Kiusaaminen päiväkodissa, onko saatu jotenkin loppumaan?

"vieras"
Mun tyttö veti myös 5-vuotiaana, eskarissa, kunnolla yhtä kiusaajapoikaa turpiin.

Poika oli ollut kimpussa monesti. Potkaissut vatsaan, lyönyt nyrkillä päähän, yms. Siitä oli eskarissa puhuttu, mutta aina kun tilaisuus tuli niin tuo poika täräytti. Pojan äiti hihitteli kerran eskarissa kun lto tälle asiasta puhui: hihii, ai kauheeta, siis voi ei...ts. tyypillinen "emmä osaa kasvattaa"- nautaeläin pojalla äitinä.

No, meidän tyttö on sitä sorttia joka sietää aikansa kiusaamista, yrittää siirtyä sivuun, kertoo aikuiselle, mutta jos se ei auta niin kerää kiukkua sisäänsä ja joku kerta sitten räjähtää kunnolla.

Kerran jonossa tuo poika oli taas lyönyt nyrkillä selkään ja nipistänyt tms, ja tyttö kilahti. Löi, potki, sylki, repi vaatteista ja hiuksista, ja raapi pojan verille. Oli ollut kuulemma aivan raivopää, oikea tiikeri.

Sen jälkeen se sälli ei koskenut meidän likkaan. Ei uskaltanut enää.

Enkä edes torunut lastani tästä :saint:. Sitä saa mitä tilaa, ja se on 5-6 v ikäisen jo ihan hyvä oppia.
Hyökkäys on paras puolustus toisinaan. Minuakin kiusattiin, mutta onneksi olin fyysisesti vahva, joten kukaan ei uskaltanut käydä kimppuun.
 
kuulostaa että sulle on osunut huonot hoitajat sinne.
sellaset jotka ei jaksa /halua / viitt / osaai puuttua asiaan oikeesti :( tosi tosi harmi.
Saman vaikutelman sain.

Mulle ei ole kelvannut epämääräiset "asia on tiedossa ja pyrimme ottamaan sen huomioon"- tyyliset vastaukset, vaan olen halunnut konkreettisia esimerkkejä siitä, miten asiaa hoidetaan ja millä lailla lapseni koskemattomuus taataan. En tyytyisi vain mainitsemaan asiasta, vaan ilmoittaisin että tänään kello 15 tulen keskustelemaan asiasta kaikessa rauhassa kahvihuoneessa tms, ja oletan saavani ihan oikeita vastauksia.

Vanhempi ei saa olla ns. liian kiltti ja arka selvittämään asiaa. Kova kovaa vastaan vaan. Ja jos se ei auta, niin johtajalle juttelemaan, ilman mitään diipadaapaa.
 
"pop"
No asiasta on mainittu säännöllisin väliajoin päiväkodissa, nyt sitten alan hätyyttelemään johtajaa. Tiedän, että mun olisi pitänyt johtajaan ottaa yhteys jo aiemmin, kuitenkin silloin kun kiusaaminen on tuntunut loppuvan on asia ns. unohtunut ja turvallisuuden tunne vallanut.

En kuitenkaan usko, että mikään ihme nytkään tapahtuu ja kiusaava lapsi muuttuu yhtäkkiä, ei. Luultavasti tilanne on ennallaan niin kauan kuin ovat samassa tilassa hoidossa. Onneksi kuitenkin voin yrittää laittaa lapseni muualle hoitoon, kunhan paikkoja vapautuisi ....
Kyllä se ihme pitäisi ihan oikeasti ottaa tavoitteeksi. Otapas selvää siitä versosta, kenties vaikka yllyttyisivät käyttämään sitä siellä hoitopaikassa. Jos kiusaaminen jatkuu, tarvitsee tyttö keinoja selvitä sen kanssa.
 
[QUOTE="pop";26107179]Kyllä se ihme pitäisi ihan oikeasti ottaa tavoitteeksi. Otapas selvää siitä versosta, kenties vaikka yllyttyisivät käyttämään sitä siellä hoitopaikassa. Jos kiusaaminen jatkuu, tarvitsee tyttö keinoja selvitä sen kanssa.[/QUOTE]

Tavoitteeksi toki.
 
Saman vaikutelman sain.

Mulle ei ole kelvannut epämääräiset "asia on tiedossa ja pyrimme ottamaan sen huomioon"- tyyliset vastaukset, vaan olen halunnut konkreettisia esimerkkejä siitä, miten asiaa hoidetaan ja millä lailla lapseni koskemattomuus taataan. En tyytyisi vain mainitsemaan asiasta, vaan ilmoittaisin että tänään kello 15 tulen keskustelemaan asiasta kaikessa rauhassa kahvihuoneessa tms, ja oletan saavani ihan oikeita vastauksia.

Vanhempi ei saa olla ns. liian kiltti ja arka selvittämään asiaa. Kova kovaa vastaan vaan. Ja jos se ei auta, niin johtajalle juttelemaan, ilman mitään diipadaapaa.
Olen mieheltäni saanut sen kuvan, että asia on hoidossa. Ovat siis onnistuneet vakuuttamaan hänet, en ole sitten asiaa sen kummemmin kyseenalaistanut, koska luotan, että töissä on ammattitaitoisia ihmisiä jotka tietävät mitä tekevät, kun ammatti-ikääkin taitaa olla jo useampi vuosi(kymmen) takana. Selvästikään kuitenkaan se ei enää riitä mitä sitten ovatkaan asian eteen tehneet joten seuraava askel eteenpäin.
 
"vieras"
Joskus päiväkodissa yritetään kaikkea kuitenkaan onnistumatta, koska isoihin ryhmiin laitetaan nykyään erityislapset myös. Sinullehan ei saa kertoa, että kiusaavalla lapsella saattaa olla monenlaisia ongelmia. Sosiaalisia, tunnepuolen ym.. Kaikissa kunnissa ei ole muuta paikkaa sijoittaa erityislapsia ja se tuo ryhmiin isoja haasteita. Kolme aikuista ja 20 lasta joista muutama erityisongelmainen..
 
"vieras"
Omaa tyttöäni kiusattiin, kyseessä oli poika, joka ilmeisesti ei vielä ollut oppinut suomea kunnolla. Lapseni kertoi päivän päätyttyä, että poika löi sisällä ja ulkona. Oli joka päiväistä ja kun kysyin vastaavalta hoitajalta, niin ongelmia ei kuulemma ollut, mutta sijainen kertoikin sitten muuta. Heti soitto päiväkodin johtajalle ja kiusaajalle laitettiin "oma hoitaja" joksikin aikaa ja vaihtoi onneksi ryhmää. Luulen, että pojalla oli jotain "häikkää", eli ei ollut ihan kaikki kohdillaan. Nyt koulussa tytön ystävä aloitti ikävän tavan tuuppia ja välillä lyödä, kyse taisi olla kateudesta, kun oli kolmen tytön porukasta kyse. Puutuin asiaan ja opettaja otti tytön puhutteluun, kävi läpi asioita, joita oli tapahtunut. Kaveri joutui pyytämään anteeksi, ei ole sen koommin lyönyt, eikä töninyt, mutta sai oman tyttöni karistettua tästä "kolmen" porukasta, mutta onneksi tytöllä on muitakin kavereita. ikävältä vaan tuntuu, kun nyt nuo kaksi ovat aina kuin yhtä vastaan, tilanteessa kuin tilanteessa, mutta eipä ainakaan tuota lyömistä enää ole.
 
Paha mieli tulee pikkuisen puolesta :( Mieleeni tulee vain millainen päiväkoti on kyseessä.. isokin? Omani ovat yksityisessä päiväkodissa jossa 3 ryhmää, kussakin 8-12 lasta ja ihan äyttömän hyvin ovat puuttuneet jo pieniinkin pelkkiin epäilyksiin mahdollisista kiusaamisista ja syrjimisistä. Jotenkin vaikea ajatella että jo päiväkodissa jatkuva kiusaaminen on mahdollista mutta näköjään on :( Pysy kovana ja toivottavasti homma loppuu :)
 
"Höh"
Meillä tyttöä kiusattiin muutaman kerran eskarissa. Jätettiin leikin ulkopuolelle, hänestä supatettiin vieressä ja jotain muutakin oli ollut. Otin heti yhteyttä eskari opeen,kun sain nämä tietää. Opettaja heti kiitteli, että soitin. Sanoi juttelevansa kiusaajien kanssa, jonka olikin heti samana päivänä tehnyt. Kiusaaminen loppui siihen. Nyt sanoi minulle vielä eräänä päivänä keskustellessamme, että hyvä kun kerroit. Ei sanonut suoraan, mutta ymmärsin rivien välistä,ettei ollut kotiolot tämän kiusaajan kotona ihan ok. Apuahan nuo kiusaajatkin tarvitsevat, jotta homma saataisiin katkaistua.

Edellisessä hoitopaikassa oli poika, jota lapset pelkäsivät. Hänelle hommattiin henkilökohtainen hoitaja (tai avustaja tai mikä lie nimeltään), kun mikään muu ei auttanut.

Että kyllä niitä keinoja on. Ole vain tiukkana. Lapsesi ei tarvitse oikeasti kärsiä kiusaamisesta enää yhtään. Huonosti on asia hoitopaikassa kyllä hoidettu! Löperöä toimintaa!
 

Yhteistyössä