Kuinka moni ulkoilee mielellään myös tuiskulla tai sateella?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25675320]No ei kaikilla ole. Tai ulkoilupuku varmaan on aika monella mutta ei välttämättä sadepukua. Sulla sitten on ihan sadepuku ja toppavaatteet?[/QUOTE]

On. Mutta on ollut ennen lastakin, koska töissä olen tarvinnut molempia ja omissa harrastuksissa. Viikko tunturissa on aika ikävä ilman kunnollisia kamppeita.
 
"mä"
Tietysti. Omistan hyvät ulkoiluvaatteet säähän kuin säähän. On tyhmää sanoa ettei voi ulkoilla kun ei ole vaatteita. Kaupat kuitenkin pursuavat joka säälle sopivia vaatteita ja aikuinen kun ei kasva niin samat vaatteet menevät monta vuotta.
 
NaarasKarhu
Jossain vaiheessa lenkkeilyharrastuksen alettuani tajusin, että nimenomaan erilaiset sää- ja keliolosuhteet tuovat kivaa vaihtelua muuten niin samanlaisina toistuviin juoksulenkkeihin. Eräänä kesänä aloin suorastaan nauttia kaatosateista. Lippis päähän ja kunhan juoksutakki on kohtuullisen vettähylkivä, kaikki hyvin. Lenkkarit läpimärkinä sateessa hipsuttelin menemään pururadalla ja nautin metsän tuoksusta. Eikä muita lenkkeilijöitä mailla halmeilla. Kunhan ulkoilu / muu tekeminen pitää kropan lämpimänä, ei sade haittaa. Talvella kokeilin piruuttani lenkkeillä t-paidassa muutaman asteen pakkasella. Oli sellainen tunnin lenkki. Oli yllättävän mukava kokemus, hieman verrattavissa avantouintiin. Oikein kovilla pakkasilla käytän ns. kypärähuppua, joka paljastaa pakkaselle vain silmät. Lisäksi minulla on hupun sisään suun eteen laitettava "metalliritilä" joka lämmittää hengitysilman siedettäväksi vaikka 25 asteen pakkasilla.
Summa summarum: oikeilla varusteilla ja hieman extreme-asenteella saa ulkoilusta kivaa.
 
"vieras"
Te ketkä nautitte kaatosateessa ulkoilusta niin miten pukeutumalla saatte pysymään olonne mukavana? Ilman että sadepuku kamalasti hiostaa jos vaihtoehtoisesti ilman sitä vesi kastelee vaatteet ulkoilupuvun läpi?
 
NaarasKarhu
[QUOTE="vieras";25678681]Te ketkä nautitte kaatosateessa ulkoilusta niin miten pukeutumalla saatte pysymään olonne mukavana? Ilman että sadepuku kamalasti hiostaa jos vaihtoehtoisesti ilman sitä vesi kastelee vaatteet ulkoilupuvun läpi?[/QUOTE]

Sateella pukeutuisin näin:
Päätä suojaamaan lippalakki. Ja sitten lippalakin päälle korvaläpät, jos on viileää (jolloin lippis pysyy tuulellakin paremmin päässä).
Varsinainen sadepuku on todellakin liian hiostava, jos on tarkoitus hiukankin liikkua, vaikka kävellen. Päällystakkina käytän kevyitä ulkoilu- tai juoksutakkeja, jotka ovat melko vettähylkiviä. Ripsauta vettä takkisi päällä ja katso, helmeileekö vesi pois. Siinä yksinkertainen testi vanhalle takillesi. Ja jos haluat kunnolla panostaa, osta vedenpitävä ohut juoksutakki. Takin alle puen kerroksia tarpeen mukaan, aina pelkästä t-paidasta paksuun fleeceen tai villaneuleeseen saakka.
Housusi voit testata myöskin ripsauttamalla niille vettä. Sekä housut että takki saavat olla hieman löysempiä kuin ne kaikkein muodikkaimmat versiot, jotta alle mahtuu sitten ohuita vaatekerroksia.
Sadesäällä laitan jalkaan lenkkarit, joissa on vähemmän tuuletusta eli sellaisia verkkokankaasta tehtyjä osia. Ja jos on tarkoitus vain kävellä, voin kesälläkin laittaa jalkaan ns. talvilenkkarit tai vaelluskengät. Toisaalta kaatosateessa juostessa läpimärät normaalilenkkarit auttavat saavuttamaan kivan extreme-tunteen! =)
Näillä minun periaatteilla ei pysytä absoluuttisen kuivina mutta tähdätään siihen että voi mukavasti lenkkeillä / ulkoilla liikaa hiostumatta ja vilustumatta. En tiedä, vastaako tämä ollenkaan kysymykseesi, mutta tässäpä minun selviytymistarinani! =)
 

Yhteistyössä