Haluaisin ostaa itselleni pyörätuolin!! Olisiko se aivan hullua...??

  • Viestiketjun aloittaja nainen ja äiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jos shoppailua ajattelen, niin pyörätuolista käsin se on hankalaa. Istualtaan ei näe tuotteita hyvin ja hyllyjen välissä on hankala liikkua ja joskus mahdotonta. Eihän siellä meinaa normaalistikaan liikkuva mahtua kulkemaan. Monessa paikassa on portaita ja korokkeita ja niistä ei pyörätuolilla pääse, vaan täytyy etsiä kiertotie, joka ainakin periaatteessa pitäisi olla. Ovista kulkeminen on hankalaa. Oikeastaan pitäisi olla avustaja mukana, jos aikoo selviytyä ostoskierroksesta pyörätuolin kanssa. Väkisin ostoksille mukaan raahatulle miehelle pyörätuoli voisi sen sijaan olla oiva peli. Pyötätuolista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta pojallani oli pyörätuoli useamman vuoden. On kyllä paljon helpompi liikkua ilman pyörätuolia kuin pyörätuolin kanssa, jos vain pystyy kävelemään.
 
ap.....
[QUOTE="vieras";25700361]Jos shoppailua ajattelen, niin pyörätuolista käsin se on hankalaa. Istualtaan ei näe tuotteita hyvin ja hyllyjen välissä on hankala liikkua ja joskus mahdotonta. Eihän siellä meinaa normaalistikaan liikkuva mahtua kulkemaan. Monessa paikassa on portaita ja korokkeita ja niistä ei pyörätuolilla pääse, vaan täytyy etsiä kiertotie, joka ainakin periaatteessa pitäisi olla. Ovista kulkeminen on hankalaa. Oikeastaan pitäisi olla avustaja mukana, jos aikoo selviytyä ostoskierroksesta pyörätuolin kanssa. Väkisin ostoksille mukaan raahatulle miehelle pyörätuoli voisi sen sijaan olla oiva peli. Pyötätuolista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta pojallani oli pyörätuoli useamman vuoden. On kyllä paljon helpompi liikkua ilman pyörätuolia kuin pyörätuolin kanssa, jos vain pystyy kävelemään.[/QUOTE]
Valitsisin toki kaupat väljyyden mukaan esim. Prisma. Ja sitten olisi ainakin tuoli aina mukana. :D
 
"mä"
[QUOTE="tara";25700174]Mietippä mille tuntuu sellaisesta ihmisestä joka OIKEASTI joutuu olemaan pyörätuolissa, nähdä jaloistaan ja kropastaan TERVEEN ihmisen istuvan siinä huvin vuoksi. Kohtuutonta...[/QUOTE]

Ajatteletko samoin mopoautoista? Nehän ovat alunperin suunniteltu invaliidien apuvälineiksi.
 
[QUOTE="tara";25700174]Mietippä mille tuntuu sellaisesta ihmisestä joka OIKEASTI joutuu olemaan pyörätuolissa, nähdä jaloistaan ja kropastaan TERVEEN ihmisen istuvan siinä huvin vuoksi. Kohtuutonta...[/QUOTE]

Mun potilas varmaan olis mielissään jos mäkin ottaisin pyörätuolin kulkupeliksi kun lähdettäs yhdessä ulos :D
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Olen lähes varma, että kerran kokeiltuaan ap huomaisia pyörätuolin "kätevyyden" verrattuna siihen, että omin jaloin pääsee liikkumaan. En tiedä miksi tämä ajatus tuntuu kaikkiaan jotenkin vastenmieliseltä, vaikka onhan maailmassa kummallisempiakin juttuja. Jouduin hetken aikaa käyttämään ulkona liikkuessani pyörätuolia ja keppejä pitkään, sitä huomasi monta asiaa missä voi terveenä ollessaan auttaa muita ja miten mistäkin paikasta pääsee ja mistä ei jne. Ehkä siksi tuntuu vähän pahalta, että joku haluaisi "leikkiä" tuollaista.
 
Jo pikaisesti ajateltuna huomaan muutaman ongelman, jonka vuoksi liikun paljon mieluummin ilman pyörätuolia. Ensinnäkin turha sillä on säästää bussilippujen hintaa, jos meinaa moottoroitua versiota, kun ei se moottori ilmaista voimaa saa. Toinen on, että jos nostelen sitä moottoroitua pyörätuolia kotoa ulos ja nostan autoon ja pois ja jos vielä kaupassakin joudun nostelemaan kynnyksen yli, huomaan varmasti pääseväni vähemmällä energialla ihan jos vain kävelen. Kolmas on se, että jo nyt 152cm pitkänä, en ylety kaikkeen mitä haluan, niin sen pyörätuolin kanssa vielä vähemän eli joutuisisin tyytymään alakorien tarjontaan.

Mutta testinä olisi varmasti mielenkiintoista kokeilla miten pyörätuolilla asiointi onnistuisi.
 
Siitä vaan jos on rahaa niin sähkäriä ostamaan. :) Tulet huomaamaan ettei ole mikään halpa investointi. Aika kauan saat bussilla ajella että saat sen verran säästöä että tuolin maksaa. Sähkärin tai tavallisenkin pyörätuolin kanssa liikkuminen saattaa näyttää hauskalta ja helpolta, muttei sitä taatusti ole.
 
hassuidea
Mä olen joskus päässyt ihan peruspyörätuolia kokeilemaan terveyskeskuksessa. Ja mahdottoman hupaisaa sillä oli niitä käytäviä rullailla. Mutta ulkona voisi jo tuottaa ongelmia. Ja kaupassa kun kaikki olisi liian korkealla. Ja voisihan se tuottaa muille shoppailijoille kummastusta kun ensin rullailisi siellä pöyrätuolilla ja yllättäen nousisikin seisomaan ja kurkottelisi ylähyllyille.
 
Mä olen joskus päässyt ihan peruspyörätuolia kokeilemaan terveyskeskuksessa. Ja mahdottoman hupaisaa sillä oli niitä käytäviä rullailla. Mutta ulkona voisi jo tuottaa ongelmia. Ja kaupassa kun kaikki olisi liian korkealla. Ja voisihan se tuottaa muille shoppailijoille kummastusta kun ensin rullailisi siellä pöyrätuolilla ja yllättäen nousisikin seisomaan ja kurkottelisi ylähyllyille.
Totta. Pelkkä pyörätuolin saaminen autoon ei ole ihan yksinkertaista, manuaalinen vielä menee, mutta sähkäriin tarvitaan sitten jo järeämpi auto. Ulkona on vaikea liikkua yksin jos maa esim. viettää sivulle (pyörivät pikkupyörät lähtee kääntymään, ylämäkeen on todella raskasta rullata, isompien kynnyksien yli ei välttämättä pääse ilman apua, ja pyörät juuttuvat helposti kuoppiin, sadevesikouruihin jne.
 
ap....
Mä olen joskus päässyt ihan peruspyörätuolia kokeilemaan terveyskeskuksessa. Ja mahdottoman hupaisaa sillä oli niitä käytäviä rullailla. Mutta ulkona voisi jo tuottaa ongelmia. Ja kaupassa kun kaikki olisi liian korkealla. Ja voisihan se tuottaa muille shoppailijoille kummastusta kun ensin rullailisi siellä pöyrätuolilla ja yllättäen nousisikin seisomaan ja kurkottelisi ylähyllyille.
Ei haittaa. Siinäpä kummastelkoot, jos ovat niin uteliaita.
 
Ja kaupassa kun kaikki olisi liian korkealla. Ja voisihan se tuottaa muille shoppailijoille kummastusta kun ensin rullailisi siellä pöyrätuolilla ja yllättäen nousisikin seisomaan ja kurkottelisi ylähyllyille.
:D kohta 7 v esikoisellani on pyörätuoli ja joskus herättää kummastusta kun lapsi yllättäin nousee siitä ylös ja alkaa kävelemään. Pahin taisi olla tuollainen hoplop- tyylinen paikka minne mentiin ja ensin ihmiset katselivat hyvin myltämielisesti ja ehkä vähän säälienkin kun poika tuotiin sinne pyörätuolissa , mutta kun vyöt irroitettiin ja tämä paineli puolijuoksua liukumäelle niin useampi täti jäi tuijottamaan suu auki...
 
"vieras"
:D kohta 7 v esikoisellani on pyörätuoli ja joskus herättää kummastusta kun lapsi yllättäin nousee siitä ylös ja alkaa kävelemään. Pahin taisi olla tuollainen hoplop- tyylinen paikka minne mentiin ja ensin ihmiset katselivat hyvin myltämielisesti ja ehkä vähän säälienkin kun poika tuotiin sinne pyörätuolissa , mutta kun vyöt irroitettiin ja tämä paineli puolijuoksua liukumäelle niin useampi täti jäi tuijottamaan suu auki...
miksi hänellä on pyörätuoli??
 
