Mikähän vaivaa 6-vuotiasta poikaa?

"vesimeloni"
Verinen uloste ei ole koskaan normaalia. Se on merkki siitä, että jotain on vialla. Anemia on tosiaankin hyvin mahdollinen, pitäisi tutkituttaa mm. ferritiini-arvot. (Itselläni on näitä juuri tutkittu, hb on normaali, mutta ferritiinit lähes nolla.) Muutenkin nuo mainitsemasi oireet ovat mun mielestä syy pikaisiin tutkimuksiin.
Itse en enää odottaisi ja miettisi ruokavaliota tai yrittäisi yhtä lääkäriä kiinni jostain, vaan veisin lapsen tosiaan yksityiselle HETI, jos kerran ei tk:ssa suhtauduta vakavasti. Ja kyllähän ne tk:ssakin voisivat tehdä jotain, laittaa lähetteen sairaalaan sisätautilääkärille esimerkiksi? Pojan suolisto pitäisi tähystää, miksei ole saanut lähetettä tähystykseen. Mikset vaadi, että asia laitetaan eteenpäin NYT!
Älä odottele enää, vaan hoida asia heti.
 
Mep
[QUOTE="vesimeloni";25727844]Verinen uloste ei ole koskaan normaalia. Se on merkki siitä, että jotain on vialla. Anemia on tosiaankin hyvin mahdollinen, pitäisi tutkituttaa mm. ferritiini-arvot. (Itselläni on näitä juuri tutkittu, hb on normaali, mutta ferritiinit lähes nolla.) Muutenkin nuo mainitsemasi oireet ovat mun mielestä syy pikaisiin tutkimuksiin.
Itse en enää odottaisi ja miettisi ruokavaliota tai yrittäisi yhtä lääkäriä kiinni jostain, vaan veisin lapsen tosiaan yksityiselle HETI, jos kerran ei tk:ssa suhtauduta vakavasti. Ja kyllähän ne tk:ssakin voisivat tehdä jotain, laittaa lähetteen sairaalaan sisätautilääkärille esimerkiksi? Pojan suolisto pitäisi tähystää, miksei ole saanut lähetettä tähystykseen. Mikset vaadi, että asia laitetaan eteenpäin NYT!
Älä odottele enää, vaan hoida asia heti.[/QUOTE]

Ruokavalion merkitystä suoli- ja monien muidenkin sairauksien yhteydessä ei ole syytä vähätellä, mutta niistä asioista selvää saa vain itse perehtymällä mm. crohn ja colitisyhdistyksen keskustelupalstalla esim.

Tähystys on kyllä välttämätön vaivan selvittämiseksi.
 
colitis-sairaan vaimo..
Ruokavalion merkitystä suoli- ja monien muidenkin sairauksien yhteydessä ei ole syytä vähätellä, mutta niistä asioista selvää saa vain itse perehtymällä mm. crohn ja colitisyhdistyksen keskustelupalstalla esim.

Tähystys on kyllä välttämätön vaivan selvittämiseksi.
Ruokavaliolla on joo merkitystä, mutta ensin kannattaa selvittää oireiden syy, ja vasta sitten tarkistaa, mitä ruokavaliolle voi tehdä, ettei turhaan jätä ruoka-aineita pois. Esim. viljan poisjättämisestä ei ole hyötyä, jos kyseessä on vaikkapa valkopippuriallergia (kuten mun miehellä). Mutta nämä kaikki selviää jatkotutkimuksilla: tähystys on suolistojutuissa ainoa keino selvittää varmasti.

