Uurnan lasku

Ylihuomenna olisi edessä miehen uurnan lasku ja pohdin, voiko uurnan kuoppaan pistää muutakin, esim. piirustuksia? Lapset niin haluaisivat pistää lelun mukaan, tai lempi levyn, mutta ajattelin että piirustukset maatuisivat. Ei hoksattu arkkuun pistää...

Onko kokemuksia?
 
"hmmm"
En tiedä, mutta kysykää. Luulisi, ettei siihen estettä ole. Minun veljeni saa haudalleen lapsiltaan joulukuusen kortteineen joka joulu. Eri juttu tietysti, mutta ymmärrän lasten halun laittaa isälle jotein mukaan.
 
"Viinipyräle"
Kyllä voi laittaa piirustuksia tms. Tilaisuushan on hyvin intiimi, ihan lähiomaiset vain paikalla. Itse uurnaan ei voi laittaa mitään, on tiukasti ruuvattu kiinni.
 
Ei voi
Alkuperäinen kirjoittaja entäs;25932640:
Voiko siihen uurnaan laittaa?
Itse uurnan sisään ei voi laittaa, mutta uurnahauta on todella syvä ja kyllä sinne kirje, kukkasia mahtuu hyvinkin. Mitään ei maantuvaa ei saa laittaa eli ei mitään muovia tai metallia.
 
"vieras"
se uurnan "kuoppa" ei ole hirveän suuri. Luulisin että ainakin piirrustukset saa laittaa, se on vähän kiinni siitäkin kuka on seurakunnan puolesta töissä, heidänkin mielipiteet vaihtelee.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ei voi enää avata;25932686:
Uurnaa ei voi enää avata kun se liimattu kiinni.
Juuri tätä tarkoitin. On myös olemassa uurnia, jotka on mahdollista avata tuhkien mereen tai omalle tontille ripottelemista varten. Tosin nyt en ole varma, pitääkö noissa tilanteissa uurna vaan rikkoa. Ehkä.
 
Syvä se on
[QUOTE="vieras";25932687]se uurnan "kuoppa" ei ole hirveän suuri. Luulisin että ainakin piirrustukset saa laittaa, se on vähän kiinni siitäkin kuka on seurakunnan puolesta töissä, heidänkin mielipiteet vaihtelee.[/QUOTE]

Uurnakuoppa ei ole leveän leveä, mutta syvyyttä löytyy muutama metri.
 
Ei ole
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25932692:
Juuri tätä tarkoitin. On myös olemassa uurnia, jotka on mahdollista avata tuhkien mereen tai omalle tontille ripottelemista varten. Tosin nyt en ole varma, pitääkö noissa tilanteissa uurna vaan rikkoa. Ehkä.
Suomessa ei saa ripotella tuhkia minnekään. Varmaan nyt yhdistät jenkkeihin :) Suomessa pitää kaikki haudata kirkkomaalle.
 
"..."
Otan osaa ?
Kyllä sihen kuoppaan voi laittaa jonkun piiristuksen tai pikku lelun esim.enkelin. Ainakaan meillä se kuoppa ei ollut niin hirveen iso mutta kyllä siihen jotain mahtuu mukaan. Meillä suntio ei tullut mukaan haudalle vaan odotteli kauempana ja kun lähdettiin pois niin meni laittamaan kuopan kiinni.
 
"..."
[QUOTE="...";25932717]Otan osaa ?
Kyllä sihen kuoppaan voi laittaa jonkun piiristuksen tai pikku lelun esim.enkelin. Ainakaan meillä se kuoppa ei ollut niin hirveen iso mutta kyllä siihen jotain mahtuu mukaan. Meillä suntio ei tullut mukaan haudalle vaan odotteli kauempana ja kun lähdettiin pois niin meni laittamaan kuopan kiinni.[/QUOTE]

Anteeksi tuon ? merkin piti olla sydän ?
 
Itse jouduimme
[QUOTE="...";25932717]Otan osaa ?
Kyllä sihen kuoppaan voi laittaa jonkun piiristuksen tai pikku lelun esim.enkelin. Ainakaan meillä se kuoppa ei ollut niin hirveen iso mutta kyllä siihen jotain mahtuu mukaan. Meillä suntio ei tullut mukaan haudalle vaan odotteli kauempana ja kun lähdettiin pois niin meni laittamaan kuopan kiinni.[/QUOTE]

Me jouduimme täyttämään kuopan itse. Pappi/suntio ojensi meille lapion. Raskasta oli kesähelteessä se täyttää pienenä naisena kun hyvä kun jaksoi lapiota edes nostaa saati kun siinä oli hiekkaa :)
 
Keittiönoita
Suomessa ei saa ripotella tuhkia minnekään. Varmaan nyt yhdistät jenkkeihin :) Suomessa pitää kaikki haudata kirkkomaalle.
No kylläpä vain saa. Maanomistajan luvalla saa ripotella tuhkat, kunhan ripottelupaikka ei ole kaivon tai muun vedenottopaikan lähettyvillä. Olen tämän asian jo varmistanut, koska mun tuhkani tullaan aikanaan ripottelemaan metsään. Ja sen metsän omistaa siskoni poika, joka on sieltä mulle jo paikan valmiiksi katosnut.

*muoks* Uurnaa ei saa haudata muualle kuin seurakuntien tai muiden hautaustomintaan valtuutettujen tahojen hautausmaiksi varatuille aluille. Uurnassa olevat tuhkat saa maanomistajan luvalla ripotella mm metsiin, niityille yms paikoille.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä