Lastentarhaopettaja = OPETTAJA

  • Viestiketjun aloittaja minäää
  • Ensimmäinen viesti
minäää
siis tuli vaan mieleen alemmasta ketjusta, että okei, lastentarhaOPETTAJAT ovat OPETTAJIA mutta voisko joku kertoa mitä alle kouluikäiselle pitää opettaa?

mitä kuuluu siis heidän työhön kun vertaa vaikka lastenhoitajiin?
 
Jassoo
Lastentarhanopettajan koulutus valmistaa varhaiskasvatuksen asiantuntijoita. Tutkinto antaa pätevyydenlastentarhanopettajan tehtäviin lasten päivähoidossa ja esiopetuksessa sekä erilaisiin varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta edellyttäviin tehtäviin, kuten soveltuvan korkeakoulututkinnon vaativiin julkishallinnon virkoihin. Koulutuksen loppututkinto on kasvatustieteen kandidaatin tutkinto, joka on alempi korkeakoulututkinto.

Opintojen aikana opiskelija perehtyy muun muassa lapsuuteen sekä lapsen kasvuun, persoonallisuuden kehittymiseen ja oppimiseen, julkisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tavoitteisiin, sisältöihin ja menetelmiin. Lisäksi opiskelija hankkii valmiuksia varhaiskasvatusta koskevien ilmiöiden analyysointiin, kriittiseen arviointiin ja tutkimuspohjaiseen oman työn arviointiin.

Monikulttuurinen lastentarhanopettajan koulutus on 1.1.2009 käynnistynyt pilottikoulutus. Koulutuksessa aloitti opintonsa 20 opiskelijaa. Monikulttuurisen lastentarhanopettajan koulutuksen tutkintovaatimuksiin sisältyy kaikilla opiskelijoilla sivuaineopintoina 25 opintopisteen laajuinen perusopintokokonaisuus joko Monikulttuurisuuskasvatuksesta tai Suomi toisena kielenä – opinnoista.

Lastentarhanopettajan ja monikulttuurisen lastentarhanopettajan koulutuksissa suoritettavaan kasvatustieteen kandidaatin tutkintoon on 1.8.2005 lähtien sisältynyt 35 opintopistettä opettajan pedagogisiin opintoihin (60 op) kuuluvia opintoja. Yllä mainituista koulutuksista yliopistojen tutkinnoista annettu asetuksen (794/2004) mukaisesti valmistuneen opiskelijan on mahdollista tehdä opettajan pedagogiset opinnot (60 op) valmiiksi suorittamalla 1.8.2010 alkaen opettajan pedagogisia opintoja 25 opintopistettä osana maisteriohjelmaa. Opettajan pedagogiset opinnot (60 op) tuottavat laaja-alaisen opettajan kelpoisuuden. Opettajakelpoisuuden edellytykset maisterin tutkinnon ja opettajan pedagogisten opintojen lisäksi vaihtelevat oppilaitoksittain. Lisätietoja kelpoisuusvaatimuksista, kuten vaatimuksista opetettavan aineen aineenhallinnasta löydät täältä http://www.helsinki.fi/behav/opiskelu/kelpoisuus.htm

Valinnat. Valintakokeisiin sisältyy kirjallinen koe sekä soveltuvuuskokeet, joihin kuuluu lapsiryhmätilanne ja haastattelu. Lisätietoa opiskelijavalinnan hakukiintiöistä ja muista valintaan liittyvistä asioista löydät Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan www-sivuilta: http://www.helsinki.fi/behav/valinnat/Lastentarhanopettaja.htm

Vanhanmuotoisen opistotasoisen lastentarhanopettajan tutkinnon täydentäminen kandidaatin tutkinnoksi. Viimeinen erillinen sisäänottokiintiö lastentarhanopettajan koulutukseen vanhanmuotoisen lastentarhanopettajan tutkinnon perusteella toteutettiin kesällä 2006. Vanhanmuotoinen lastentarhanopettajan tutkinto on kuitenkin mahdollista täydentää kasvatustieteen kandidaatin tutkinnoksi (180 op) hakeutumalla lastentarhanopettajan koulutukseen kevään opiskelijavalinnan kautta.
Opiskelijoille laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), jonka mukaan opintoja suoritetaan. Opintosuunnitelmassa huomioidaan opiskelijan lastentarhanopettajaopistossa suorittamat opinnot sekä yliopistolliset arvosanat.
 
arvaus
Käsittääkseni LTO:t suunnittelevat päiväkodin arkea hoitajia pidemmälle. Alle kouluikäisten lasten olisi hyvä oppia esim piirtämään jonkun verran (helpottaa hahmottamista ja kirjoittamista myöhemmin), käyttämään saksia, tunnistamaan värejä, pukemaan itse, ruokatapoja, yms. Alle kouluikäiselläkin on aika paletti opeteltavaa. Varsinaisia oppitunteja ei heille pidetä (paitsi sitten eskarissa monella jo on) mutta LTO:n tehtävä on nivota nuo taidot arkeen ja pitää silmällä lasten kehitystä ja oppimista jotta mahdolliset ongelmat voidaan seuloa pois.
 
"vieras"
LTO tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Päiväkodissa ei ole oppitunteja, mutta erilaisia tuokioita kyllä joiden sisällölliset orientaatiot määritellään valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa. Esiopetus ikäisillä ei ole myöskään oppiaineita, mutta toimintaa ohjaa sisältöalueet jotka määritellään erikseen esiopetuksen opetussuunnitelmassa.

Lto ja lh:n työnkuva vaihtelee ryhmittäin ja erilaisia käytäntöjä on, mutta periaatteessa lto on vastuussa ryhmän pedagogisista ratkaisuista. Lto:n pitää tuntea kaikki lapset ja tietää missä kehitysvaiheessa lapset on ja suunnitella ryhmän toiminta niin, että jokainen lapsi saa parasta mahdollistua tukea kehitykselle ja oppimiselle joka tietysti päiväkoti ikäisillä on leikin kautta tapahtuvaa ja havaintojen ohjailua. Ja mitä pienempi lapsi sitä enemmän perushoidon merkitys korostuu.
 

Yhteistyössä