Kiusaaminen päiväkodissa, onko saatu jotenkin loppumaan?

Näyttää pahasti siltä, että tyttöni kokee sen minkä minäkin. Onneksi kuitenkin on ilmeisesti kyseessä vain yksi kiusaaja. Silti se sattuu lapseeni, sen huomaa. Päivittäin kertoo mitä kyseinen lapsi on jälleen sanonut tai tehnyt.

Tästä on mainittu päiväkotiin ennenkin, sanoivat kiinnittävänsä enemmän huomiota. En tiedä onko niin käynyt, mutta mikään ei kuitenkaan ole muuttunut. Edessä on keskustelu muista jutuista, otan tämän puheeksi siinä samalla.

Mietin vain, voiko mitään tehdä? Mun kohdalla ei voinut, kiusaaminen jatkui päiväkodista ylä-asteelle asti samojen toimesta. En haluais tuollaista kierrettä, kiusaajillekkaan. Onneksi lapseni tulee menemään ihan muualle kouluun, joten nykyinen kiusaaja tuskin sinne tulee.

Kiusaaminen on yleensä aina oire jostain, etenkin tuossa iässä, siksi musta olisi tärkeää, että kiusaajan vanhemmatkin tajuaisivat tilanteen. Tuntuu vaan niin hemmetin voimattomalta. Mitä ihmettä voin tehdä??
 
[QUOTE="VIERAS";26106657]Kiireen vilkkaa asia pöydälle, myös kiusaajan vanhemmat sen pöydän ääreen....[/QUOTE]

Tätä oon miettinyt alusta asti, odotin ensin, että päiväkoti saisi jotain aikaan, oikeasti. Laskin juuri, että lapseni on ollut 8kk päiväkodissa ja lähes alusta asti tämä tietty lapsi kiusannut. Olen ymmärtänyt puheista, että hän on hieman erilainen, villimpi kuin muut jne. Siksi kai asia painetaan villaisella?
 
Joskus lapsella voi ns. jäädä päälle kertomukset siitä, että joku kiusaa.

Omaa lastanikin kiusasi eräs poika kuulemma harva se päivä yhteen aikaan. Paitsi että se poika ei ollut läheskään aina edes päiväkodissa. Kiusasi ja oli hankala lapsi ihan oikeastikin, mutta ei suinkaan joka päivä lapsen kimpussa vaikka lapsi niin tykkäsi kertoa...

Eli suhtautuisin tietyllä varauksella lapsen puheisiin, enkä ainakaan "ruokkisi" lapsen halua kauhistelemalla miten kamalaa onkaan kun se Jalmari aina kiusaa. Lapsi oppii tosi nopsaan huomaamaan, millä saa vanhemmilta huomiota ja ekstrasympatiaa hoitopäivän päätteeksi.

Tuollainen on yksi vaihtoehto joka tuli mieleeni. Toinen vaihtoehto on se, että joku lapsi ihan oikeasti ja tosissaan kiusaa kunnolla joka päivä. Niin tai näin, asiasta pitäisi mun mielestä keskustella päiväkodissa heti, vaikka päivittäin, kysellä että miten asiat oikein ovat ja mitä asialle on tehty/ollaan tekemässä. Turha puhua kotona ja vaieta päiväkodissa :)
 
Joskus lapsella voi ns. jäädä päälle kertomukset siitä, että joku kiusaa.

Omaa lastanikin kiusasi eräs poika kuulemma harva se päivä yhteen aikaan. Paitsi että se poika ei ollut läheskään aina edes päiväkodissa. Kiusasi ja oli hankala lapsi ihan oikeastikin, mutta ei suinkaan joka päivä lapsen kimpussa vaikka lapsi niin tykkäsi kertoa...

Eli suhtautuisin tietyllä varauksella lapsen puheisiin, enkä ainakaan "ruokkisi" lapsen halua kauhistelemalla miten kamalaa onkaan kun se Jalmari aina kiusaa. Lapsi oppii tosi nopsaan huomaamaan, millä saa vanhemmilta huomiota ja ekstrasympatiaa hoitopäivän päätteeksi.