Meillä perheessä on colitis, ja sitä on tutkittu pitkään ja hartaasti, kun tulehdus ei meinannut talttua millään - ja yllätyksenä oli, että tulehdus oli kunnossa, mutta taustalla oli mm. mausteallergioita ja paha laktoosi-intoleranssi, jotka yhdessä aiheutti kaikki oireet. Harmillista vaan, että lääkäri heti alkuun totesi, että ruokavaliolla ei ole taudin hoidossa mitään merkitystä, ja koska mun mies tätä sairastaa, niin hän kuunteli lääkäriä, eikä tarkistanut ruokavaliota.. Jos oltaisiin heti tsekattu ruoka-aineallergiat yms, oltaisiin säästytty sairaalareissuilta..
 
paulamummu
Kokeilkaa jättää viljat ruokavaliosta pois. Nim. colitiksen kanssa 30v. elänyt ja paras lääke juuri tuo...
Kiitos kun kerroit!
Niin olen jo kauan arvellut---
--Rikkaruohontorjunta Suomessa aloitettiin 1958 ja korrenvahvistajiem käyttö suunnilleen 30 vuotta sitten. Kukaan ei ole voinut noista valittaa minneköäään, vaikka suolisto vuotaisi just niiden takia verta:-(
Tämä koko systeemi onvaan rakentunut / rakennettu niin:-(
 
kysyn vaan
Kiitos kun kerroit!
Niin olen jo kauan arvellut---
--Rikkaruohontorjunta Suomessa aloitettiin 1958 ja korrenvahvistajiem käyttö suunnilleen 30 vuotta sitten. Kukaan ei ole voinut noista valittaa minneköäään, vaikka suolisto vuotaisi just niiden takia verta:-(
Tämä koko systeemi onvaan rakentunut / rakennettu niin:-(
Onko kukaan yrittänyt valittaa niistä jäämistä?
 
"vieras"
Mun 6v. pojalla on ollut jo tosi kauan kakka löysällä, välillä ripulillakin. Nyt on alkanut olemaan myös verta kakassa. Tämän lisäksi poika on myös hyvin väsynyt, kalpea ja ruokahaluttomuuskin vaivaa. Mahaansa valittelee usein (ei kipua, mutta tuntuu kuulemma jotenkin oudolta). Tuota kakan löysyyttä/ripulia tutkittiin joskus n. vuosi sitten, mutta mitään syytä ei siihen löydetty. Mutta nyt siis uutena vaivana tuon löysyyden lisäksi tuo verisyys ja nuo muut oireet. Onko kenenkään lapsella ollut mitään vastaavaa? Ja jos on ollut niin mistä on johtunut? Alkaa jo huoli painaa, kun on poika niin väsynytkin jo.
Imeytys häiriö! Mikset kysy ilmaselta lääkäri vastaa palstalta.? Tiedän akuutin oireet mutta tiedän myös krooniset!
 
[QUOTE="vieras";25737299]Imeytys häiriö! Mikset kysy ilmaselta lääkäri vastaa palstalta.? Tiedän akuutin oireet mutta tiedän myös krooniset![/QUOTE]

Keliakiakokeet on verestä tutkittu ja oli ihan normaalit.
 
imeytymishäiriöstä
Imeytymishäiriöt tulee kyllä kaikesta fosfaatista, mitä ruokiin ja juomiin lisätään. Ne estävät ravinteiden imeytymistä - samoja aineiuta on tyhjennysjuomissakin! Osteoporoosikin johtuu just niistä:-(
 
Alkuperäinen kirjoittaja imeytymishäiriöstä;25738332:
Imeytymishäiriöt tulee kyllä kaikesta fosfaatista, mitä ruokiin ja juomiin lisätään. Ne estävät ravinteiden imeytymistä - samoja aineiuta on tyhjennysjuomissakin! Osteoporoosikin johtuu just niistä:-(
Voisitko antaa joitakin esimerkkejä näistä fosfaateista? Meillä ei juurikaan syödä sellaista ruokaa missä on lisäaineita.
 
"vieras"
Koska on viimeksi otettu ulosteen bakteeriviljely, onko samalla otettu EHEC-viljely? Onko otettu iso verenkuva koska? Onko allergiat pois suljettu? Onko ummetusta?

Vie se lapsi lääkäriin, äläkä itke palstalla. Kyllä kipeä lapsi nyt lääkärinvastaanotolle saadaan. Saattaa vaatia päivystykseen menoa, eli viitseliäisyyttä ja hieman sinnikkyyttä äidiltä. Vie se lapsi hoitoon. Vaadi terkkarilääkäriltä lähete erikoissairaanhoitoon. Jos et saa hoitavaa lääkäriä kiinni, soita jollekin muulle. Ihmiset on jotenkin avuttomia, jos ei heti heitä palvella tai lääkäri vaikka oikeesti inhimillisesti unohtaa jonkun asian. Saa sinne terkkariin soittaa useammankin kertaa, jos ei heti saa kiinni ketään joka hoitaisi asiaa eteenpäin.
 
[QUOTE="vieras";25744883]Koska on viimeksi otettu ulosteen bakteeriviljely, onko samalla otettu EHEC-viljely? Onko otettu iso verenkuva koska? Onko allergiat pois suljettu? Onko ummetusta?

Vie se lapsi lääkäriin, äläkä itke palstalla. Kyllä kipeä lapsi nyt lääkärinvastaanotolle saadaan. Saattaa vaatia päivystykseen menoa, eli viitseliäisyyttä ja hieman sinnikkyyttä äidiltä. Vie se lapsi hoitoon. Vaadi terkkarilääkäriltä lähete erikoissairaanhoitoon. Jos et saa hoitavaa lääkäriä kiinni, soita jollekin muulle. Ihmiset on jotenkin avuttomia, jos ei heti heitä palvella tai lääkäri vaikka oikeesti inhimillisesti unohtaa jonkun asian. Saa sinne terkkariin soittaa useammankin kertaa, jos ei heti saa kiinni ketään joka hoitaisi asiaa eteenpäin.[/QUOTE]

Luuletko etten ole tehnyt tän asian eteen mitään?! Enkä tänne kirjoittele itkeäkseni näitä asioita, vaan ihan sen takia että olisin halunnut kuulla onko jonkun lapsella ollut jotain vastaavaa. Tk-lääkärille on aika 7.3. jonka luona siis aiemmin jo käyty ja verikokeet otettu, joista ei selvinnyt vielä mitään. Vähän alta vuosi sitten on käyty pojan kanssa tk-lääkärillä ja myös keskussairaalassa lääkärillä (silloin löysän/ripuli ulosteen takia, ei silloin verta vielä). Otettiin silloin verikokeita ja annettiin ulostenäyte (en muista mitä siitä tutkittiin). Allergioita ei ole pois suljettu, koska eivät niitä silloin tehneet. Nyt aion kyllä vaatia, että allergiatestit on tehtävä. Ja ummetusta ei ole.
Ja syy miksi tätä nyt taas uudestaan tutkitaan on se, että tilanne oli välillä aivan normaali. Tai siis kakka oli normaalia ja poika muutenkin ihan ok oloinen.
 
ei yhtään näitä!
Karrageenituotteet pois tarkasti kaikesta, mitä suuhin menee. Sitä tosin on monissa kapselinkuorissa ja hammatahnoisskin, mut tuossa niitä syömisiä:
http://www.ekoodi.com/?page_id=2471
 
noinkohan?
Ruokavalion merkitystä suoli- ja monien muidenkin sairauksien yhteydessä ei ole syytä vähätellä, mutta niistä asioista selvää saa vain itse perehtymällä mm. crohn ja colitisyhdistyksen keskustelupalstalla esim.
Omituinen palsta, kun olennaisimmat asiat sieltä poistetaan, esim tämä:


"Kun vertaan itseäni ja noita käypähoito suosituksia, olen hieman hämmästynyt. Minun henkilökohtainen kokemus taudista tähän asti on niin toisenlainen ja olen pärjännyt siis ilman lääkkeitä koko ajan. Kuitenkin minulla on ollut taudissa nuorena raju jakso: jouduttu leikkamaan abskessi ja ahtaumaa, tehty siis "ileitis terminalis cum abscessus" sekä oikeanpuoleinen hemicolektomia.

