain todella vakavaa puutetta. Silloin kyllä todennäköisesti vanhemmat lapsetkin sijoitettaisiin isälleen/otettaisiin huostaan.

Pohdiskele tarkkaan, rauhassa mutta ripeästi. Älä ole yhteyksissä mieheen nyt, tämä on sinun elämäsi ja sinun päätöksesi. Hän itse päätti palata vaimonsa kanssa yhteen, sinun ei siis enää tarvitse ottaa huomioon häntä päätöksenteossasi.

Jaksuja :hug:
 
Niin mutta kun lapsi sai alkunsa nainen oli naimisissa.. no en ala tästä väitteleen! Ap:lle jaksamisia päätit mitä tahansa!! Mut melko vahvat pitää olla isän perustelut et sais lapsen itselleen ja vielä et hänen vaimo lapsen hyväksyis... ja saati et lapsesta tulis tasapuolinen perheen jäsen. höpöt sanon minä!!
Siis hetkinen, se MIES oli naimisissa, ei tämä nainen, näin ainakin tekstistä käsitin. Raskaana oleva nainen on kolmen yh-äiti, miehen piti erota,muttei niin tehnytkään.

Jos mies vaatii isyyden tunnustamista, yhteishuoltajuuteen ei ole pakko suostua ja miehen on todella vaikea saada lapsen huoltajuutta. Sen lisäksi miehen vaimo ei tod.näk. ikinä saisi adoptio-oikeutta lapseesi. Mies saa tavata lastasi, mutta missä, kenen läsnäollessa ja kuinka pitkiä aikoja, on melkolailla päätettävissäsi. Sen lisäksi mies joutuu silloin maksamaan elatusmaksuja.
 
ymmärsin että ap on miehensä kanssa jättäny vuos sitten yhteisen avioerohakemuksen.. joko avioero on astunut voimaan?
jaa niin luin uudestaa, hankala tuo teksti. Eli siis, jos avioliitto ei ole loppunut, lain mukaan lapsen isä on aviomies. Sen sijaan tällä hetkellä suomen lain mukaan toisella miehellä ei ole mitään oikeuksia lapseen. Tästä tulee tosin pian ennakkotapaus, kun monen vuoden oikeusjuttu etenee erään miehen vaatimuksesta saada tunnustaa lapsensa isyys
 
xxyy
jaa niin luin uudestaa, hankala tuo teksti. Eli siis, jos avioliitto ei ole loppunut, lain mukaan lapsen isä on aviomies. Sen sijaan tällä hetkellä suomen lain mukaan toisella miehellä ei ole mitään oikeuksia lapseen. Tästä tulee tosin pian ennakkotapaus, kun monen vuoden oikeusjuttu etenee erään miehen vaatimuksesta saada tunnustaa lapsensa isyys
Tästä tais olla jossain vauvalehdessä jokuaika sitte juttua! Toivottavasti asia rakteaa biologisen isän kannalta oikein
 
"vierailija"
jaa niin luin uudestaa, hankala tuo teksti. Eli siis, jos avioliitto ei ole loppunut, lain mukaan lapsen isä on aviomies. Sen sijaan tällä hetkellä suomen lain mukaan toisella miehellä ei ole mitään oikeuksia lapseen. Tästä tulee tosin pian ennakkotapaus, kun monen vuoden oikeusjuttu etenee erään miehen vaatimuksesta saada tunnustaa lapsensa isyys
Mutta luulisi, että ap:n entinen mies kuitenkin tietää, ettei lapsi ole hänen. Tuskinhaluaa elättää toisen äijän lasta, ja isyystestin voi kai hänkin vaatia.

Aikamoisen sopan on aloittaja itselleen kyllä keittänyt. Porvoossako kenties?
 
Nyt vaan ap meet jonkun kanssa naimisiin niin kauaksi kun lapsi syntyy. Silloin kukaan mies ei voi vaatia isyyden selvittämistä. Kai sulla nyt joku kaveri on joka paperilla suostuu vuodeksi naimisiin..
 

Yhteistyössä