Tuollainen on yksi vaihtoehto joka tuli mieleeni. Toinen vaihtoehto on se, että joku lapsi ihan oikeasti ja tosissaan kiusaa kunnolla joka päivä. Niin tai näin, asiasta pitäisi mun mielestä keskustella päiväkodissa heti, vaikka päivittäin, kysellä että miten asiat oikein ovat ja mitä asialle on tehty/ollaan tekemässä. Turha puhua kotona ja vaieta päiväkodissa :)
Tän takia ehdotinkin palaveria, jotta oikeasti tiedettäisiin missä mennään jne. Meillä ei ole tuota kiusaamista huomioitu mitenkään erityisesti, kysytty päivittäin mitä teki päiväkodissa jne. siinä samalla sitten tyttö maininnut tämän kyseisen tytön tekemiset. Kerran tapasivat päiväkodin ulkopuolella puistossa ja vanhempieni mukaan kyseinen tyttö leikki todella rajusti, töni lumipenkkaan ym. Vanhempansa eivät puuttuneet asiaan mitenkään.

Noh, nyt asia on taas päiväkodin käsissä, toivottavasti asia etenee niin, että tähän saadaan selvyys.
 
"pop"
Älä missään nimessä anna käydä niinkuin itsellesi. Asia pöydälle, ja se pidetään pöydällä niin kauan kuin se on ajankohtainen.

Oma äitini ei koskaan puuttunut kiusaamiseen, ja siitä jäi pahat arvet.
Päiväkotiin yhteyttä, vanhempiin yhteyttä, ota selvää asiasta esim. väestöliiton jne. kautta.

Lähde keskusteluun vain ja ainoastaan oman lapsesi lähettiläänä, astut pahasti toisen lapsen vanhempien varpaille ja saanet aikaan vielä enemmän vahinkoa jos alat heidän lapsestaan huolehtimaan. Oli tilanne mikä oli, se on tosi lapsellesi, ja sen on riitettävä puuttumiseen.

Ota myös selvää verso-menetelmästä. Vertaissvoittelu on noissa jutuissa usein hyvinkin tehokasta, ellei kyse ole väkivallasta tms. vakavammasta.

Tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26106690:
kerro päiväkotiin että mikäli kiusaaminen ei lopu, ilmoitat asian tätien esimihelle sekä poliisille. samoin lähtee ls-ilmo jos asia menee poliisille (tämä automaattisesti)
näin meillä rauhoittui tilanne, jatkuakseen koulussa..
Joo tää on se keino mitä toteutan sitten jos palaveri ei tuota hedelmää, olettaen, että sitä järjestetään. Tai sitten ongin yhteystiedot vanhempiin jostain esille.

En usko, että kyseinen lapsi edes tajuaa mitä tekee, kunnolla. Purkaa vain oman olonsa toisiin, näin ainakin uskon. Siksi huolettaa kyseisen tytönkin puolesta, onko kaikki lopulta miten kotona tai muualla... Harva lapsi joka on tyytyväinen elämäänsä käyttäytyy noin.
 
Käskin likan pamauttaa turpiin ja kiusaaminen loppui
Mun tyttö veti myös 5-vuotiaana, eskarissa, kunnolla yhtä kiusaajapoikaa turpiin.

Poika oli ollut kimpussa monesti. Potkaissut vatsaan, lyönyt nyrkillä päähän, yms. Siitä oli eskarissa puhuttu, mutta aina kun tilaisuus tuli niin tuo poika täräytti. Pojan äiti hihitteli kerran eskarissa kun lto tälle asiasta puhui: hihii, ai kauheeta, siis voi ei...ts. tyypillinen "emmä osaa kasvattaa"- nautaeläin pojalla äitinä.