Miten paljon taudin lääkitseminen sitten rasittaa elimistöä, altistaa kaikille sivuvaikutuksille joita lääkkeissä on, tai mahdollisille yhteisvaikutuksille jne jne, sitä emme tiedä, jokaisen kohdallahan se vaste voi olla omista syistä toisenlainen kuin toisilla potilailla.

Mutta haluan vain sanoa, että vaikka tuo käypä hoito -dokumentti on monipuolisen ja kattavan näköinen ja vakuuttavan oloinen, ei sitä pidä lukea kuin jumalan sanaa, teidän kohtaloanne ei ole kirjoitettu siihen, aina se tauti ei mene tuon ohjeen mukaisesti.

Tuo käypä hoito -suositus on lääkäreille tehty tsekkauslista, jonka mukaan he ryhtyvät toimimaan oman harkintansa mukaan, jos aihetta on.

Minun kohdalla vaan on käynyt niin, että koska tauti ei ole oireillut, ei minua kukaan lääkärikään silloin 20-40 -vuotiaana valvonut enkä käynyt missään kontrolleissa, opiskelin ja perustin samalla perheen ja aloitin työelämän ja vaihdoin paikkakuntaa - lääkäreitä en edes huomannut ajatella tautini kannalta, kun ei tauti ole oirehtinut ihmeemmin (=vakavammin). En siksi ole ollut millään lääkityksillä koskaan. Onko minun vai systeemin aiheuttama "vahinko"? Viileä

Jokaisella meillä on oma tapamme sairastaa tätä tautiamme, sitä en halua kiistää - halusin vain julkituoda, että tuossa "käypä hoito" -paperissa ei ollut tätä minun tapaani hoitaa tautia - vaan siellä oli vaan aina se tapa, että pannaan päälle lääkitys, remission saavuttamisen hakemiseski, ja sitten ylläpitolääkitys remission ylläpitämiseksi.

Minä olen saanut remission pysymään yllä muilla tavoin.

Ja uskon, että en ole ainoa. Toivon, että nuoret, juuri Crohniin sairastuneet eivät mene paniikkiin, jos näkevät tuon käypä hoito -dokumentin. Ja toivon, että yhdistyksen tilaamissa tutkimuksissakin elämänlaadusta (kyselylomakkeissa jne) voisi löytyä joku kategoria, johon myös minun laillani taudin kanssa pärjänneet voisivat kirjata kokemuksiaan.

Nimittäin niissäkin kyselyjen kysymyksissä muokataan lukijan asenteita, ne ajatukset jäävät meidän Crohnia sairastavien päähän, ja sitten tulee ihmettelyjä ja kysymyksiä tyyliin: - miksei minulle määrätty lääkitystä, enkö saakaan parasta hoitoa, miksi tähyjen väli on 5 vuotta jne jne... (itse asiassa minua on tähystetty kerren, 10 vuotta sitten, kun ihmeteltiin sitä muutaman päivän akuuttia, suoli oli hyvän näköinen. Ei määrätty lääkitystä silloinkaan.)"

Se palsta keskittyy lääkkeiden markkinoimiseen niin päin, että ensin potilas PYYTÄÄ lääkäriltä jotakin, mitä muut (yleensä suolettomat!) neuvovat pyytämään ja sit ei tietenkään valita siitä lääkkeestä, vaikka ei auttanutkaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei yhtään näitä!;25746779:
Karrageenituotteet pois tarkasti kaikesta, mitä suuhin menee. Sitä tosin on monissa kapselinkuorissa ja hammatahnoisskin, mut tuossa niitä syömisiä:
E407 karrageeni | ekoodi.com
No aika vähiin kyllä tosta listasta jää meidän syömiset (onneksi). Edelleenkin kyselisin että onko kenelläkään niitä omakohtaisia kokemuksia ja etenkin jos lapsilla on ollut? Ja onko tämä colitis nyt sitten ainoa vaihtoehto? Onko jollain johtunut vastaavanlaiset oireet jostain muusta? Ja sinne lääkärille ollaan tosiaan menossa ja aion kyllä vaatia kaikki tarvittavat tutkimukset, tai sitten yksityiselle jos ei muuten ala homma etenemään tai ei aiota tutkia kunnolla. Mutta kiinnostaisi kuitenkin tietää niistä kokemuksista, että olisi jotain tietoakin jo valmiiksi eri vaihtoehdoista kun sinne lääkärille mennään.
 