Kummallinen idea, vaikkakin varmaan sieltä Porvoosta. Liikkuminen pyörätuolilla voi näyttää kivalta, helpolta ja hauskalta, mutta ei se sitä ole. Koitapa vääntää menemään tuolla lumessa. Sähkäri suttaa jumissa ekassa isommassa lumikasassa ja manuaalia on raskasta kelata.

Täällä paikallinen bussifirma hankki uusia matalalattiabusseja, joihin ei kunnolla pääse tuolilla kyytiin. Niissä dösissä ei ole ramppeja, ja vaikka ne ovat niiaavia matalalattiaisia, ne ovat silti liian korkeita, että sähkärin saisi sinne, varsinkin jos bussipysäkki on matalalla (aivan katutasossa). Ilman avustajaa kyytiin ei pääse tietenkään manuaalilla eikä sähkärillä. Sähköpyörätuolin alusta saattaa olla täynnä kaikenlaista hydraulikkaa, jos siinä on esim. nouseva ja laskeva penkki, joten sitä pitää varoa ettei rytyytä rikki bussiin mennessä.

Mutta hanki toki sähkäri, jos rahaa on. Huoltokin maksaa mansikoita, ja itse joudut sen kustantamaan. Tosin en tiedä, että saako Suomesta sähkäreitä ihan yksityisesti hankittua, ja jos USA:sta hankit, niin huolto on vähän turhan pitkällä...
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25701561]miksi hänellä on pyörätuoli??[/QUOTE]

Koska hän on vähintään keskivaikeasti kehitysvammainen ja autistinen poika jolla on motorisessa kehityksessä ongelmia (hypotonia, yliliikkuvat nivelet; alkoi kävellä liki 4v iässä eikä vielä osaa juosta eikä hyppiä tms) eikä jaksa kävellä kovinkaan pitkiä matkoja vaikka lyhyillä matkoilla voikin viilettää kovaa.

Tarvitsee ehdottomasti jonkun liikkumisapuvälineen ja kun meni esikouluun fysioterapeuttinsakin alkoi pitää pyörätuolia parempana vaihtoehtona kuin rattaita. Tuossa hän kuitenkn pystyy myös itse liikkumaan eikä ole vain passiivisesti työnnettävä objekti.
 
"vieras"
Osta sellainen sähkömopo, missä on nojatuolimainen istuin ja kori edessä, sellaisella aina joskus näkee jonkun shoppailevan isossa marketissa.

Sähköpyörätuoli painaa muuten ihan mahdottomasti ja sen kanssa voit yht'äkkiä huomata olevasi jumissa kadulla, ettet pääsekään takaisin jalkakäytävälle kumpaankaan suuntaan. Sellaista ei noin vaan työnnellekään.

Tavallista pyörätuolia käyttäessä tulee varmasti helpommin hiki kuin kävelessä.
 
"Misty"
Olen minäkin monesti tällaista ajatellut, että miksei aikuisille ole rattaita? Voisin miestä työnnellä kaupoissa, ja kun minä väsähdän museoissa, hän voisi tarttua työntöaisaan. :D Vitsi, vitsi.
 
Pyörätuoli todellakin on sitä tarvitsevalle liikkumisen apuvälinen mutta toisaalta vain se väline joka mahdollistaa liikkumisen (yleensä itsenäisesti) tai oleellisesti helpottaa liikkumista. Pyörätuolia voi tarvita liikkumiseen täysin tai sitten liikkuminen onnistuu jonkin verran muuten. Kaupassa tuolin käyttäminen on monesti hankalaa silloinkin kun liikkuminen muuten onnistuu jonkin verran ja yleensä niissä tilanteissa liikuntavammainen pyrkii käyttämään muita apuvälineitä jos mahdollista tai hän käyttää avustajaa asioidessaan marketissa, jos hänellä siihen on mahdollisuus. Liikkumiseen ja myös siihen "lepotaukoon" ns. terveellä on todellakin muita huomattavasti kätevämpiä tapoja puhumattakaan siitä mikä tai mitkä tekijät synnyttäisivät rahallista säästöä (esim. liikennekuluja)
 
rietas
Mulle tuli heti mielikuva jostain telkkarista nähdystä pätkästä jenkkiläisestä superhypermarketista, kun kaksi-kolmesataakiloiset mammat istuu ja rullaa sähköisesti ittensä kaupan läpi latoen herkkuja kärryyn... Eipähän tule vaivalla kerättyjä kiloja vahingossa karistettua hyötyliikunnalla.
 

Yhteistyössä