No, meidän tyttö on sitä sorttia joka sietää aikansa kiusaamista, yrittää siirtyä sivuun, kertoo aikuiselle, mutta jos se ei auta niin kerää kiukkua sisäänsä ja joku kerta sitten räjähtää kunnolla.

Kerran jonossa tuo poika oli taas lyönyt nyrkillä selkään ja nipistänyt tms, ja tyttö kilahti. Löi, potki, sylki, repi vaatteista ja hiuksista, ja raapi pojan verille. Oli ollut kuulemma aivan raivopää, oikea tiikeri.

Sen jälkeen se sälli ei koskenut meidän likkaan. Ei uskaltanut enää.

Enkä edes torunut lastani tästä :saint:. Sitä saa mitä tilaa, ja se on 5-6 v ikäisen jo ihan hyvä oppia.
 
[QUOTE="pop";26106965]Älä missään nimessä anna käydä niinkuin itsellesi. Asia pöydälle, ja se pidetään pöydällä niin kauan kuin se on ajankohtainen.

Oma äitini ei koskaan puuttunut kiusaamiseen, ja siitä jäi pahat arvet.
Päiväkotiin yhteyttä, vanhempiin yhteyttä, ota selvää asiasta esim. väestöliiton jne. kautta.

Lähde keskusteluun vain ja ainoastaan oman lapsesi lähettiläänä, astut pahasti toisen lapsen vanhempien varpaille ja saanet aikaan vielä enemmän vahinkoa jos alat heidän lapsestaan huolehtimaan. Oli tilanne mikä oli, se on tosi lapsellesi, ja sen on riitettävä puuttumiseen.

Ota myös selvää verso-menetelmästä. Vertaissvoittelu on noissa jutuissa usein hyvinkin tehokasta, ellei kyse ole väkivallasta tms. vakavammasta.

Tsemppiä![/QUOTE]

Juu en ajatellut vanhemmille kertoa mitä epäilen :D Olisi aika röyhkeää, eivätköhän itsekin sen sisimmässään sitten tiedä jos jotain on vialla lapsen elämässä.

Kuitenkin motiivi viedä asiaa eteenpäin on myös kiusaajan elämä, yhtälailla kuin omankin lapseni.

Sain juuri sähköpostin laitettua eteenpäin johtajalle, toivottavasti asia rullais eteenpäin jo huomenna.

En ikinä anna lapseni käydä samaa läpi kuin minkä itse kävin, seurauksia kannan mukanani edelleen. Haluan lapselleni normaalit lähtökohdat elämään.
 
öhhh
Anatolia miten ihmeessä sä oot puhunut, että päiväkoti on ihan jees paikka, jos sulla on tuollaisia kokemuksia?? huhhuh. Joku herkempi lapsi voi oikeasti masentua tuollaisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öhhh;26107012:
Anatolia miten ihmeessä sä oot puhunut, että päiväkoti on ihan jees paikka, jos sulla on tuollaisia kokemuksia?? huhhuh. Joku herkempi lapsi voi oikeasti masentua tuollaisesta.
Mäkin oon luullut, että päiväkoti on hyvä paikka. Unohdin omat kokemukseni ja uskoin sokeasti lapseni olevan turvassa (pieni päiväkoti ja blaablaa), kunnes hänet unohdettiin vessaan ulkoilun ajaksi ja kiusaaminen tuli esiin ... Metsästän kerhopaikkaa nyt kuumeisesti, jonkinlainen kontakti toisiin lapsiin kun on todella tärkeä niin ei viitsi jättää tyhjän päälle.
 