ole hyvä!
No aika vähiin kyllä tosta listasta jää meidän syömiset (onneksi). Ja sinne lääkärille ollaan tosiaan menossa ja aion kyllä vaatia kaikki tarvittavat tutkimukset, tai sitten yksityiselle jos ei muuten ala homma etenemään tai ei aiota tutkia kunnolla. Mutta kiinnostaisi kuitenkin tietää niistä kokemuksista, että olisi jotain tietoakin jo valmiiksi eri vaihtoehdoista kun sinne lääkärille mennään.
Siis ongelma onkin siinä, että lääkäri ei tiedä ihmisetn selvitymismekanismeista mitään... sairaalaan pitää ottaa omat eväät mukaan, koska niitä vaan ei voi syödä, mitä siellä tarjotaan! Karkeat kuidut täytyy jättää kokonaan syömättä, mut joo, eväillä pärjää kyllä:
luomulihapullia tietysti

Magneettikuvauksissa käytetään juomia, joita herkimmät eivät siedä ollenkaan (terveetkin voi sairastua, tarkoitan) enkä ikinä tule edes itselleni sellaista sallimaan: siinä yhdessäkin on ksantaanikumia ja karrageenia, (molemmat ihan turhia aineita kyseisessä juomassa!), mutta annas kun olet saanut ensin sen diagnoosin, ei kukaan usko et verenvuoto johtui siitä myrkkyjuomasta, vaikka enne sitä ei olisi vuotoa ollut aikoihin:-(

Niissä tutkimuksissa on kans paljon tullut reikiä suolistoon, joten ensin pitää kokeillqa muita konsteja. Lisää rasvaa ruokiin, ei tule ummetustakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Scarabee
tärkeää
Niin, onko kenenkään lapsella ollut mitään vastaavaa? Niitä kokemuksia kaipailisin.
Mitään lääkkeitä et saa antaa etkä mitään muutakaan, missä on maltodekstriiniä. Kaikki muuntogeeniset ainekset täytyy saada pois:
GMO - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Maksaruokiakaan ei saa syödä, kun niissä on kaikki myrkyt lääkejääminen, mitä eläin on syönyt. Floravitalia voit antaa, sitä missä ei ole hiivaa. Myyjä tarkistaa, ettei tule just väärää. Se on yleensä se kalliimpi pullo.
 
olennaista
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1315415-azamun-joutuuko-kukaan-syomaan/sivu3.html

Lääkkeitä syödään yleensä liikaa yhtaikaa, vaikka ne saattavat kumota toistensa vaikutuksen. Tupakansavu esimerkiksi vie jo tämän tehon:-(
 
Alkuperäinen kirjoittaja tärkeää;25750396:
Mitään lääkkeitä et saa antaa etkä mitään muutakaan, missä on maltodekstriiniä. Kaikki muuntogeeniset ainekset täytyy saada pois:
GMO - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Maksaruokiakaan ei saa syödä, kun niissä on kaikki myrkyt lääkejääminen, mitä eläin on syönyt. Floravitalia voit antaa, sitä missä ei ole hiivaa. Myyjä tarkistaa, ettei tule just väärää. Se on yleensä se kalliimpi pullo.
Ei ole pojalla mitään lääkitystä. Ja maksaruokia meillä ei syödä, koska niistä ei meillä kukaan muutenkaan tykkää.
 

Yhteistyössä