Tätä oon miettinyt alusta asti, odotin ensin, että päiväkoti saisi jotain aikaan, oikeasti. Laskin juuri, että lapseni on ollut 8kk päiväkodissa ja lähes alusta asti tämä tietty lapsi kiusannut. Olen ymmärtänyt puheista, että hän on hieman erilainen, villimpi kuin muut jne. Siksi kai asia painetaan villaisella?
en usko, että painavat villaisella. yleensä nämä "erityis"lapset ovat vielä tarkemmin skuuppien alla,uskokaa pois :)
oisko sun tyttö keskimääräistä herkempi näille asioille ? tai sinä äitinä - omien kokemustesi kautta - turhan herkkä huomioimaan vain nämä negatiiviset asiat ? onko lapsi haluton menemään pk:n,onko hänellä muita kavereita siellä ? kiusaavatko muut häntä ?

en tarkoita missään nimessä, että lapses kokemuksia pitäis vähätellä, ei!, vaan otat asian puheeksi uudelleen vain pk:ssa.
 
Mun tyttö veti myös 5-vuotiaana, eskarissa, kunnolla yhtä kiusaajapoikaa turpiin.

Poika oli ollut kimpussa monesti. Potkaissut vatsaan, lyönyt nyrkillä päähän, yms. Siitä oli eskarissa puhuttu, mutta aina kun tilaisuus tuli niin tuo poika täräytti. Pojan äiti hihitteli kerran eskarissa kun lto tälle asiasta puhui: hihii, ai kauheeta, siis voi ei...ts. tyypillinen "emmä osaa kasvattaa"- nautaeläin pojalla äitinä.

No, meidän tyttö on sitä sorttia joka sietää aikansa kiusaamista, yrittää siirtyä sivuun, kertoo aikuiselle, mutta jos se ei auta niin kerää kiukkua sisäänsä ja joku kerta sitten räjähtää kunnolla.

Kerran jonossa tuo poika oli taas lyönyt nyrkillä selkään ja nipistänyt tms, ja tyttö kilahti. Löi, potki, sylki, repi vaatteista ja hiuksista, ja raapi pojan verille. Oli ollut kuulemma aivan raivopää, oikea tiikeri.

Sen jälkeen se sälli ei koskenut meidän likkaan. Ei uskaltanut enää.

Enkä edes torunut lastani tästä :saint:. Sitä saa mitä tilaa, ja se on 5-6 v ikäisen jo ihan hyvä oppia.
Luulen ja toivon, että mun tyttö on samaa maata. Aika sisukas, ja toivonkin, että jossain vaiheessa itse haluaa ja ymmärtää antaa takaisin jos tilanne jatkuu ja jatkuu. En toruisi minäkään jos noin tapahtuisi. Tosin kun on kyse noin rajusta kiusaamisesta ilmoittaisin jo jonnekin eteenpäin, ei kai kukaan hyvin voiva lapsi käyttäydy noin kamalasti toisia kohtaan, oletan.
 
en usko, että painavat villaisella. yleensä nämä "erityis"lapset ovat vielä tarkemmin skuuppien alla,uskokaa pois :)
oisko sun tyttö keskimääräistä herkempi näille asioille ? tai sinä äitinä - omien kokemustesi kautta - turhan herkkä huomioimaan vain nämä negatiiviset asiat ? onko lapsi haluton menemään pk:n,onko hänellä muita kavereita siellä ? kiusaavatko muut häntä ?

en tarkoita missään nimessä, että lapses kokemuksia pitäis vähätellä, ei!, vaan otat asian puheeksi uudelleen vain pk:ssa.
Mä oon itseasiassa ottanut asiaan etäisyyttä juurikin siksi, että omat kokemukset eivät painaisi vaakakupissa. Toisaalta ne aiheuttavat sen, etten jätä asiaa huomiotta ja en odota enää, vaan toimin. Pyrin kuitenkin välttämään olemasta kovin fanaattinen superäiti joka lopettaa kaiken kiusaamisen maailmassa :D

muoks. Niin ja juu, lapsella on aika usein kotipäiviä koska ei halua päiväkotiin. Siellä on ilmeisesti nyt yksi tyttö kenen kanssa leikkii. Saattaahan mun lapseni ollakin herkkä, tosin kukapa lapsi ei olisi näin herkässä vaiheessa kehitystä jolloin positiiviset sosiaaliset kokemukset ovat elintärkeitä :)
 
Viimeksi muokattu:
Minua kiusattiin koko päiväkotiajan. Hoitajat eivät puuttuneet asiaan mitenkään, vaikka näkivät. Siksi aloinkin ajattelemaan, että ok se onkin sitten kai oikeutettua olla miuta kohtaan vittumainen niin en edes vanhemmille kehdannut kertoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öhhh;26107012:
Anatolia miten ihmeessä sä oot puhunut, että päiväkoti on ihan jees paikka, jos sulla on tuollaisia kokemuksia?? huhhuh. Joku herkempi lapsi voi oikeasti masentua tuollaisesta.
Koska päiväkoti on 99% ihan jees paikka.

Jotain pientä on vuosien varrelle toki mahtunut, lapsia kun on ollut monenlaisia samoissa ryhmissä mitä meidän lapset. Mutta päiväkoti on kaikkiin tapauksiin kuitenkin pyrkinyt puuttumaan tai puuttunut tosi hyvin. Mun huoli on otettu tosissaan, ei olla yritetty väittää etteikö ongelmaa olisi, jne.

Esikoulussa ei vaan voi vahtia lapsia haukan lailla ihan koko ajan. Ja se pieni hetki, kun aikuisen silmä välttää, riittää jollekin.
 
"pop"
Idunnor, On kyllä pakkoa sanoa että toimintasi kuulostaa hiukan passiiviselta, odotetaan ja toivotaan. Asiaan pitää kyllä ihan oikeasti ja aktiivisesti puuttua vaikka ei ottaisikaan mitään leijonaemo asennetta. Riitaa ja ihmettelya voi tulla, mutta se on vanhemman osa.
 
Minua kiusattiin koko päiväkotiajan. Hoitajat eivät puuttuneet asiaan mitenkään, vaikka näkivät. Siksi aloinkin ajattelemaan, että ok se onkin sitten kai oikeutettua olla miuta kohtaan vittumainen niin en edes vanhemmille kehdannut kertoa.
Niin tuttua... Tosin yritin kai kertoa kotona vielä tarhaiässä, koulussa tosin en enää suoraan kertonut mitään, asia tuli ilmi novelleissa ym. epäsuorasti.
 
[QUOTE="pop";26107100]Idunnor, On kyllä pakkoa sanoa että toimintasi kuulostaa hiukan passiiviselta, odotetaan ja toivotaan. Asiaan pitää kyllä ihan oikeasti ja aktiivisesti puuttua vaikka ei ottaisikaan mitään leijonaemo asennetta. Riitaa ja ihmettelya voi tulla, mutta se on vanhemman osa.[/QUOTE]

No asiasta on mainittu säännöllisin väliajoin päiväkodissa, nyt sitten alan hätyyttelemään johtajaa. Tiedän, että mun olisi pitänyt johtajaan ottaa yhteys jo aiemmin, kuitenkin silloin kun kiusaaminen on tuntunut loppuvan on asia ns. unohtunut ja turvallisuuden tunne vallanut.

En kuitenkaan usko, että mikään ihme nytkään tapahtuu ja kiusaava lapsi muuttuu yhtäkkiä, ei. Luultavasti tilanne on ennallaan niin kauan kuin ovat samassa tilassa hoidossa. Onneksi kuitenkin voin yrittää laittaa lapseni muualle hoitoon, kunhan paikkoja vapautuisi ....
 
Viimeksi muokattu:
No asiasta on mainittu säännöllisin väliajoin päiväkodissa, nyt sitten alan hätyyttelemään johtajaa. Tiedän, että mun olisi pitänyt johtajaan ottaa yhteys jo aiemmin, kuitenkin silloin kun kiusaaminen on tuntunut loppuvan on asia ns. unohtunut ja turvallisuuden tunne vallanut.
kuulostaa että sulle on osunut huonot hoitajat sinne.
sellaset jotka ei jaksa /halua / viitt / osaai puuttua asiaan oikeesti :( tosi tosi harmi.
 

Yhteistyössä